کد خبر: 8722
1401/02/26 - 16:50


معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان در نشست با خبرنگاران:

مسئولان با مردم صادق باشند

رئیس سازمان، صنعت، معدن و تجارت استان زنجان: نمی‌توانیم تضمین کنیم بازار تحت تأثیر حذف ارز 4200 تومانی اقلام اساسی نباشد!/ معاون سیاسی استاندار: هیچ خبرنگاری نباید بابت انجام وظیفه خود مورد پیگرد قضایی قرار گیرد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان می‌گوید که تمامی ارکان نظام در اصل اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها اتفاق‌نظر دارند فقط در جزئیات اجرای طرح ممکن است اختلاف‌نظرهایی وجود داشته باشد، که البته این اختلاف‌نظرها نیز طبیعی است!

نشست ابوالفضل رفیعی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با اصحاب رسانه استان دوشنبه (26 اردیبهشت‌ماه) در تالار پیامبر اعظم(ص) استانداری ‌برگزار شد.

«اطلاع‌رسانی ضعیف در رابطه با اجرای آزمایشی طرح جدید نان»، «نگرانی مردم از تسری یافتن افزایش قیمت‌ها در بازار اقلام مصرفی پس از حذف ارز 4200 تومانی اقلام اساسی و در کل اوضاع پیچیده کنونی بازار به‌طوری‌که باوجود افزایش بیش از 4 برابری قیمت روغن، هنوز قفسه تعداد قابل‌توجهی از فروشگاه‌ها و مراکز خرید خالی از این کالا هستند»، «عدم پاسخگویی برخی مدیران دولت سیزدهم به رسانه‌هایی که پیگیری مشکلات مردم هستند که بی‌تفاوتی این مسئولان چیزی جز نارضایتی عمومی نخواهد داشت» و «جایگاه رسانه‌ها در دولت سیزدهم» ازجمله موضوعاتی بودند که ابوالفضل رفیعی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان به همراه روح‌الله حسنی، رئیس جهاد کشاورزی استان زنجان و ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نسبت به سؤالات مطروحه پاسخ دادند.

روح‌الله حسنی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در پاسخ به سؤالی مبنی بر دلیل ضعیف بودن اطلاع‌رسانی‌های مربوط به طرح جدید نان که می‌تواند یکی از علل نارضایتی بابت اجرای آزمایشی این طرح باشد به صدای زنجان گفت: تصور نمی‌کنم اطلاع‌رسانی‌ها ضعیف باشد، ما در مصاحبه‌ها بارها این طرح را تشریح کرده‌ایم!

حسنی با اشاره به اجرای طرح یارانه‌ای در حوزه سایر کالاهای اساسی هم ابراز کرد: دراین‌باره شاهد توزیع کالا برق الکترونیکی خواهیم بود.

ویتامین کالاها‌ی اساسی در بازار را حائز اهمیت دانست و گفت: بحث بها دادن به زنجیره‌های تولید یکی از مباحث اساسی در این زمینه است.

حسنی افزایش قیمت برخی کالاها را تصمیم دولت دانست و گفت: روزانه یک هزار مورد بازرسی برای جلوگیری از تخلف در زنجان انجام می‌گیرد!

وی بابیان اینکه برخی از افزایش‌ قیمت‌ها در بازار طبیعی است ادامه داد: تثبیت قیمت‌ها گام بعدی خواهد بود که لازمه این امر متعادل کردن عرضه و تقاضا است.

وی با اشاره به حذف ارز ترجیحی برای بقیه کالاهای اساسی در استان و کشور عنوان کرد: دسترسی به داده‌ها باعث امکان تأمین منابع خواهد شد و باعث توزیع عادلانه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اهمیت تأمین نهاده‌های دامی و تأثیر حذف ارز ترجیحی در این خصوص ادامه داد: در خصوص نان دولت مستقیم وارد عمل شده است و این عمل دارای تأثیرات مثبت است که نانوایان از طریق کارخانه‌ها تأمین آرد می‌شدند و الآن نان به‌صورت آزاد در اختیار نانواهاست و درنهایت تفاوت قیمت به نانوایان پرداخت می‌شود.

تمامی ارکان نظام موافق کلیات طرح جدید نان هستند!

