کد خبر: 8943
1401/04/05 - 12:24


صدای زنجان از ماجرای مجوزهای اجاره‌ای برخی نانوایی‌ها گزارش می‌دهد؛

نان به نرخ اجاره

مردم: نانواها حق ندارند به بهانه افزایش اجاره‌بهای جواز کسب اجاره‌ای‌شان، بی‌قانونی کنند!/ نائب رئیس انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان استان: به نظرم اجاره‌ای بودن جوازهای کسب برخی نانوایی‌ها، قانونی باشد چراکه در غیر این صورت حتما باید برخورد می‌شد!/ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان: به‌تدریج جوازهای کسب اجاره‌ای ابطال می‌شوند! به قول مشاور وزیر اقتصاد جوازهای کسب اجاره‌ای، اوراق بهادار که نیست!/ رئیس اتحادیه نانوایان زنجان: آمار جوازهای کسب اجاره‌ای را که به ما نمی‌گویند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در پاسخ به مطالبه عمومی مبنی بر «ابطال مجوزهای اجاره‌ای نانوایی‌هایی که اجرای طرح یارانه نان به بهانه‌ای برای تعطیلی خودسرانه آن‌ها تبدیل‌شده و علت این تعطیلی را افزایش هزینه‌های اجاره اعم از مغازه و مجوز اعلام می‌کنند»، می‌گوید: «این روش امنیت بازار را بر هم می‌زند! البته در ادامه اجرای طرح نان، جواز کسب اجاره‌ای حذف و به نانوایان واقعی این مجوزها صادر می‌شود. به قول مشاور وزیر اقتصاد (محمد جلال) جوازهای کسب اجاره‌ای اوراق بهادار که نیست!»

ماجرای مجوزهایی که گفته می‌شود با اجاره‌های میلیونی دست‌به‌دست می‌شوند منجر به واکنش مردم شده است چراکه این موضوع تبدیل به یکی از علل تعطیلی‌های خودسرانه برخی از واحدهای خبازی زنجان پس از اجرای طرح یارانه نان نیز شده هرچند آمار دقیقی از تعداد واحدهای دارای جواز کسب اجاره‌ای در اختیار نیست.

اردیبهشت امسال حذف ارز 4200 تومانی از روی بسیاری از کالاها عاملی شد تا قیمت‌ها سر به فلک بکشد. آن روزها اعلام حذف ارز 4200 تومانی از آرد و گندم و گران شدن قیمت آرد، باعث شد برخی از این فضا سوءاستفاده کنند و شایعه گران شدن نان را راه بیندازند که همین امر موجب شد شاهد صف‌های طولانی در نانوایی‌ها باشیم.

 مدتی بعد، از «کارت نان» رونمایی شد که بر اساس آن، استان زنجان از ابتدای خرداد به‌صورت آزمایشی محل اجرای طرح جدید یارانه نان باشد. در قالب این طرح تمامی نانوایی‎‌ها به دستگاه‌های کارت‌خوان  مخصوص مجهز شدند.

حاشیه داغ جوازهای اجاره‌ای نانوایی‌ها

مقررشده که در راستای اجرای طرح، مردم بعد از خرید نان کارت کشیده و پول نان یارانه‌ای را پرداخت کنند و ازآنجاکه نانوایی آرد را به قیمت آزاد خریده است، دولت مابه‌التفاوت مبلغ نان یارانه‌ای تا قیمت اصلی نان را به‌حساب نانوایی واریز کند.

هرچند مسئولان ملی و استانی به ساماندهی وضعیت پخت نان پس از اجرای دقیق و کامل طرح امیدوار هستند و حتی محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد گفته که طرح هوشمند سازی عرضه آرد و نان رانت‌های موجود در صدور مجوز برای نان را از بین می‌برد اما تعدادی از شهروندان زنجانی در تماس با صدای زنجان از مسئولان می‌خواهند تا نسبت به ابطال مجوز نانوایی‌هایی که نسبت به اجرای طرح نان معترض بوده و افزایش اجاره‌بها را بهانه‌ای برای عدم پخت اعلام و بی‌قانونی می‌کنند، وارد عمل شده و چنین مجوزهایی را ابطال و به نانواهای واجد شرایط جواز کسب بدهند.

