کد خبر: 8573
1401/01/21 - 11:39


صدای زنجان ادعای فروش 97 میلیارد تومان صنایع‌دستی استان در تعطیلات نوروزی را بررسی می‌کند؛

میراث رویای میلیاردی

آمار مدیرکل میراث فرهنگی؛ گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در حالی است که نائب رئیس اتحادیه چاقوسازان می‌گوید که به نظر این آمار مبالغه‌آمیز باشد و رئیس اتحادیه مسگران زنجان هم از نیاز به شفاف‌سازی این عدد سخن می‌گوید و هر دو این میزان فروش را نمی‌پذیرند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- درحالی‌که معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان روز 15 فروردین‌ماه سال جاری در گفتگو با پایگاه خبری موج رسا از فروش حدود 2.5 میلیارد تومانی صنایع‌دستی استان زنجان خبر داده بود، سه روز بعد یعنی 18 فروردین‌ماه جاری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در افزایش چشم‌گیر، از فروش 970 میلیارد ریالی صنایع‌دستی استان در تعطیلات نوروزی خبر داد!

حالا با این تفاوت آشکار و فاحش آمار سؤال اینجاست که آمار معاون قابل استناد است یا آمار شگفت‌انگیز آقای مدیرکل؟ و اینکه آمار و ارقام این ادعا کجا ثبت‌شده است؟ از طرفی با این حجم از فروش صنایع‌دستی در کمتر از یک ماه باید شاهد تغییرات ویژه‌ای در استان و به‌خصوص وضعیت معیشتی فعالان حوزه صنایع‌دستی استان بود.

2.5میلیارد تومان تنها فروش در بازارچه‌های موقت ایجادشده در سطح استان است

در این زمینه امیر ارجمند فر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با اشاره به این تفاوت اظهار کرد: 2.5 میلیارد ذکرشده در اخبار تنها حاصل فروش صنایع‌دستی استان در بازارچه‌های موقت صنایع‌دستی است که در ایام نوروز ایجادشده بودند.

وی ادامه داد: 7 بازارچه موقت برای این ایام در شهرهای ابهر، خدابنده و طارم و هیدج و سایر شهرستان‌ها ایجادشده بود که در ایام تعطیلات نوروزی بالغ‌بر 2.5 میلیارد تومان فروش داشتند.

کل فروش استان از تاریخ 26 اسفند تا 13 فروردین، حدود 97 میلیارد تومان شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: کل فروش صنایع‌دستی استان از 26 اسفندماه سال گذشته تا 13 فروردین سال جدید در فروشگاه‌های دائمی صنایع‌دستی و بازارچه‌های موقتی که نزدیک 68 غرفه افتتاح کرده بودیم، بالغ‌بر 97 میلیارد تومان است.

به گفته این مسئول؛ در حدود 580 مغازه فروش صنایع‌دستی که در هر 8 شهرستان واقع هستند که بیشترین میزان این مغازه و فروشگاه‌ها در شهر زنجان است که از 26 اسفند تا 13 فروردین بالغ‌بر 79 میلیارد تومان فروش داشته‌اند.

وی افزود: این مبلغ در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار مطلوب بوده است و ما شاهد فروش چشمگیر صنایع‌دستی در طی این مدت در استان بودیم که دلیلش حضور پررنگ گردشگر در استان بود.

ارجمند فر خاطرنشان کرد: ستاد مقابله با کرونا اجازه سفر را صادر کرد و سفر اتفاق افتاد و ما هم پیش‌بینی می‌کردیم که پس از دو سال تعطیلی؛ امسال حجم موردتوجه‌ی از مسافران به استان بیایند و حضور مسافر باعث شد حجم قابل‌توجهی از صنایع‌دستی بالأخص مس و چاقو به فروش برسد. در فروشگاه‌های صنایع‌دستی به‌صورت روزانه میزان قابل‌توجهی مس و چاقو فروخته شد.

با فروش بالای صنایع‌دستی، کارگاه‌های تولیدی از 4 فروردین دوباره دایر شدند

وی با اشاره به اینکه نکته جالب‌توجه اینکه تقریباً از سوم فروردین‌ماه با توجه به حجم خوبی از گردشگر که به زنجان آمد، فروشگاه‌های صنایع‌دستی به کارگاه‌های تولید صنایع‌دستی گفتند که تولید داشته باشید که ما موجودی مغازه‌هایمان در حال اتمام است که تقریباً از چهارم فروردین کارگاه‌های صنایع‌دستی که به خیال  تعطیلات نوروزی تعطیل بودند، باز شدند و همه کارگاه‌های موجود مخصوصاً چاقو و مس دوباره دایر شد.

