کد خبر: 8853
1401/03/20 - 14:41


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در نشست خبری اعلام کرد:

مقابل متخلفان سکوت نکرده‌ایم

محمدرضا یافتیان: شرکت ملی سرب و روی ایران را به صورت آنلاین پایش می‌کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اذعان به برخی خلأهای قانونی در حوزه محیط زیست نظیر قانون حمل سلاح برای محیط‌بانان، «سکوت محیط زیست در قبال متخلفان» را نپذیرفت و گفت: بازرسان محیط زیست با جدیت و طبق ضوابط فعالیت واحد‌ها و تحرکات حوزه محیط زیست را پایش می‌کنند.

محمدرضا یافتیان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان پنجشنبه (۱۹ خرداد ماه) در نشست با اصحاب رسانه استان زنجان در دشت آهوان سهرین برگزار شد.

یافتیان در پاسخ به سوالات خبرنگاران مبنی بر این که چرا زور محیط زیست به متخلفان نمی‌رسد که نمونه آن شهادت دو محیط‌بان زنجانی که نتوانستند با داشتن اسلحه از خود در برابر شکارچیان دفاع کنند، است، چیست؟ اظهار کرد: من قوانین حاکم بر محیط زیست را نمی‌توانم تغییر بدهم اما باید عرض کنم که محیط‌زیست بر اجرای قانون مصر است چه بسا اینکه آن واحد یا صنعت اقدام خود را اصلا غیرقانونی نداند. ما به موقع اخطاریه های لازم را ارسال و در صورت لزوم واحد متخلف را جریمه کرده و حتی با آن برخورد سخت طبق قانون می‌کنیم. 

یافتیان در رابطه با برخی دیدگاه‌ها که بر اساس آن محیط زیست را محیط ایست می‌نامند، عنوان کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان سعی بر اجرای قوانین دارد، همواره بر انعطاف با فعالان حوزه صنعت تاکید داریم و باید عرض کنم به هیچ عنوان واحدها را به حال خود رها نکرده‌ایم و با دغدغه حفظ محیط زیست واحدها را پایش می‌کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان همچنین در مورد برنامه این ارگان مقابل برخی کارخانجات که پساب آن‌ها به زنجانرود سرازیر می‌شود، افزود: باید عرض کنم برخی از کارخانجات در هدایت پسماند و پساب تولیدی مشکل دارند که باید متولیان برای حفظ محیط زیست به این موارد توجه جدی داشته باشند.

یافتیان در مورد فعالیت شبانه و بی‌سروصدای برخی واحد‌های فعال در حوزه سرب و روی و برداشتن دودکش‌ها گفت: پایش آنلاین از شرکت ملی سرب و روی ایران در دستور کار بوده و بازرسان ما در رصدهایشان چنین موردی را تاکنون مشاهده نکرده‌اند ما از رسانه‌ها و دلسوزان می‌خواهیم تا به محض مشاهده تخلفات زیست محیطی را به شخص بنده و مسئولان اطلاع دهند تا در اسرع وقت در محل حاضر شویم.

یافتیان در مورد استاندارد بودن محل و نحوه دپوی نزدیک به ۹ میلیون تن پسماند روی در روستای سردهات نیز گفت: لندفیل نصب شده، چند ماه پیش محل مدنظر مالچ پاشی شده و مردم و رسانه‌ها اطمینان داشته باشند که نظارت‌های بازرسان محیط زیست مداوم است.

یافتیان همچنین در پاسخ به منشأ ریزگردهای اخیر استان افزود: ابتدا باید نوید این را بدهم که خوشبختانه آلودگی اخیر ناشی از گازهای سمی و خطرناک نبوده است و علت الودگی فقط ریزگردها بوده است. این ریزگردها با ما خواهد بود. ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که منشا آن فقط در کشور خودمان نیست، در کل جهانیان شاهد گرم شدن کره زمین و کاهش بارش هستند که این مهم به ویژه در منطقه ما به وضوح قابل مشاهده است به نظرم این پدیده به معنی «انتقام طبیعت از انسان» باشد!

او مجددا تاکید کرد که برخی از منشا‌ها داخلی است که می‌تواند ناشی از آلودگی واحد‌های صنعتی، آتشفشان‌ها، خودروها باشد. اما آنچه در زنجان با آن مواجه بودیم ریزگردها و ذرات غبار بود.

یافتیان ضمن ابراز تأسف بابت عدم توجه مردم به هشدارهای محیط زیست در خصوص ریزگردها و تعطیلی چند روزه اخیر از خانواده‌ها به ویژه بیماران و اشخاص سالمند خواست تا برای سلامتی خود توجه داشته باشند.

