کد خبر: 8665
1401/02/18 - 9:15


ادعای عضو زنجانی کمیته مسابقات فدراسیون جهانی بوکس:

تخلفات جهانی در فدراسیون بوکس ایران

چند ماه پیش بود که بوکس ایران موفق شد در رقابت‌های جهانی صربستان به مدال برنز دست یابد. نکته قابل‌توجه در این رقابت‌ها جدول بسیار ساده برخی نمایندگان کشورمان بود که در آن حتی یک رقیب دارای حداقل یک مدال و یا یک عنوان در سطح قاره‌ای نبود! فرشید رستمی، عضو زنجانی کمیته مسابقات فدراسیون جهانی بوکس مدعی است که این موفقیت به بهای جعل مدرک و پیشنهاد برای خرید مدال در مسابقات جهانی به‌دست‌آمده است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- چند ماه پیش بود که بوکس ایران موفق شد در رقابت‌های جهانی صربستان به مدال برنز دست یابد. نکته قابل‌توجه در این رقابت‌ها جدول بسیار ساده برخی نمایندگان کشورمان بود که در آن حتی یک رقیب دارای حداقل یک مدال و یا یک عنوان در سطح قاره‌ای نبود! فرشید رستمی، عضو زنجانی کمیته مسابقات فدراسیون جهانی بوکس مدعی است که این موفقیت به بهای جعل مدرک و پیشنهاد برای خرید مدال در مسابقات جهانی به‌دست‌آمده است!

ﻓﺮﺷﯿﺪ ﺭﺳﺘﻤﯽ با لقب ﺑﻮﮐﺴﻮﺭ ﺑﺎﮐﻮﯾﯽ، متولد 1364 است. او که از سن 18 سالگی و به دنبال پیوستن به تیم ملی جمهوری آذربایجان ساکن این کشور شده است هرچند وقت یک‌بار به ایران هم ‌سفر می‌کند و تا جایی که امکان دارد به سالن‌های ورزشی و باشگاه‌های بوکس سر می‌زند.

تخلفات نشان می‌دهد که سرتاپای فدراسیون بوکس ایران دروغ است!

چند ماه پیش بود بوکس ایران موفق شد در رقابت‌های جهانی صربستان که به علت شیوع کرونا با استقبال کمی از سوی کشورهای مطرح همراه بود به مدال برنز دست یابد.

نکته قابل‌توجه در این رقابت‌ها جدول بسیار ساده برخی نمایندگان کشورمان بود، جدولی که حتی یک رقیب دارای حداقل یک مدال و یا یک عنوان در سطح قاره‌ای هم دیده نمی‌شد.

موضوعی که از آن به «خوش‌شانسی» نمایندگان کشورمان تعبیر شد ولی به‌تازگی فایل‌های صوتی و پیام‌های مکتوب از گفتگوهای منتسب به مسئولان فدراسیون و کادر فنی که مدعی خرید 15 تا 20 هزار دلاری جدول مسابقات قهرمانی جهان برای نماینده بوکس کشورمان در میان خانواده بوکس منتشرشده است، فایل‌هایی که هنوز نظر قطعی در مورد آن داده نشده است!

چند وقت پیش بود که فرشید رستمی عضو کمیته برگزاری مسابقات فدراسیون جهانی بوکس در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها در خصوص اظهارات اخیر سرمربی تیم ملی بوکس و ارسال نامه‌ای از آن‌ها به فدراسیون جهانی گفت: علی استکی یکی از افراد غیرقابل‌قبول در بوکس ایران است. شاید خیلی از افراد از رفتار و اقدامات او در مسابقات بین‌المللی خبر ندارند ولی من به‌واسطه مسئولیتی که در فدراسیون جهانی دارم به‌خوبی او را از نزدیک می‌شناسم.

این مقام مسئول در فدراسیون جهانی بوکس در گفت‌وگو با صدای زنجان نیز با تکرار اظهارات خود ادامه می‌دهد: تخلفات فدراسیون بوکس ایران نشان می‌دهد که سرتاپای فدراسیون دروغ است! من مدتی به آن‌ها کمک می‌کردم اما دیدم دیگر نمی‌شود تا بیش از این جلو بروم، تصمیم گرفتم، همکاری خود را قطع کنم! دوستان ادعا می‌کنند در رقابت‌های جهانی به مدال تاریخی بوکس دست پیداکرده‌اند ولی مکالمات و مستندات خرید جدول بازی‌ها و تلاش برای فینالیست شدن دو نماینده‌شان از طرق غیرورزشی موجود است. مستندات درخواست مدال از طرف حسین ثوری، رئیس فدراسیون بوکس موجود است و من این موارد را در صفحه شخصی خود در فضای مجازی منتشر کرده‌ام که می‌توانید سری به صفحه شخصی‌ام در اینستاگرام بزنید!

