کد خبر: 8822
1401/03/11 - 15:42


صدای زنجان از وضعیت تولید و مصرف مرغ گرم بعد از آزادسازی قیمت‌ها گزارش می‌دهد؛

کباب مرغ در کوره وعده‌ها

مردم: قیمت مرغ بالاست، توان خریدش را نداریم!/ تولیدکننده‌ها: مرغ‌ها را نه مردم می‌خرند نه دولت! انگیزه نداریم!/ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان: تولیدکننده‌ها فقط از شرایط بد حرف می‌زنند، موانع پیش روی تولید در دست پیگیری است!/ مدیرعامل اتحادیه مرغداران زنجان: تا امروز برنامه‌های دولت عملی نشده است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در شرایطی که رئیس سازمان جهاد کشاورزی از خرید بیش از 200 تن مرغ گرم توسط شرکت پشتیبانی امور دام از 25 اردیبهشت‌ماه تاکنون خبر داده و برای بهبودی وضعیت تولید در روزهای آتی امیدوار است، مدیرعامل اتحادیه مرغداران زنجان با اشاره به عدم اعطای تسهیلات دولتی به تولیدکننده‌ها، می‌گوید بخش قابل‌توجهی از آن‌ها آن‌چنان بی‌انگیزه شده‌اند که برای دریافت وام ثبت‌نام هم نکرده‌اند و تا امروز برنامه‌های دولت عملی نشده است!

مرغداران می‌گویند دولت اسم سیاست‌های اقتصادی خود را آزادسازی قیمت‌ها گذاشته، اما دوباره قیمت را دستوری تعیین کرده است! به گفته یکی از مرغداران زنجانی که علاقه‌ای به انتشار نامش در رسانه ندارد، هزینه تمام‌شده هر کیلوگرم مرغ در حال حاضر حدود 53 هزار تومان است، اما هم‌اکنون بسته به کیفیت و وزن، قیمت مرغ حدود 41 تا 45 هزار تومان است! از سوی دیگر قدرت خرید مصرف‌کنندگان به‌شدت کاهش داشته و بازار مصرف آن‌ها کوچک‌شده است.

کشش پائین بازار

جعفر حصاری، مدیرعامل اتحادیه مرغداران زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به کشش پائین بازار می‌گوید: هم‌اکنون قیمت مرغ در بازار مصرف، 44 تا 45 هزار تومان است! البته قیمت مرغ برای تولیدکننده بسته به کیفیت و وزن، 27 تا 30 هزار تومان تمام می‌شود. الآن بحث دانه خری مطرح است! اگر بخواهم اوضاع تولیدکننده را تشریح کنم باید بگویم دولت هر چه دوست دارد سر تولیدکننده می‌آورد! قیمت مواد اولیه با توجه به ارز دولتی و نیمایی متفاوت است و به قولی تولیدکننده در برزخ منابع گیر افتاده است!

مرغداران می‌گویند که در شرایط فعلی هزینه‌های تولید و ازجمله قیمت خوراک مرغ جهش قابل‌توجهی داشته است. به گفته آن‌ها هر کیلوگرم سویا در سامانه دولتی بازار گاه حدود 17 هزار تومان و هر کیلوگرم ذرت 11هزار و 300 تومان است که با احتساب هزینه‌های حمل‌ونقل قیمت هر کیلوگرم ذرت حدود 13 هزار تومان و هر کیلوگرم سویا حدود 19 هزار تومان تمام می‌شود.

در بازار آزاد هر کیلوگرم ذرت 14 تا 15 هزار تومان و هر کیلوگرم سویا 20 هزار تومان قیمت دارد و مرغداران ناچار هستند بیشتر خوراک موردنیاز مرغداری‌های خود را از بازار آزاد تهیه کنند.

مرغداران تأکیددارند که با این حساب دیگر جوجه ریزی و تولید به‌صرفه نیست و تولیدکنندگان از سر ناچاری دست به معدودم سازی جوجه‌ها خواهند زد.

به گفته محمدرضا صدیق پور، دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور، هم‌اکنون قیمت هر قطعه جوجه یک‌روزه پیش از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها بین 6 تا 8 هزار تومان بود که با تغییر نرخ ارز ترجیحی به نیمایی باید قیمت به 15 هزار تومان می‌رسید، اما با توجه به وقفه در تولید مرغ گوشتی، قیمت این محصول به 10 تا 20 هزار تومان رسیده است.

او چند روز پیش با اشاره به تولید سالانه 1.5میلیارد قطعه جوجه یک‌روزه عنوان کرده بود که، تولیدکنندگان حاضرند مجانی جوجه را به واحد‌های پرورشی مرغ گوشتی بدهند تا ناچار به معدوم‌سازی نشوند!

