کد خبر: 8883
1401/03/25 - 10:42


صدای زنجان از آغاز خاموشی‌های برق صنایع زنجان برای کنترل پیک تابستان گزارش می‌دهد؛

برنامه‌های تاریک برای صنایع

شرکت توزیع نیروی برق: اسمش را بگذارید «همکاری صنایع»! واحدها تعطیل نیستند فقط روز تعطیلی‌شان را تغییر دادیم!/ کارگران: این اقدامتان امنیت شغلی ما را مختل کرده است!/ کارفرمایان: چند سال است به‌اجبار، صنایع را به تعطیلات تابستانی می‌فرستید! چرا صنایع بزرگ را در لیست همکاری‌تان قرار ندادید؟

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- باوجود شعارهایی که برای حمایت از صنایع و حل مشکلات آن‌ها داده می‌شود اما صنایع کوچک و بزرگ هرروز چالش جدیدی را تجربه می‌کنند که تازه‌ترین نمونه، ارائه برنامه خاموشی‌های برق به تعدادی از صنایع مستقر در شهرک صنعتی زنجان است.

بر اساس برنامه‌ای که شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان منتشر کرده، صنایع داخل و خارج شهرک‌های صنعتی و فیدرهای عمومی از بازه 16 تا 31 خردادماه سال جاری یک روز در هفته تعطیل می‌شوند این در حالی است که دولت قبلاً اعلام کرده بود که سعی دارد خاموشی برق برای مصارف صنعتی و خانگی اعمال نشود.

گفتنی است که شهرک‌های صنعتی نوآوران، ناجی، علی‌آباد، ابهر، ماهنشان، خرمدره، ایجرود، خدابنده، طارم، سلطانیه، هیدج، صائین‌قلعه، فیدرهای عمومی شهرک روی ایرانیان، الوان، بهره‌وری، پرتو، آذرخش، پژوهش، پالایش، پارس، جهان‌آرا، البرز و مشترکان خارج شهرک اعم از شرق، شمال، غرب زنجان، ابهر، ماهنشان، خرمدره، ایجرود، خدابنده، طارم، سلطانیه، هیدج، صائین‌قلعه جزو بلوک تعطیلات اعلامی هستند که با توجه به موقعیت مکانی و قرارگیری در هر منطقه با توجه به روز تعیین‌شده موظف به تعطیلی هستند.

در بازه خرداد و شهریورماه برای هر مشترک در شهرک صنعتی و خارج از شهرک صنعتی به‌استثنای مشترکان روی، ریسندگی و فولادی هر هفته یک روز اعلام‌شده است.

طبق بلوک‌بندی خاموشی در شهرک‌های صنعتی و فیدرهای عمومی شهرک روی، فیدرهای عمومی خارج از شهرک در صورت عدم تعطیلی از لحظه تخطی مشترک 3 پیامک به فاصله 15 دقیقه به مشترک و نماینده شهرک صنعتی جهت اطلاع‌رسانی ارسال خواهد شد و در صورت عدم انجام، برق آن مشترک از طرف شرکت توزیع قطع و تا زمانی پایداری شبکه و اخذ مجوزهای مربوطه در قطعی برق خواهد بود.

نگرانی کارگران از تداوم خاموشی‌ها!

با این شرایط اگر واحدهایی که مشمول قطعی برق هستند نسبت به جبران تولید خود در روزهای تعطیل و جمعه اقدام کنند، باید با توجه به قوانین حوزه کار، هزینه‌های بیشتری را متحمل شوند که در این شرایط اقتصادی و تولید علامت سؤال بزرگی را ایجاد کرده است.

یکی از کارگران به صدای زنجان می‌گوید: در وضعیتی که خیلی از کارفرمایان در خرید مواد اولیه و تولید مشکل‌دارند و قیمت‌ها هم ثبات ندارد، وقتی به کارفرما فشار وارد می‌شود، تنها کاری که از دست این کارفرما برمی‌آید قطع کردن مزایای کارگر و معوق کردن حقوق کارگران است چون چاره‌ای دیگر ندارد.

او عنوان می‌کند: کارگران کارگاه‌های کوچک قرارداد موقت هستند و یا قرارداد بسیاری از آن‌ها سفید امضا است بنابراین ازلحاظ امنیت شغلی وضعیت خوبی ندارند. وقتی ازاین‌دست اتفاقات هم پیش می‌آید و بابت قطعی برق به‌طور مکرر کار تعطیل می‌شود، امنیت شغلی آن‌ها بیش‌ازپیش تهدید می‌شود. درواقع به دلیل نوع قرارداد کارگران، کارفرما خیلی راحت می‌تواند کارگر را اخراج کند و یا حتی اگر هم اخراج نکند بسیار محتمل است که از ساعات کار او و از دستمزدش کم کند و حق بیمه کارگر را کامل پرداخت نکند. همه‌ این‌ها در شرایط فعلی کشور تهدیدی جدی برای کارگران به‌حساب می‌آید.

