کد خبر: 8902
1401/03/29 - 10:40


گزارش صدای زنجان از اعتراض‌ها به استقرار یک واحد صنعتی در زنجان؛

اصرار روستائیان، انکار مسئولان

اهالی باغشهر علوم پزشکی و ساکنان روستای «پنبه‌جوق»: نگران سلامتی‌مان هستیم، اگر نظارت بر فعالیت واحد مذکور تشدید نشود کشاورزی، محیط‌زیست را از دست می‌دهیم!/ رئیس امور آب شهرستان زنجان: کشاورزان مخالف استقرار صنعت هستند و فقط بهانه می‌آورند!/ مدیرعامل شرکت حدید تجارت باختر: آن‌هایی که خودشان بی‌قانونی کرده‌اند، سنگ‌اندازی می‌کنند! دغدغه من تولید و اشتغال قانونی است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تعدادی از مالکان در باغشهر علوم پزشکی و اهالی روستای «پنبه‌جوق» زنجان در تماس با صدای زنجان مراتب نگرانی خود را نسبت به فعالیت واحد کنسانتره سنگ‌آهن واقع در جاده زنجان به بیجار و مشکلات زیست‌محیطی این واحد اعلام و از مسئولان به‌ویژه اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان خواستند تا بازرسان خود را به منطقه اعزام کنند!

چندی پیش مالکان باغشهر علوم پزشکی زنجان که در بین آن‌ها روستائیان «پنبه‌جوق» نیز حضور داشتند در اعتراض به استقرار واحد صنعتی کنسانتره سنگ‌آهن واقع در جاده زنجان به بیجار، کیلومتر 2 جاده باغشهر علوم پزشکی، حوالی روستای «دیزج‌بالا»، دست به تجمع زده و از اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان و سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خواستند برای حفاظت از «سلامت انسان»، «خاک» و «کشاورزی» سری به این منطقه بزنند!

اهالی روستای «پنبه‌جوق» و مسئولان محلی می‌گویند از سال گذشته و به‌محض اطلاع از فعالیت واحد صنعتی فعال در امر کنسانتره سنگ‌آهن در منطقه‌ای که مشکل کمبود آب در آن بیداد می‌کند، موضوع را از طریق مراجع قانونی پیگیری کرده‌اند اما ظاهراً به‌جایی نرسیده‌اند!

از طرفی با توجه به این‌که واحد صنعتی مذکور در جاده زنجان به بیجار، کیلومتر 2 جاده باغشهر علوم پزشکی واقع‌شده است، صاحبان باغشهر، حدود 2 هفته اخیر بابت گردوخاک ناشی از فعالیت واحد و نگرانی از آلودگی احتمالی خاک و طبیعت منطقه دست به تجمع زدند.

اگر نظارت بر فعالیت واحد مذکور تشدید نشود کشاورزی و محیط‌زیست را از دست می‌دهیم!

یکی از صاحبان باغشهر در گفت‌وگو با صدای زنجان مدعی است که فقط صاحبان باغشهر علوم پزشکی بابت فعالیت کارخانه ناراضی نیستند بلکه ساکنان روستاهای «سلمانلو»، «پنبه‌جوق» و «دیزج بالا» نیز در زمره ناراضیان قرار دارند اما تا به امروز مسئولان ذی‌ربط نخواسته‌اند صدای آن‌ها را بشنوند. چرا باید قوانین نادیده گرفته شود؟ وقتی اهالی به‌زور آب برای آشامیدن و کشاورزی و باغداری پیدا می‌کنند چرا باید به افراد غیربومی مجوز آب دهند؟

او اضافه می‌کند: واقعاً برای ما به‌عنوان شهروند سؤال است چرا در منطقه‌ای که مجوز حفر چاه نیمه عمیق به مردم بابت تأمین آب کشاورزی و آشامیدنی داده نمی‌شود، مجوز حفر چاه عمیق از سوی شرکت آب منطقه‌ای برای صنایع بدون هیچ سختگیری صادر می‌شود؟

یکی از ساکنان روستای پنبه‌جوق نیز با اشاره به موقعیت جغرافیایی واحد صنعتی مذکور می‌گوید: احتمال آلودگی ناشی از پساب و هدایت آن به سمت آبراه زیاد است، ما از اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سؤال داریم که آیا پایش‌های مستمرش از این واحد ادامه دارد؟ به نظر ما نه! چون اگر نظارتی بود اهالی باغشهر علوم پزشکی هم به جرگه روستائیان معترض به فعالیت‌های واحد صنعتی نمی‌پیوستند!

