کد خبر: 8531
1400/12/16 - 12:44


گزارش صدای زنجان از انتظار 12 ساله برای ساخت یک موزه؛

انتظار 12 ساله برای موزه جنگ 8 ساله

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان: تا تیرماه سال آینده بخش اداری باغ‌موزه دفاع مقدس افتتاح می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- این جمله از مدیر موزه جنگ استرالیا در سال 1948، حقیقت موزه‌های جنگ در سراسر دنیا را نشان می‌دهد: «در این موزه، روح سربازان حضور دارد، در قلب سرزمینی که با عشق خود آن را ساخته‌اند.» در اکثر نقاط دنیا سعی می‌شود با اختصاص موزه‌هایی، هم یاد جان‌باختگان جنگی برای همیشه حفظ شود و همکاری کنند تا مردم امروز درک صحیحی از جنگ و اثرات آن بر کشور داشته باشند. این نوع موزه‌ها در بسیاری از کشورها به نام موزه‌های جنگی شناخته می‌شوند و معروف‌ترینشان مربوط به کشورهایی می‌شود که نامشان در تاریخ جنگ برجسته است و خود قسمت بزرگی از این تاریخ هستند.

موزه‌های جنگ یکی از پایدارترین میراث تلخ و عبرت‌انگیز و در برداشتی دیگر مقاومت دلیران یک کشور موردتهاجم در برابر مهاجمان ستیزه خو و ستیزه‌جو است. نسل‌های حال و آینده در برداشت‌های خود از واقعه‌های تلخ جنگ جز در نوشتارها و کتاب‌ها شاید نتوانند برداشت‌های ذهنی خود را تکمیل و به پرسش‌های متوالی و متواتر درون خود قناعت و اکتفا نمایند. اما یادگاری‌های تلخ به‌جامانده از قرن‌ها و سال‌های نه‌چندان دور زمان‌ها در کنج موزه‌ها شاید مفاهیم انتزاعی جنگ را در تصورات آن‌ها باز و روشن‌تر نماید. موزه‌های جنگ یکی از تلخ‌ترین و غمناک‌ترین تجسم ریشه‌های دلاوری ملت‌ها است. یادگاری، یادگار نگاشته‌های گذشتگان سلحشور بر دل تاریخ پرفرازونشیب ملت‌ها، حکایت از واقعه شوم جنگ‌ها بر پهنه خاطره‌های انسانی است. شهدا خالق حماسه‌های جاودانه در تاریخ هستند.

در ایران نیز تعداد موزه‌های جنگ کم نیست. هر استان بر اساس اتفاقاتی که در طول 8 سال جنگ ایران و عراق گذرانده است و بر اساس اسناد و مدارکی که از شهدای خود دارند اقدام به احداث باغ‌موزه‌های شهدایی کرده است که بخشی از خاطرات این دوره را در دل خود دارند.

کلنگ باغ‌موزه زنجان نیز سال 89 در منطقه گاوازنگ زده شد اما هنوز پس از گذشت 12 سال به اتمام نرسیده است و تنها 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. بنا بود فاز اول این باغ‌موزه هم‌زمان با کنگره شهدای 3535 افتتاح شود اما این امر نیز محقق نشد. سؤالی که اکنون مطرح است، این است که آیا برنامه‌ای برای تکمیل فاز‌های این طرح اندیشیده شده است؟

در این زمینه سید شمس‌الدین موسوی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان زنجان در منطقه تفریحی گاوازنگ پایین‌تر از مزار شهدای گمنام با مساحت ساخت 5 هزار و 200 مترمربع، حدود 11 سال پیش کلنگ زنی شد، اظهار کرد: دو سه دولت در این مدت تغییر کردند، آمدند و رفتند ولی همچنان این موزه تکمیل‌ نشده است و تنها 50 درصد پیشرفت داشته است.

بخش اداری در سال 1401 افتتاح می‌شود

وی بابیان اینکه این پروژه در زمان استانداری رئوفی نژاد در خردادماه سال 1389 کلنگ زنی شده است، افزود: این موزه مشکلاتی درزمینهٔ سند زمین داشت که برطرف شد و پس‌ازآن اقدام به ساخت این بنا گردید که اکنون 50 درصد پیشرفت ازلحاظ ابنیه دارد. بااین‌وجود تلاش ما بر این است که از تیرماه سال 1401 بخش اداری و کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد این باغ‌موزه راه‌اندازی شود و اتمام خود موزه و گالری‌ها برای سال‌های 1401 و 1402 برنامه‌ریزی‌شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان با اشاره به اینکه سعی خواهیم کرد این پروژه هر چه سریع‌تر آینده به اتمام برسد، ادامه داد: استاندار جدید در این زمینه قول مساعد داده‌اند تا کمک‌ها و حمایت‌هایی در جهت اتمام این پروژه داشته باشند تا طی دو سه سال آینده این مرکز رسماً افتتاح شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: خدمات برق و گاز نیز به سمت این موزه آمده است و می‌توان از آن بهره برد، اما متأسفانه تا این لحظه در بحث آب و مخابرات این باغ‌موزه مشکلاتی وجود دارد و این خدمات به این نقطه نرسیده است و مسئولان باید کمک کنند که این کار انجام شود.

