کد خبر: 8499
1400/12/02 - 8:53


صدای زنجان از گلایه‌های ورزشکاران، قهرمانان و مربیان از جایگاه ورزش استان گزارش می‌دهد؛

هیس ورزش خواب است

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان: تحریم و مشکلات مالی نه‌تنها به ورزش استان، بلکه به ورزش کشور خسارت زده است!/ ورزشکاران و مربیان: ورزش استان از بی‌مسئولیتی و بی‌برنامگی بیش از تحریم و کرونا و مشکلات مالی ضربه خورده است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تعدادی از ورزشکاران و مربیان ورزشی در تماس با صدای زنجان ضمن ابراز نگرانی از وضعیت غیرقابل‌قبول ورزش استان از مسئولان خواستند تا برای ارتقای ورزش همگانی و به‌ویژه قهرمانی برنامه‌های خود را به‌صورت شفاف اعلام کرده و عملکرد ماهانه یا هر فصل یک‌بار هیئت‌های ورزشی را نیز احصا و در صورت لزوم از آن‌ها توضیح بخواهند!

استان زنجان 361 باشگاه ورزشی دارد که بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی غفار امانی، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان در مهرماه سال جاری، تعداد 50 باشگاه ورزشی به علت مشکلات اقتصادی و محدودیت‌های مکرر ناشی از کرونا، تعطیل‌شده‌اند.

ورزشکاران منتقد تعطیلی‌های سالن‌های ورزشی در اوج کرونا، که البته باهدف حفظ سلامت آحاد جامعه از سوی ستاد کرونا اتخاذ شد، معتقدند: در این رابطه مسئولان حوزه بهداشت در تصمیم‌گیری‌هایشان نیز سخت‌گیرانه عمل کرده و حتی در برخی موارد از استاندارد حساسیتی که باید در قبال سلامت جامعه می‌داشتند نیز فراتر عمل کرده‌اند! همین امر سبب شده تا تعدادی از مربیان که از این محل ارتزاق می‌کردند دچار مشکلات مالی شوند و علاوه بر آن ورزش استان نیز که پیش از کرونا نیز وضعیت متوسطی داشت هم بد و بدتر شود!

تأثیر مخرب کرونا

یکی از مربیان تکواندو که علاقه‌ای به انتشار نامش نداشت به صدای زنجان می‌گوید: خسارتی که ورزش از تعطیلی‌های ناشی از کرونا دید به این زودی‌ها تمامی ندارد، مسئولان هیئت تکواندوی استان نیز از تریبون‌ها اعلام کردند که صرف‌نظر از خسارت مالی که به باشگاه‌داران و مربیان وارد شد، نگران آن هستیم که چگونه حدود 160 مربی را دور خود جمع کنند، من هم با نظرشان موافقم چراکه فقط صدور دستور بازگشایی اماکن ورزشی کافی نیست باید مسئولان در این زمینه تدبیری بیندیشند.

وی بابیان اینکه وام کرونایی، پول کرایه 3 ماه باشگاه خشک‌وخالی بود و دردی از جامعه ورزش دوا نکرد، البته بسیاری از متقاضیان نتوانستند تسهیلات کرونایی دریافت کنند، می‌گوید: برای ورزش نگرانم چراکه سال‌ها زمان نیاز است تا تکواندوی استان بتواند به‌روزهای قبل از کرونا برگردد!

غفار امانی، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان نیز که ظاهراً انزوا در ورزش را قبول ندارد معتقد است اگر ورزشکاران چنین تصوری در رابطه با گوشه‌نشین شدن ورزش و بی‌توجهی به پایه دارند، مسببش بیشتر کرونا و خسارتی است که به ورزش وارد کرده است!

امانی بابیان اینکه به علت شیوع 2 ساله کرونا، زنجیره ارتباطی ورزش با خانواده‌ها قطع شد، اضافه می‌کند: البته با برداشته شدن محدودیت‌ها این ارتباط قطع‌شده، در حال ترمیم است.

