کد خبر: 8351
1400/10/21 - 12:29


یک هنرمند نقاش زنجانی:

دغدغه هنرمند فقط باید هنر باشد

رباب حیدری متولد ۱۳۵۸ در زنجان است. او نقاش، طراح و عضو موسسه توسعه هنرهای معاصر تهران و خانه و انجمن هنرمندان زنجان است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رباب حیدری متولد ۱۳۵۸ در زنجان است. او نقاش، طراح و عضو موسسه توسعه هنرهای معاصر تهران و خانه و انجمن هنرمندان زنجان است.

 او اکنون مدرس نقاشی در موسسه خیریه رعد، حوزه هنری، موسسه آوا و نوا، موسسه اصولی، فرهنگسرای کوثر، و سایر مراکز آموزشی استان است.

حیدری دارای درجه ۳ هنری و دارای لوح‌های تقدیر بسیاری از جشنواره‌های ملی و استانی است و چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی در زنجان، تهران، سنندج، ارومیه، شیراز، قزوین، خدابنده، اصفهان و غیره برگزار کرده است.

پس از فارغ التحصیلی؛ نقاشی را به صورت حرفه‌ای دنبال کردم

او در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه از مقطع راهنمایی و دبیرستان نقاشی‌های زیبا و جذابی می‌کشیدم که مورد توجه دبیران و معلمان مدارسم قرار می‌گرفت، می‌گوید: در این دوران معلمینم از من می‌خواستند که آثارم را در مسابقات شرکت بدهم که گاهی نیز در جشنواره‌های استانی و کشوری دانش‌آموزی مقام هم می‌آوردم و حتی آثارم را در نمایشگاه‌هایی که در مدرسه ترتیب می‌دادند در معرض دید مخاطبین می‌گذاشتند.

وی ادامه می‌دهد: پس از فارغ‌التحصیلی در رشته‌ای که تحصیل می‌کردم؛ احساس کردم که دوست دارم دوباره نقاشی کار کنم برای همین تصمیم گرفتم به صورت حرفه‌ای  وارد این عرصه شوم و از همین رو نزد اساتیدی چون آقای مسعود ابوالفضلی و خانم‌ شهرزاد اصولی آموزش خود را آغاز کردم .

حیدری می‌افزاید: متاسفانه در استان ما بودجه‌ای برای هنرهای تجسمی تخصیص داده نشده است. ضمن اینکه مسلما مسئولین می‌توانند از طریق رایزنی با ادارات و ارگان‌ها و برنامه‌هایی که برای خرید آثار هنرمندان اختصاص می‌دهند و یا احداث گالری برای فروش آثار، کمک شایانی به هنرمند و کیفیت هنر استان داشته باشند.

هنر باید آزاد و مستقل باشد

این هنرمند در پاسخ به سوال اینکه آیا صرفا هنر برای هنر است با بیان اینکه هنر هدف است و انسان را به سوی کمال سوق می‌دهد، اظهار می‌کند: هنر را باید به خاطر خود هنر ستایش کرد و از آن هیچ استفاده ابزاری انتظار نداشت و به دنبال زیبایی هنر بود. در واقع هنر باید آزاد و مستقل باشد. انسان‌هایی هستند که در این دنیا دچار سردرگمی و بحران هستند که به وسیله هنر می‌توان آن ها را نجات داد. هنر برای هنر یک نظریه بی‌منطق است. هنر برای هنر به معنای هنری آزاد از هر گونه نگرانی و دغدغه فکری به جز زیبایی است .

در استان حمایت چندان زیادی از هنرمندان صورت نمی‌گیرد

وی با گله از عدم حمایت‌ها از هنر و هنرمندان توسط مسئولین امر، می‌افزاید: در استان حمایت چندان زیادی از هنرمندان صورت نمی‌گیرد. ولی اخیرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارهایی از جمله صندوق اعتباری هنر، بیمه هنرمندان و هنر کارت اعتباری را برای هنرمندان اختصاص داده که نوید بخش آینده‌ای روشن و دلگرم کننده برای هنرمندان است.

وی در زمینه وضعیت آموزشگاه‌ها و گالری‌های نقاشی در استان می‌گوید: آموزشگاه‌ها و گالری‌های خوبی در استان به غیر از تعداد محدودی وجود ندارد که آموزش‌های اصولی و مدرن را برای نوآموزان تدارک ببیند. بسیاری از آموزشگاه‌ها به شیوه قدیمی آموزش می‌دهند و بایستی در این زمینه توجهاتی صورت گیرد.

گالری‌های خصوصی موجود در استان چندان استاندارد نیستند

وی ادامه می‌دهد: در استان تعداد گالری برای برگزاری نمایشگاه محدود است و گالری‌های خصوصی موجود هم چندان استاندارد نیستند. ولی خوشبختانه دو ماهی می‌شود که گالری سرو افتتاح شده و فضای خوبی دارد و ما هم به همراه همکاران و اساتید همزمان با افتتاحیه گالری نمایشگاهی برگزار کردیم، که موفقیت آمیز بود .

حیدری معتقد است که نگاه موشکافانه هنرمند برای پاسخ درست دادن به نیازهای مخاطب و راضی کردن او بسیار موثر است .

به گفته او؛ نقاشی در واقع هنر به تصویر کشیدن مفاهیم مختلف است، هنر نقاشی یکی از پرطرفدارترین هنرها است که در سراسر دنیا افراد زیادی به آن مشغولند و اگر بخواهیم بدانیم هنر نقاشی چیست باید بگوییم به تصویر در آوردن ذهنیت یا واقعه‌ای اتفاقی بر روی سطحی قابل ترسیم است .

هنرمند نباید دغدغه‌ای به جز هنر داشته باشد

وی در پایان با بیان نقل قول از ونگوک با این مضمون که تنها زمانی که احساس می‌کنم زنده‌ام؛ زمانی است که نقاشی می‌کنم، خاطرنشان می‌کند: از مسئولین می‌خواهم که کمک‌های خود را از هنرمندان دریغ نکنند و به فکر آن‌ها باشند تا این قشر ارزشمند جامعه‌، دغدغه‌ای به جز ارائه آثارشان نداشته باشند.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاننقاشیرباب حیدری
sedayezanjannews.ir/nx8351


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»