کد خبر: 8870
1401/03/22 - 12:26


کاهش جمعیت جوان در زنجان یک تهدید است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: هم اکنون در کشور و استان با تهدید کاهش جمعیت جوان که تولیدکننده، خدمات‌رسان، فعال و کم‌هزینه است مواجه هستیم و در کنار این‌ها افزایش جمعیت سالمندی هم وجود دارد، لذا باید بر اهمیت سیاستهای جمعیتی تاکید شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان - معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: هم اکنون در کشور و استان با تهدید کاهش جمعیت جوان که تولیدکننده، خدمات‌رسان، فعال و کم‌هزینه است مواجه هستیم و در کنار این‌ها افزایش جمعیت سالمندی هم وجود دارد، لذا باید بر اهمیت سیاستهای جمعیتی تاکید شود.

دکتر مشهود تقیلو با اشاره به میزان باروری کلی افزود: این میزان در سال ۵۹ در کشور، هفت نفر بود که عدد قابل توجهی محسوب می شد ولی این مقدار در امتداد برنامه‌ سیاست‌های کنترل جمعیت و نفوذ فرهنگی همزمان از خارج، در سال ۷۵ به ۲.۸، در سال ۸۵ به ۱.۹ و سال ۹۹ در کشور به ۱.۶۵ و در استان زنجان هم به ۱.۷۸ رسید.  

وی با بیان اینکه با این روند با افت تولید نسل جدید و جوانی جمعیت مواجه هستیم، اضافه کرد: از نظر علمی برای حفظ پایه‌ جمعیت کشور میزان کلی باروری باید حداقل ۲.۱، یعنی ۳ نفر باشد و با این تعداد فرزند، حفظ شرایط پایه را خواهیم داشت و ممکن است مقداری از دغدغه جوانی جمعیت دور شویم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: اگر جمعیت کشور با سیاست‌های جدید و حمایتی خانواده و جوانی جمعیت همراهی نکند ازنظر علمی سال‌های زیادی طول نخواهد کشید که محتاج نیروی جوان باشیم.

وی با بیان اینکه با شروع انقلاب اسلامی پیشرفت‌های چشمگیر و شگرفی در حوزه‌ سلامت با زحمات مجموعه بهداشت و درمان کشور ایجاد شد، گفت: ۴۵ سال قبل امید به زندگی، ۵۸.۹ سال بود که بعد از انقلاب با رسیدن به ۷۵.۵ سال، افزایش قابل توجهی یافته است.

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی علمی برای آینده جمعیتی ایران تا سال ۱۴۲۰، یعنی یک دوره ۲۰ ساله، جمعیت سالمند کشور ۲ برابر خواهد شد.

به گفته این مسوول، این موضوع در خیلی از کشورها و حتی در کشورهای همسایه، در یک‌ دوره‌ ۱۰۰ ساله اتفاق می‌افتد و بر این اساس جمعیت کشور با سرعت پنج برابر نسبت به سایر کشورها درحال پیر شدن است که این مساله بطور قطع معضلاتی را همراه خواهد داشت و باید به فکر پیشگیری باشیم.

 تقی‌لو با بیان اینکه هم اکنون مهمتر از بیماری‌های واگیردار موضوع پیرشدن و سالمندی جمعیت مطرح است، افزود: درست است که مساله اقتصادی هم در موضوع جمعیت، ازدواج و فرزندآوری مهم است ولی به جهت فرهنگی، آموزش و اطلاع‌رسانی و توجیه مردم، به ویژه جوانان در سن ازدواج، حائز اهمیت فراوانی‌ است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، احیای فرهنگ سنتی، حمایت و همیاری در بین خانواده‌ها و اطرافیان را در امر ازدواج و فرزندآوری مهم عنوان و خاطرنشان کرد: با تغییرات فرهنگی، تک‌فرزندی و جایگزینی برخی حیوانات اهلی به جای فرزند به کانون خانواده‌ها و جوانی جمعیت آسیب می‌زنیم و در این راستا، باید با حرکت و اقدام فرهنگی و آموزشی در بحث ازدواج و فرزندآوری، به وظیفه‌ خود عمل کنیم.

 

انتهای پیام

 

منبع:ایرنا


صدای زنجانکاهش جمعیت زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8870


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»