او با اشاره به وجود 3 حلقه چاه در روستا می‌گوید: زمین این واحد صنعتی در روستای دیزج‌بالا واقع‌شده است اما شرکت آب منطقه‌ای مجوز حفر چاه در روستای پنبه جوق را اعطا کرده است، مجوزی که باید برای زمین روستای سهرین صادر می‌شد! این بخشش‌ها در شرایطی است که روستا شدیداً با کمبود آب مواجه است و در تابستان آب آشامیدنی جیره‌بندی می‌شود! من کشاورز هستم و قطره‌قطره آب پیدا می‌کنم تا درختان باغم را آبیاری کنم، اینجا محل آسایش من است چرا مسئولان بدون اینکه از منطقه بازرسی کنند، مجوز صادر می‌کنند؟

مسئولان «صنعت» را به «کشاورزی» که حافظ امنیت غذایی است، ترجیح می‌دهند!

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در پاسخ به شائبه مطرح‌شده بابت استقرار واحد مذکور فعال در حوزه دانه‌بندی، کانه‌آرایی و کنسانتره به صدای زنجان می‌گوید: پروانه بهره‌برداری واحد 6 اردیبهشت‌ماه سال جاری صادر شد یعنی پس از وصول مجوزهای لازم ازجمله مجوز زیست‌محیطی که 28 فروردین‌ماه امسال توسط اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان صادرشده است.

در شرایطی که سازمان صمت استان اصرار دارد قبل از استقرار واحد صنعتی استعلام‌های مربوطه از ارگان‌های مختلف ذی‌ربط اخذ می‌شود، روستائیان «پنبه جوق» معتقدند که مسئولان، صنعت را به کشاورزی ترجیح می‌دهند ما هم منکر اشتغال‌زایی این بخش نیستیم اما بر همه آشکار است که تأمین امنیت غذایی بر عهده بخش کشاورزی است که تولید این حوزه بر عهده کشاورز و باغداری است که الآن مسئولان گوشی برای شنیدن مطالباتشان ندارند!

مجوز حفر چاه کارخانه متعلق به زمین‌های سهرین زنجان است نه پنبه‌جوق!

روستائیان مدعی‌ تغییر کاربری به علت حفر یک حلقه چاه توسط واحد صنعتی مذکوری هستند که در حوالی روستای «دیزج بالا» مستقر است اما آب موردنیاز صنعتش را از محل روستای «پنبه جوق» تأمین می‌کند. محلی که چاه در آن مستقر است قبلاً تاکستان بوده که پس از صدور مجوز حفر چاه، متولیان شرکت اقدام به تغییر کاربری کرده‌اند!

یکی از روستائیان ادعا دارد که اهالی سال گذشته در اعتراض به استقرار این واحد مراتب را در مرجع قضایی پیگیری کردیم اما نتوانستیم به حقمان برسیم! درست است که مساحت زمینی که چاه حفرشده آن‌چنان زیاد نیست اما باید عرض کنم این اراضی مشاع بوده و متعلق به بیش از 200 روستایی است و کارفرما نیز از این موضوع اطلاع دارد.

او با اشاره به در نظر گرفتن حرایم در صدور مجوز حفر چاه این شرکت ادعا می‌کند: چاه در زمستان سال قبل حفر شد، در حال حاضر نیز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که سبب شده باغ‌های روستائیان خشک شود! این واحد صنعتی علاوه بر تأثیر مخرب بر کشاورزی و باغداری روستائیان پنبه جوق، دیزج بالا و نواحی اطراف، باعث اذیت و آزار صاحبان باغشهر علوم پزشکی هم شده است، اهالی باغشهر بابت گردوخاک انتشاریافته از فعالیت کارخانه ناراضی هستند.

یکی از روستائیان نیز در واکنش به این اظهارات بابیان اینکه پروانه و مجوز حفر چاه کارخانه متعلق به زمین‌های سهرین زنجان است نه پنبه‌جوق، می‌گوید: مسئولان توضیح دهند که با کدام منطق چنین مجوزی را صادر کرده‌اند؟ همین الآن چاه عمیق کشاورزی روستا در حال خشک شدن است، کشاورزی در معرض نابودی است اما مسئولان همچنان ترجیح می‌دهند در مقابل تصمیمی که گرفته‌اند، سکوت کنند!

