کد خبر: 8532
1400/12/16 - 12:47


گفت‌وگو با یکی از مترجمان زنجانی کتاب «رسانه‌های اجتماعی و روابط عمومی»؛

رسانه‌های اجتماعی، رویکرد رسانه‌ها را تغییر دادند

جلسه نقد و رونمایی کتاب «رسانه‌های اجتماعی و روابط عمومی» روز پنج‌شنبه 12 اسفندماه با حضور مترجمین کتاب در مجموعه فرهنگان زنجان برگزار شد. «جعفر محمدی» متولد ۱۳۵۹ است. او لیسانس خود را در رشته ارتباطات شاخه روزنامه‌نگاری و مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه تهران در رشته ارتباطات اجتماعی گرفته است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- جلسه نقد و رونمایی کتاب «رسانه‌های اجتماعی و روابط عمومی» روز پنج‌شنبه 12 اسفندماه با حضور مترجمین کتاب در مجموعه فرهنگان زنجان برگزار شد. «جعفر محمدی» متولد ۱۳۵۹ است. او لیسانس خود را در رشته ارتباطات شاخه روزنامه‌نگاری و مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه تهران در رشته ارتباطات اجتماعی گرفته است.

این کتاب که ترجمه‌ مشترک او و «مهدی منتظر قائم» از مترجمان زنجانی است، اثر تألیفی سه اندیشمند حوزه ارتباطات، جودی موشن، رابرت ال‌هیث و شرلی لی است که  با برجسته کردن شرایط متأثر از ظهور فضای مجازی به‌ویژه رسانه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر، به این مسئله می‌پردازد و این‌که محیط جدید اطلاعاتی و ارتباطاتی، چه تحولاتی در عرصه فعالیت و کنش روابط عمومی ایجاد کرده است.

آنچه در این میان واضح‌تر دیده می‌شود، پیدایش نوعی فرهنگ مشارکتی توسط رسانه‌های اجتماعی است که در تصادم و تقابل بافرهنگ تبلیغاتی یک‌سویه روابط‌ عمومی‌ها کلاسیک قرار می‌گیرد و بیانگر این موضوع است که روابط‌ عمومی در عصر رسانه‌های اجتماعی نیازمند تغییرات بنیادین در سبک و شیوه فعالیت خود است.

جلسات نقد نقش پررنگی در معرفی کتاب به مخاطبین دارد

«جعفر محمدی»، که در رزومه خود سه کتاب بانام‌های «واژه‌نامه تخصصی ارتباطات و روابط عمومی»، «رسانه‌های دیگرگونه، صداهای دیگرگونه» و «رسانه‌های اجتماعی و روابط عمومی» دارد، در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه طبیعی است که وقتی جلسات نقد و بررسی کتاب تشکیل می‌شود، کتاب بار دیگر موردتوجه جامعه خبری و مخاطبین خود قرار می‌گیرد، اظهار کرد: این‌گونه جلسات در معرفی کتاب نقش پررنگ‌تری می‌تواند داشته باشد، منتهی این موضوع که چه میزان از این کتاب استقبال شود و موردتوجه چه میزان از مخاطبین قرار بگیرد، موضوعی است که در این امر تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: درمجموع جلسات نقد کتاب فرصتی است تا مخاطبین دیداری با مؤلف و مترجم کتاب داشته باشند و موضوعات و دغدغه خود را در مورد کتاب یا موضوع موردبحث با مترجم و مؤلف در میان بگذارند و اگر مشکلی نیز در مورد نحوه تألیف و یا ترجمه می‌بینند، به نویسنده و مؤلف گوشزد کنند. درواقع جلسات نقد کتاب یک نوع تبادل اطلاعات بین مؤلف و مخاطبین  است که می‌تواند نویسنده را برای چاپ بهتر سایر کتاب‌هایش راهنمایی کند.

جای خالی روابط عمومی‌های ادارات استان در نشست نقد این کتاب

این محقق با اشاره به‌جای خالی روابط عمومی‌های ادارات استان در نشست نقد این کتاب، اظهار کرد: با توجه به اینکه موضوع کتاب با حوزه فعالیتی روابط عمومی‌ها مرتبط بود انتظار می‌رفت که استقبال از سوی جامعه روابط عمومی درزمینهٔ رونمایی و نقد این کتاب بیشتر باشد که متأسفانه این امر به دلایل مختلفی بسیار ضعیف‌تر از انتظار ما بود.