عدم صرفه اقتصادی

اما تولیدکنندگان به صدای زنجان می‌گویند که حاضر به دریافت مجانی جوجه هم نیستند، چراکه دیگر تولید مرغ صرفه اقتصادی ندارد! وقتی مرغ را نه مردم از ما می‌خرند نه دولت با چه انگیزه‌ای تولید کنیم؟

اکنون تولیدکنندگان با مشکل جدی نقدینگی روبه‌رو هستند، زیرا سرمایه در گردش این صنعت به حدود 2 برابر و حتی بیشتر رسیده است، موضوعی که روح‌الله حسنی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز آن را تائید می‌کند.

دولت اطلاعیه‌های متعددی منتشر کرده و از مرغداران خواسته است جوجه ریزی را متوقف نکنند و در عوض وام کم‌بهره بگیرند یا خوراک طیور بیشتری دریافت کنند. همچنین دولت اخیراً تعرفه صادرات مرغ و تخم‌مرغ را حذف کرده و از تولید قراردادی به‌شرط خرید دولت گفته است، اما مرغداران می‌گویند این مشوق‌ها به حد کافی جذاب نیست.

سرمایه در گردش صنعت مرغداری به 2.7 برابر رسید!

روح‌الله حسنی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان که منکر غیرطبیعی بودن وضعیت بازار مرغ نیست، می‌گوید: اکنون تولیدکنندگان با مشکل جدی نقدینگی روبه‌رو هستند، زیرا سرمایه در گردش این صنعت به 2.7 برابر رسیده است.

حسنی با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته‌شده برای تولیدکنندگان عنوان می‌کند: بخشی از حمایت‌ها بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و بخشی (اعطای وام) بر عهده بانک مرکزی است. روز گذشته (9 اردیبهشت‌ماه) با تولیدکنندگان نشستی برگزار کردیم و مقررشده به‌منظور گشایش‌ در خصوص سرمایه در گردش، تضامین و غیره موضوع با همکاری استاندار محترم پیگیری شود.

این مسئول با پذیرش مشکلات تولیدکننده‌ها در دریافت وام با شرایط سخت در نظر گرفته‌شده تصریح می‌کند: نظر وزارتخانه این است که وام با چک و سفته پرداخت شود اما طبیعتاً این سیستم با روش شبکه بانکی همخوانی ندارد، قرار شده اصلاحاتی در ارائه وام در نظر گرفته شود.

حسنی بابیان اینکه مشکلات تولیدکننده‌ها فقط معطوف به مسائل مالی نیست، «قیمت نهاده‌ها»، «تأمین به‌موقع نهاده و تحویل آن» و «قیمت فروش مرغ» را ازجمله مسائل پیش روی تولید اعلام کرده و می‌گوید: این موارد به‌دقت موردبررسی قرارگرفته و همچنان ادامه دارد بعلاوه اینکه برای به تعادل رسیدن وضعیت، امور پشتیبانی نهاده موردنیاز تولیدکننده را خریداری و تولید نهایی را به نرخ مصوب به این شرکت تحویل می‌دهد. این مورد آخر در دست تدوین است و به‌زودی در چارچوب کارشناسی شده در فاز اجرا قرار می‌گیرد.

بلاتکلیفی مطلق مرغداری‌ها

اما جعفر حصاری، مدیرعامل اتحادیه مرغداران زنجان ضمن ابراز امیدواری برای اجرایی شدن وعده‌های داده‌شده، با اشاره به حذف ارز از نهاده‌های دامی عنوان می‌کند: اکثر واحدها در بلاتکلیفی مطلق‌اند! برنامه‌های دولت در خصوص حمایت مالی از تولیدکننده‌ها از طریق اعطای وام باد هوا بود چون عملی نشد. شرایط اعطای وام سخت‌گیرانه است. تاکنون برخلاف ادعاهایی که شده هیچ وامی به واحدهای تولیدی زنجان پرداخت‌نشده است.

این فعال اقتصادی با تأکید بر اینکه تولید با دستور، اماواگر محقق نمی‌شود، تأکید می‌کند: برای تولید باید حساب‌وکتاب داشت، گزینه‌ای که هیچ‌وقت از سوی دولت جدی گرفته نشده است. وقتی نظر غیر ازنظر کارشناس در بخش تولید مرغ جاری و ساری می‌شود وضعیت تولید و بازار همین می‌شود! تولیدکننده و مصرف‌کننده در طوفانی که دولت ایجاد کرده، گیر افتاده‌اند!

