کد خبر: 8841
1401/03/17 - 9:32


صدای زنجان مطالبه مردم شهر دندی درباره محورهای مواصلاتی این شهر را پیگیری می‌کند؛

بن‌بستِ «دندی»

اهالی «دندی»: محور دندی خطرناک است، چرا معادن بابت تخریب مسیرهای دندی، حقوق روستاها را پرداخت نمی‌کنند؟/ رئیس شورای بخش «انگوران»: بر اساس قانون معادن کشور 15 درصد سهم روستا یا بخش ما به کجا می‌رود؟ معادن عوارض دولتی مورد تأکید قانون را پرداخت می‌کنند؟/ مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان: وضعیت محور دندی مناسب نیست! 5 میلیارد تومان که به‌صورت مقطعی مصوب شده نیز کفاف بهسازی مسیرها را نمی‌دهد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تعدادی از اهالی شهر «دندی» در شهرستان ماهنشان در تماس با صدای زنجان با اشاره به وضعیت نامطلوب محورهای مواصلاتی این شهر به‌ویژه محور دندی به تخت سلیمان و وقوع تصادفات منجر به فوت خواستار توجه ویژه مسئولان به این منطقه شدند و با اشاره به معادن بسیار در این منطقه گفتند که چرا این معادن بابت تخریب مسیرهای دندی، حقوق روستاها را پرداخت نمی‌کنند؟

تصادفات و حوادث رانندگی در ایران از عوامل مهم مرگ‌ومیر شناخته‌شده است، زنجان نیز از این قاعده مستثنا نبوده و بر اساس آخرین آمار، تعداد فوتی‌های ناشی از تصادف در محورهای درون، برون‌شهری و محورهای خاکی روستایی 3 رقمی است.

عبدالحسین علی‌اکبری، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان 27 آذرماه سال 1400 در نشست با خبرنگاران، مجموع تلفات تصادفات رانندگی برون‌شهری و روستایی از ابتدای سال تا پایان آبان ماه سال قبل بر اساس سامانه جامع تصادفات را ۹۸ مورد اعلام کرد و گفت: البته بر اساس آمار 6 ماهه نخست سال مذکور پزشکی قانونی، میزان فوتی‌ها در تصادفات برون‌شهری و روستایی 150 نفر بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.10 درصد رشد را نشان می‌دهد.

به گفته او، مطابق با آمار سامانه جامع مدیریت سوانح و حوادث جاده‌ای سازمان، تلفات تصادفات رانندگی برون‌شهری و روستایی (8 ماهه سر صحنه  در سال 1400) نسبت به سال 99 یک درصد افزایش داشته است.

30 سال بلاتکلیفی

تعدادی از اهالی شهر دندی در تماس با صدای زنجان اعلام کردند که باوجود معادن غنی، انتظار داشته و دارند معدن‌کاران برای جبران خسارت به طبیعت و انسان، دین خود را با پرداخت عوارض دولتی طبق قانون ادا کنند و در توسعه مناطق و روستاهای اطراف برداشته و حداقل در بهسازی مسیرهای منتهی اقدامات تخریبی ناشی از تردد ماشین‌آلات سنگین نقش مؤثری ایفا کنند.

برخی از راه‌های ارتباطی که یکی از عوامل توسعه پایدار، پیشرفت و ترقی است به دلایل مختلفی شرایط خاصی در این میان ‌دارند که یکی از آن‌ها جاده دندی است. از همین رو بعضی از محورهای مواصلاتی به دلیل نداشتن استانداردهای لازم، عدم رعایت اصول مهندسی و غیره، خسارت‌های جانی و مالی زیادی متحمل مردم می‌کند.

هرچند آمار به‌روزی از تعداد تصادفات در محور دندی به رسانه‌ها ارائه نشده است اما یکی از اهالی دندی به صدای زنجان می‌گوید: از حدود 30 سال پیش ایمن نبودن مسیرهای مواصلاتی به دندی از دندی به زنجان گرفته تا دندی به تخت سلیمان را پیگیری می‌کنیم، مسیر صعب‌العبور و خطرناک است ما از مسئولان می‌خواهیم تا خودشان این مسیر را رانندگی کنند تا ببینند ترددکنندگان از این مسیر و مسافران چه می‌کشند!

او ضمن انتقاد از نبود اقدامات مؤثر برای برطرف کردن مشکلات محور مذکور خطاب به مسئولان می‌گوید: تا کی باید مردم شهرستان ماهنشان به‌ویژه بخش انگوران و شهر دندی، شاهد بی‌تدبیری یکسری از مسئولان باشند و تاوان آن را باجان و مال خویش پرداخت کنند.

استانداری، فرمانداری و نماینده مجلس پاسخی به پیگیری‌ها نمی‌دهند!

