کد خبر: 8482
1400/11/25 - 14:43


صدای زنجان از تداوم قد کشیدن قیمت برنج در بازار گزارش می‌دهد؛

دست‌پخت دولت

درحالی‌که واردکنندگان برنج، تصمیم وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت واردات برنج را دلیل بالا رفتن قیمت آن در ماه‌های اخیر می‌دانند، رئیس اتحادیه خواروبارفروشان زنجان می‌گوید که دلالان و واسطه‌ها و شرکت‌های مشهور کشور برنج انبار کرده‌اند و در تلاش‌اند قیمت‌ها را افزایش دهند! و مدیرکل غله استان اظهار می‌کند که ستاد تنظیم بازار استان برای تأمین 1000 تن برنج از شرکت بازرگانی دولتی درخواست داده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- دلالان، نبض بازار برنج را در دست گرفته و علاوه بر دپوی برنج ایرانی، تمایلی برای عرضه برنج خارجی هم ندارند. از سوی دیگر دولتی‌ها در تلاش‌اند با تزریق برنج‌های تنظیم بازاری به بازار، نیاز مصرف‌کنندگان را تأمین کنند اما گزارش‌ها حاکی از آن است که توزیع حدود 1400 تن برنج توسط مباشران در سطح فروشگاه‌های بزرگ در استان زنجان ناکافی بوده و مردم به‌ویژه قشر کم‌درآمد همچنان در تأمین این محصول اساسی با مشکل مواجه‌اند!

افزایش عجیب قیمت برنج در بازار، خریداران و حتی فروشندگان و مسئولان صنفی را سردرگم کرده است. در حال حاضر در بازار زنجان هر کیلوگرم برنج ایرانی بین55 تا 100 هزار تومان به فروش می‌‌‌‌رسد. قیمت هر کیلو برنج هندی نیز تا 34 ‌هزار تومان رسیده است.

برنج در شهرستان زنجان اغلب در منطقه «حصار مشمپا» و «قيطول»، طارم در «گيلوان»، «چورزق» و «درام» و بخش ناچیزی هم در مناطق گرمسير ماه‌نشان كشت می‌شود. اما این میزان تولید کفاف داخل استان را نداده و برای تأمین نیاز علاوه بر برنج ایرانی به برنج خارجی نیز نیاز است.

این در حالی است که مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج در واکنش به افزایش قیمت این کالا با اشاره به اینکه عنوان می‌شود میزان تولید برنج در کشور بیش از 2 میلیون تن است، گفت: باگذشت حدود چهار ماه از فصل برداشت، آیا این میزان برنج مصرف‌شده یا بحث احتکار آن مطرح است؟ یا اینکه باید در اعداد اعلام‌شده درباره تولید تجدیدنظر کرد؟

وی ضمن انتقاد شدید از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی درباره ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت محصول داخلی، افزود: باید از آقایان سال کرد که چرا با برقراری ممنوعیت موجب کمبود و گرانی برنج شدند؟

کشاورز افزود: در حال حاضر قیمت برنج ایرانی به شکل افسارگسیخته‌ای بالا رفته است، کجای این سیاست معنای حمایت از تولید را می‌دهد، آیا به جایگاه مصرف‌کنندگان توجهی شده است؟ آیا مأموریت قانون تمرکز ایجاد چنین وضعیتی است؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره احتکار برنج نیز توضیح داد: برنج خارجی زیر نظر سیستم جامع تجارت است بنابراین می‌توان به کیلوگرم مشخص کرد که در کدام انبار و چه زمانی محموله وجود دارد و نحوه فروش و توزیع آن چگونه است اما متأسفانه با توجه به اینکه برنج تولید داخل مجوز از مراجع رسمی ندارد به‌راحتی قابل احتکار است بدون اینکه ردی از کسی جا بماند.

قیمت هر کیلو برنج ایرانی در بازار به 90 هزار تومان رسید!

برخی فعالان این بازار می‌گویند کشاورزان برنج‌‌‌‌های تولیدی خود را دپو کرده و به بازار عرضه نمی‌‌‌‌کنند. اما مهدی، یکی از برنج‌کاران طارمی به صدای زنجان می‌گوید: دلیلی برای دپوی برنج در انبارها برای کشاورز وجود ندارد، اگر قیمت این محصول در بازار افزایش‌یافته، تولیدکننده اصلی سود آن را نمی‌بیند و هر چه که هست زیر سر دلال و واسطه است!

