کد خبر: 8563
1401/01/16 - 12:10


صدای زنجان آمارهای گردشگری استان در نوروز 1401 را بررسی می‌کند؛

گول امسال را نخوریم؟

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان: میزان بازدید گردشگران از سایتهای گردشگری رشد سه برابری داشته است/ رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان زنجان: روی یک سری از محصولات خاص خود تمرکز داریم/ رئیس جامعه هتلداران استان زنجان: امسال را نمی‌توان ملاکی برای رشد تعداد گردشگران قرار داد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- چندی پیش امیر ارجمند، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از بازدید 80 هزار نفری گردشگران از سایت‌های گردشگری زنجان طی تعطیلات نوروزی 1401 خبر می‌دهد و ابراز می‌دارد که طی ایام نوروز بیش از ۷۹ هزار و ۸۳۳ نفر از سایت‌های گردشگری استان زنجان بازدید کرده‌اند که این میزان بازدید گردشگران از سایت‌های گردشگری استان در عید نوروز نسبت به سال گذشته افزایش بسیار چشمگیری داشته است و حدود سه برابر رشد یافته است.

وی در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه این بازدیدها از ۲۶ اسفند ماه سال گذشته تا ۱۳ فروردین ماه سالجاری اتفاق افتاده است و از این تعداد، ۷۹ هزار و ۷۳۰ نفر مسافران داخلی و ۱۰۳ نفر گردشگر خارجی بوده‌اند که از ۱۰ بنای تاریخی و فرهنگی استان بازدید کرده‌اند، می‌گوید: طبق گزارش راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان در نوروز امسال تردد خودروها در جاده‌های این استان به رشد ۳۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل رسید بطوری که میزان تردد در این مدت 2 میلیون و ۳۶۹ هزارو ۶۳۴ مورد بوده است.

سوال اینجاست که آیا این افزایش سه برابری در بازدید از سایت‌های گردشگری با توجه به کاهش چشمگیر مسافرت‌ها در 2 سال گذشته به خاطر شیوع کرونا و محدودیت سفر نشان از رشد و توسعه گردشگری استان دارد؟ و آیا این، همه ظرفیت گردشگری زنجان محسوب می‌شود؟

روی یک سری از محصولات خاص خود تمرکز داریم

اویس کیانی، رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان زنجان با بیان اینکه اگر بخواهیم میزان گردشگران زنجان را با سایر استان‌های همجوار نظیر قزوین که امسال بالغ بر 762 هزار گردشگر و همدان که بالغ بر 700 هزار گردشگر مقایسه کنیم، باید اذعان کرد که دلیل تعداد کم گردشگران در استان، عرضه نامناسب محصول گردشگری است یعنی محصولی که ما در فضای گردشگری عرضه کنیم، آن‌چنان حرفی برای گفتن ندارد و ما روی یک سری از محصولات خاص خود تمرکز داریم که هیچ وقت برای ما حاصلی نداشته است. بنابراین وقتی ما محصولی را تعریف نکنیم، گردشگران نیز تنها در همان قالبی که خود از مکان‌ها و فضاهای گردشگری خود ساخته‌ایم، بازدید می‌کنند و می‌روند.

وی با بیان اینکه متاسفانه ما در نمایشگاه‌ها ملی و بین‌المللی نتوانسته‌ایم خود را نشان بدهیم و در این زمینه خود را موظف به انجام یک سری از کارهای روتین دیده‌ایم و هیچ خلاقیتی برای جذب مخاطبین به کار نبرده‌ایم، اظهار کرد: ما نتوانسته‌ایم محصول خود را به صورت خلاقانه و درست عرضه کنیم و به مبلغان گردشگری خود نیز بها نداده‌ایم که ارتباطات جمعی و فضای روابط عمومی خود را توسعه دهیم. از همین رو طبیعی است که همین میزان مخاطبینی که از زنجان بازدید می‌کنند، در مقایسه با سایر استان‌ها چندان تغییری نکند.