کشاورزان مخالف استقرار صنعت هستند و بهانه می‌آورند!

در شرایطی که روستائیان و مسئولان محلی تأکیددارند که مجوز چاه صنعتی مدنظرشان بدون در نظر گرفتن حرایم صادرشده است، «کریم خدایی»، مدیر امور منابع آب شهرستان زنجان این ادعا را رد کرده و به صدای زنجان می‌گوید: عمق چاه 100 متر بوده که برای مصارف صنعتی حفرشده است آن‌هم با لحاظ کردن حرایم قانونی! لازم به ذکر است قبل از حفر چاه، از محل بازدیدهای کارشناسی صورت گرفته و عمق و دبی بر اساس حرایم ذکرشده در قانون توسط متخصصان امر پیش‌بینی‌شده است. در داخل محدوده هر چاهی که بوده مسدود شده و اظهارات کشاورزان در رابطه با در نظر نگرفتن حرایم و ضوابط کاملاً بی‌پایه و اساس است.

خدایی با اشاره به وجود 3 حلقه چاه در منطقه که با در نظر گرفتن تمامی اصول حفرشده است، عنوان می‌کند: در سال 99 چاه واحد صنعتی مذکور با در نظر گرفتن استانداردها حفرشده است، تأکید می‌کنیم برای استقرار واحد صنعتی پاسخ 17 الی 18 ارگان به استعلام‌ها مثبت بوده و پس از موافقت آن‌ها این واحد در منطقه دست به فعالیت زده است که شرکت آب منطقه‌ای هم یکی از آن ادارات است.

مدیر امور منابع آب شهرستان زنجان در پاسخ به انتقاد روستائیان مبنی بر اینکه مجوز حفر چاه واحد صنعتی مذکور متعلق به اراضی سهرین بوده و این واحد با مجوز مذکور در پنبه جوق چاه خود را با مجوز آب منطقه‌ای حفر کرده است که قانونی نمی‌تواند باشد، می‌گوید: اتفاقاً بر اساس بخشنامه، آئین‌نامه و ضوابط کاملاً قانونی و البته فنی است! ما بر اساس مواد 26 و 27 توزیع عادلانه آب مجوز مذکور را صادر کرده‌ایم، اگر این کار را نمی‌کردیم تمامی صنایع و اشتغال با مشکل مواجه می‌شدند!

خدایی در پاسخ به ادعای از بین رفتن کشاورزی روستا با استحصال آب از چاه برای مصارف صنعتی واحد مذکور تأکید می‌کند: چون کشاورزان مخالف استقرار این صنعت هستند چنین ادعاهایی را دارند وگرنه فعلاً اجازه برداشت به واحد داده نشده است تا چاه آب روستائیان خشک شود! اگر چاه‌ها به‌تدریج خشک‌شده و کشاورزی در حال از بین رفتن است، «خشک‌سالی» علت آن می‌تواند باشد، ضمن اینکه چاه حفرشده غیرمجاز هم در منطقه کم نیست.

ناظر بیاید تا همه‌چیز مشخص شود!

محسن آقاخانی، عضو شورای روستای «پنبه جوق» در واکنش به این اظهارات می‌گوید: 14 نفر از اهالی نسق دار هستند. طبق مستندات مکتوب موجود، هیچ‌کس به‌تنهایی نمی‌تواند حتی یک متر از زمین‌ها را بفروشد. زمینی که کارفرمای شرکت مدعی است که در پنبه جوق بابت فعالیت صنعتی‌اش خریداری کرده وجاهت قانونی ندارد!

آقاخانی مدعی است که پس از اخذ مجوز چاه در روستا، باغ با چند اصله درخت انگور به‌تدریج از بین رفته است و سازمان جهاد کشاورزی استان که باید دغدغه از بین رفتن کشاورزی را داشته باشد تاکنون به موضوع ورود نکرده است. در ثانی شرکت آب منطقه‌ای زنجان نیز که ظاهراً باید از جهاد کشاورزی استعلام می‌گرفته این کار را نکرده است!