داود محمدی، رئیس شورای بخش انگوران که در کارنامه خود حضور در شورای چهارم و پنجم را دارد بابیان اینکه ما به‌عنوان خدمتگزار به استانداری، فرماندار قبلی و فعلی، نماینده محترم مردم ماهنشان در مجلس و رسانه‌ها مشکلات محورهای مواصلاتی را مطرح و پیگیری کرده‌ایم اما هیچ پاسخی تا به امروز دریافت نکرده‌ایم، عنوان می‌کند: هر 3 روز یک‌بار شاهد تصادفات شدید هستیم که بیشترین آن مربوط به تصادفات منجر به فوت است!

محمدی با طرح این ادعا که آمار فوت در جاده دندی از میانگین کشوری هم بالاست، می‌گوید: ترافیک بالا با توجه به استقرار معادن بزرگی همچون سرب و روی و تردد بالای کامیون‌ها و ماشین‌آلات سنگین، صعب‌العبور بودن و وجود پیچ‌های خطرناک سبب شده تا همواره هرچند وقت یک‌بار شاهد تصادفات مرگ‌بار در محورهای مواصلاتی دندی ازجمله دندی به تخت سلیمان باشیم.

برنامه‌ریزی برای ارتقای محور دندی از فرعی به اصلی

در شرایطی که مردم و حتی برخی از مسئولان محلی با استناد به مشاهدات خود مدعی هستند که جاده دندی به جاده مرگ شباهت دارد، «عبدالحسین علی‌اکبری»، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان با رد این موضوع تصریح می‌کند: جاده دندی، محور فرعی کوهستانی است و با توجه به استقرار معادن شاهد تردد بالای ماشین‌آلات سنگین حمل‌ونقل نسبت به سایر محورها هستیم اما برخلاف تصورات عموم مردم، میزان تصادفات در جاده دندی بر اساس آمارهای پلیس‌راه آن‌قدر هم نیست که آن را جاده مرگ بنامیم! افراد باید برای ادعای خود سند و مدرکی داشته باشند.

علی‌اکبری آماری از تعداد نقاط حادثه‌خیز شناسایی‌شده و موارد مربوط به رفع آن نقاط نداشته و به صدای زنجان می‌گوید: هماهنگ می‌کنم تا آخرین آمار مربوط به بازنگری و شناسایی نقاط حادثه‌خیز در محورهای منتهی به دندی از طریق روابط عمومی به شما اعلام می‌شود!

این مسئول با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته برای ارتقای محور دندی از فرعی به اصلی تصریح می‌کند: حدود 2 سالی است که پیمانکار مشغول به انجام عملیات اجرایی است.

علی‌اکبری با اشاره به اولویت‌های در نظر گرفته‌شده برای سیستم حمل‌ونقل هوشمند تصریح می‌کند: اولویت استقرار دوربین‌های جاده‌ای برای بررسی وضعیت تردد، راه‌های شریانی نظیر بزرگراه‌ها و آزادراه‌هاست مثل محورهای آزادراهی زنجان - قزوین و زنجان - تبریز! محور دندی مجهز به دوربین نیست! البته دوربین‌های تصویری و تردد شمار داریم اما دوربین ثبت تخلف و سرعت نداریم. حضور ذهن هم ندارم تا میزان تردد خودروهای سنگین و سبک (روزانه، ماهانه و سالانه) در این محور را عرض کنم، در این خصوص روابط عمومی حتماً اطلاعات موردنیاز را اعلام می‌کند!

این مسئول در خصوص اقدامات صورت گرفته برای حفظ آسفالت محورهای منتهی به دندی و بهبود وضعیت جاده عنوان می‌کند: وضعیت راه‌های منتهی به دندی مطلوب و مناسب نیست. مثلاً برای بهبود راه‌های گردنه چایرلو (حدفاصل زنجان و ماهنشان) 2 بار مناقصه برگزار کردیم و متأسفانه پیمانکاری پیدا نشد، ازاین‌رو 10 کیلومتر از راه وضعیت مطلوبی نداشت ما با لکه‌گیری مقطعی حفظش کردیم! یک پروژه جدید نیز برای آسفالت 4 تا 5 کیلومتر مسیر از پلیس‌راه تا ابراهیم‌آباد در دستور کار قرارگرفته است.

چرا معدنکاران قانون را اجرا نمی‌کنند؟

داشتن حق دسترسی به ماده معدنی و حق توسعه آن از سوی حاکمیت دو عامل اصلی اخذ درصد حقوق دولتی از بهره‌برداران معدنی باهدف توزیع انتفاع آن بین آحاد جامعه است. همچنین تأثیر عوامل مختلف مانند نوع ماده معدنی، ابعاد، نوع ذخیره و غیره بر حقوق دولتی مواردی از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه محسوب می‌شود که سال‌هاست بین دولت و بهره‌برداران موردبحث است.