این مسئول بابیان اینکه طی هفته اول به‌هرحال بارندگی بود و مسافرین کمتر بودند اما در پیک دوم سفر در هفته دوم ما شاهد بودیم که کارگاه‌های صنایع‌دستی ما در حال تولید صنایع‌دستی هستند و طی بازدیدهایی که از این کارگاه‌ها انجام گرفت؛ شاهد بودیم که صبح کارگاه‌ها باز می‌کردند و تا شب به تولید می‌پرداختند، گفت: برخی از این کارگاه‌ها ابراز می‌کردند که صبح یک سری تولیدات داریم که مغازه‌دارها می‌آیند و آن‌ها را می‌برند و برخی از آن‌ها اصرار دارند که برای غروب هم محصولات تولیدی کارگاه‌ها را بازهم خریداری کنند  چراکه گردشگر بود صنایع‌دستی فروش خوبی داشت.

برخی از خریدهای نوروزی باعث سفارش انبوه صنایع‌دستی در استان شده است

وی افزود: پس از دو سال‌ تعطیلی، این فروش بالا؛ باعث شد که کارگاه‌های صنایع‌دستی رونق بگیرند و فروشگاه‌ها صنایع‌دستی موجود در مغازه‌هایشان را بفروشند. ضمن اینکه آن‌ها سفارش‌ها خوبی نیز گرفتند و نکته جالب این موضوع است که برخی از این خریدهایی که صورت گرفته بود اکنون باعث سفارش انبوه برخی از محصولات ما به‌ویژه چاقو شده است و اکنون بالغ‌بر 95 درصد کارگاه‌های استان در حال تولید صنایع‌دستی هستند.

آمار رؤیایی؟

گفته‌های مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در حالی است که محمدرضا جرجیسی، نایب‌رئیس اتحادیه چاقوسازان زنجان در پاسخ به این اظهارات با اشاره به اینکه ما در بزرگ‌ترین مرکز صنایع‌دستی استان که پاساژ مروارید است و حدود 40 مغازه در این پاساژ و خیابان‌های اطراف آن قرار دارد؛ به‌طور متوسط در طول تعطیلات نوروزی در حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان فروش داشته‌ایم، اظهار کرد: برای من جای سؤال است که این 97 میلیارد تومان چگونه محاسبه‌شده است؟

وی بابیان اینکه به نظر من این عدد رؤیایی است، گفت: مغازه‌های این پاساژ به‌صورت تلفیقی هستند و مس و برنز و چاقو دارند و در پاساژ مروارید که بسیار فعال است ما روزی دو میلیون تومان نمی‌توانستیم بفروشیم پس این میزان فروش در شهرستان‌ها که امکان‌پذیر نخواهد بود.

جرجیسی در خصوص تعداد غرفه و مغازه‌ها فعال نیز افزود: در خصوص صحت تعداد غرفه و مغازه‌ها نیز باید صحت سنجی صورت گیرد چراکه ما اکنون بالغ‌بر 350 مغازه جواز دار در استان داریم که 120 مورد آن فروشگاه هستند و با احتساب 68 مورد غرفه ایجادشده این رقم فاصله زیادی تا 580 مغازه دارد که به نظر من این آمار غیرمنطقی است.

وی بابیان اینکه در شهرستان‌ها نیز میزان فروش متفاوت از استان خواهد بود و محال است که یک مغازه در طارم و یا هیدج روزی 3 میلیون تومان فروش داشته باشد، افزود: بهتر است در این زمینه شفاف‌سازی شود. بااین‌وجود فروش فروشگاه‌های صنایع‌دستی ما در تعطیلات نوروز امسال به‌مراتب بهتر از دو سال تعطیلات دوران کرونا بود.

نمی‌توان آمار دقیقی درزمینهٔ فروش صنایع‌دستی در ایام تعطیلات نوروزی داد

در ادامه رسول ارتیشه‌ دار، رئیس اتحادیه مسگران استان زنجان بابیان اینکه باید نسبت به این عدد شفاف‌سازی شود، اظهار کرد: نمی‌توان آمار دقیقی درزمینهٔ فروش فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان داد چراکه معمولاً به‌طور متوسط از آماری که از چندین فروشگاه گرفته می‌شود، این موضوع سنجیده میشود.

وی ادامه داد: در این زمینه میانگینی از فروش چندین مغازه گرفته ‌می‌شود که با احتساب میزان فروش آن در مناطق و شهرستان‌ها می‌توان به یک آمار نسبی در این زمینه دست‌یافت.

فروش امسال نسبت به سال‌های قبل بهتر بود

ارتیشه دار بابیان اینکه اگرچه نمی‌توان آمار دقیقی در این زمینه داد اما می‌توان اذعان داشت که امسال نسبت به سال‌های گذشته شرایط بهتر بود و به دلیل وجود مسافر تقریباً مغازه‌داران از فروش خود راضی بودند اما در مورد این آمار باید با دقت، نظر داد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میر عیسی خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمیراث فرهنگی زنجانچاقوی زنجانمس زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8573


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»