به خاطر بوکس ایران سکوت نمی‌کنم!

رستمی عنوان می‌کند: مدرک مربیگری علیرضا استکی تا رقابت‌های آسیایی دوبی جعل‌شده بود و در آنجا برگه امتحانی او با کوروش ملایی عوض شد! درحالی‌که علی استکی انگلیسی نمی‌داند مدرک مربیگری گرفت. البته دوستان در فدراسیون بوکس مدارک مربیگری زیادی را جعل کرده‌اند که اگر آن‌ها را پیگیری کنیم با محرومیت شدیدی روبه‌رو می‌شوند!

به گفته عضو کمیته مسابقات فدراسیون جهانی بوکس، بوکس ایران طی 4 سال گذشته ناتوان از حتی یک ارتباط ساده با فدراسیون جهانی بوده است و در انتخابات اخیر فدراسیون نیز درحالی‌که فدراسیون جهانی قصد داشت نماینده‌ای برای حضور در مجمع و بررسی شرایط به ایران بفرستد برخی در فدراسیون قبل مانع این حضور شدند و کرونا را بهانه کردند. همین دوست عزیزی که ادعا می‌کنند تیمش تاریخ‌سازی کرده به عکاسان رقابت‌های جهانی سفارش می‌کرد تا عکسش را در فدراسیون جهانی منتشر کنند! فکر می‌کنم دیگر نباید مقابل آن‌ها سکوت کنم و زمان آن رسیده است تا برای حفظ بوکس و منافع ملی ورزش کشور، رشته بوکس از وجود برخی منفعت‌طلبان با مدرک‌های جعلی پاک شود.

این مقام مسئول در فدراسیون جهانی بوکس تأکید می‌کند: خواسته جامعه بوکس از من این است که با توجه به جایگاه و ارتباطاتی که در بوکس جهانی دارم برای مبارزه با فساد و بی‌اخلاقی‌ها و جعل سند افراد مذکور اقدام کنم، من در این مسیر جدی بوده و چیزی مانع من نخواهد شد!

رستمی در رابطه با علت ترک ایران و مهاجرت به آذربایجان به صدای زنجان می‌گوید: از ابتدا ژیمناستیک کار بودم اما از 8 سالگی در سالن بوکس پدرم که مربی بود بازیگوشی می‌کردم که به‌تدریج به این ورزش علاقه‌مند شدم و تصمیم گرفتم به‌صورت حرفه‌ای دنبالش کنم. البته در رده نوجوانان و جوانان مسابقات برگزار نمی‌شد و تمامی این مسابقات مربوط به رده بزرگ‌سالان بود.

ناگفته نماند که بنا به دلایل متعدد ازجمله ﻧﺒﻮﺩ ﻣﺴﺎﺑﻘﺎﺕ ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺑﻮﮐﺲ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﺷﺪ ﺭﻭ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺑﻘﺎﺕ ﺭﯾﻨﮓ ﺁﺯﺍﺩ آورد ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﻣﺴﺎﺑﻘﺎﺕ ﺭﯾﻨﮓ آزاد ﭘﺎﮐﺴﺘﺎﻥ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻣﺪﺍﻝ ﻃﻼ ﻧﯿﺰ دست‌یافت.

ﺑﻌﺪﻫﺎ ﺩﺭ ﺭﺩﻩ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺗﻮﺍﻧﺴﺖ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ابوالقاسم ﺻﺎﺩﻗﯽ (ﺳﺮﻣﺮﺑﯽ ﻭﻗﺖ ﺗﯿﻢ ﻣﻠﯽ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ) ﺭﺍ برآورده ﮐﻨﺪ ﻭ به‌عنوان فنی‌ترین ﺑﻮﮐﺴﻮﺭ ﺑﻪ ﺗﯿﻢ ﻣﻠﯽ ﺩﻋﻮﺕ ﺷود.

می‌دانستم در آذربایجان به‌جایی می‌رسم!

وی با اشاره به برگزاری مسابقات جام ناطق نوری در سال 81 تصریح می‌کند: وقتی 18 ساله بودم در رده جوانان حریف‌هایم را یکی پس از دیگری شکست داده و به فینال رسیدم، نوبت به رویارویی با حریف آذربایجانی که قهرمان اروپا بود، رسید و من توانستم او را شکست داده و به مدال طلا برسم. همان‌جا بود که تیم آذربایجان به من که در اردوی تیم ملی جوانان بودم، پیشنهاد ملحق شدن به تیمش را داده و خواستار انعقاد قرارداد با من شدند.

رستمی می‌گوید: شرایط سخت بود، میزان دستمزدی که آذربایجان پیشنهاد داده بود، همانی بود که در ایران دریافت می‌کردم و چندان تفاوتی نداشت اما چون می‌دانستم در آذربایجان به‌جایی می‌رسم اما در ایران به هیچ‌کدام از اهدافم نمی‌رسم تمامی سختی‌ها را پذیرفتم و جمهوری آذربایجان را انتخاب کردم.

