کد خبر: 8831
1401/03/16 - 9:16


صدای زنجان وعده پرداخت وام فرزند آوری به خانواده‌‌ها را بررسی می‌کند؛

وام سختِ فرزند آوری

متقاضیان: بانک‌ها وام فرزند آوری را بر اساس قانون خودشان پرداخت می‌کنند نه مجلس!/ دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان زنجان: ضمانت بانکی در اعطای وام باید محکم باشد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان زنجان در تاریخ 30 اردیبهشت‌ماه سال جاری در جلسه قرارگاه استانی خانواده و جمعیت استان با رسانه‌ها اعلام کرده بود که بخش‌نامه پرداخت وام فرزند آوری به بانک‌های استان زنجان ابلاغ‌شده و بانک‌های استان بر اساس شرایطی که در این بخش‌نامه ذکرشده، نسبت به پرداخت این وام اقدام می‌کنند.

حالا که چندهفته‌ای از این وعده دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان گذشته، گرچه بانک‌ها در اعطای این وام در ظاهر مشکلی ندارند اما حرف‌های متقاضیان این وام هم شنیدنی است.

طبق بخشنامه بانک مرکزی، بانک‌ها مکلف‌اند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند و از سویی دیگر متقاضیان وام فرزند آوری می‌گویند بانک‌ها نمی‌گویند که این وام را پرداخت نمی‌کنند اما با شرط و شروطی که برای اعطای وام می‌گذارند متقاضی داوطلبانه از ادامه مسیر منصرف می‌شود!

در قانون جوانی و جمعیت مصوب مجلس و قانون بودجه 1400 طرح‌های متنوعی برای حمایت از فرزند آوری تصویب شد. ازجمله این طرح‌ها اهدای وام با مبالغ مختلف به فرزندان اول تا پنجم است. اما در سال 1400 به این قانون عمل نشد و در سال 1401 با اولویت نخست در متن قانون بودجه مطرح شد. اردیبهشت‌ماه ابلاغ بخشنامه ثبت‌نام از متقاضیان دریافت وام قرض‌الحسنه فرزند آوری به شبکه بانکی، پرداخت این تسهیلات آغاز شد.

به گفته حسن دادگر، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان زنجان این وام از چند روز پیش آغازشده و تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری 136 فقره وام به مبلغ 5 میلیارد و 420 میلیون تومان به زوجین زنجانی پرداخت‌شده که همچنان ادامه دارد.

تعداد متقاضیان این وام از سوی مراجع ذی‌صلاح بانکی اعلام‌نشده اما پیش‌بینی می‌شود افراد زیادی برای دریافت این تسهیلات ثبت‌نام کرده باشند.

اعطای وام با ضامن معتبر واقعیت ندارد؟

احمد یکی از شهروندان زنجانی با اشاره به صف طولانی متقاضیان برای اخذ این وام به صدای زنجان می‌گوید: خواستم درخواستم را در بانک سپه ثبت کنم اما با توجه به صف طولانی ثبت‌نامی‌ها از این کار منصرف شدم، کارمند بانک گفت حداقل تا 7 ماه نوبتم می‌شود تا این وام را دریافت کنم. مسئولان آن‌چنان از تسهیلات حرف می‌زنند گویا می‌خواهند خدمت مجانی آن‌هم در اسرع وقت به مردم بدهند!

یکی از متقاضیان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان اعطای وام تنها با یک ضامن معتبر را «دروغ سیزده» دانسته و می‌گوید: اصلاً چنین چیزی را باور نمی‌کنم، مجلس بهتر است قبل از هر تصمیمی با بانک هماهنگ شود، من به هر بانکی مراجعه کرده‌ام فقط گفته‌اند 2 ضامن بیاورم، وقتی می‌گویم پس دولت و مجلس می‌گوید با یک ضامن معتبر هم می‌شود وام بدهید رئیس شعبه می‌گوید بله اما «معتبر» بودن را ما تشخیص می‌دهیم! می‌دانید مدت‌هاست قول و قرار تسهیلات آسان به جوانان می‌دهند اما هیچ‌یک عملی نمی‌شود.

لازم به ذکر است که حسن دادگر، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان در گفت‌وگو با رسانه‌ها ادعا کرده بود که وام ازدواج با بازپرداخت 10 ساله با یک نفر ضامن معتبر به متقاضیان پرداخت می‌شود اما پس از واکنش برخی از متقاضیان وام ازدواج، به قابل‌اجرا نبودن مصوبه مجلس و دستورالعمل‌های ابلاغی در گفت‌وگو با صدای زنجان با اذعان به آن، بازهم تأکید کرد که درخواست 2 و حتی 3 ضامن به‌منزله تائید ضامن معتبر است و مصوبه مجلس هم توسط بانک‌ها اجرا می‌شود!

اما فاطمه دیگر شهروند زنجانی ضمن انتقاد از سختگیری بانک‌ها در اعطای وام فرزند آوری و ازدواج از سوی شبکه بانکی استان عنوان می‌کند: باوجود تأکید مسئولان در اعطای وام تنها با یک ضامن معتبر چرا شبکه بانکی که معمولاً عادت کرده در اعطای وام سختگیری کند، بازهم دنبال روزنه‌ای از عنوان «ضامن معتبر» بوده و به متقاضیان می‌گویند باید این ضامن تابع شرایط اعلامی آن‌ها باشد وگرنه فرد باید 2 ضامن و حتی بیشتر بیاورد!

