کد خبر: 8607
1401/02/06 - 9:38


صدای زنجان از ادعاهای دستگاه‌های دخیل در بازگشایی محور پادگان گزارش می‌دهد؛

بازی سود و زیان

سخنگوی شورای شهر زنجان: بنیاد مسکن به تعهدات خود درزمینهٔ پروژه پادگان چندان پایبند نبودند/ مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان: این پروژه یک وظیفه ملی است که از سال 97 برابر به قراردادی که منعقدشده بود، به عهده ما گذاشته شد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- باوجوداینکه رضا خواجه‌ای، مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان در نشست خبری اخیر خود در تاریخ 23 فروردین 1401 (بنا بر گفته رسانه‌ها) ادعا کرده بود که بنیاد مسکن در پروژه بازگشایی محور پادگان زنجان ضرر کرده است اما بررسی‌ها در این زمینه حکایت دیگری دارد.

بنا بر اعلام منابع آگاه، «بنیاد مسکن» بابت پروژه معبر پادگان قبل از آغاز کار از شهرداری چهار قطعه زمین گرفته که فقط ارزش یکی از زمین‌ها امروز بالای 10 میلیارد است. اگر پروژه سردر پادگان به مناقصه گذاشته می‌شد، مبلغ قرارداد 3 میلیارد و خرده‌ای (شاید هم 4 میلیارد و خرده‌ای) می‌شد و اجرای آن‌هم این‌قدر طول نمی‌کشید. در این پروژه ضرر اصلی را زنجانی‌ها کرده‌اند که پروژه 2میلیاردی پایشان 10 میلیارد حساب شد. کیفیت پایین کار را هم به همه این‌ها اضافه کنید. حداقل 14 اخطار را فقط در عرض یک سال از حوزه معاونت زیربنایی شهرداری دریافت کردند!

پروژه «بازگشایی محور پادگان» از پروژه‌های مهم شهر زنجان است که چندین استاندار، شهردار و حتی فرمانده پادگان به خود دیده‌ است!

طبق مصوبات آخرین سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۲به استان زنجان قرار بود پادگان زنجان سریعاً به خارج از شهر منتقل شود. بنا به گفته مسئولان وقت در سال‌های گذشته حتی زمین پادگان جدید نیز خریداری‌شده بود، تا این پادگان طبق قوانین کشور که پادگان‌ها در خارج از محدوده شهری قرار دارند، پادگان زنجان نیز باید به خارج از شهر منتقل می‌شد اما بعد از گذشت سالیانی دراز (دو دهه) هنوز بنا به دلایلی نامعلوم و معلوم طرح انتقال پادگان زنجان جزو پروژه‌های بلاتکلیف در زنجان است و اجرای پروژه‌های شهری را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است!

بازگشایی پروژه خیابان داخل پادگان زنجان، به سمت شرقی و غربی شهر در سه بخش در حال عملیات اجرایی است. قرارداد اول بازگشایی پروژه خیابان داخل پادگان با بنیاد مسکن است که بازگشایی مسیر شرق به غرب امتداد خیابان عاصم زنجانی شامل جدول‌گذاری، زیرسازی و احداث پل ارتباطی بین شمال و جنوب پادگان را شامل می‌شود که بنا به گفته خواجه‌ای این طرح از منظر بنیاد مسکن تمام‌شده است.

بنیاد مسکن در پروژه محور پادگان بیش از 2 میلیارد تومان متضرر شد

خواجه‌ای در نشست خبری اخیر خود گفته بود این پروژه از سال 1397 آغازشده بود که با توجه به مشکلاتی که بین پادگان و شهرداری و سایر دستگاه‌ها بود به تأخیر افتاد.

وی با تأکید بر اینکه بنیاد مسکن، شرکت نیست بلکه درجایی ورود پیدا می‌کند که احساس می‌کند دیگران نمی‌توانند آن کار را انجام دهند، افزود: پروژه پادگان ازنظر ما تمام‌شده است و آنچه بر عهده بنیاد مسکن بوده در این رابطه 100 درصد انجام‌شده و اخیراً ابلاغی مبنی بر تغییر نقشه و اصلاحاتی داشت که آن‌هم انجام شد و شهرداری می‌تواند این مسیر را آسفالت کند اما سیاست کاری شهرداری بر عهده خودشان است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان ادامه داد: بنیاد مسکن به دلیل تأخیر پروژه محور پادگان داشت بیش از 2 میلیارد تومان متضرر شد اما چون عام‌المنفعه بود طبق وظیفه اقدام کردیم.