او ﺩﺭ ﺗﯿﻢ «ﺩﯾﻨﺎﻣﻮ» ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺑﻪ مشت‌زنی ﺷﺪ و پس از مدتی ﺑﻪ ﺗﯿﻢ ﻣﻠﯽ آﺫﺭﺑﺎﯾﺠﺎﻥ ﺭﺍﻩ ﯾﺎﻓﺖ! رستمی ﺑﺮﺍﯼ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺳﻬﻤﯿﻪ ﺍﻟﻤﭙﯿﮏ ﺭﺍﻫﯽ ﻣﺴﺎﺑﻘﺎﺕ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﯽ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﻭﻗﻮﻉ ﺳﺎﻧﺤﻪ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﯽ ﻧﺘﻮﺍﻧﺴﺖ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺑﻘﺎﺕ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﯽ ﺍﻟﻤﭙﯿﮏ ﻟﻨﺪﻥ ﺑﺮﻭﺩ، او می‌گوید: ﻓﺪﺭﺍﺳﯿﻮﻥ ﺑﻮﮐﺲ آﺫﺭﺑﺎﯾﺠﺎﻥ ﭼﻪ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﺩﺭﻣﺎﻧﻢ ﻭ ﭼﻪ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺩﺭﻣﺎﻧﻢ ﺩﺳﺖ ﺍﺯ ﺣﻤﺎﯾﺖ‌ ﻣﻦ ﺑﺮﻧﺪﺍﺷت!

ﺑﻌﺪﻫﺎ رستمی ﺑﺎ ﮐﺴﺐ ﺍﻣﺘﯿﺎﺯﺍﺕ ﻻﺯﻡ ﺗﻮﺍﻧﺴﺖ ﻭﺍﺭﺩ ﺭﯾﻨﮓ ﺣﺮﻓﻪ‌اﯼ ﺷﻮﺩ.

رستمی ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 2013 ﺑﺎ ﺷﮑﺴﺖ ﺩﺍﺩﻥ ﺣﺮﯾﻒ ﺭﻭﺳﯽ ﻭ به دست آﻭﺭﺩﻥ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭﺍﺕ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﻪ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﺗﻘﺪﯾﺮ ﺍﺯ ﻗﻬﺮﻣﺎﻧﺎﻥ ﺗﻮﺳﻂ ﺭﯾﺎﺳﺖ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ آذربایجان ﺩﻋﻮﺕ ﺷﺪ ﻭ ﺍﺯ رئیس‌جمهور آﺫﺭﺑﺎﯾﺠﺎﻥ به‌رسم ﺍﺧﻼﻕ ﻭ ﺩﺳﺖﺍﻭﺭﺩﻫﺎﯼ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﺶ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻮﮐﺲ آﺫﺭﺑﺎﯾﺠﺎﻥ ﻫﺪﺍﯾﺎﯾﯽ ﻧﯿﺰ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﮐﺮﺩ.

ﺑﻪ ﺍﻭ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎﺩ ﺷﺪ سرمربیگری ﺗﯿﻢ ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﺴﺌﻮﻝ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩﯾﺎﺑﯽ بزرگ‌سالان ﺑﻮﮐﺲ ﺣﺮﻓﻪ‌ﺍﯼ ﺍﯾﻦ ﮐﺸﻮﺭ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﺑﮕﯿﺮﺩ ﻭ ﺍﻭ ﻧﯿﺰ ﺍﯾﻦ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎﺩ ﺭﺍ ﭘﺬﯾﺮﻓﺖ. شاید برایتان جالب باشد اما رستمی ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﻭﺭﺯﺵ، سنتور نواز ﭼﯿﺮﻩ‌ﺩﺳﺘﯽ است.

او که در حال حاضر در کنار فعالیت ورزشی، در جمهوری آذربایجان در امور اقتصادی مشغول به فعالیت است، در پاسخ به این سؤال که در صورت پیشنهاد برای هدایت تیم ایران حاضر به همکاری هستید، عنوان می‌کند: در حال حاضر (شنبه 10 اردیبهشت‌ماه) در ایران هستم، بابت رفت‌وآمد به کشور مشکلی ندارم و در مدت‌زمان حضور سعی می‌کنم به‌تمامی باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی سر بزنم. همان‌طور که در جریانید در آذربایجان مشغول فعالیت در حوزه تجارت و امور اقتصادی هستم و اگر بتوانم به کارها و اموراتم برسم چرا نباید قبول کنم؟

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبوکسفرشید رستمیدروغ
sedayezanjannews.ir/nx8665


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»