این مسئول در پاسخ به انتقادات جامعه ورزشی استان از عملکرد اداره کل ورزش و جوانان در دوران کرونا و سختگیری بابت تعطیلی اجباری باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی که منجر به تعطیلی تعدادی از باشگاه‌ها شد، عنوان می‌کند: این اظهارات به «عدم اطلاع» برخی ورزشکاران و مربیان برمی‌گردد! در دولت قبل مسئولان تأکید داشتند که باشگاه‌های ورزشی محل انتقال کروناست! ما این دست از اظهارات را قبول نداشته و نداریم، بارها گفتیم که بسیاری از منابع علمی معتبر ورزش را راهی برای مبارزه با کرونا می‌دانند. اداره کل بارها برای عدم تعطیلی باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی پیگیری‌های زیادی کرد اما واقعاً از دست ما نیز کاری برنمی‌آمد! همکاری ستاد کرونای استان زنجان در این زمینه با اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان کمتر از ستاد کرونایی استان‌های کشور با ادارات ورزش و جوانان بود و سایر استان‌ها با آن راحت‌تر برخورد می‌کردند!

امانی با اشاره به ثبت 53 هزار ورزشکار در سرتاسر استان بر اساس بیمه ورزشی پیش از کرونا تصریح می‌کند: در حال حاضر و پس از 2 سال تعطیلی اجباری ناشی از کرونا، این تعداد به 12 هزار رسیده است که خود نشان از تأثیر منفی کرونا بر ورزش است. البته نمی‌توان به ضرس قاطع گفت که تعداد افرادی که در عرصه ورزش استان فعالیت می‌کنند فقط 12 هزار نفر است، علاوه بر اینکه این تعداد نیز در حال افزایش است باید عرض کنم که تعداد ورزشکاران نامبرده بر اساس بیمه ورزشی صادره بوده و بخشی از ورزشکارانی که در حال تمرین در باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی هستند فاقد بیمه ورزشی هستند و فعلاً به این مهم اقدام نکرده‌اند.

بی‌برنامگی!

اما برخی از ورزشکاران معتقدند که همه‌چیز را نباید به کرونا ربط داد چراکه وضعیت ورزش استان پیش از شیوع کرونا نیز چندان تعریفی نداشت!

سعید بیات، فوتبالیست اسبق زنجانی نیز چند وقت پیش در گفت‌وگو با صدای زنجان از اوضاع ورزش زنجان ابراز نارضایتی کرده و گفت که، وضعیت زنجان باوجود استعدادهای مختلف ورزشی در تمامی رشته‌ها و نه‌فقط فوتبال، خوب نیست و به ضرس قاطع می‌توانم بگویم ورزش به معنای حقیقی، در زنجان تعطیل شده است! هر آمار و ارقامی که می‌دهیم فقط ردگم‌کنی است!

بیات که عدم‌حمایت جدی از فوتبال را علت اصلی واگذاری امتیاز تیم دسته دو زنجان عنوان کرد، افزود: نداشتن تیم دسته یک، دو و غیره را نمی‌توانیم به گردن شخص یا ارگان خاصی بیندازیم! پایه ورزش در زنجان مشکل دارد! در شهرهای مختلف ایران تمامی ارگان‌ها از استانداری، فرمانداری و غیره دست در دست هم تیم‌های ورزشی را حمایت کرده و تیم‌ها نیز در سطح لیگ‌ افتخارآفرینی می‌کنند. اما این هماهنگی در زنجان اصلاً وجود ندارد!

به گفته او همین حالا در شهر تبریز ۲ تیم لیگ برتری، ۲ لیگ دسته یک، ۳ تا ۴ لیگ دسته ۲، ۵ الی ۶ تیم لیگ دسته سه وجود دارد اما در زنجان ما حتی نتوانستیم تیم دسته دو را حفظ کنیم! مسئولان ورزشی می‌گویند که تمامی تلاشش را برای حفظ تیم کرده‌اند اما ظاهراً مسئولان سایر ارگان‌ها که باید حامی می‌شدند از این کار امتناع کرده‌اند!

امیر اسماعیلی، عضو اسبق تیم‌های ملی کونگ‌فو، کیک‌بوکسینگ، ووشو و موی‌تای هم با تائید این اظهارات، نبود اسپانسر را یکی از مشکلات اصلی ووشوی استان دانسته و عنوان می‌کند: متأسفانه ووشوی زنجان در سطح کشور و دنیا مطرح است اما بااین‌وجود همچنان در جذب اسپانسر مواجهیم. هیئت در دوره‌های قبل نیز با این مسئله مواجه بود و با واریزی‌هایی که از اداره کل ورزش و جوانان، اداره شده و در حد توان از ورزشکاران حمایت می‌کرد.

