کد خبر: 8673
1401/02/19 - 10:18


گزارش صدای زنجان از وضعیت اغذیه‌فروشی‌ها پس از حذف یارانه آرد؛

گرانی با نون اضافه

رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان زنجان: قیمت نان باگت، 10 هزار تومان شد! دیگر ماندن در این حرفه صرفه اقتصادی ندارد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پس از حذف سهمیه آرد نیمه یارانه‌ای، قیمت آن بیش از 6 برابر افزایش یافت. به دنبال این اتفاق قیمت نان فانتزی و باگت هم تا بیش از 10 هزار تومان بالا رفت!

شاید افزایش قیمت گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی یا بادمجان در ابتدای امسال اعتراض چندانی را به دنبال نداشت، اما حالا دولت روی کالاهای استراتژیک دست گذاشته است، همانطور که در روزهای اخیر شاهد ارائه مجوز برای چند برابر شدن قیمت نان فانتزی، آرد، ماکارونی و غیره بودیم!

امسال با افزایش تقریبا 4 برابری قیمت آرد صنف و صنعت، نرخ آرد 18 درصد سبوس‌گیری شده به ازای هر کیلو 15 هزار و 700 تومان، آرد 21 درصد سبوس‌گیری شده 16 هزار تومان و آرد 27 درصد سبوس‌گیری شده 16 هزار و 900 تومان تعیین شده است.

گرانی به نان باگت رسید!

پس از حذف سهمیه آرد یارانه‌ای، قیمت آن بیش از 6 برابر افزایش یافت. به دنبال این اتفاق قیمت نان فانتزی و باگت هم تا بیش از 10 هزار تومان بالا رفت.

حتی وعده پرداخت یارانه نان هم دیگر پاسخگو نیست و طرفداران پول‌پاشی‌های دولت هم دیگر نسبت به آثار تورمی یارانه نقدی آگاه شده‌اند و می‌دانند که اگر امروز یارانه‌ای دریافت کنند، روز آینده باید آن را در قالب تورم به بازار پس دهند!

از شنبه 17 اردیبهشت‌ماه قیمت نان باگت به 10 هزار تومان رسید! یعنی هر بسته 10 تایی 100 هزار تومان! البته از چند روز قبل از اعلام رسمی، قیمت نان باگت در زنجان افزایش یافته و به بیش از 10 هزار تومان رسیده بود!

مدیران ساندویچی‌ها دلیل گرانی شدید قیمت‌ها را مرتبط با افزایش قابل توجه قیمت نان ساندویچی دانسته و می‌گویند در این 2 روز قیمت هر نان تا 10 هزار تومان افزایش یافته و برخی تولیدکنندگان نان فانتزی حتی از تحویل نان باگت به این قیمت نیز خودداری کرده و معتقدند قیمت نان بیش از این میزان است.

نماینده‌ها می‌بینند؟

در حالی که قیمت ساندویچ فلافل، ارزان‌ترین ساندویچ در مناطق میانی و متوسط شهر زنجان بین 10 تا 14 هزار تومان بود، طی 2 روز اخیر قیمت این پرس غذا به بیش از 30 هزار تومان افزایش یافته است .

احمد یکی از دانشجویان به صدای زنجان می‌گوید: دیگر حتی نمی‌شود ساندویچ فلافل خورد! با این گرانی قیمت ساندویچ فلافل 30 هزار تومان می‌شود! نمی‌دانم مقصود دولت از این کار چیست؟ نکته عجیب اینجاست که تعدادی از واحدهای فست فودی فروش آنلاین خود را متوقف کرده و از عدم خدمات‌رسانی آنلاین به مشتریان خبر می‌دهند!

در حال حاضر 370 ساندویچی دارای مجوز در شهر زنجان مشغول به کار هستند! البته علی یکی از فعالان صنفی به صدای زنجان می‌گوید، تصور می‌کند بیش از نیمی از این واحدها به علت افزایش قیمت‌ها به اجبار کنار کشیده و برای همیشه تعطیل کنند!

او اعلام کرد: بر مبنای تصمیم دولت، نان باگت معمولی 10 هزار تومان، نان همبرگری 7500، نان لقمه‌ای 2700، نان باگت فرانسوی 13 هزار تومان، نان فتیر 15 هزار تومان، نان تست بزرگ 29 هزار تومان و نان تست کوچک 22 هزار تومان اعلام شده است.

این فعال صنفی که اظهارات دولتی‌ها در خصوص حذف یارانه از آرد با هدف مبارزه با قاچاق را بهانه‌ای برای بالابردن قیمت نان فانتزی و حذف سهمیه آرد و گرانی می‌داند، معتقد است: دولت با این کار با مردم شوخی‌های تلخ می‌کند که به قیمت از بین رفتن انگیزه آحاد جامعه برای ادامه زندگی تمام می‌شود!

کاهش مشتری!

قیمت همبرگر ساده و چیزبرگر هر چند در مناطق میانی شهر در حدود 50 تا 60 هزار تومان است اما در مناطق بالاتر شهر تا 90 هزار تومان و حتی بالاتر هم رسیده است.

یکی از فعالان صنفی در گفت‌وگو با صدای زنجان عنوان می‌کند: قیمت همبرگر ساده ما در اول هفته 40 هزار تومان بود اما امروز قیمت این ساندویچ که شامل نان، همبرگر ساده، گوجه و خیارشور است، به 55 هزار تومان رسیده است. نکته اینجاست که جدای از گرانی قابل توجه نان باگت که قیمت هر ساندویچ را 10 هزار تومان بالا برد، افزایش قابل توجه قیمت روغن نیز مشکل مهم دیگر برای فست فودیهاست!

او با اشاره به افزایش قیمت سس، رب، نان و فرآورده‌های گوشتی می‌گوید: چاره‌ای جز افزایش قیمت ساندویچ حتی بیش از آنچه گفته شده نداریم! اما از سوی دیگر باید مشتری باشد تا ساندویچ بخرد یا نه؟ در چند روز اخیر با وجود تعطیلی، با کاهش شدید مشتریان روبرو بودیم و این امر نشان می‌دهد تفریحی به نام ساندویچ خوردن فعلا از دستور کار خانواده‌ها خارج شده است!

دولت است دیگر!

ابوالفضل مهدیون، رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان زنجان نیز که نگران تعطیلی‌های گسترده ساندویچی‌ها و بیکار شدن فعالان این صنف است به صدای زنجان می‌گوید: نان باگت در زنجان 10 هزار تومان شد! شک نکنید هم ریزش مشتری خواهیم داشت و هم بخش قابل توجهی از 370 زیرمجموعه به ویژه مغازه‌های ساندویچی در گوشه و کنار شهر زنجان به ناچار کرکره‌های خود را پائین کشیده و برای همیشه تعطیل خواهند شد چرا که با این وضع قیمت‌ها دیگر کار در ساندویچی صرفه اقتصادی ندارد!

به گفته مهدیون هر کیسه آرد (40 کیلویی) قبلا نیمه آزاد بود که به قیمت 100 هزار تومان خریداری می‌شد اما پس از دستور دولت به گرانی، هر کیسه آرد به قیمت 660 هزار تومان به فروش می‌رسد!

رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان زنجان با اشاره به نامگذاری سال 1401 به سال« تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» با خنده‌ای معنادار می‌گوید: دولت درست در سالی که رهبری بر اشتغال تاکید دارند، اقدام به افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها کرده است! دولت است دیگر!

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاننان باگتگرانی نان
sedayezanjannews.ir/nx8673


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»