حصاری تعداد تولیدکنندگان متقاضی دریافت وام را 15 واحد اعلام کرده و می‌گوید: در استان زنجان 300 واحد تولیدکننده به ثبت رسیده که از این میزان فقط 15 واحد برای دریافت تسهیلات نام‌نویسی کرده‌اند. مابقی واحدها از این وام استقبال نکرده‌اند خب چه تضمینی وجود دارد که دولت تولیدات آن‌ها را بخرد؟ از 5 کشتارگاه موجود در زنجان فقط یک مورد به درد پشتیبانی می‌خورد مابقی نه! کشتی آقایان، اقیانوس‌پیماست و برای ما نیز یک لنج کوچک است به همین دلیل ما از طوفان آسیب‌دیده‌ایم.

کاهش میزان مصرف مرغ؟

به گفته جعفر حصاری، مدیرعامل اتحادیه مرغداران زنجان و بر اساس آمار احصا شده از واحدهای پخش که در اختیار کشتارگاه‌ها قرارگرفته است، پیش از جریان حذف ارز، روزانه به‌طور متوسط 150 تن مرغ گرم در سطح استان زنجان توزیع می‌شد که این میزان در حال حاضر به حدود 80 تن رسیده است.

بررسی‌های میدانی از سطح خرده‌فروشی‌ها نشان می‌دهد که باوجود کاهش میزان توزیع با توجه به نیاز روزانه که به دنبال حذف ارز و بالا رفتن قیمت‌ها صورت گرفته است، بخش اعظمی از مرغ‌های گرم تولیدی در یخچال‌ مغازه‌ها جا خوش کرده است چراکه خانواده‌ها به‌ویژه اقشار کم‌درآمد دیگر دستشان به این کالا نمی‌رسد ازاین‌رو ضروری است در راستای حمایت از بخش تولید و تأمین نیاز بازار در مواقع ضروری، برنامه‌ریزان اقدامات مربوط به خرید مرغ گرم توسط دولت (شرکت پشتیانی امور دام) را پیگیری کنند.

البته روح‌الله حسنی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان که ظاهراً از روند جوجه ریزی رضایت دارد، می‌گوید: بازار مرغ بهتر شده و تقریباً به حالت قبلی بازگشته است. در حال حاضر به‌طور متوسط 50 تا 100 تن و کمی بیشتر در روز مرغ گرم در سطح استان توزیع می‌شود که تقریباً با شرایط قبلی (ارز حذف نشده بود) تغییری نکرده است.

عدم همکاری دولت در خرید مرغ به نرخ مصوب؟

حسنی تأکید می‌کند که پیگیری‌ها برای افزایش ظرفیت سردخانه و افزایش منابع پشتیبانی دام در دستور کار است.

با این اوصاف جعفر حصاری، مدیرعامل اتحادیه مرغداران زنجان می‌گوید: در خصوص خرید مرغ، همراهی دولت متناسب نیست، دوستی دولت با تولیدکننده شبیه به دوستی خاله خرسه است! درواقع دولت تمایل به حمایت از تولیدکننده دارد اما بلد نیست که حمایتش را چگونه انجام دهد تا تولیدکننده متضرر نشود! بر همه آشکار است هزینه‌ها بالا رفته است، می‌خواهد وام بدهد تا تولیدکننده را بدهکار خودش کند، از طرفی دیگر تولید را از سر بگیرد اما با توجه به وضعیت اقتصادی، مردم تمایلی برای خرید ندارند، دولت هم با تمامی توضیحاتی که عرض کردم، تمایلی برای خرید مرغ‌های تولیدکننده‌ها ندارد!

حصاری با اشاره به خرید محدود مرغ‌های تولیدی از نژاد آرین در زنجان توسط شرکت پشتیبانی امور دام اضافه می‌کند: ما در کلیت از نحوه خرید مرغ توسط شرکت پشتیبانی چندان رضایتی نداریم البته این شرکت ترجیح می‌دهد مرغ‌های نژاد آرین را خریداری کند که آن‌هم به‌صورت محدود انجام می‌شود.

روح‌الله حسنی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان هم با رد این اظهارات بابیان اینکه در حال حاضر 2 کشتارگاه شرایط تحویل مرغ (طبق شرایط تعیین‌شده) به امور پشتیبانی دام را دارند، میزان مرغ خریداری‌شده در بازه زمانی 25 اردیبهشت‌ماه تا 8 خردادماه را 220 تن اعلام می‌کند که فقط مختص به نژاد آرین نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در پاسخ به برخی انتقادات در خصوص کند بودن مراحل خرید مرغ توسط شرکت امور پشتیبانی دام و ادعای تمرکز مسئولان بر خرید نژاد آرین تصریح می‌کند: نژاد آریم چون بومی است طبیعتاً در اولویت خرید قرار می‌گیرد اما این به آن معنی نیست که سایر نژادها خریداری نمی‌شود. از طرفی مرغ‌های خریداری‌شده توسط شرکت امور پشتیبانی دام باید از 2.2 کیلوگرم بالاتر نباشد این در حالی است که معمولاً مرغ‌های پرورشی استان زنجان دارای وزن بالای 2.5 کیلوگرمی است، ما بارها از تولیدکننده‌ها خواسته‌ایم تا مرغ را به‌موقع برای کشتار به کشتارگاه تحویل دهند.