پیش‌ازاین ابوالفضل رفیعی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با اشاره اجرای طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها که بحث اصلی این روزهای کشور است، اظهار کرد: بسیاری از مردم و مسئولان در حال حاضر به دنبال اجرای مطلوب این طرح هستند.

این مسئول بابیان این موضوع که دولت قبل باوجود تحریم‌ها دولت ارز 4200 تومانی را برای تأمین برخی از کالاهای اساسی در نظر گرفت، اضافه کرد: تهیه این کالا توسط شرکت‌های مختلفی انجام می‌شد که همین مسئله سبب به وجود آمدن مسائل و مشکلات مختلفی در این حوزه شد که باعث شد این مسئله از هدف اصلی خود دور شود.

وی بابیان اینکه به‌تدریج و با انحرافات ایجادشده در ورود کالاهایی که اصلاً موردنیاز کشور نبود از تعداد اقلام اختصاص داده‌شده برای ارز ترجیحی کم شد، تصریح کرد: اجرای طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها از سال 1400 نیز موردتوجه قرار گرفت تا یارانه اختصاص داده‌شده به دست صاحبان اصلی آن یعنی مردم برسد.

این‌ مسئول با اشاره اینکه در اجرای این طرح در دو حوزه اصلی دغدغه‌هایی داشتیم که یکی از این دغدغه‌ها بحث تولیدکنندگان بود که بایستی شاهد استمرار تولید می‌بودیم، ابراز کرد: باید مواد اولیه در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گرفت که مدیریت نشدن این موضوع می‌تواند مشکلاتی برای تولیدکنندگان ایجاد کنند.

وی با یادآوری اینکه همه ارکان نظام در اصل اجرای این طرح اتفاق‌نظر داشته اما در جزئیات اجرای طرح ممکن است اختلاف‌نظرهایی وجود داشته باشد، گفت که البته این اختلاف‌نظرها نیز طبیعی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان بابیان اینکه یکی دیگر از دغدغه‌ها در اجرای این طرح در رابطه با مصرف‌کننده بود، یادآور شد: با اجرای این طرح بایستی حواسمان باشد هم دسترسی به مواد و هدف اصلی پرداخت یارانه به مردم محقق و از اجرای آن سوءاستفاده نشود و هم از تسری قیمت‌ها به کالاهای غیر مرتبط جلوگیری به عمل آید.

رفیعی بابیان اینکه قرارگاهی در استانداری تحت عنوان قرارگاه مردمی‌سازی و پرداخت عادلانه یارانه‌ها فعال است، تصریح کرد: در این قرارگاه همه مواردی که مرتبط با اجرا و نحوه اجرای این طرح عظیم است، بررسی و مورد به مورد برای حل موانع تدبیر اندیشیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قشری هم با عنوان توزیع‌کننده حلقه اتصال تولیدکننده به مصرف‌کننده هستند که برای آن‌ها نیز تدابیری اندیشیده شده است، تأکید کرد: موضوع خاصی که در استان به‌صورت آزمایشی مطرح شد، بحث نان است که اهتمام زیادی در حوزه تبیین و نحوه اجرای صحیح این طرح وجود دارد.

نصب 300 دستگاه هوشمند در نانوایی‌های زنجان!

رفیعی با یادآوری اینکه 300 دستگاه هوشمند کارت‌خوان در نانوایی‌های استان نصب‌شده که مردم در حال خرید نان با آن هستند، گفت: برخلاف همه جنجال‌ها و شایعاتی که در این حوزه صورت گرفت و موجب ایجاد التهاب در بین مردم شد، تاکنون مشکلی در حوزه خرید نان پیش نیامده و حتی قیمت آن نیز تغییر نکرده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با تأکید بر اینکه نان و دارو خط قرمز دولت است، ادامه داد: این امر در راستای حمایت از همه اقشار جامعه انجام شد و غنی و فقیر هم اصلاً در این دو موضوع مطرح نیست.

وی با اشاره به موضوع بازرسی‌ها و نظارت بر بازار در سطح استان، افزود: در برخی نانوایی‌ها شاهد کاهش ساعات پخت بودیم که به‌صورت ویژه با افراد متخلف در این زمینه برخورد قضایی صورت خواهد گرفت.