یافتیان در بخش دیگری از اظهارات خود به آغاز فصل گرم و به تبع آن بروز آتش‌سوزی در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست اشاره کرد و ضمن تاکید بر آماده‌باش بودن اکیپ‌های نظارتی از مردم اعم از بومیان، مسافران و گردشگران خواست تا در حفظ پوشش طبیعی و زیست تلاش کنند.

ضمن گرامیداشت ۱۵۰ محیط‌بان شهید کشور اظهار کرد: معتقدیم مشارکت مردم در تمامی حوزه‌ها منجر به موفقیت ۱۰۰ درصدی می‌شود نمونه بارز آن پیروزی حق بر باطل در هشت سال دفاع مقدس است. خوشبختانه ما حضور پررنگ مردم در حوزه محیط زیست را شاهدیم و امیدواریم بتوانیم به اهداف تبیین شده این حوزه جامه عمل بپوشانیم.

به گزارش صدای زنجان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در ابتدای جلسه یاد و خاطره دو شهید محیط‌بان زنجانی، شهیدان مجلل و هاشمی را گرامی داشت و افزود: ما باید در اغنای فرهنگی حوزه محیط زیست جامعه اقدامات گسترده‌ای انجام دهیم جای تاسف است که در برخی نقاط شاهد انباشت زباله هستیم که وضعیت محیط‌زیست را نامطلوب کرده است ما موظفیم با ابزاری که در اختیار داریم باید در حفاظت از محیط‌زیست به کار ببریم.

یافتیان با اشاره به اینکه یکی از نیازهای ضروری در حوزه محیط‌زیست، بالا بردن آگاهی عموم جامعه نسبت به این مهم است، عنوان کرد: در همین راستا رسانه‌ها باید ورود جدی به مقوله محیط‌زیست داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه نگاه امروز جامعه به مقوله محیط‌زیست باید نگاه جدی باشد، تصریح کرد: مقوله محیط‌زیست محدود به مکان خاصی نبوده و همه جامعه را دربرمی‌گیرد و یکی از وظایف ما در این خصوص این است که نباید نگاه اداری به این قضیه داشته باشیم.

یافتیان بابیان اینکه محیط‌زیست متعلق به همه آحاد جامعه است، اضافه کرد: در حوزه محیط‌زیست همه باید پای‌کار باشند. عمده کمک‌های ما از بخش‌های مردمی و مردم‌نهاد است، پس معتقدیم حساسیت حفظ محیط‌زیست باید به شهروندان منتقل‌شده و رسانه‌ها می‌توانند درزمینهٔ فرهنگ‌سازی محیط‌زیستی نقش ارزنده‌ای ایفا کنند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان با اشاره به نیاز عرصه محیط‌زیست به تدوین سند راهبردی خاطرنشان کرد: در این سند به مواردی چون اسناد بالادستی در راستای حفاظت محیط‌زیست تاکید شده است که در این راستا استفاده از حوزه آموزش و فرهنگ از ضروریات توجه به این سند خواهد بود.

یافتیان با تاکید بر اینکه در سند راهبردی حفاظت محیط‌زیست به مسئله‌ای چون توسعه پایدار توجه ویژه‌ای شده است، ابراز کرد: انتظار ما از همه دستگاه‌ها در این خصوص، این است که همکاری لازم را در تدوین برنامه جامع ارتقای فرهنگ محیط‌زیست و برگزاری کارگاه آموزشی داشته باشند.

یافتیان با بیان اینکه مصرف آب به همین شیوه با توجه به کاهش نزولات آسمانی قطعاً مشکلاتی را ایجاد می‌کند، ابراز کرد: البته مدیریت استانی پیگیر موضوع است که بیابان‌زایی نشود.

این مسئول بابیان اینکه در مناطق روستایی نیز تخریب کمتر از بخش‌های صنعتی و شهری نیست، تأکید کرد: روحانیون مستقر در روستا باید نسبت به روشنگری مردم در خصوص مسائل محیط‌زیستی و حفاظت از آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. بخشی از آلودگی‌های محیط روستایی نیاز به آموزش ساکنان داشته و بخش دیگر نیازمند امکاناتی است که زباله‌های منطقه را دفع کند. زباله‌ها می‌تواند ثروت ساز باشد و می‌توان از آن استفاده کرد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمحیط زیست زنجانیافتیان
sedayezanjannews.ir/nx8853


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»