او در ادامه ادعاهایش اضافه می‌کند: چرا مسئولان باید پشت درهای بسته برای «پنبه‌جوق» و اراضی بکر منطقه تصمیم بگیرند و آن را در قالب انواع‌ طرح‌ها به‌جز کشاورزی واگذار کنند؟ ما آن‌قدر بابت از بین رفتن کشاورزی و طبیعت منطقه فریاد زدیم اما کسی گوش نکرد که نکرد! می‌گویند روستائیان با صنعت مخالف‌اند درحالی‌که ما با صنعتی که به کشاورزی منطقه آسیب نزند و اتفاقاً منجر به اشتغال جوانان و روستائیان شود هیچ مخالفتی نداریم، اما با توجه به‌تمامی مسائلی که بابت استقرار صنعت در منطقه عرض شد، بومیان روستا در واحد مذکور به‌کارگیری هم نشده‌اند، ما فقط دردسر صنایع را تحمل می‌کنیم! همین الآن کشاورزی تعطیل‌شده و بومیان با خرید پیکان و وانت ترجیح می‌دهند در شهر به حمل‌ونقل مشغول باشند! چندی پیش اهالی باغشهر علوم پزشکی به ما گفتند که قصد تهیه طومار و امضای آن را دارند ما هم گفتیم حتماً آن را امضا خواهیم کرد چون تحمل شرایط را نداریم.

عضو شورای روستای «پنبه‌جوق» می‌گوید: در 5 دوره، عضویت شورای روستا را بر عهده داشته و دارم، هر بار که خواسته‌ایم مشکل روستا با استقرار واحد صنعتی مذکور را پیگیری کنیم به دربسته خورده‌ایم، پنبه جوق دارای 150 خانوار با جمعیت حدود 400 نفر است، به‌شخصه دوست ندارم کشاورزی روستا تعطیل شود و جوانان و بومیان منطقه به‌ناچار مهاجرت کرده و در شهر آواره شوند!

روح‌الله حسنی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان هم در گفت‌وگو با صدای زنجان بابیان اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر موضوع مورد اعتراض کشاورزان روستای پنبه جوق به این دستگاه ارسال نشده است از روستائیان می‌خواهد تا هر آنچه به این ارگان مربوط است را ارائه کنند!

ادعاها کذب است

محمد سبزیانی، مدیرعامل شرکت حدید تجارت باختر در گفت‌وگو با صدای زنجان بابیان اینکه مجوز چاه صنعتی این واحد پس از روال مراحل قانونی اخذشده است، در مورد ابهامات مربوط به محل حفر چاه تأکید می‌کند: با توجه به اینکه در مجاورت واحد، واحد دیگری قرار داشت. ازآنجایی‌که چاه شرکت در نزدیکی چاه واحد مربوطه در راستای حفظ حرایم نباشد، مقرر شد تا چاه شرکت حدید تجارت باختر در روستای پنبه‌جوق حفر شود. مجوز چاه ما مربوط به کارخانه ماسه شویی واقع در جاده تبریز بود که با پرداخت هزینه بیش از یک میلیارد تومان آن را دریافت کردیم.

سبزیانی می‌گوید: محل حفر چاه در روستای پنبه جوق پس از کارشناسی دقیق و قانونی انتخاب و ما نیز در ازای پرداخت حدود 400 میلیون تومان حدود 4 هزار مترمربع زمین مربوطه را از صاحب آن خریداری کردیم که قولنامه آن نیز موجود است. البته پس از تسطیح اراضی، اداره کل راه و شهرسازی نیز با ارائه سند اعلام کرد که مالکیت زمین را بر عهده دارد، برای اینکه وقفه‌ای در اجرای برنامه‌هایمان پیش نیاید مبلغ لازم را پرداختیم، تصور کنید ما زمین موردادعا را 2 بار خریداری و مبلغش را پرداخت کرده‌ایم! اگر روستائیان و یا هرکسی دیگر ادعای مالکیت زمین را دارد می‌تواند از طریق مراجع قانونی پیگیری کند!

او با رد هرگونه تخریب اراضی کشاورزی منطقه اضافه می‌کند: اظهارات روستائیان در تخریب اراضی کشاورزی محل مدنظر و وجود تاکستان کذب محض است. ما فقط در حدود 100 مترمربع از زمین را تسطیح کردیم و هیچ درخت انگوری هم ندیدم!