تحقیقات دقیق و علمی در زمینه هزینه‌کرد هر مسافر در استان صورت نگرفته است

کیانی در رابطه با درآمدزایی هر مسافر در استان می‌گوید: در این زمینه بایستی 5 عامل را در کنار هم مورد بررسی قرار بدهیم چرا که عوامل اقامت، هزینه کرد در بخش حوزه‌ جاذبه‌های گردشگری، حمل و نقل، نیروی انسانی، خوراک در این زمینه موثر هستند یعنی این 5 عامل ستون اصلی صنعت گردشگری هستند و وقتی ما می‌خواهیم هزینه کرد هر توریست در استان را بررسی کنیم بایستی در ابتدا مخاطبین و قشری که به زنجان سفر می‌کنند را پیدا کنیم و سپس این موارد را در مورد این جمعیت مورد بررسی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه دو گروه از استان در طی تعطیلات نوروزی بازدید می‌کنند که یکی از این گروه‌ها خانواده و مسافران بین شهری و دیگری تورهای گردشگری است، اظهار می‌کند: با توجه به اینکه در نوروز ما چندان تور گردشگری نداشتیم؛ طبیعتا عمده مخاطبین ما خانواده‌ها هستند که میزان اشغال تخت هتل‌ها به نوعی بیانگر میزان گردشگران استان خواهد بود.

این مسئول با بیان اینکه کار علمی و تخصصی در زمینه هزینه کرد هر یک نفر گردشگر و مسافر در استان صورت نگرفته است، می‌افزاید: به صورت عمده هزینه‌کرد تقریبی یک خانواده متوسط رو به پایین تا خانواده مرفه میانگینی بین 1 تا 5 میلیون تومان برای هر نفر خواهد بود یعنی به ازای هر نفر یک تا 5 میلیون هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه از نظر استاندارد جهانی بین گردشگر و مسافر تفاوت‌های اساسی وجود دارد، می‌گوید: گردشگر کسی است که یک شب در زنجان اقامت دارد ولی مسافر کسی است که چند ساعت اقامت دارد و غذایی میخورد و یا از یک مکان گردشگری بازدید می‌کند و می‌رود. برای تمیزدادن این دو قشر بایستی از هتل‌ها آماری در زمینه اشغال تختهای خود بگیریم و بر اساس این آمار، میزان گردشگران را می‌توان مصاحبه کرد. هر چند بخشی از گردشگران ممکن است که کمپ و یا چادر بزنند که بخش مسافران اقامت کننده در هتل معمولا گردشگر محسوب می‌شوند.

امسال را نمی‌توان ملاکی برای رشد میزان گردشگر در استان قرار داد

این در حالی است که کامیار اسکندریون، رئیس جامعه هتلداران استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: اگر بخواهیم وضعیت اسکان مسافران را نسبت به دو سال گذشته که درگیر کرونا بودیم بررسی کنیم، باید اذعان کرد که شرایط نسبت به دو سال گذشته که درگیر کرونا بودیم، بهتر شده است.

وی ادامه می‌دهد: مسلما شرایط جوی و آب و هوایی استان در جذب گردشگر دخیل است، و امسال نیز در اوایل سال شرایط جوی شرایط چندان مناسبی نبود ولی در روزهای آتی وضعیت بهتر شده بود که این موضوع در جذب گردشگر و اقامت آن در استان تاثیرگذار است.

اسکندریون با بیان اینکه آمارها در زمینه تعداد تختهای اشغالی هتل‌ها هنوز جمع‌بندی نشده است، تصریح می‌کند: برای جمع‌بندی این آمارها زمان لازم است، اما تخمین من در زمینه اشغال تخت‌های هتل ها در سطح استان شاید در این مدت حدود 70 درصد است.

رئیس جامعه هتلداران استان زنجان می‌افزاید: امسال را نمی‌توان ملاک رشد میزان گردشگر در استان قرار داد چرا که پس از دو سال محدودیت اکنون ما شاهد سیلی از مردم هستیم که به سفر کردن اقدام کرده‌اند. بنابراین نمی‌توانیم این آمار را ملاک افزایش و یا کاهش گردشگری قرار بدانیم چرا که ما دو سال را عملا هیچ مسافرتی نداشتیم و توزیع سفر صورت نگرفته بود و باید یکی دو سال از این اتفاق بگذرد تا بتوانیم در خصوص رشد گردشگر در استان حرف بزنیم. ضمن اینکه دو عامل در زمینه رشد گردشگر دخیل است و آن آگاهی بخشیدن به مردم در خصوص مکانها و جاذبه های گردشگری است که در این مدت افزایش یافته است و دیگری مسائل اقتصادی و توان مردم در خصوص سفر کردن است که روز به روز کمتر می‌شود.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمیراث فرهنگی زنجانصنایع دستیگردشگران
sedayezanjannews.ir/nx8563


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»