ساخت باغ‌موزه صرفاً بر عهده ستاد نیروهای مسلح و بنیاد حفظ آثار نیست

به گفته موسوی، ساخت این باغ‌موزه صرفاً بر عهده ستاد نیروهای مسلح و بنیاد حفظ آثار نیست و در همه استان‌ها، موزه‌های شهدا در بخش شهری و ساختار شهرداری تعریف‌شده‌اند تا از منابع دولت و شهرداری تأمین مالی شوند. البته تا حال نیز شهرداری استان کمک‌حال ما در ساخت این پروژه بوده است و ارتش و سپاه و خطوط لوله و راه و ترابری و اخیراً هم مسکن و شهرسازی و منابع طبیعی و اداره گاز استان و شرکت ایرانسفو دست ما را گرفته‌اند و در ساخت این باغ‌موزه به ما کمک می‌کنند؛ ولی با تمام این اوصاف در طی این مدت انتظاری که از یک استان مستعد و مذهبی مثل زنجان که 3535 شهید داشته است، می‌رفت برآورده نشده است.

زنجان جزو 9 استانی است که باغ‌موزه شهدا ندارد

وی افزود: زنجان هنوز جز 9 استانی است که باغ‌موزه شهدا ندارد و این امر دور از انتظار است و درخور استان ما نیست. درحالی‌که در کنار ما استان همدان چندین سال است که از موزه دفاع مقدس خود در حال استفاده است، اما هنوز استان ما نتوانسته است این موزه را به پایان برساند، مخصوصاً در دو سال گذشته شورای شهر زنجان قول‌هایی در این زمینه داده‌اند و اخیراً هم شهردار جدید قول‌هایی دادند که امید است که این وعده‌ها محقق شود.

وی بابیان اینکه ساخت موزه شهدا اکنون هم مطالبه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و هم‌خانواده شهدا است، اظهار کرد: وقتی ما با خانواده شهدا و رزمنده و ایثارگران دفاع مقدس روبه‌رو می‌شویم یکی از مطالبات آن‌ها باغ‌موزه شهدا است چراکه نیاز به ثبت برخی از وقایع تاریخی و موضوعاتی است که متأسفانه در این زمینه کم‌لطفی کرده‌ایم.

وی افزود: ما بیشتر درزمینهٔ تأمین مالی مشکل داشتیم کما اینکه تجربه استان‌های دیگر نشان می‌دهد که می‌شود از منابع استانی این موضوع را تأمین کرد و متأسفانه آن زمان که مصالح و تجهیزات ساحتمانی ارزان‌تر بود این امر محقق نشد و اکنون با افزایش قیمت مصالح، مشکلات زیادتر است اما احساس می‌کنم با وعده‌ها و قول‌هایی که مسئولین استانی در این زمینه داده‌اند، مشکلات در این حوزه تمام خواهد شد.

اعتباراتی برای باغ‌موزه شهدای زنجان در نظر گرفته‌شده است

حسین حمزه لو پاک، سخنگوی شورای اسلامی شهر زنجان در این زمینه گفت: امسال حدود 3 میلیارد ریال برای این موضوع تخصیص داده‌شده است اما اینکه چه میزان از این بودجه پرداخت‌شده است، در خاطرم نیست. این میزان از بودجه نیز بر اساس بودجه‌بندی شورای قبل به این امر اختصاص یافت

وی ادامه داد: این موضوع یک آیین‌نامه دارد که شهرداری را مکلف می‌کند تا بخشی از هزینه باغ‌موزه‌ها را پرداخت کنند که برخی از شهرداری‌ها 100درصد هزینه باغ‌موزه‌ها را تقبل می‌کنند. به‌طوری‌که شهرداری در استان‌هایی نظیر همدان و قزوین خیلی به ساخت باغ‌موزه کمک مالی کرد ولی در شهر زنجان اختصاص بودجه توسط شهرداری به این امر کمتر بوده است.

حمزه لو پاک با اشاره به اینکه آیین‌نامه‌ مربوطه در این زمینه، این اختیار را به شهرداری می‌دهد که تا سقف 40 درصد بودجه ساخت این پروژه توسط شهرداری تأمین شود.

وی افزود: در بودجه 1400 مبلغی برای این موزه اعتبار در نظر گرفته‌شده بود. ضمن اینکه برای این موضوع هم در سال آینده مبلغی پیش‌بینی‌شده است.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانباغ موزهموزه دفاع مقدس زنجانسید شمس‌الدین موسوی
sedayezanjannews.ir/nx8531


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»