به عقیده او کارخانه‌ها بزرگی در زنجان مستقر هستند اما به‌جز دودودمشان چیزی به مردم این شهر نرسیده است و آن‌ها علاقه‌ای به حمایت مالی از تیم‌‌های ووشو ندارند! الآن هم با توجه به شرایط کرونایی و مشکلات اقتصادی، کارخانه‌های استان و کشور در اسپانسر شدن با مشکل مواجه‌اند!

اسماعیلی که معتقد است نباید عدم پیشرفت مدنظر در رشته ووشو را فقط نبود اسپانسر دانست، می‌گوید: معتقدم ووشو بیش از آن‌که از نبود اسپانسر ضربه ببیند از نبود برنامه مشخص آسیب‌دیده است! من و برادرم هادی و علی اسماعیلی که آن‌ها نیز جزو قهرمانان اسبق رشته‌های رزمی هستند و در حال حاضر مشغول تربیت شاگردان برای حضور موفق در میادین ورزشی هستند، ترجیح می‌دهیم در سالن‌های ورزشی مناطق محروم مشغول باشیم!

این مربی «محسن محمدسیفی»، «علی محمدی»، «سیدمحمد حسینی» و «ابراهیم اصلانی» از قهرمانان جهان و آسیا را افتخار ایران و زنجانی‌ها دانسته و می‌گوید: این نام‌آوران ساکن منطقه «بی‌سیم» و در جهان صاحب‌نام هستند! 3 نفر از این قهرمانان مستقیماً زیر نظر من و بردارانم تمرین کرده‌اند. در بی‌سیم پتانسیل‌هایی داریم که می‌توانند به قهرمان جهان تبدیل شوند بااین‌وجود مطلب مذکور ازنظر مسئولان ورزشی مغفول مانده است.

اسماعیلی با اشاره به بلاتکلیفی خود در قبال تحویل باشگاه تحت عنوان خانه کنگ‌فوی غدیر (واقع در مجاورت خانه بوکس) و تمرین ووشو تصریح می‌کند: پس از شیوع کرونا ویروس (بیش از 2 سال) نتوانسته‌ایم این سالن را تحویل بگیریم، بارها از طریق مسئولان اداره کل ورزش و جوانان استان پیگیری کرده‌ایم، یک‌بار می‌گویند موتورخانه نیاز به تعمیرات دارد، یک روز می‌گویند بارش برف داریم و امکان تحویل نیست! آخرین وعده‌شان هم این بود که در عرض 2 هفته، تعیین تکلیف می‌کنند اما 2 ماه است که خبری نیست! در سالن الغدیر، قهرمانان ملی و بین‌المللی (ثبت‌شده در فدراسیون) زیر نظر برادران اسماعیلی (علی، امیر و هادی) تمرین و پا به میدان گذاشته‌اند، بااینکه تمامی هزینه‌ها را به‌موقع پرداخت می‌کردیم، چرا اجازه استفاده از سالن را نداریم؟

«در زنجان 2 سالن ووشو وجود دارد که زیر نظر اداره کل ورزشی و جوانان و هیئت ووشو است، مابقی سالن‌ها توسط ما اداره می‌شود که همگی آن‌ها در مناطق محروم واقع‌شده‌اند! پیش از کرونا 150 شاگرد داشتیم اما به علت مشکلاتی که در تحویل سالن الغدیر داریم، بخش زیادی از ورزشکاران نمی‌توانند از «بی‌سیم» به «اسلام‌آباد»، دیگر سالن ووشوی ما بیایند! خب قضاوت کنید ورزشکاری که کارگری می‌کند و ماهانه حقوق 4 میلیون دریافت می‌کند، از پس کرایه رفت‌وآمدش برنمی‌آید و به‌ناچار ورزش را کنار می‌گذارد! آیا بهتر نیست مسئولان برای جلوگیری از مرگِ استعدادهای ووشو در مناطق پراستعداد محروم کاری کنند؟»

وی با اشاره به حضور 4 قهرمان ملی در رده جوانان در منطقه اسلام‌آباد می‌گوید: بااینکه زنجان به علت استعدادهای خاص رشته ووشو به چین ایران معروف است، اما مسئولان به این مهم توجهی نکرده و رفتارشان به‌گونه‌ای است که برایشان جایگاه زنجان اهمیتی ندارد! البته از معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان قدردانی می‌کنیم چراکه حداقل اجازه داده‌اند تا حضوری مشکلاتمان را بیان کنیم، قول‌هایی هم برای تحویل این سالن داده‌اند که امیدواریم به‌زودی محقق شود!