ازآنجایی‌که جاده دندی به زنجان و بالعکس از پرترددترین راه‌های مواصلاتی استان به دلیل وجود معادن زیاد ازجمله وجود بزرگ‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه در این منطقه، شرکت‌های کالسیمین، فرآوری مواد معدنی و معادن سنگ، راه ارتباطی دندی به تخت سلیمان و وجود پناهگاه حیات‌وحش همیشه به‌عنوان یکی از مقاصد موردتوجه رانندگان کامیون‌ها، خودروهای سبک و سنگین، گردشگران، دوستداران طبیعت و مسافران محسوب می‌شود از همین رو در حالی این محور به‌عنوان یکی از پرترددترین محورهای ارتباطی شهرستان ماهنشان به شمار می‌آید که اهالی و مسئولان محلی می‌گویند باوجود پیگیری‌های متعدد از طریق استانداری، فرمانداری، نماینده مجلس در دوره‌های مختلف هنوز هیچ‌کسی پیدا نشده که به مطالبات مردمی ترتیب اثر دهد!

این افراد با اشاره به استقرار معادن مهم کشور در دندی تصریح می‌کنند: باگذشت نیم‌قرن بهره‌برداری و استخراج از معادن سرب و روی این منطقه که به‌عنوان بزرگ‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه مطرح است جز خطرات زیست‌محیطی سودی برای مردم بخش انگوران نداشته است، ضروری است در یک حرکت خدا‌پسندانه و در راستای حفاظت از جان و مال مردم حداقل پیش از پایان عمر این معدن از عواید حاصله از محل فروش خاک آن، اعتباری برای تعریض، رفع نقاط حادثه‌خیز و نیز روکش آسفالت این محور پیش‌بینی کنند.

دیگر فرد ساکن دندی نیز بابیان اینکه هیچ مسئولی تا امروز دلش برای مردم منطقه نسوخته است، تصریح می‌کند: دندی به علت وجود معادن غنی برایشان سودآوری کرده اما محیط طبیعی و مردم دندی از معدنکاریان خیری ندیده‌اند! چرا معدنکاران قانون را اجرا نمی‌کنند؟ چرا مسئولی نیست که آن‌ها را مجاب به واریز بدهی‌شان کند؟

فقط 5 میلیارد تومان!

عبدالحسین علی‌اکبری، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان هم در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مبالغ مربوط به یک الی 2 درصد عوارض دولتی در سال قبل چقدر بوده است به صدای زنجان می‌گوید: در سال 99 و 1400 موضوع را پیگیری کردیم و مصوب شد که مبلغ 5 میلیارد تومان بابت روکش آسفالت محورها به استان تعلق یابد. این مبلغ سالانه نیست و مقطعی است! امسال هر کیلومتر آسفالت مبلغ 1.5 تا 2 میلیارد تومان نیاز دارد با این اوصاف مبلغ 5 میلیارد تومان مصوب شده، مبلغ آن‌چنانی هم نیست!

معدنکاران، بدهی خود را به مردم دندی پرداخت کنند!

داود محمدی، رئیس شورای بخش انگوران نیز در واکنش به این اظهارات بابیان اینکه اطلاعی از اینکه آیا 2 درصد عوارض دولتی از سوی معادن واریز می‌شود یا نه در دست نیست، تصریح می‌کند: اهالی بخش انگوران از معادن خدمات نمی‌خواهند همین‌که از 2 درصد مبالغ مربوط به عوارض دولتی سهم منطقه را بدهند، می‌توانیم مسیر منتهی به دندی را چهار بانده کنیم!

محمدی با تاکید بر پیگیری به‌حق مردم از طریق نماینده مردم ماهنشان در مجلس تأکید می‌کند: مردم این منطقه با از استقرار معادن چیزی جز بیماری عایدشان نشده است. (بر اساس قانون معادن کشور  15 درصد حقوق دولتی وصولی از معادن باید برای ایجاد زیرساخت، رفاه و توسعه‌بخشی که معدن در آن واقع است، اختصاص یابد.) مسئولان باید توضیح دهند که 15 درصد سهم روستا یا بخش ما به کجا می‌رود؟ در این مدت روستاهای بخش انگوران هیچ خدماتی از معادن ندیده‌اند!

روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان پس از گذشت یک ماه هنوز نتوانسته به سؤالات ارسالی صدای زنجان پاسخی شفاف ارائه کند.

سؤالات ارسالی به این شرح است؛

۱- میزان عوارض دولتی پرداختی معادن دندی بابت تخریب جاده در اثر تردد ماشین‌آلات سنگین در هرسال چقدر است؟ آیا معادن به این قانون توجه دارند؟

۲- میزان پرداختی معادن بابت تخریب و بازسازی جاده‌های دندی در سال قبل چقدر بوده است؟

۳- با مبلغ واریزی مذکور توسط معادن، چند کیلومتر مسیر را می‌توان بازسازی کرد؟

۴- تاکنون چند نقطه حادثه‌خیز در محورهای منتهی به دندی شناسایی‌شده است؟ از این تعداد چند نقطه اصلاح‌شده است؟ با چه میزان اعتبار؟

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانجاده دندی به تخت سلیمانفرمانداری ماهنشان
sedayezanjannews.ir/nx8841


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»