حسنی ادامه می‌دهد: البته همه مرغ‌های تولیدی منتظر تحویل به شرکت امور پشتیبانی دام نمی‌مانند، بخشی از مرغ‌های گرم کشتار شده در خارج از استان به مصرف می‌رسد، برخی توسط پشتیبانی امور دام خریداری و ذخیره می‌شوند، برخی از مرغ‌ها نیز لزوماً کشتار نشده و به‌صورت زنده به فروش می‌رسند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان معتقد است که تولیدکننده‌ها فقط از شرایط بد حرف می‌زنند، خب طبیعی است که اگر تولیدی صورت نگیرد در تأمین مرغ با مشکل جدی مواجه می‌شویم. مسئولان در سطح ملی و استانی بارها در این خصوص توضیح داده‌اند، برخی از مطالبات در خصوص تولید مرغ کاملاً درست است و دولت در قبال مصرف‌کننده و تولیدکننده نیز بی‌تفاوت نیست، تولیدکننده‌ها هم مردم و هم خودشان را در نظر می‌گیرند و ابراز نگرانی می‌کنند که قابل‌درک است اما این را هم در نظر بگیرند که نداشتن سود در تولید مرغ برای تولیدکننده هم نمی‌تواند قابل‌قبول باشد!

بازار مرغ 6 ماه دیگر نابسامان می‌شود؟

بااین‌وجود جعفر حصاری، مدیرعامل اتحادیه مرغداران زنجان که معتقد است با روند نبود برنامه برای تولید باید کاهش جوجه ریزی اتفاق بیفتد، تصریح می‌کند: رؤیاپردازی به درد این صنعت نمی‌خورد، صنعت مرغداری حساب‌وکتاب دارد وقتی آیتم‌ها برای تولید مؤثر در کنار هم نباشند باید محتاطانه تولید کرد!

او بابیان اینکه اگر امیدواری و همراهی و کمک دولت به تولید برنگردد، تا 6 ماه آینده دیگر مرغی در بازار پیدا نمی‌شود، می‌گوید: مسئولان بگویند تاوان این بی‌مسئولیتی که تا چند ماه آینده دور از انتظار نیست را چه کسی می‌دهد؟

لازم به ذکر است «چهارآیین»، رئیس اتحادیه سرا سری تعاونی‌های کشاورزی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی هم اخیراً گفته که، حدود 50 تا 55 درصد مرغداران جوجه ریزی نکرده‌اند و اگر دولت اقدام جدی برای حل مشکل مرغداران نکند، بازار مرغ در تابستان متلاطم می‌شود و قیمت‌ها سر به فلک می‌گذارد.

رئیس اتحادیه سرا سری تعاونی‌های کشاورزی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی افزوده که در بازار خارجی هم صادرات با نرخ‌های فعلی صرفه ندارد و گذشته از این بازار صادراتی ایران محدود به عراق و افغانستان است که در حال حاضر همان بازار‌ها را هم ازدست‌داده و کشور‌های دیگر جایگزین ایران شده‌اند.

افغانستان میزان ناچیزی مرغ از ایران می‌خرد و به خرید 40 تا 50 هزار تن مرغ در بازارچه‌های مرزی اکتفا کرده و نیاز خود را از آرژانتین و برزیل تأمین می‌کند و عراق نیز بیشتر مرغ و تخم‌مرغ خود را از ترکیه تأمین می‌کند و روی صادرات نصفه و نیم‌بند و پر از چالش ایران حساب نمی‌کند.

به گزارش صدای زنجان، اواخر سال 1400 نیز به دنبال افزایش قیمت مرغ تا 31 هزار تومان، برخی از مدیران جهاد کشاورزی استان زنجان در واکنش به اقدام تعدادی از شهروندان در عدم خرید مرغ به علت نارضایتی از افزایش سرسام‌آور قیمت‌های بازار به صدای زنجان گفته بودند که نگرانی از فاسدشدن مرغ‌های تولیدی ندارند و در اسرع وقت تولیدات به بازار تهران و استان‌های هم‌جوار که اتفاقاً مشتری زیادی هم دارد، ارسال می‌شود اما با توجه به اظهارات رئیس اتحادیه سرا سری تعاونی‌های کشاورزی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، ظاهراً میزان مصرف در سرتاسر کشور تبدیل به معضل شده و برنامه‌ریزی‌ها برای صادرات نیز به‌صورت کامل محقق نشده است!

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبازار مرغنهاده های دامی
sedayezanjannews.ir/nx8822


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»