به گفته سبزیانی، سال قبل مجوز حفر چاه 3 لیتر (میزان آبدهی چاه) بر ثانیه موردنیاز شرکت حدید تجارت باختر اخذشده و قرار هست چاه دیگر با میزان آبدهی 4 لیتر بر ثانیه نیز با طی مراحل قانونی اخذ شود!

چرا مسئولان دستگاه‌های نظارتی و اجرایی استان کاری نمی‌کنند؟

نصیری، از معتمدان روستای پنبه‌جوق نیز با  تکرار ادعاهای روستائیان در رابطه با مالکیت زمین که چاه حفرشده شرکت حدید تجارت باختر در آن واقع‌شده است، می‌گوید: کسی به حرف روستایی گوش نمی‌کند، ما دغدغه آب و محیط طبیعی و زیست منطقه را داریم. به علت مشکلات آب به‌تدریج اهالی تصمیم به مهاجرت می‌گیرند، آیا وقتی روستا خالی از سکنه شده و کشاورزی تعطیل شود باید به آینده امیدوار بود؟ چرا مسئولان دستگاه‌های نظارتی و اجرایی استان کاری نمی‌کنند؟ کارشناس و ناظر به منطقه بیاید تا همه‌چیز مشخص شود!

دغدغه من تولید و اشتغال است!

اما محمد سبزیانی، مدیرعامل شرکت حدید تجارت باختر با یادآوری صدور پروانه بهره‌برداری برای واحد سنگ‌شکنی این مجموعه در سال 88 از صدور جواز طرح و توسعه شرکت جهت کانه‌آرایی در حدود 2 الی 3 ماه اخیر خبر داده و می‌گوید: در این بخش به‌هیچ‌عنوان ماده شیمیایی و گردوخاک تولید نمی‌شود چراکه هرگونه فرآیند تولید با آب انجام می‌شود! ما برای نخستین بار در کشور از باطله‌های موجود برای مدیریت پسماند، آجر به روش سرد تولید خواهیم کرد، این پروژه مورد استقبال مسئولان و کارشناسان حفاظت محیط‌زیست هم قرارگرفته است!

سبزیانی که همواره تأکید دارد که در شرکت تحت مدیریتش فرآیندی که منجر به مشکلات زیست‌محیطی شود انجام نمی‌گردد، در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر «اگر فعالیت‌ها مطابق با اصول زیست‌محیطی است چرا محیط‌زیست استان زنجان برای رفع 6 الی 7 مورد نقیصه یا اجرای برخی موارد شرکت حدید تجارت باختر را الزام کرده است» عنوان می‌کند: فرصت 6 ماهه به ما داده‌اند، ما نیز در سریع‌ترین زمان ممکن دست به اجرای تک‌تک الزامات کرده‌ایم و پیش از اتمام فرصت ارائه‌شده، کار را تحویل خواهیم داد! این الزامات درختکاری محوطه، پوشاندن تولیدات واحد سنگ‌شکن و حفر کانال و غیره بوده است.

او اضافه می‌کند: شنیده‌ام که می‌گویند که در منطقه اصفهانی‌ها آمده‌اند و نیروهای کار همه غیربومی و اصفهانی است درحالی‌که دروغی بیش نیست! من یک کارآفرین غیربومی هستم که برای احداث کارخانه یک‌ریالی هم از دولت وام نگرفته‌ام! بالغ‌بر 500 نفر نیز در استان زنجان اشتغال‌زایی کرده‌ام! نیروهایی که در شرکت حدید تجارت هستند به‌جز 2 نفر همه از استان زنجان هستند. از حدود 120 کارگر در واحد حدود 15 کارگر جزو نیروهای مازاد هستند اما من برای حفظ اشتغال و کمک به سطح معیشت خانوارها هیچ‌یک از این نیروها را تعدیل نکرده‌ام! کسانی هستند که خودشان برای حضور در منطقه اقدامی خلاف قانون کرده‌اند و مجوز هم ندارند! همین‌ها سنگ‎‌اندازی می‌کنند که اگر این روند ادامه‌دار باشد حتماً از طریق تهران موضوع را پیگیری خواهیم کرد!

او بابیان اینکه من به دنبال خدمت در زنجان هستم، عنوان می‌کند: در واحد طرح و توسعه و انجام مراحل کانه‌آرایی بدون استفاده از مواد شیمیایی و با استفاده از آب، ماده اولیه شمش فولاد تولید خواهیم کرد. این اقدام در راستای جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش‌افزوده است که خبر خوبی برای اقتصاد استان می‌تواند باشد.

