کد خبر: 8577
1401/01/21 - 15:28


در نشست خبری سرپرست اداره کل بهزیستی استان زنجان مطرح شد؛

افزایش 20 درصدی مستمری‌های بهزیستی

سلمان حسینی با اشاره به اینکه هدف پویش ضیافت مهربانی در ماه مبارک رمضان تأمین نیازهای اساسی مددجویان نیازمند اعم از مسکن، اشتغال، معیشت و درمان و سایر نیازهای اساسی با تکیه‌بر مشارکت‌های مردمی است، گفت: بازه زمانی که سازمان بهزیستی کشور برای این طرح تعیین کرده است و ما در استان این قضیه را شروع کرده‌ایم از 14فروردین تا 5 اردیبهشت‌ماه خواهد بود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- نشست خبری سرپرست اداره کل بهزیستی استان زنجان با اصحاب رسانه با موضوع «طرح ضیافت مهربانی»، 21 فروردین 1401 در سالن اجتماعات بهزیستی استان زنجان برگزار شد.

در این نشست سلمان حسینی با اشاره به اینکه هدف پویش ضیافت مهربانی در ماه مبارک رمضان تأمین نیازهای اساسی مددجویان نیازمند اعم از مسکن، اشتغال، معیشت و درمان و سایر نیازهای اساسی با تکیه‌بر مشارکت‌های مردمی است، گفت: بازه زمانی که سازمان بهزیستی کشور برای این طرح تعیین کرده است و ما در استان این قضیه را شروع کرده‌ایم از 14فروردین تا 5 اردیبهشت‌ماه خواهد بود.

وی ادامه داد: تشکیل ستاد ماه مبارک رمضان به‌صورت استانی و شهرستانی، تهیه بسته‌های غذایی به‌وسیله اعضای خیریه و توزیع آن بین خانواده‌های مددجویان، تکریم از خیرین و نیکوکاران استان و دعوت از مسئولین استانی و خیرین برای بازدید از مراکز نگهداری، همچنین برگزاری جشن گل‌ریزان در شهرستان‌های خدابنده و خرمدره ازجمله اهم برنامه‌های این پویش است.

افزایش استقبال از طرح حامی در استان

این مسئول افزود: در کنار این ضیافت ما طرح‌هایی را  در حوزه مشارکت‌های مردمی داریم که مهم‌ترین مورد آن به نظر من «طرح حامی» است که در این طرح ما افراد خیر و نیکوکار را با هماهنگی مرکز مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان ترغیب می‌کنیم که با انتخاب خانواده‌های تحت پوشش سازمان بهزیستی ماهانه مبلغی را به‌حساب این خانواده‌ها واریز کنند که با عنایت به این طرح به لحاظ ارتباط مستقیم حامیان با خانواده‌های تحت پوشش و مددجویان می‌توان از نزدیک در جریان مشکلات این خانواده‌ها و تأثیر کمک‌های حامیان قرار گرفت که خوشبختانه استقبال از این در طرح در استان در حال افزایش است.

به گفته حسینی ما اکنون بالغ‌بر 650 کودک تحت حمایت داریم که 510 حامی خیر از این کودکان حمایت می‌کنند و حدوداً 300 کودک هم پشت نوبت داریم که ما انتظار داریم با اقداماتی که صورت می‌گیرد و تحقیقاتی که خیرین در این زمینه انجام می‌دهند؛ دیگر ما کودکی را در پشت نوبت نداشته باشیم.

بیش از 21 میلیارد و 400 میلیون ریال کمک نقدی و غیر نقدی در رمضان سال گذشته

سرپرست اداره کل بهزیستی استان زنجان خاطرنشان کرد: جمع کل مشارکت‌های نقدی و غیر نقدی ما در ماه رمضان سال گذشته بیش از 21 میلیارد و 400 میلیون ریال بوده است که در بین بیش از 10 هزار خانوار در قالب کمک‌هزینه معیشتی، بسته‌های معیشتی و وسایل و اقلام دارویی و لوازم ضروری توزیع‌شده است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه در راستای شفاف‌سازی نحوه توزیع مشارکت‌های مردمی، تمامی اقلام توزیع‌شده در بین مددجویان در سامانه ارمغان بهزیستی ثبت خواهد شد، ادامه داد:  موسسه‌های خیریه همواره در کنار بهزیستی بوده‌اند و این پویش با یاری مؤسسات غیردولتی و خیریه تحت نظارت برگزار می‌شود.

وی افزود: برای حمایت از مددجویان کم‌توان و کم‌بضاعت، و دستگیری از آن‌ها خیرین می‌توانند از کد دستوری #۲۵۰۰۰*۶۶۵۵* و شماره کارت ۶۳۶۷۹۵۷۰۷۱۷۸۲۱۶۸ و شماره‌حساب ۴۱۶۸۰۳۴۵۴۱۷۶۶۵۴۸ استفاده کنند.

