کد خبر: 8391
1400/11/03 - 16:53


گفت‌وگو با نوازنده و مؤلف دو کتاب «تاریا» و «هنر تار»؛

سراغ موضوعات جدی رفته‌ام

«بهروز اسکندری» از نوازندگان معروف تار آذری استان زنجان است. او 34 سال سن دارد و از سال 77 فعالیت خود را در عرصه موسیقی شروع کرده است و نزد اساتیدی نظیر استاد کاظمی (در استان زنجان) و استاد شهریار صدیق (در تبریز) تار آذری را فراگرفته است. او فارغ‌التحصیل موسیقی از دانشگاه موسیقی کشور آذربایجان در سال 95 و مدرس موسیقی در تهران، کرج و ارومیه و زنجان است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- «بهروز اسکندری» از نوازندگان معروف تار آذری استان زنجان است. او 34 سال سن دارد و از سال 77 فعالیت خود را در عرصه موسیقی شروع کرده است و نزد اساتیدی نظیر استاد کاظمی (در استان زنجان) و استاد شهریار صدیق (در تبریز) تار آذری را فراگرفته است. او فارغ‌التحصیل موسیقی از دانشگاه موسیقی کشور آذربایجان در سال 95 و مدرس موسیقی در تهران، کرج و ارومیه و زنجان است.

او رتبه‌ها و جوایز بسیاری را در جشنواره‌های مختلف کسب کرده است که برخی از مهم‌ترین جوایز او عبارت‌اند از کسب مقام اولی در جشنواره موسیقی جوان و جشنواره فجر اشاره کرد که چندین و چند بار در این جشنواره‌ها مقام اولی را از آن خود کرده است. اسکندری همچنین توانسته است در کنسرت‌های متعدد داخلی و خارجی حضور داشته باشد و با گروه‌های مختلف وارد کار شود.

این هنرمند پیش‌ازاین یک کتاب با عنوان «تاریا» را که مجموعه‌ای از 105 قطعه موسیقی ملی آذربایجان بود را در سال 96 به چاپ رسانده بود و اکنون یک کتاب دیگر با عنوان «هنر تار» را که مجموعه‌ای از 11 تمرین کاربردی در جهت افزایش سرعت و فن نوازندگان تار است را توسط نشر اختر به چاپ رسانده است.

تمرینات هنر تار بایستی پشت سر هم انجام گیرد

او درباره این کتاب به صدای زنجان می‌گوید: اگرچه چندین کتاب برای انجام تمرینات تار به چاپ رسیده است؛ منتهی مراتب تفاوتی که  این کتاب باکارهای دیگر دارد نوع نگرش نسبت به این تمرینات است. در سایر کتاب‌های مربوط به تمرین تار 5 تا 10 تمرین وجود دارد که یک نوازنده یکی یا دو مورد از آن تمرینات را انتخاب می‌کند و می‌زند ولی تمرینات این کتاب این‌گونه نیست و فردی که این تمرینات را انجام می‌دهد بایستی همه تمرینات را پشت سر هم بزند و این‌طور نیست که از وسط کار یک یا دو مورد را انتخاب کنیم و بزنیم. تمرینات طوری ساماندهی شده است که هنرجو از اولش تا آخرش زده است و کل این تمرینات 11 گانه را انتخاب کند و آن‌ها بزند.

به گفته اسکندری، نواختن کل تمرینات این کتاب بالغ‌بر 45 دقیقه زمان می‌برد و این امر دست چپ و راست نوازنده را در نواختن تار تقویت می‌کند و باعث  قدرتی و سرعتی شدن دست نوازنده می‌گردد تا نوازنده بتواند فن‌ها را سرعتی کند.

در هر دو کتاب موضوعات جدیدی را دنبال کردم

این نوازنده خاطر‌نشان می‌کند: من تلاش کردم که در هر دو کتاب، موضوعات جدیدی را که تاکنون روی آن‌ها کار نشده است را دنبال کنم. به‌طوری‌که در کتاب تاریا، نت‌هایی که وجود دارد قبلاً به‌صورت مکتوب و در یک کتاب جمع‌آوری نشده بود و عموماً به‌صورت شفاهی تدریس می‌شد که من تلاش کردم تمام این نت‌ها را در یک کتاب جمع‌آوری کنم تا همه بتوانند راحت به آن  دسترسی داشته باشند. ضمن اینکه این نت‌ها را می‌توان در نواختن سازهایی مثل گیتار و پیانو نیز (چون آکوردها هارمونی دارند) به کار گرفت.