ضرر و زیانی اگر بوده است؛ فرا ضمنی است

در این زمینه اما، علیرضا انصاری، سرپرست معاونت عمرانی و امور زیربنایی شهرداری زنجان بابیان اینکه این مباحث حاشیه‌ای است و نتیجه‌ای ندارند، اظهار کرد: اینکه بنیاد مسکن ضرر کرده است یا سود حساب‌وکتاب خودشان است.

وی ادامه داد: قراردادی منعقدشده است و قرارداد هم بر اساس قوانین سال 97 بوده است و نحوه پرداخت هم به‌صورت ملک بوده است و قیمت کارشناسی شده است و معادل کاری که در سال 97 بنیاد مسکن انجام داده است ملک به قیمت سال 97 دریافت کردند و اگر ضرر و زیانی بوده است فرا ضمنی است.

انصاری تصریح کرد: در این زمینه باید بررسی‌هایی صورت بگیرد تا بتوان در مورد ضرر کردن بنیاد مسکن در این پروژه اطلاعات به دست آورد ولی به نظر می‌رسد میزان تورمی که در مسکن داشتیم بیشتر از مصالح بوده است که به نظر می‌رسد این موضوع که آن‌ها ضرر کرده‌اند را کمی زیر سؤال ببرد. ضمن اینکه شهرداری در قبال کاری که بنیاد مسکن انجام داده است یک آپارتمان و چندین زمین در نظر گرفته بود که پرداخت شد.

بنیاد مسکن به تعهدات خود درزمینهٔ پروژه پادگان چندان پایبند نبودند

در این زمینه اما حسین حمزه‌لو‌پاک، سخنگوی شورای شهر زنجان در خصوص عملکرد بنیاد مسکن درزمینهٔ پروژه پادگان اظهار می‌کند: شروع این پروژه در شورای پنجم بود اما قرارداد آن در شورای ششم بسته‌شده بود، ولی شواهد امر نیز نشان می‌دهد که بنیاد مسکن در این زمینه به تعهدات خود چندان پایبند نبودند و رویه‌ای که در کار دارند، کاملاً مشهود است.

وی ادامه داد: اینکه بنیاد مسکن در پروژه پادگان ضرر کرده است یا نه به شهرداری چندان مربوط نیست! شهرداری یک پیمان و قراردادی را می‌بندد و کاری به این ندارد که طرف مقابل زیان و یا سود کرده باشد و باید از دوستانی که این ادعا را کردند، سؤال کرد.

وی افزود: بد‌قولی‌هایی در این زمینه نیز از بنیاد مسکن شاهد بودیم و اگرچه درزمینهٔ کم و کیف تحویل دادن معبر پادگان دچار تردیدم؛ ولی آنچه به‌طورقطع می‌توان اذعان داشت، این است که سردر پادگان به ما تحویل داده نشده است.

حمزه‌لوپاک افزود: زمان قرارداد حدود 3 ماه بود ولی حدود 7 تا 8 ماهی از این موضوع گذشته است اما هنوز در این زمینه کارها انجام نگرفته است. ضمن اینکه در این زمینه اخطارهایی را نیز بنیاد مسکن گرفته‌ و وقتی یک پیمانکار برای یک قرارداد 3 ماهه چندین مورد اخطار می‌گیرد؛ وضعیت عملکرد آن مشخص است.

انجام پروژه با همان تعهدات سال 97، در سال 1400

اما خواجه‌ای، مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان در مورد این موضوع اذعان می‌کند در جلسه مذکور یکی از دوستان خبرنگار از بنده پرسید که آیا بنیاد مسکن شرکت است و من در پاسخ به او در این زمینه اذعان داشتم که بنیاد مسکن شرکت نیست چراکه اگر شرکت بود، می‌آمد و دقیقاً حساب‌وکتاب خود را انجام می‌داد و چه‌بسا در این زمینه نفعی نداشتیم؛ بلکه متضررم شدیم.

وی ادامه داد: این پروژه یک وظیفه ملی است که از سال 97 برابر به قراردادی که منعقدشده بود، به عهده ما گذاشته شد و باوجود مشکلاتی که در مسیر این پروژه بود، ما موظف به انجام آن بودیم. اگر این قرارداد در سال 1400 یا 1401 بسته می‌شد؛ مسلماً بایستی قرارداد یک‌جور دیگری بسته می‌شد اما ما با همان تعهدات سال 97 کار خود را به انجام رساندیم.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپروژه پادگان زنجانبنیاد مسکن زنجانشهرداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8607


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»