کد خبر: 8675
1401/02/19 - 11:56


همه‌چیز درباره دلایل انتخاب استان زنجان برای اجرای آزمایشی طرح جدید یارانه نان؛

مجبوریم یا انتخاب کردیم؟

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان: تصمیم بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار کشور بوده و مدیران ارشد استان نیز از این مصوبه اطلاعی نداشتند/ معاون وزیر: با توجه به حضور محدود اتباع بیگانه در زنجان و تخصص و قرابت استاندار با فضای کاری، زنجان انتخاب شد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- اعلام زنجان به‌عنوان استانی که قرار است طرح جدید یارانه نان به‌صورت آزمایشی در آن اجرا شود، سبب واکنش‌های متعدد بین شهروندان زنجانی شده است و این سؤال را می‌پرسند که چرا زنجان کاندیدای اجرای این طرح‌شده است؟

محسن افشارچی، استاندار زنجان روز چهارشنبه (17 فروردین‌ماه) در جلسه‌ای که با بازرسان نظارت و کنترل بازار استان داشت، خبر از آغاز اجرای طرح ارائه نان با کارت یارانه در زنجان و چند استان دیگر به‌صورت آزمایشی در دو ماه آینده داد و گفت: در این طرح نانوائی‌ها دیگر آرد یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند بلکه بر مبنای فروش نان، یارانه به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

ورقایی، مدیرکل روابط عمومی استانداری زنجان نیز 17 اردیبهشت‌ماه جاری خبر از اجرای طرح هوشمند سازی یارانه نان سنتی به‌صورت آزمونه‌ای در استان زنجان داد و گفت: دولت قصد دارد با اجرای طرح هوشمند سازی یارانه نان موضوعیت قاچاق در این خصوص را از بین ببرد، بنابراین مردم مطمئن باشند که هیچ ضرری متوجه آن‌ها نبوده و می‌توانند نان را به قیمت و حجم و کیفیت سابق خریداری کنند.

این اظهارات منجر به واکنش شهروندان شده است! آن‌ها می‌گویند چرا باوجود شرایط اقتصادی اغلب خانواده‌ها و نقش کلیدی «نان» در سبد خانوارهای زنجانی، این طرح آزمایشی باید در استان زنجان اجرا شود؟

تعدادی دیگر که خرید نان با کارت‌های بانکی را دسترسی به حساب‌های شخصی افراد می‌دانند، نسبت به اجرای آزمایشی این طرح واکنش نشان داده و از مسئولان می‌خواهند تا بیش از این مردم را با این طرح‌ها خسته نکنند!

برخی نیز اجرای طرح خرید نان از طریق کارت‌بانکی را مساوی با سهمیه‌بندی و گرانی قوت غالب مردم می‌دانند!

اخیراً سید محمدهادی سبحانیان، معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی در یک برنامه تلویزیونی درباره دلایل انتخاب زنجان به‌عنوان محل اجرای آزمایشی طرح یارانه نان گفته که با توجه به حضور محدود اتباع بیگانه و تخصص و قرابت استاندار با فضای کاری سبب شد تا پس از بررسی‌ها و جلسات متعدد با حضور مدیران استانی و ملی، طرح آزمایشی نان با دقت بررسی و چندین جلسه حضوری با مسئولان استان زنجان و کشور برگزار شود، ضمن اینکه این مزیت در زنجان است و نان ارزان‌تر از سال گذشته به دست مردم می‌رسد!

بنا بر اظهارات معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی، دولت از همان ابتدا مسئولان استان را در جریان انتخاب زنجان قرار داده است اما معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان می‌گوید: این تصمیمی بود که تهران برای زنجان گرفته و تا زمانی که نقص‌های سیستم رفع نشود، مسئولان استان متعهد به اجرای قطعی آن نخواهند بود!

زنجان در اجرای آزمایشی طرح جدید نان «داوطلب» نبود!

خلیل قاسملو، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در پاسخ به دلایل انتخاب زنجان به‌عنوان استان آزمونه‌ای در طرح جدید نان به صدای زنجان عنوان می‌کند: این تصمیم بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار کشور (8 فروردین‌ماه) بوده و مدیران ارشد استان نیز از این مصوبه اطلاعی نداشتند و ما در 11 فروردین‌ماه از این برنامه اطلاع یافتیم، مسئولان این برنامه را به امور اقتصاد دارایی استان اطلاع داده بودند و ما هم از این طریق باخبر شدیم! بنده به همراه مسئولان مربوطه استانی برای علت انتخاب زنجان به‌عنوان استان آزمونه‌ای در طرح مذکور به تهران رفتیم، توجیهی که آوردند این بود که چون زنجان یکی از استان‌های قرمز برای اتباع بیگانه بوده به بیانی دیگر سکونت آن‌ها در زنجان ممنوع است و از طرفی چون اکثر اتباع بیگانه شناسایی نشده‌اند و مطمئناً تهدیدی برای این طرح در دوره آزمایشی محسوب می‌شوند چراکه طرح بر اساس کد ملی سرپرستان خانوار است، ازاین‌رو زنجان موردتوجه قرار گرفت.

قاسملو ادامه می‌دهد: بومی بودن نانوایی‌های استان در زنجان دلیل دیگر می‌تواند باشد. نه‌تنها صنف نانوایان در استان بومی‌اند بلکه در بیشتر مراکز استان‌ها و برخی شهرستان‌ها نیز نانوایی‌های زنجان مشغول پخت نان هستند که می‌تواند مزیت نسبی محسوب شود ازاین‌رو زنجان گزینه مطلوبی برای اجرای آزمایشی طرح جدید یارانه نان بوده است.

