کد خبر: 8516
1400/12/11 - 9:54


گفت‌وگو با زوج جوان کتاب‌فروش زنجانی؛

عشق، کودک، کتاب

زوج جوان زنجانی: برای شروع این کار از وام ازدواجمان کمک گرفتیم که 170 میلیون وام ازدواج هردوی ما بود. در ادامه هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده‌ای در اواسط کار خود را نشان داد که ما تصورش هم نکرده بودیم و از همین رو ما مجبور به فروش ماشین خود نیز شدیم اما همچنان بر سر این موضوع مصمم بودیم که باید این کتاب‌فروشی را احداث کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- «پریناز رحیمی» و «علیرضا صدیقیان» زوج جوانی هستند که به‌تازگی کتاب‌فروشی خود را تحت عنوان« کتاب‌فروشی شهر کودک» در زنجان افتتاح کرده‌اند. این کتاب‌فروشی که شاید بتوان آن را اولین کتاب‌فروشی تخصصی کودک پس از کتاب‌فروشی‌های کانون پرورش فکری کودک و نوجوان دانست، در خیابان دهم شرقی شهرک کارمندان قرار دارد و بالغ‌بر چهار ماه است که کار خود را شروع کرده است.

اگرچه افتتاح این کتاب‌فروشی آن‌هم در شرایط بد اقتصادی که بسیاری از کتاب‌فروشی‌های زنجان به سبب محدودیت‌های کرونایی و شرایط بد اقتصادی در دوران رکود خود به سر می‌برند و حتی برخی از آن‌ها تعطیل‌شده‌اند، اهمیت دارد. اما موضوع جالب دیگری که در مورد این کتاب‌فروشی وجود دارد این است که این کتاب‌فروشی، با وام ازدواج این زوج جوان افتتاح‌شده است. آن‌هم درحالی‌که بسیاری از اطرافیان به آن‌ها توصیه می‌کردند که به سراغ شغل دیگری بروند که سودآوری بیشتری داشته باشد.

«پریناز» 27 سال دارد و کارشناسی مدیریت گردشگری است و «علیرضا» 23 سال دارد و در حال حاضر در دانشگاه زنجان مشغول تحصیل در رشته معماری است آن‌ها در خردادماه امسال ازدواج کردند و پس‌ازآن تصمیم به افتتاح این کتاب‌فروشی گرفتند.

خیلی دوست دارم که فرهنگ کتاب‌خوانی در زنجان بیشتر شکل بگیرد

«پریناز رحیمی» درباره انگیزه خود برای افتتاح این کتاب‌فروشی در گفتگو با صدای زنجان می‌گوید: من و علیرضا پیش‌ازاین دریکی از کتاب‌فروشی‌های سطح شهر فعالیت داشتیم و همکار هم بودیم. ضمن اینکه پیش‌ازاین نیز من 5 سال در حوزه کتاب و نمایشگاه کتاب فعالیت داشتم و در این زمینه بی‌تجربه نبودم. اما با ازدواجمان تصمیم گرفتیم که مستقل شویم و کتاب‌فروشی خودمان را راه‌اندازی کنیم.

وی بابیان اینکه از همان کودکی کتاب‌خوان بودم و به کتاب علاقه داشتم، اظهار کرد: عشق به کتاب، در همه مراحل زندگی من نقش پررنگی داشته است به‌طوری‌که باوجوداینکه من مدیریت گردشگری داشتم و حتی برای مدتی هم راهنمای گردشگر بودم اما به سبب علاقه‌ای که موضوع کتاب داشتم به سمت کتاب‌فروشی سوق پیدا کردم. حتی  در این زمینه می‌توانم بگویم که عشق به کتاب بود که من و علیرضا را به هم پیوند دارد و باعث ازدواج ما شد.

رحیمی بابیان اینکه ما در کتاب‌فروشی‌مان به‌جز آن بخش دغدغه مالی که برای همه اهمیت دارد، دغدغه ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و آموزش کودکان را نیز داریم، اذعان کرد: در بخشی ترویجی و آموزشی شهر کتاب، ما به دنبال آموزش کودکان هستیم به‌طوری‌که اتاق بازی برای کودکان در نظر گرفتیم تا در کنار اینکه بازی می‌کنند و در قالب بازی آموزش می‌بینند، کتاب نیز بخوانند و با کتاب و مسئله کتاب‌خوانی مأنوس شوند.

وی بابیان اینکه خیلی دوست دارم که فرهنگ کتاب‌خوانی در زنجان بیشتر شکل بگیرد، گفت: معتقدم که هر چه در کودکی فرهنگ کتاب‌خوانی را ترویج بدهیم، در بزرگ‌سالی تأثیر به سزایی در علاقه کودکان به کتاب و سایر موضوعات خواهد داشت و به همین دلیل ما فکر کردیم که این مکان را به مکانی برای کودکان تبدیل کنیم. از همین رو بخش‌های مختلفی را در این کتاب‌فروشی احداث کردیم و بخش گل و گیاه داریم که بچه‌ها می‌آیند یک گلی را به اسم خود می‌کارند و از آن مراقبت می‌کنند و بحث‌های محیط زیستی را فرامی‌گیرند و یا بخش حقوق شهروندی داریم که بچه‌ها در این زمینه آموزش می‌بینند.