جلیل علی‌محمدی، رئیس اتحادیه خواروبارفروشان زنجان نیز با تائید این اظهارات عنوان می‌کند: برنج از دست کشاورز خارج‌شده و در حال حاضر توسط دلالان فروخته می‌شود. به ضرس قاطع عرض می‌کنم که بخش اعظمی از برنج‌ها توسط شرکت‌های بزرگ که ازقضا فروشگاه‌های بزرگی هم دارند در انبارها دپو شده و متولیان امر، قصد دارند این محصول را به قیمت بالا روانه بازار کنند! حتی برنج خارجی وارداتی را نیز دپو کرده‌اند تا قیمتش بالا برود!

علی‌محمدی قیمت هر کیلو برنج درجه‌یک شمال در بازار را 85 تا 90 هزار تومان اعلام کرده و می‌گوید: زمان اول و دوم برداشت برنج در کشور مردادماه و مهرماه است! با این اوصاف برنج به‌تازگی روانه بازار شده است! این محصول به قیمت 40 تا 45 هزار تومان خریداری‌شده است. دلالان و واسطه‌ها انبارهای دپوی وحشتناکی دارند که در تلاشند قیمت‌ها را افزایش دهند!

برنج خارجی تا 34 هزار تومان قد کشید!

برخی‌ها معتقدند که برای متعادل شدن قیمت برنج باید مقدار بیشتری برنج خارجی وارد کشور شود. در حال حاضر بررسی‌های میدانی از بازار زنجان حاکی از عرضه این محصول از 30 تا 34 هزار تومان است!

بااین‌وجود جلیل علی‌محمدی، رئیس اتحادیه خواروبارفروشان زنجان، قیمت هر کیلو برنج خارجی در بازار زنجان را 30 تا 32 هزار تومان عنوان کرده و می‌گوید: البته این محصول توسط شرکت بازرگانی دولتی به قیمت 19 تا 20 هزار تومان در سطح فروشگاه‌های بزرگ استان توزیع می‌شود.

علی‌محمدی که توزیع برنج وارداتی دولتی توسط اداره کل غله استان را با توجه به نیاز زنجان قابل‌قبول نمی‌داند با اشاره به نیاز هفتگی خانوارهای زنجان به مسئولان پیشنهاد می‌کند تا هر هفته 150 تن برنج را در سطح بازار توزیع کنند تا شرایط نرمال شود!

صدای زنجان برای انعکاس برنامه سازمان جهاد کشاورزی استان جهت افزایش میزان توزیع، با توجه به کافی نبودن سهمیه اختصاصی برنج تنظیم بازاری به استان موضوع را از طریق عبدالله جعفری، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان پیگیری کرد اما امکان مصاحبه با او میسر نشد.

درخواست 1000 تن برنج از سوی ستاد تنظیم بازار استان زنجان!

در حال حاضر برنج تنظیم بازاری هندی 1121، پاکستانی و تایلندی به ترتیب 24، 25 و 12 هزار تومان در فروشگاه‌های بزرگ عرضه می‌شود.

مقررشده در بازه زمانی دی‌ماه تا پایان ماه جاری، از طریق شرکت بازرگانی دولتی، 1400 تن به استان اختصاص یابد.

به گفته ولی‌الله زمانی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان این محموله در 2 مرحله (900 و 600 تن) وارد انبارهای این مجموعه شده و به مباشران معرفی‌شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان جهت مصرف بین فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای توزیع‌شده که کماکان نیز ادامه دارد.

زمانی با تائید کافی نبودن برنج‌های وارداتی با توجه به نیاز استان عنوان می‌کند: البته توزیع این محصول با ما نیست و بر عهده جهاد کشاورزی (مباشران) است، اداره غله مسئولیت تأمین و تحویل آن را بر عهده دارد. اما انتقادات برخی‌ها در رابطه با کافی نبودن برنج‌ها با توجه به نیاز استان را قبول دارم و معتقدم برای تنظیم بازار باید نزدیک به 100 تا 200 هزار تن برنج به بازار تزریق کرد و 900 و 600 تن توزیع‌شده در سطح استان عددی نیست!

زمانی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اظهارات شما این ابهام پیش می‌آید که دولت علاوه بر موفق نبودن در کنترل بازار برنج، در تأمین ذخیره استراتژیک نیز با مشکل مواجه است به صدای زنجان می‌گوید: نه به‌هیچ‌عنوان! ما در موجودی برنج مشکلی نداریم! ذخایر استراتژیک ما از برنج پرشده و مشکل خاصی وجود ندارد! این محصولات برای مواقع اضطراری دپو شده و از این ذخیره برای تنظیم بازار برنج استفاده نمی‌شود مگر در مواقع اضطراری که زمانش الآن نمی‌تواند باشد! به نظرم این میزان توزیع‌شده در حد مُسکن است که به‌صورت قطره‌چکانی به بازار تزریق می‌شود اما به‌هرحال قشر محروم که به برنج ایرانی به علت قیمت آن‌چنانی که دارد، دسترسی ندارد و نیازش را از طریق خرید برنج خارجی تأمین می‌کند.