معاون استاندار زنجان با تأکید بر اینکه ما در اجرای طرح آزمونه‌ای مذکور داوطلب نشدیم و این تصمیمی بود که در تهران گرفته شد، عنوان می‌کند: تا زمانی که ضعف‌های این سیستم حل نشود، مسئولان عالی استان زیر بار اجرای آن نخواهند رفت! هر طرحی ازجمله طرح جدید نان باید تهدیدات و نقص‌هایش به‌طور کامل رفع شود تا استان زنجان متعهد به اجرای آن شود!

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با حضور استاندار زنجان به‌عنوان متخصص حوزه هوش مصنوعی می‌گوید: استاندار جلسات متعدد کارشناسی با دید انتقادی برگزار و این طرح را آماده اجرا در زنجان کرده است.

وی با ابراز امیدواری برای اجرای موفق طرح عرضه نان باقیمت قبلی به‌صورت هوشمند در سطح استان زنجان می‌افزاید: این طرح با همراهی مردم و بدون نگرانی اجرا شود و مردم در این مورد هیچ دغدغه‌ای نداشته باشد.

او  در تشریح جزئیات اجرای طرح آزمایشی نان در زنجان با تأکید بر اینکه قیمت نان‌های سنتی لواش، بربری و سنگک تغییری نکرده و نخواهد کرد، می‌گوید: آنچه در این بخش تغییر کرده نحوه توزیع یارانه نان سنتی از طریق سامانه هوشمند به قیمت سابق است و حتی در این مورد بر اساس تصمیم کشوری 10 درصد تخفیف هم به مردم زنجان به دلیل آمادگی برای اجرای این طرح داده خواهد شد که مثلاً نان 2 هزارتومانی را یک هزار و 800 تومان خریداری کنند.

در مرحله نخست، نه آردی به قیمت آزاد فروخته می‌شود و نه قیمت نان افزایش می‌یابد!

او اضافه می‌کند: در توزیع نان سنتی در زنجان به‌هیچ‌وجه بحث سهمیه‌بندی مطرح نیست، بلکه هدف پیشگیری از خروج 30 درصد از آرد یارانه‌ای کشور از چرخه مصرف و سفره مردم ایران است.

قاسملو در پاسخ به نگرانی ساکنان روستاهای فاقد نانوایی بابت قطع آرد سهمیه‌ای هم‌زمان با اجرای طرح مذکور تصریح کرد: تمامی روستاهای فاقد نانوایی و عشایر استان زنجان همانند سابق آرد سهمیه‌ای خود را به همان میزان قبل تحویل می‌گیرند و مشکلی درروند توزیع آرد خام آن‌ها پیش نخواهد آمد.

این مسئول در پاسخ به برخی نابسامانی‌ها در تأمین نان در تعدادی از روستاهای استان تا جایی که هر قرص نان حدود 350 تومانی پس از اعلام خبر اجرای طرح جدید نان به 1000 هزار تومان رسیده است به صدای زنجان گفت: کسانی که در روستاهای فاقد نانوایی ساکن‌اند! با هر سامانه‌ای آرد یارانه‌ای خود را دریافت می‌کنند و قرار نیست این سهمیه فروخته شود و افراد نان موردنیاز خود را از سایر روستاها و شهرهای استان خریداری کنند. خردادماه با خانه‌پزان (روستائیان ساکن مناطق فاقد نانوایی) و عشایر اتمام‌حجت کرده و گفتیم آرد خام می‌خواهند یا نان؟ نمی‌شود روستائیان سهمیه آرد خام را برای مصارف دامشان استفاده کنند و بعد بیایند و نان بخواهند!

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان بابیان اینکه در شرایط فعلی فروش آرد یارانه‌ای برای نانوا و تولید نان برای دام‌ها به‌صرفه‌تر از پخت نان است، ادامه داد: این چرخه معیوب است و برای جلوگیری از اجحاف در حقوق مردم باید این چرخه اصلاح شود.

قاسملو با تأکید بر اینکه روال تأمین آرد در استان زنجان طبق گذشته است و این چرخه به‌هیچ‌عنوان با اجرای طرح جدید نان مختل نمی‌شود در پاسخ به منتقدان اجرای طرح آزمایشی نان در استان گفت: فاصله اجرای سرتاسری طرح در زنجان و کشور یک الی 2 هفته است و این‌گونه نیست که تا آخر سال فقط در زنجان اجرا شود و در استان مجاور در دستور کار قرار نگیرد! خب اگر این اتفاق بیفتد با پدیده قاچاق مواجه خواهیم شد. فعلاً در مرحله نخست، سیستم آزمون می‌شود، نه آردی به قیمت آزاد به نانوا فروخته می‌شود و نه قیمت نان افزایش می‌یابد و افراد به قیمت قبلی نان را دریافت خواهند کرد. درواقع سیستم کالیبره می‌شود!

وی تأکید کرد: مصارف مردم به‌صورت هوشمند احصا شده و اخطارهای لازم برای افرادی که خارج از این طرح عمل کنند داده خواهد شد و بازهم تأکید می‌کنم که تخلفات در این حوزه هرچقدر هم که باشد حتی اگر این طرح به‌صورت متوسط هم اجرا شود عایدی بیشتری برای مردم خواهد داشت.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناستاندار زنجانطرح یارانه ناننانوایی
sedayezanjannews.ir/nx8675


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»