این مسئول با تأکید بر ضرورت اقناع افکار عمومی برای اجرای مطلوب این طرح، خاطرنشان کرد: قانع کردن افکار عمومی، مردم را با اجرای طرح همراه خواهد کرد.

نمی‌توانیم تضمین کنیم بازار تحت تأثیر حذف ارز 4200 تومانی اقلام اساسی نباشد!

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در ادامه با اشاره به آزمایشی بودن اجرای طرح در استان زنجان گفت: این مزیت در استان زنجان است که این شیوه باسلیقه مردم ارزیابی می‌شود.

فغفوری، بابیان اینکه موضوع تخصیص ارز ترجیحی به‌صورت گذشته برای هیچ‌کس در کشور قابل‌قبول نیست، ادامه داد: نابرابری عدالت در پشت اجرا نشدن طرح اقتصادی بوده است.

وی با اشاره به اهمیت تأمین کالا در بازار برای مصرف‌کننده تصریح کرد: قیمت نان به‌صورت یارانه دولتی اجراشده است.

فغفوری گفت که در خصوص نحوه خرید نان در استان هیچ‌گونه محدودیت و افزایش قیمت در خصوص نان وجود ندارد.

رئیس سازمان صمت استان زنجان بابیان اینکه با اجرای این طرح کشاورزان فعال‌تر از پیش خواهند بود، یادآور شد: کارخانه‌داران فقط با آزاد دولتی فعالیت می‌کردند و با اجرای این طرح آن‌ها نیز فعال‌تر می‌شوند.

وی حلقه بعدی زنجیره این اجرای طرح اقتصادی را نانوایان برشمرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود روزبه‌روز وضعیت پخت و فعالیت نانوایان همراه با افزایش کیفیت همراه باشد.

فغفوری به تعطیلی خودسرانه برخی از نانوایی‌ها به دنبال حذف یارانه آرد پرداخت و افزود: لیست ایام تعطیلی نانوایی‌ها را ارائه کرده‌ایم، هیچ‌یک از نانوایی‌ها حق تعطیلی خودسرانه ندارند ضمن اینکه با استفاده از فناوری‌های جدید نظارت‌های الکترونیکی در دستور کار قرار دارد و تراکنش‌های خارج از وقت اداری را از طریق کارت‌خوان‌ها رصد کرده و رفتارهای مشکوک را بررسی می‌کنیم.

ممنوعیت افزایش خودسرانه قیمت اقلام مصرفی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان همچنین از تشدید برخوردها با متخلفان بازار خبر داد و در پاسخ به خبرنگاران حاضر در نشست که پرسیدند آیا تضمین می‌دهید که با حذف ارز 4200 تومانی از اقلام اساسی، قیمت سایر اقلام مصرفی مردم ثابت بماند و تحت تأثیر قرار نگیرد، تصریح کرد: ببینید افزایش قیمت بدون طی مراحل قانونی، بدون کارشناسی و البته تائید سازمان حمایت اتفاق نخواهد افتاد! ما نمی‌توانیم بگوییم که یک کیلو شیرینی تا 6 ماه آینده افزایش قیمت نداشته باشد!

فغفوری با اشاره به موجود بودن مرغ در بازار در رابطه با روغن نیز گفت: روغن باقیمت جدید وارد بازار شده و به‌تدریج این روند توزیع افزایش نیز می‌یابد اما بااین‌وجود میزان تقاضا پائین است!

وی با اشاره به امتناع برخی فعالان صنفی حوزه خواروبار از خرید روغن یادآور شد: چند وقت پیش به یکی از مسئولان صنف خواروبارفروشان گفتم که 15 تن روغن نباتی جهان خود را تحویل نگرفته است اما او گفت که 2 شب پیش 2.5 تن روغنی که در مغازه دارد را هنوز نفروخته درنتیجه دلیلی برای خرید روغن نمی‌بیند!

فغفوری در پاسخ به اظهارات خبرنگار صدای زنجان که گفت این اظهارات شما حاکی از آن است که حتی اگر بازار پر از روغن شود وقتی خریدار پولی برای خریدن آن ندارد درواقع اقدامات دولتی‌ها در بهبود بازار و رضایتمندی مردم تأثیری ندارد، گفت: بله! مخصوصاً این‌که قیمت نیز کمی متفاوت است!