فضای موسیقی استان در خصوص آموزش مباحث تئوری نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است

این هنرمند اظهار می‌کند: فضای موسیقی استان در خصوص آموزش مباحث تئوری نسبت به مهروموم‌های گذشته بهتر شده است و مدرسین خوبی در برخی از آموزشگاه‌ها مشغول آموزش هستند. اگرچه در برخی از شاخه‌ها مدرسی وجود ندارد اما می‌توان گفت که مدرسین هرکدام روش و متد خاصی دارند که با آن کلاس را به‌پیش می‌برند.

وی بابیان اینکه کتاب تاریا را همه نوازنده‌ها می‌توانند مورداستفاده قرار دهند، اظهار می‌کند: اما کتاب هنر تار تا یک‌میزان تخصصی‌تر است و تنها مخصوص نوازندگان تار ایرانی و آذری است که در دو بخش تار آذربایجان و کلید سل نوشته‌شده است چراکه بخش دوم کتاب به لحاظ موسیقی شباهت دارند از همین جهت نت‌های موسیقی این بخش جداگانه و در بخش دیگری گنجانده شدند.

کتاب‌ فروش خوبی داشت

اسکندری با اشاره به روند چاپ و فروش این کتاب می‌گوید: کتاب پس از نگارش توسط بنده در دسترس انتشارات اختر قرار گرفت و پس از به توافق رسیدن درزمینهٔ چاپ کتاب، 500 نسخه کتاب به چاپ رسید که در همین مدت چندروزه پس از رونمایی؛ ک بالغ‌بر 300 تا 400 نسخه فروخته‌شده است و اکنون میزان محدودی از کتاب باقی‌مانده است.

این هنرمند بابیان اینکه همسرم و تعدادی از دوستان نیز در چاپ این کتاب همراه و همیار من بودند و از همین رو بر خود وظیفه می‌دانم که نامی از آن‌ها ببرم، اظهار می‌کند: همسرم (خانم محمدی) نه‌تنها در چاپ این کتاب بلکه در همه مراحل زندگی و کاری همراه من بوده است و مسلماً این کتاب بدون همراهی ایشان چاپ نمی‌شد. همچنین دوستانم نیز علی سلام پور، نیما ارغوانی فرد و لیدا ارغوانی فرد، حامد عونی، امیر فؤاد بهروش، بابک اژدری، سهند قربانی، نوید اقبالی، مجید عصری، عباس نجف پور و انجمن موسیقی آقای خسروی در چاپ این کتاب کمک‌های بسیاری به من کردند که جا دارد اسمی از آن‌ها برده شود و از زحماتی که در راستای چاپ این کتاب داشتند قدردانی گردد.

وی پیش‌ازاین در مصاحبه خود در صدای زنجان  در خصوص تار آذری که رشته تخصصی‌اش است گفته بود: تار آذری اصالتاً یک ساز ایرانی است و در طی تاریخ شکل آن تغییراتی داشته است و تار آذری نام‌گرفته است. این تار در استان زنجان بسیار کم شناخته می‌شود و شاید یک یا دو نفر مدرس در سطح استان هستند که این تار را آموزش می‌دهند ولی در استان‌هایی مثل تبریز شناخت بیشتری نسبت به این تار وجود دارد

همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا گرایش به سمت این ساز کمتر است اظهار کرده بود باید اذعان داشت که به نظر می‌رسد این موضوع  برمی‌گردد به اینکه تبلیغات نسبت به این ساز کمتر است و تلویزیون و رادیو و سایر رسانه‌ها کمتر این‌گونه سازها را نمایش می‌دهند اما در خصوص پیانو تبلیغات زیادی وجود دارد ضمن اینکه به‌نوعی نواختن پیانو هم تبدیل به کلاس شده است و خانواده‌ها و هنرجویان به‌نوعی برای چشم و هم‌چشمی و یا کلاس گذاشتن به این سمت گرایش پیدا می‌کنند. این در حالی است که تعداد متقاضیان این رشته (تار آذری) بسیار کم است و من معتقدم در حق سازهای ایرانی کم‌لطفی شده است.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میر عیسی خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبهروز اسکندرینوازنده تار
sedayezanjannews.ir/nx8391


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»