تائید مشکلات زیست‌محیطی در واحد کنسانتره سنگ‌آهن واقع در جاده زنجان- بیجار!

در میان اصرار اهالی روستای پنبه جوق و ساکنان باغشهر علوم پزشکی زنجان بر لزوم بازرسی از روند فعالیت واحد صنعتی فعال در حوزه کنسانتره سنگ‌آهن و البته انکار برخی از مسئولان و مدیران دولتی و ربط دادن این اعتراض اهالی به موافق نبودن آن‌ها با استقرار این صنعت و نه چیز دیگر، شاید اظهارات محمدرضا یافتیان، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان نیز جالب باشد!

یافتیان با اذعان به عدم رعایت اصول زیست‌محیطی واحد صنعتی مذکور از صدور اخطاریه‌های متعدد خبر داده و صدور مجوز محیط‌زیست را دلیل محکمی بر فعالیت اصولی نه‌تنها این واحد بلکه سایر صنایع هم ندانسته و در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: هر صنعتی در مرحله استقرار و بهره‌برداری باید مجوزهای لازم از ارگان‌های ذی‌ربط داشته باشد، یکی از مجوزها مربوط به حوزه محیط‌زیست است، اداره کل پس از بررسی تمامی موارد این مجوز را ارائه می‌کند اما طبیعتاً نظارت‌های بعدی را نیز در دستور کار قرار می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان با تائید وجود مشکلات در واحد صنعتی مستقر در حوالی روستای پنبه‌جوق و باغشهر علوم پزشکی زنجان تأکید می‌کند: مشکلات صنعت احصا و نامه‌های مربوطه برای رفع 6 الی 7 ایراد زیست‌محیطی نیز صادرشده است. در آخرین پیگیری (حدود 1.5 ماه اخیر) نیز یک تعهد محضری از متولی شرکت اخذشده و طبق آن مدیر مربوطه باید تا پایان تیرماه سال جاری این تعهدات را نهایی و اجرایی کند.

کاشت درخت به‌عنوان بادشکن برای جلوگیری از پراکندگی ریزگردها، لزوم آبپاشی محوطه، سرپوشیده کردن قسمت خردایش، حفر کانال در ضلع شمالی به‌موازات مسیر آبراهه باهدف جلوگیری از هدایت پساب به سمت محل جاری شدن آب‌های سطحی ازجمله نکات مورد تأکید اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان است که واحد مذکور موظف به عملی شدن آن تا پایان تیرماه شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان با اشاره به بازدیدهای سرزده بازرسان این ارگان از واحد مذکور تأکید می‌کند: واحد صنعتی حدود 80 درصد درخواست‌های زیست‌محیطی مورد تأکید ما را انجام داده است.

یافتیان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا ساکنان اطراف واحد صنعتی نگران سلامتی خود و منابع طبیعی و زیستی بابت عنصر آهن و ریزگردها و پساب واحد نباشند به صدای زنجان می‌گوید: بحث ریزگردها چیزی نیست که بگویم امروز و فردا حل می‌شود. اگر لازم باشد تایر شویی کامیون‌ها را دنبال می‌کنیم. در خصوص آلودگی عنصر آهن نیز نمی‌توانم بگویم که 100 درصد آلودگی دارد یا نه! آهن ممکن است برای گیاه خوب باشد اما زیاد بودن آن نیز مضر است البته نباید وجود سایر عناصر را در کنار عنصر آهن فراموش کنیم و با دقت موارد را بررسی کنیم. موضوع پساب را نیز طبق معمول باید به‌صورت مداوم موردبررسی قرار دهیم تا از خطر نداشتن آن برای محیط اطراف اطمینان حاصل کنیم.

به گفته این مسئول حدود 1500 واحد صنعتی در استان زنجان تحت پایش مداوم اداره کل حفاظت محیط‌زیست هستند که به علت قرارگیری برخی صنایع در نزدیکی مناطق شهری و روستایی، بازرسان به آن حساسیت ویژه‌ای دارند که واحد صنعتی فعال در حوزه کنسانتره  سنگ‌آهن واقع در جاده زنجان - بیجار نیز یکی از آن‌هاست!

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشرکت حدید تجارت باخترمحیط زیستآب
sedayezanjannews.ir/nx8902


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»