بانکی‌ها معتقدند که در اعطای وام با شرایط اعلامی باید تمامی شرایط را در نظر بگیرند، ضامن فقط یک‌چهارم حقوق خود را می‌تواند ضمانت کند، از سوی دیگر از طرفی دارای چک برگشتی و معوقه بانکی نباشد. یا در برخی موارد فرد ضامن برای چندین تسهیلات وام نقش ضامن داشته و دارد که موردقبول نیست چراکه آن‌وقت نمی‌تواند مبلغ وام‌گیرنده وام را پوشش دهد (یک‌چهارم حقوق)! پس این فرد به‌عنوان ضامن موردپذیرش نخواهد بود!

حسن دادگر، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان زنجان که معتقد است اگر شبکه بانکی به متقاضیان وام ازدواج وقت گذاشته و توضیحات لازم در خصوص شرایط ضامن معتبر را ارائه کرده و بگویند اگر ضامن دارای این شرایط نبود به فکر دومین ضامن و در کل ضمانت‌های بعدی هم باشند، تأکید می‌کند: یکی از عیوب شبکه بانکی این است که برای مشتری وقت و انرژی نمی‌گذارد و تمامی شرایط را توضیح نمی‌دهد، من موافق این رفتار نیستم که همکار بانکی در اولین مکالمه با متقاضی وام به او بگوید 3 ضامن را همراه داشته باشد! از طرفی معتقدم برای اعطای وام (ازدواج، فرزند آوری و هر وام دیگری) باید بانک ضمانت محکمی را قبول کند.

بر اساس قانون، برای فرزندانی که از سال 1400 به بعد به دنیا آمده‌اند تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند آوری، به ازای فرزند اول‌ 20 میلیون تومان، به ازای فرزند دوم 40 میلیون تومان، به ازای فرزند سوم 60 میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم 80 میلیون تومان و به ازای فرزند پنج به بعد 100 میلیون تومان پرداخت می‌شود.

حسن دادگر، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان مدت‌زمان بازپرداخت هر یک از وام‌های مذکور را به ترتیب 3، 4، 5، 6 و 7 ساله اعلام کرده و می‌گوید: وام فرزند آوری قرض‌الحسنه بوده و نرخ سود آن نیز 4 درصد است.

چرا فقط نوزادان 1400 به بالا وام فرزند آوری بگیرند؟

بانکی‌ها می‌گویند، تسهیلات فرزند آوری بدون الزام به سپرده‌گذاری و با 6 ماه دوره تنفس برای شروع اقساط و با کارمزد حداکثر 4 درصد به‌صورت سالانه پرداخت می‌شود و همچنین در مورد تولد فرزندان دوقلو و بیشتر به ازای هر فرزند یک وام تعلق می‌گیرد و ترتیب تولد لحاظ می‌شود.

بر این اساس، بانک مرکزی موظف است با همکاری سازمان ثبت‌احوال کشور سامانه‌ای به‌منظور ثبت‌نام و مدیریت فرآیندهای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند آوری ایجاد کند که بر این اساس متقاضیان می‌توانند برای ثبت‌نام به سامانه تسهیلات یادشده به آدرس https://ve.cbi.ir/VC/DefaultVC.aspx مراجعه کنند.

حسن دادگر، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان زنجان تأکید می‌کند که متقاضیان واجد شرایط برای متولدین بعد از یکم فروردین 1400 به بعد و حداکثر تا 2 سال پس از تولد فرزند، می‌توانند نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه مربوطه اقدام کنند و درصورتی‌که حین دوره بازپرداخت تسهیلات تولد فرزند، فرزند دیگری از متقاضی به دنیا آمد، پرداخت تسهیلات مذکور طبق ضوابط این دستورالعمل به کودک بعدی امکان‌پذیر است.

اما برخی از والدین زنجانی می‌گویند چرا باید این تسهیلات مختص نوزادانی باشد که از سال 1400 متولدشده‌اند؟

علی یکی از شهروندان زنجانی می‌گوید: من که 4 فرزند کوچک دارم آن‌هم با کلی بدهی! فرزند آخرم اواخر سال 99 متولدشده است، چرا نباید وام فرزند آوری شامل حالم نشود؟ فرزند من فقط 20 روز قبل از سال 1400 به دنبال آمده است! در این اوضاع‌واحوال اقتصادی دست من را چه کسی می‌گیرد!»

او با اشاره به اینکه آن‌طور که از رسانه‌ها شنیده‌ام بانک‌ها وام‌های حمایتی مدنظر اعم از ازدواج و فرزند آوری مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات باید اقدام کنند، می‌گوید: چشمم آب نمی‌خورد که این وعده عملی شود، البته بانک‌ها هرگز نمی‌گویند که این وام را پرداخت نمی‌کنند اما با شرط و شروطی که در اعطای وام می‌گذارند متقاضی داوطلبانه از ادامه مسیر منصرف می‌شود!

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانوام فرزند آوریحسن دادگربانک
sedayezanjannews.ir/nx8831


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»