اسماعیلی، ووشو را شناسنامه ورزش زنجان نامیده و عنوان می‌کند: من از مسئولان می‌خواهم بگویند که برای توسعه ورزش زنجان به‌ویژه در مناطق محروم چه کرده‌اند؟ آیا بهتر نیست مسئولان نظارتی و بازرسی ورود کنند تا ببینیم سالن‌های ورزشی ازجمله خانه کنگ‌فو بر چه اساس و منطقی به هیئت‌های ورزشی تحویل می‌شود؟

غفار امانی، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان نیز بابیان اینکه با رایزنی‌های صورت گرفته به‌زودی این سالن تحویل برادران اسماعیلی که از قهرمانان مشهور عرصه ورزش رزمی به‌ویژه ووشو است می‌شود، تأکید می‌کند که با توجه به استعدادهای نهفته در مناطق پائین‌شهر و محروم، این ارگان با جدیت پیشبرد ورزش همگانی و قهرمانی  در این مناطق را در دستور کار قرار داده است.

محدودیت در منابع مالی دولت!

اما ورزشکاران خطاب به مسئولان ورزشی می‌گویند: باوجود همه سختگیری‌هایی که در رابطه با ورزش در دوران کرونا وجود داشت کماکان ورزش قهرمانی دنبال می‌شد پس چرا علاوه بر ورزشکاران عادی، قهرمانان و ورزشکاران حرفه‌ای و مربیان آن‌ها در بسیاری از رشته‌ها همچنان از وضعیت ورزش استان غیرقابل‌قبول است؟

امانی، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان نیز در این رابطه تأکید می‌کند: یکی از اصلی‌ترین فاکتورها در برنامه‌ریزی ورزش، اعتبارات ریالی است! متأسفانه بودجه‌ها و اعتباراتی که از سوی وزارتخانه و استانداری به این حوزه اختصاص می‌یابد محدود بوده و جوابگوی انتظارات ورزش همگانی و قهرمانی نیست که باید در این زمینه همفکری صورت گیرد.

این مسئول «تحریم» را نیز مشکل اساسی ورزش کشور و به‌تبع آن استان اعلام کرده و تصریح می‌کند: به‌طور مثال به علت تحریم، در خرید برخی تجهیزات ازجمله دوچرخه برای ملی‌پوش زنجانی با مشکل جدی مواجه بودیم و درنهایت توانستیم دوچرخه دسته دوم که برای 5 سال پیش بود را تهیه کنیم. همین دوچرخه 500 میلیون تومان تمام می‌شود!

امانی بابیان اینکه اصلی‌ترین مشکل، مسائل مالی است که گریبان گیر ورزش استان شده است که نیازمند نگاه بالادستی‌هاست، می‌گوید: اگر تا به امروز ورزش استان در برخی رشته‌ها خوش درخشیده است مرهون عشق و علاقه دوستداران ورزش اعم از ورزشکاران، خانواده‌های آن‌ها و مربیان و ورزشی‌هاست.

بی‌مسئولیتی؟

اما یکی از مشت‌زن‌های زنجان نیز که علاقه‌ای به انتشار نامش نداشت با اشاره به برخی مسائل در تحویل اصولی و سریع سالن‌های ورزشی به صدای زنجان می‌گوید: مشکل ورزش زنجان، قبل از اینکه تحریم و محدودیت در منابع اعتباری باشد، بی‌مسئولیتی است! مسئولان بهتر است از هیئت‌های ورزشی ماهانه و یا هر فصل یک‌بار گزارش عملکرد بخواهند تا ورزش استان از بلاتکلیفی خارج شود! آقایان مسئول آیا تحویل سالن ورزشی به یک هیئت ربطی به تحریم و مشکلات مالی دارد؟

او می‌گوید: چندین سال است که مسئولان وعده می‌دهند که سالن مادران و کودکان را به هیئت بوکس می‌دهند اما هنوز محقق نشده است. وضعیت فیزیکی خانه بوکس اصلاً جالب نیست! در بدترین شرایط بهداشتی و خدمات عمومی مسابقات برگزار می‌شود، اگر بگویم که در محل متروکه تمرین می‌کنیم بی‌راهه نگفته‌ام!