البته او تأکید کرد که هم‌اکنون افزایش قیمت صرفاً به 4 قلم کالای اعلام‌شده اعمال می‌گردد و هرگونه افزایش قیمت سایر اقلام به‌صورت خودسرانه غیرقانونی است.

وی تصریح کرد: همان‌طور که قبلاً عرض کردم هرگونه افزایش قیمت در صنوف و اتحادیه‌ها باید با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط و تائید سازمان حمایت صورت گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان با اشاره به اینکه هیچ‌گونه کمبود کالا در بازار وجود ندارد عنوان کرد: در صورت هماهنگی لازم و توزیع مناسب ما شاهد هیچ‌گونه کمبودی در بازار نیستیم.

مدیران، پاسخگوی رسانه‌ها باشند!

نماینده‌های رسانه‌های حاضر در نشست خبری معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان معتقد بودند انعکاس برخی اخبار و مطالب در خصوص رضایتمندی عموم از بحث یارانه و حذف ارز 4200 تومانی اقلام اساسی در صداوسیما چیزی جز وارونه جلوه دادن نیست و بهتر است رسانه در نشان دادن وضعیت جامعه به‌دوراز احساسات و گرایش سیاسی، عملکرد منصفانه داشته باشد ازاین‌رو از مسئولان خواستند تا با مردم صادق باشند تا آن‌ها نیز به خدمت گذاران مملکت را باور کنند!

رفیعی در این زمینه بابیان اینکه در همه جوامع رسانه‌ها رکن اصلی نظام‌های مردم‌سالار به شمار می‌روند، اظهار کرد: رسانه‌ها به‌عنوان واسطه بین حاکمیت و مردم نقش تأثیرگذاری در پیشرفت، توسعه، رفع مشکلات و اتحاد و همدلی در جوامع دارند.

او در رابطه با عدم پاسخگویی برخی مدیران دولت سیزدهم به رسانه‌ها و تبعات آن به صدای زنجان گفت: بحث پاسخگویی بسیار مهم است! قطعاً سیاست دولت نیز همراهی با رسانه‌ها و ارائه پاسخ شفاف به اذهان عمومی است. ما در جلسات شورای اداری به مسئولان و مدیران تأکید خواهیم کرد که برای رفع نواقص و اصلاح امور ارگان محل خدمت، ارتباطات با اصحاب رسانه را تقویت کنند.

رفیعی همچنین در پاسخ به انتقادات خبرنگاران مبنی بر عدم جایگاه رسانه‌ها در دولت سیزدهم که یکی از ایرادات محسوب می‌شود، افزود: دولت همواره به جایگاه رسانه‌ها اهمیت قائل است، حتی در بهبود وضعیت بازار و شناسایی عیب‌ها حاضریم در حضور اصحاب رسانه بررسی میدانی از بازار انجام دهیم تا واقعیت‌های بازار را بهتر درک کرده و برای رفع مشکلات راهکار ارائه دهیم.

خبرنگار نباید به علت پیگیری مشکلات مردم تحت پیگرد قضایی قرار گیرد!

رفیعی در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر اینکه «به نظر شما پیام شکایت برخی از مدیران دستگاه‌های دولتی از خبرنگاران حکایت از تنگ‌تر شدن فضای رسانه‌ای در استان است؟» عنوان کرد: همواره تأکید کرده‌ایم که خبرنگار نباید به علت انجام رسالت حرفه‌ای‌اش تحت پیگرد قضایی قرار گیرد! نباید چنین برخوردی از سوی مدیران صورت گیرد و خبرنگاران با فراغ بال فعالیت حرفه‌ای خود را انجام دهند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان نشست با خبرنگاران و انعکاس سؤالات مردمی در رابطه با طرح جدید نان و مشکلات موجود در بازار و در کل وضعیت اقتصادی استان را فرصتی برای احصای دقیق مشکلات و ارائه راهکار کارشناسی شده برای موانع پیش رو در بخش اقتصادی دانست.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانابوالفضل رفیعیمعاون سیاسی استاندار زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8722


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»