حسینی با اشاره به اینکه بحث طرح حامی یک کار ستادی است که در شهرستان‌ها هم حوزه مشارکت دارد و حامیان با مراجعه یا تماس با ستاد بهزیستی، از اطلاعات مددجویان آگاهی می‌یابند و نسبت به امر خیرخواهانه‌ای که در نظر دارند، اقدام می‌کنند، اظهار کرد: به دلیل اینکه جامعه هدف ما در حال افزایش است یک تعداد از مددجویان و کودکان نیازمند حمایت ما پشت خط می‌مانند. گاها نیز حامیان ما تا یک مدتی حامی هستند و پس مدتی دیگر از مددجویان ما حمایتی نمی‌کنند، که در این زمینه لازم است که این حمایت‌ها همچنان ادامه داشته باشند.

خانه امن در خدمت زنان آسیب‌دیده درزمینهٔ خشونت خانگی

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤالات خبرنگاران در خصوص افزایش خشونت در جامعه و وجود خانه امن در استان افزود: اگر نقطه مقابل آسیب اجتماعی را سلامت اجتماعی در نظر بگیریم؛ استان زنجان خوشبختانه جزو استان‌های سالم در این زمینه است. ما در بهزیستی، مرکزی را با عنوان «خانه امن» داریم که زنان خشونت دیده می‌توانند از طریق مقام قضایی؛ خود معرف و یا از طریق اورژانس خدمات اجتماعی به این مرکز مراجعه کنند و از خدماتش بهره ببرند.

این مسئول با اشاره به اینکه سال گذشته 674 مور اشتغال هدف‌گذاری شده بود که به هدف خود رسیدیم، اظهار کرد: در خصوص جذب منابع تلفیقی که حدود 3میلیارد و 600 بوده است ما در سطح کشور رتبه دوم را به دست آوردیم.

مستمری بهزیستی 20 درصد افزایش می‌یابد

وی بابیان اینکه مستمری مستمری‌بگیران بهزیستی بر اساس حقوق خانوار واریز می‌شود و کشوری است و این‌گونه نیست که در استان زنجان یک‌میزان مستمری داده شود و در شهرهای دیگر رقم دیگری، اظهار کرد: طبق اعلام معاونت پشتیبانی کشور نیز 20 درصد مستمری مددجویان بنا است افزایش یابد. مستمری نیز بر اساس تعداد خانوار است که از یک نفرِ تا 5 نفرِ به بالا پرداخت می‌شود.

بین بهزیستی و کمیته امداد مشکل تداخلی خدمات ارائه‌شده وجود ندارد

وی با اشاره به تفاوت نوع خدمات ارائه‌شده توسط بهزیستی و کمیته امداد درزمینهٔ ایتام افزود: سازمان بهزیستی نسبت به کمیته امداد کمیته‌های تخصصی بیشتری دارد و همچنین ما ارتباط تنگاتنگی باهم داریم؛ منتهی جامعه هدف ما گسترده‌تر از کمیته امداد است و جامعه معلولین ما در حوزه فعالیتی کمک‌های کمیته امداد قرار نمی‌گیرد. در این حوزه ما تعاملاتی داریم و مشکل تداخلی بین خدمات ارائه‌شده بین مددجویان خود نداریم .

عمده‌ترین خدماتی که در خصوص کودکان کار دنبال می‌کنیم، بحث خدمات است

حسینی با اشاره به خدمات مرکز آموزش کودک و خانواده که متولی رسیدگی به خدمات کودکان کار هست، اظهار کرد: ما برای کودکان کار خدمات جداگانه‌ای داریم و بیشترین خدماتی که در این زمینه دنبال می‌کنیم، بحث تحصیلات آن‌ها است.

وی با اشاره به اینکه ما در زنجان کودک کاری نداریم که نتواند به مدرسه برود، ادامه داد: کودک کاری که توسط مرکز آموزشی حمایتی کودک و خانواده شناسایی می‌شود آزمایش‌های پزشکی روی آن‌ها انجام می‌گیرد و نسبت به آزمایش‌های هپاتیت و ایدز و دندانپزشکی غربالگری می‌شود.

وی بابیان اینکه کارگروه عملیاتی بهزیستی در این حوزه با 11 سازمان دیگری که در این زمینه بنا است تا ما را در بحث کودکان کار کمک کنند؛ تشکیل‌شده است، افزود: پس از غربالگری کودکان، در وهله بعد ما به دنبال توانمند‌سازی خانواده این کودکان هستیم چراکه اگر بتوانیم خانواده این کودکان را حمایت کنیم دیگر کودک نیازی به کار کردن نخواهد داشت.

این مسئول افزود: خوشبختانه ما در زنجان کودک کاری نداریم که شب‌ها را در خارج از خانه سپری کند و همه کودکان کار زنجان شب‌ها در کنار خانواده خود هستند.

عمده‌ترین مشکلات مددجویان ما مربوط به بحث معیشت و درمان است

این مسئول بابیان اینکه اولویت‌بندی در حوزه حمایت‌های مردمی چندان مناسب نیست، اظهار کرد: نیازمندی‌ها ما در بهزیستی استان متفاوت است و مطمئناً اولویت‌بندی درزمینهٔ نوع کمک‌های خیرین درست نیست؛ منتهی مراتب عمده مشکلاتی که مددجویان ما با آن روبه‌رو هستند مسئله «معیشت» و «درمان» است.

انتهای پیام/


خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبهزیستی زنجانسلمان حسینی
sedayezanjannews.ir/nx8577


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»