این بوکسور خطاب به مسئولان عنوان می‌کند: مسئولان در جلسات خود می‌گویند که ورزش بوکس زنجان روبه‌جلوست! خب برای تقویت بوکس بهتر نیست، سالن‌های استاندارد و در شأن ورزش بوکس در اختیارمان بگذارید؟ ازنظر من مشکل ورزش زنجان قبل از اینکه مالی باشد، عدم برنامه‌ریزی و احساس مسئولیت و نبود پیگیری است!

بی‌مهری!

احمد قربانی، دارنده مدال طلای مسابقات آسیایی سوریه در رشته کیک‌بوکسینگ نیز با تکرار این اظهارات در گفت‌وگو با صدای زنجان با یادآوری جایگاه نخست زنجان در رقابت‌های کیک‌بوکسینگ قهرمانی کشور (در سال  98 در شمال کشور برگزار شد) می‌گوید: با هزاران زور و تلاش تیم تشکیل داده و به مسابقات قهرمانی کشور اعزام کردیم، هیئت هیچ حمایتی از ما نکرد! در تورنمنت جام خلیج‌فارس زنجان نیز به جایگاه نخست دست‌یافتم از لوح و تقدیر هم خبری نبود!

قربانی مدعی است هیئت‌ ورزش‌های رزمی در اعزام تیم به مسابقات قهرمانی کشور کوتاهی می‌کند از سوی دیگر کلاس کیک‌بوکسینگی برای علاقه‌مندان در زنجان وجود ندارد و بدتر از همه این‌که اختلاف بین مسئولان مربوطه سبب شده تا ورزش کیک‌بوکسینگ رو به افول برود!

او می‌گوید: در فضای کیک‌بوکسینگ شاهد دوقطبی هستیم و برخی مربیان که البته در هیئت نیز مسئولیت دارند ترجیح می‌دهند شاگردان خود را به مسابقات اعزام کنند! متأسفانه ورزش مافیایی شده و کسی برای استعداد و توانایی اهمیتی قائل نیست!

قربانی با اشاره به وجود نگاه‌های منفی نسبت به ورزش کیک‌بوکسینگ عنوان می‌کند: با توجه مشکلاتی که در رابطه با عدم‌حمایت و نبود برنامه مدون از رشته کیک‌بوکسینگ عرض کردم، تیم قوی برای اعزام به مسابقات قهرمانی کشور وجود ندارد و ازاین‌رو ورزشکاران زنجان به‌صورت انفرادی در مسابقات خارج از کشور حضور دارند. تعداد ورزشکارانی که مسابقات خارج از کشور را به داخل کشور ترجیح می‌دهند قابل‌توجه است و کم هم نیست. من نیز وقتی از مسئولان بی‌مهری دیدم رینگ‌های حرفه‌ای خارج از کشور را ترجیح دادم!

قربانی با اشاره به صدور مجوز بازی‌های MMA از ابتدای سال جاری در کشور ابراز امیدواری می‌کند تا مسئولان برای برگزاری مسابقات باکیفیت حرفه‌ای کیک‌بوکسینگ نیز اقدامات لازم را انجام دهند تا ورزشکاران بتوانند در این رینگ‌ها خود را محک بزنند!

غفار امانی، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان هم در مورد گلایه برخی ورزشکاران علاقه‌مند به شرکت در مسابقات حرفه‌ای و MMA که باوجود صدور مجوز از ابتدای سال جاری مسابقه حرفه‌ای قابل قبولی برگزار نشده است نیز می‌گوید: این ورزش هنوز جایگاه خود را در کشور پیدا نکرده است، برخی موارد اداری آن نیز نیاز به ساماندهی دارد که تا به امروز اتفاق خاصی نیفتاده است.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانورزش زنجانخلیلی چچکیمسئولیت
sedayezanjannews.ir/nx8499


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»