محمدی بابیان اینکه فروش این کتاب در حد تأمین دخل‌وخرج خود بود، اظهار کرد: در این شرایط اقتصادی همین‌که یک کتاب بتواند هزینه‌های تحمیلی خود را دربیاورد یعنی موفق بوده است. هرچند در تلاش هستیم که کتاب را به مخاطبین بیشتری معرفی کنیم.

وی ادامه داد: این کتاب در قالب هزار جلد با نشر قلم مهر که یکی از انتشارات زنجان است به چاپ رسیده است. ۴۱۲ صفحه دارد و سه نویسنده از سه ملیت آمریکایی و انگلیسی و استرالیایی آن را نگاشته‌اند که خود این موضوع هم در بحث انتخاب ترجمه این کتاب برای ما مهم بود چراکه سه نویسنده از سه منطقه جغرافیایی دور به‌صورت مشترک این کتاب را نوشته‌اند و درواقع انگار مخاطب با سه کتاب جداگانه روبه‌رو است چون هرکدام از این نویسنده‌ها با یک نگاه متفاوت به این مسئله نگاه کرده‌اند و مخاطب با سه اندیشه متفاوت در این زمینه مواجه است.

در ترجمه این کتاب سعی کردیم نیاز روز جامعه ایرانی را درزمینهٔ ارتباطات مدنظر داشته باشیم

به ادعای محمدی، این کتاب به‌صورت تصادفی ترجمه نشده است، بلکه پیش از چاپ کتاب در موردش فکر کردیم و سعی کردیم نیاز روز جامعه ایرانی را درزمینهٔ ارتباطات مدنظر داشته باشیم و کاری را انتخاب کنیم که به درد مخاطب ایرانی بخورد و یک گره کوچکی در حد خود را باز کند.

به گفته این محقق، تا قبل از ظهور شبکه‌های اجتماعی که در رسانه‌های غرب از آن به‌عنوان رسانه‌های اجتماعی نام‌برده می‌شود (شامل تلگرام و واتساپ و اینستاگرام که مشخصاً در این کتاب «یوتیوب» مطرح بوده است) رسانه‌ها سازمان محور بودند و رویکردشان یک‌سویه و تبلیغی و ترویجی بود و مخاطب در این زمینه هیچ جایگاهی نداشت.

پس از ظهور رسانه‌های اجتماعی رویکرد رسانه‌ها تغییر یافت

وی بابیان اینکه پس از ظهور رسانه‌های اجتماعی رویکرد رسانه‌ها تغییر یافت، اظهار کرد: وقتی شبکه‌های اجتماعی پدیدار شدند و قدرت متکثر شد و مردم و مخاطب هم در فرآیند ارتباطات ورود پیدا کردن، دیگر فرآیند ارتباطات سابق بر این در شبکه‌های اجتماعی جواب نمی‌داد و در این شرایط مسئول روابط عمومی که ذی‌نفعان زیادی دارد، بایستی روش‌های قدیمی و سنتی را کنار بگذارد و به‌جای رویکردهای تبلیغی یک‌سویه، رویکرد مشارکتی را در پیش بگیرد و به‌جای اینکه صرفاً منافع سازمان را در پیش بگیرد، منافع جامعه را نیز در نظر  داشته باشد. کتاب سرشار از این مثال‌ها و مصادیق است که این رسانه‌ها چطور در برابر این سازمان‌ها ایستاده‌اند و آن‌ها را به چالش کشیده‌اند.

وی بابیان اینکه در حال حاضر روی کتاب دیگری با عنوان «رسانه و قومیت» کار می‌کنم ، اظهار کرد: منتهی چاپ آن زمان‌بر خواهد بود و شاید 3 تا 4 سال دیگر نتوانم آن را به چاپ برسانم. کتاب جدید یک کتاب تألیفی است که برای تحقیقات در این زمینه نیاز به زمان بیشتری دارم .

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میر عیسی خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانرسانه‌های اجتماعی و روابط عمومیجعفر محمدیمهدی منتظر قائم
sedayezanjannews.ir/nx8532


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»