این کارگر می‌افزاید: بر همه آشکار است که در همه‌ بخش‌های تولید چه کارخانه‌های بزرگ و چه کارگاه‌های کوچک، قطعی برق آن‌هم به این شکل می‌تواند آسیب‌های جدی وارد کند. در چنین شرایطی به‌خصوص وقتی کارفرمایان کارگاه‌های کوچک ضرر می‌بینند، معمولاً دست به تعدیل نیرو می‌زنند و این منجر به بیکاری عده‌ بسیاری از کارگران می‌شود! نمی‌دانم من با مدرک مدیریت و برنامه‌ریزی مقطع کارشناسی این را متوجهم اما برنامه‌ریزی که چندین مدرک دارد و ادعای مدیریت در ارگان‌ها و نهادهای مختلف را داشته و دارد، از این امر مهم غفلت می‌کند؟

دیگر کارگر فعال در یکی از شهرک‌های صنعتی نیز که دغدغه‌ این روزهای خود و همکارانش تعدیل شدن به علت نگرانی از تداوم خاموشی‌هاست به صدای زنجان می‌گوید: بحث امنیت شغلی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در این شرایط بد اقتصادی باعث شده که کارگران ما نتوانند ثباتی در زندگی خود داشته باشند و همواره نگران آینده شغلی خود هستند. وقتی ازاین‌دست اتفاقات هم می‌افتد مشکل امنیت شغلی آن‌ها تشدید می‌شود.

در این وضعیت اقتصادی همه‌ ما می‌دانیم کارفرمایان با چه مصیبتی مواد اولیه تهیه می‌کنند و آن را وارد چرخه‌ تولید می‌کنند تا درنهایت از فروش محصول بتوانند حقوق کارگر و تأمین اجتماعی و دارایی را پرداخت کنند. حالا با این قطعی‌های مکرر و ضرری که کارفرمایان و بخش تولید می‌بینند آیا از پس مخارج تولید برمی‌آیند؟

اسم خاموشی‌های برق را «همکاری» بگذاریم نه «قطعی»!

در شرایطی که فعالان حوزه تولید از کارفرما گرفته تا کارگر نسبت به خاموشی اجباری واحدهای تولیدی ناراضی هستند، علی زرگری، مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان اصرار دارد که نباید اسم «همکاری» برای کنترل پیک تابستان را «قطعی» یا «خاموشی» بگذاریم زیرا طبق تفاهم‌نامه منعقدشده بین وزارت نیرو و صنعت، معدن و تجارت، برنامه همکاری صنایع از سوی وزارت متبوع به سازمان‌های صمت استان‌ها ابلاغ‌شده است.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان یادآوری می‌کند که سال قبل یک هزار و 144 واحد صنعتی در جریان خاموشی‌های با برنامه همکاری داشتند که در جریان آن بیش از 15 میلیارد تومان بابت تشویقی به واحدها در نظر گرفته شد. بر اساس برنامه ابلاغی برای امسال نیز، تعطیلی روز جمعه صنایع و واحدهای تولیدی به وسط هفته منتقل‌شده و قطعی برق اصلاً وجود ندارد!

چند سال است با تعطیلات تابستانی سر کارمان گذاشتند!

اما یکی از تولیدکننده‌های صنعتی نیز که علاقه‌ای به انتشار نامش نداشت به صدای زنجان می‌گوید: سالیان سال است که تولیدکننده این خاموشی‌های بی‌برنامه را تحمل می‌کند. سال‌هاست مجبورمان می‌کنند که دست به تعطیلی بزنیم چون تابستان برق ندارند! چند سال است با تعطیلات تابستانی سر کارمان گذاشتند الآن هم که تعطیلی اتفاقی را شروع کرده‌اند!

تولیدکننده‌ها می‌گویند، چه کسی می‌خواهد هزینه‌ ضرری که از قطعی برق به کارفرما وارد می‌شود را پرداخت کند؟ آن‌ها مدعی هستند که آن زمان که بحث یارانه‌ها پیش آمد قرار شد حدود 30 درصد از پولی که بابت افزایش حامل‌های انرژی به دست می‌آید به کارخانه‌ها داده شود اما یک ریال هم ندادند. 8 سال دولت آقای احمدی‌نژاد گذشت و 8 سال دولت آقای روحانی گذشت اما هیچ‌کدام حتی یک ریال هم ندادند. در خصوص وضعیت پیش‌آمده هم برخی مطرح می‌کنند که ضرر و زیان این قطعی برق داده می‌شود، اما واقعاً چه کسی هزینه‌ این ضرر را می‌دهد؟

یکی از کارفرمایان با اشاره به فعالیت بیش از 120 کارگر در مجموعه تحت مدیریتش عنوان می‌کند: وقتی برق خانه یا بقالی کوچکی قطع می‌شود، صاحب‌خانه یا صاحب مغازه متضرر می‌شود ببینید واحد تولیدی با حجم بالایی از تولیدات و نیروهایی که دارد چقدر ضرر متحمل می‌شود! 2 ساعت خاموشی در واحدهای تولیدی مساوی با 4 ساعت عقب ماندن از تولید! دیگر میزان خسارت ناشی از قطعی برق مجموعه را محاسبه نمی‌کنم راستش کار تولیدکننده از شیون و ناله گذشته است! چرا باید شنبه و یکشنبه واحد تولیدی تعطیل شود و جمعه که روز استراحت و تعطیلی است، کارگر را مجبور کنم سر کارش حاضر شود؟ دیگر شما بمب به چه می‌گویید؟ همین نداشتن برنامه خودش مثل بمب عمل می‌کند که اداره برق در واحدهای تولیدی کار گذاشت است! این‌ها مصیبتی است که کارفرما تحملش می‌کند و دستش هم ‌جایی بند نیست!