این مسئول با اشاره به درخواست ستاد تنظیم بازار استان برای تأمین 1000 تن برنج برای پاسخگویی به نیاز ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان عنوان می‌کند: این میزان عرضه در مقایسه با تقاضا کم است! البته عرضه نیز بر اساس برش استانی به استان‌ها تعلق می‌یابد! البته اینکه در سطح شهر و استان برنج تنظیم بازاری وجود ندارد را قبول نداریم و همین حالا نیز اگر به فروشگاه‌های اتکا، جانبو، کوروش و غیره سر بزنید، می‌توانید برنج تنظیم بازاری را مشاهده کنید!

دلالان برنج!

زمانی واردات، ضد تولید بود اما در شرایط فعلی که قیمت‌های داخلی از حد خود گذشته و به خانواده‌ها فشار زیادی وارد می‌شود و از سویی بازار نیز کشش افزایش قیمت را ندارد، این اتفاق توجیه خاص خودش را دارد.

احمد یکی از شهروندان به صدای زنجان می‌گوید: سیاست‌گذاران بازار در سطح ملی که مدعی‌اند با نگاه تولیدمحور برنامه‌ریزی می‌کنند بگویند که آیا عدد تولید داخل واقعی است؟ تنها باگذشت چند ماه از فصل برداشت، عرضه کاهش و قیمت‌ها بیش از 100درصد افزایش‌یافته است. به نظرم مخالفان واردات که با نشان دادن اعداد بالای تولید و اینکه نیازی به واردات نیست، به‌عنوان دلالان برنج ایرانی برنج‌ها را در انبار احتکار کرده و به بازار عرضه نمی‌کنند!

جلیل علی‌محمدی، رئیس اتحادیه خواروبارفروشان زنجان نیز بابیان اینکه اطلاعات واثقی داریم که کارخانه‌های بزرگ برنج، این محصول که قیمتش 70 هزار تومان بوده را از کشاورز یا فروشندگان عمده 80 هزار تومان خریداری کرده است، باعث‌وبانی شرایط نابسامان برنج را، دلالان و واسطه‌ها دانسته و از مسئولان دولتی می‌خواهد تا با جدیت به موضوع ورود کنند! وضعیت بازار برنج در سال آینده پس از برداشت اول را نمی‌توان پیش‌بینی کرد چراکه این مهم به وضعیت بارش، نبود آفات و غیره البته دلالان بستگی دارد!

فروش اینترنتی برنج، مشکل مردم را حل نمی‌کند!

21 ماه‌ جاری بود که سخنگوی دولت در توییتر نوشت: «قیمت برنج در اثر خشک‌سالی افزایش‌یافته و سوداگری هم افزایش را غیرمنطقی کرده است. دولت برای مقابله با این وضعیت در بازار و سامانه bazargam.com  نوعی برنج ایرانی را کیلویی 42 هزار تومان و برنج خارجی را از 12 تا 20 هزار و 500 تومان با تحویل درب منزل (در غالب استان‌ها) در دسترس همه مردم عزیز قرار داده»

اما یکی از شهروندان زنجانی در واکنش به عرضه اینترنتی برنج از دولت می‌خواهد تا دست از این کارهای فانتزی برداشته و بازرسانش را برای نظارت از کارخانه‌ها (مستقر در خارج از استان) و عوامل واسطه که مسبب این وضعیت شده‌اند به کار گیرد!

امیر بابیان اینکه بخش اعظمی از برنج موردنیاز استان زنجان از خارج از استان (برنج داخلی و خارجی) تأمین می‌شود و بخش قابل‌توجهی از روستائیان نیز این محصول را پرورش نمی‌دهند، عنوان می‌کند: بسیاری از روستائیان و حتی شهرنشینان و به‌ویژه ساکنان حاشیه شهرها دسترسی به اینترنت نداشته و یا سواد نحوه استفاده از آن را ندارند درنتیجه به‌ناچار باید یا برنج نخورند یا به قیمت گران، همان قیمتی که دلالان پیشنهاد می‌کنند را بخرند! پس بهتر است دولتی‌ها، قیمت برنج را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که به درد کل جامعه بخورد!

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت برنجتنظیم بازارغله زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8482


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»