در آینده برای کودکان کلاس‌های آموزشی در نظر گرفته‌ایم

این کتاب‌فروش بابیان اینکه در آینده برای کودکان کلاس‌های آموزشی در نظر گرفته‌ایم ، اظهار کرد: در ابتدا چالش ما مکان موردنظر برای احداث این کتاب‌فروشی بود که دوست داشتیم که این فضا از فضای کلاسیکی که برای یک مغازه در نظر گرفته می‌شود فاصله داشته باشد، از همین رو به دنبال جایی بودیم که حیاط داشته باشد تا کودکان بتوانند از این فضا بهره ببرند.

وی بابیان اینکه پیوند عاطفی ما به‌وسیله کتاب شکل گرفت، افزود: ما در کتاب‌فروشی شهر کتاب، در حوزه‌های مختلف و برای رنج سنی متفاوت کتاب داریم و تلاشمان بر این است که در مراجعه حضوری کودکان به این کتاب‌فروشی، آن‌ها را دریافتن کتاب‌های موردعلاقه‌شان راهنمایی کنیم. در کنار آن بازی فکری و بسته‌های آموزشی نیز داریم که کودکان بنا برحسب علاقه خود می‌توانند آن‌ها را انتخاب کنند.

وی بابیان اینکه ما طرحی را به‌عنوان سه‌شنبه‌های شهر کودک را راه‌اندازی خواهیم کرد که به موضوع معرفی کتب مربوط به حوزه کودک به‌صورت آنلاین خواهیم پرداخت، اظهار کرد: در طرح سه‌شنبه‌های شهر کتاب تلاش ما به آموزش موضوعات خاصی مثل فلسفه برای کودکان و حقوق شهروندی و محیط‌زیست با رویکرد اینکه کودکان نیز باید یاد بگیرند، هست و با توجه به اینکه در شرایط کرونا یک‌میزان محدودیت درزمینهٔ رفت‌وآمد کودکان وجود دارد این برنامه به‌صورت آنلاین خواهد بود.

رحیمی در پاسخ به اینکه استقبال از این کتاب‌فروشی تاکنون چگونه بوده است اظهار کرد: باوجوداینکه ما تبلیغات چندانی در این زمینه نداشتیم اما استقبال از این کتاب‌فروشی در این دوران خوب بوده است و ما هرروز شاهد حضور کودکان و خانواده‌هایی هستیم که به بحث کتاب و کتاب‌خوانی علاقه دارند.

برای شروع این کار از وام ازدواجمان کمک گرفتیم

«علیرضا» نیز در این زمینه بابیان اینکه حوزه کودک حوزه حساسی است که در شهرستان‌ها به آن کم‌توجهی می‌شود، اظهار کرد: به همین خاطر تلاش ما بر این بود  وارد این حوزه شویم. همچنین معتقدم که کار کردن با کودکان خستگی‌ناپذیری خاصی به افراد می‌دهد و صداقت و مهربانی کودکان نیز فضای شاد و مفرحی برای کسانی که در این حوزه کار می‌کنند، ایجاد می‌کند که این موضوع نیز در تصمیم‌گیری برای اینکه به‌صورت تخصصی وارد این حوزه شویم بی‌تأثیر نبود

وی افزود: در ابتدا خیلی دنبال مکانی برای افتتاح این کتاب‌فروشی گشتیم تا درنهایت یکجایی را پیدا کردیم که به نظرمان مناسب این موضوع بود.

وی در پاسخ به اینکه در این شرایط اقتصادی آیا رفتن به سمت افتتاح کتاب‌فروشی را معقول می‌داند، اظهار کرد: همه اطرافیان، ما را از افتتاح این کتاب‌فروشی بازمی‌داشتند و می‌گفتند که  کتاب‌فروشی هیچ سودی برای شما ندارد و حتی گاهی نیز بنگاهی‌هایی که برای یافتن مکان به سراغ آن‌ها می‌رفتیم ما را مجاب می‌کردند که به شغل‌های دیگری روی بیاوریم ولی ما هدفی برای خود انتخاب کرده بودیم و به دنبال عملی کردن این اهداف بودیم.

صدیقیان بابیان اینکه برای شروع این کار از وام ازدواجمان کمک گرفتیم که 170 میلیون وام ازدواج هردوی ما بود، گفت: 100 تومان وامی که به خود من تعلق می‌گرفت و 70 تومان وامی که به پریناز تعلق گرفت در کنار اندک سرمایه و کمک مالی خانواده  استارت این فروشگاه را زد.

وی در ادامه با اشاره به سایر هزینه‌های موجود در اواسط کار افزود: هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده‌ای در اواسط کار خود را نشان داد که ما تصورش هم نکرده بودیم و از همین رو ما مجبور به فروش ماشین خود نیز شدیم اما همچنان بر سر این موضوع مصمم بودیم که باید این کتاب‌فروشی را احداث کنیم.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میر عیسی خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکتابپریناز رحیمیعلیرضا صدیقیان
sedayezanjannews.ir/nx8516


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»