کاش قبل از اعمال خاموشی، واحدهای تولیدی را اولویت‌بندی می‌کردید!

مدیر یکی از واحدهای تولید مواد غذایی هم در واکنش به این اظهارات می‌گوید: سال قبل مسئولان حوزه برق ادعا کردند که خاموشی‌های لحاظ شده با برنامه ‌بود، حدود 80 تا 100 میلیون تومان متضرر شدیم، تصور کنید وقتی محصول در مرحله بخار شدن و در معرض حرارت بود، اداره برق، اقدام به قطع برق می‌کرد، در آن زمان دیگر نمی‌شود کاری برای محصولی که به مرحله تولید نهایی نرسیده کرد! برای اینکه از بی‌برنامگی اداره برق زنجان خلاص شویم با صرف هزینه نزدیک به 300 میلیون تومان اقدام به خرید دیزل ژنراتور کردیم. می‌خواهم بگویم خاموشی‌ها فقط به ضرر تولیدکننده بوده و هست!

این تولیدکننده اضافه می‌کند: امسال نیز 2 روز مانده به اعمال خاموشی، با کارفرما و صاحبان کنتورهای برق صنایع تماس گرفته و اطلاع‌رسانی کرده‌اند! در این زمان کوتاه کارفرما چه برنامه‌ریزی برای انجام تولید بدون هیچ ضرر مالی داشته باشد؟ خواستیم دیزل ژنراتوری که سال قبل خریداری کردیم را برای جلوگیری از ضرر، راه‌اندازی کنیم اما گازوئیل هم پیدا نمی‌شود!

وی بابیان اینکه در حال حاضر 80 نیرو به‌صورت مستقیم و 120 نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم در واحد تولیدی مشغول به کار هستند، می‌گوید: من نگران تعدیل نیرو در صورت ادامه‌دار بودن خاموشی‌ها هستم، واقعیتش نمی‌توانم به مسئولان اعتماد کنم، آن‌ها گفته‌اند که یک روز در هفته برای صرفه‌جویی در انرژی تعطیل کنیم اما باسابقه‌ای که از آن‌ها سراغ دارم همین روزها اعلام می‌کنند صنایع باید در هفته 2 روز تعطیل شوند!

چرا واحدهای بزرگ استان همکارتان نشدند؟

این فعال اقتصادی با اشاره به معافیت از خاموشیِ واحدهای فولادی و ریخته‌گری عنوان می‌کند: صنایع غذایی هم باید مشمول این معافیت می‌شدند ما نمی‌توانیم صبح تا شب سردخانه را بدون اتصال به برق نگه‌داریم و همه محصولات فاسد می‌شوند! چرا باید چوب بی‌برنامگی مسئولان را تولیدکننده‌ها و کارفرماها بخورند؟ چرا در خصوص خاموشی‌ها اولویت‌بندی نکرده‌اند؟ در شهرک‌های صنعتی ازجمله شهرک صنعتی علی‌آباد بخش قابل‌توجهی از واحدها یا خالی هستند یا تبدیل به سوله ضایعات شده‌اند، خب برای آن‌ها چه فرقی می‌کند برق قطع باشد یا نباشد؟ چرا همین الآن واحدهای بزرگ شهرک که اتفاقاً درزمینهٔ استفاده از برق جزو مشترکان پرمصرف هستند، تعطیل نشده‌اند و در لیست صنایع همکار که از آن نام می‌برید، نیستند؟ آیا زورتان فقط به واحدهای کوچک و متوسط می‌رسد؟ ما باید تاوان بی‌برنامگی اداره برق را بدهیم؟

همان‌طور که کارفرمایان و کارگران زنجانی اعلام می‌کنند، یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که در جریان این رفتن‌های مکرر برق مطرح می‌شود آسیب رسیدن به صنایع خرد و متوسط و بالطبع کارگرانِ این صنایع و مشاغل است که آن‌ها را با بحران جدیدی مواجه می‌کند. اما آیا دولت به‌عنوان اصلی‌ترین عاملین این بحران جوابگوی خسارات و زیان‌های بیشمارِ واردشده خواهند بود یا ضعیف‌ترین گروه‌ها باید هزینه‌ آن را بپردازند؟

اسامی کارفرمایان و کارگران مصاحبه‌شونده واحدهای تولیدی و صنعتی نزد صدای زنجان محفوظ است.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتعطیلی صنایعخاموشی برقتوزیع نیروی برق زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8883


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»