لازم به ذکر است که نه‌فقط نانوایی‌های دارای جواز کسب اجاره‌ای بلکه برخی از واحدهای نانوایی دارای جواز کسب متعلق به خود نیز از افزایش هزینه‌ها اعم از بهای آب، گاز، برق، دستمزد و غیره گله‌مند بوده و چندان دل‌خوشی از اجرای طرح نان ندارند!

نانواها حق ندارند به بهانه افزایش اجاره‌بهای جواز کسب، بی‌قانونی کنند!

البته روح‌الله حسنی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در نشست خبری ۲۶ خردادماه در رابطه با اعتراضات وارده به طرح اصلاح قیمت آرد گفت که نباید یک‌طرفه به قاضی رفت چون نانوایی‌ها معتقدند که این قیمت نان برای آن‌ها صرف ندارد. اگر مرحله اصلی طرح اجرا شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و نانوایی که خوب می‌پزد، فروش خوبی خواهد داشت، در مرحله آزمایشی مشکلات طرح بررسی می‌شود و ما نیز به برخی از آن واقف هستیم اینکه برخی از نانوا‌ها تخلف می‌کنند. برخی از تخلفاتی که مردم مشاهده می‌کنند را ما نیز می‌دانیم، چون این ترفند نانوایان برای درآمد بیشتر است، هرچند در مرحله اصلی اجرای این‌ها حل خواهد شد!

البته یکی از شهروندان خطاب به «روح‌الله حسنی» و سایر مسئولان ذی‌ربط استانی می‌گوید: اگر نانوایی‌ها از قیمت فعلی راضی نیستند یک فراخوان تحت عنوان ابطال مجوزهایشان دهید سپس از طریق اتحادیه مربوطه، جواز را به متقاضیان حائز شرایط انتقال دهید!

روح‌الله حسنی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در پاسخ به این مطالبه عمومی عنوان می‌کند: « این روش، امنیت بازار را بر هم می‌زند! البته در ادامه اجرای طرح نان، جواز کسب اجاره‌ای حذف و به نانوایان واقعی این مجوزها صادر می‌شود. به قول مشاور وزیر اقتصاد (محمد جلال) جوازهای کسب اجاره‌ای اوراق بهادار که نیست!»

حسنی با اشاره به حساسیت ایجادشده در سطح جامعه (نانوایان و مصرف‌کنندگان) تصریح می‌کند: باید در رابطه با هرگونه تصمیمی برای ابطال جوازهای کسب اجاره‌ای با دقت پیش رفت. ما هم می‌دانیم که آن دست از نانواهایی که درروند پخت نان دقت نمی‌کنند و نان خوبی نمی‌پزند بیشتر نگران‌اند در عوض نانواهایی هم داریم که به دنبال آرد بیشتر برای پخت بیشتر نان هستند و حاضرند 24 ساعته نیز نان بپزند! چون حرفه‌شان است و در این حوزه کسب‌وکار می‌کنند.»

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با تأکید بر اینکه «صاحبان مجوز که در نانوایی‌ها مشغول به کار نیستند و مجوز خود را در قالب اجاره به فرد دیگری واگذار کرده‌اند در برخی مواقع به این موضوع دامن می‌زنند»، اضافه می‌کند: این دسته از صاحبان جواز کسب، در این روزها و با اجرای طرح نان احساس نگرانی می‌کنند چراکه در گام بعدی اجرای طرح نوبت حذف آن‌هاست!

حسنی ادامه می‌دهد: «با اجرایی شدن طرح نان، از میزان قاچاق آرد تا حدود قابل قبولی کاسته شده است. قبلا نانوا بیشتر از سهمیه‌ای که به‌صورت یارانه‌ای در اختیارش قرار می‌گرفت را از بازار آزاد خریداری کرده و اقدام به پخت بیشتر نان می‌کرد اما در حال حاضر عملا نمی‌تواند این کار را انجام دهد و طبیعتا شاکی است!»

حسنی بابیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان به همراه سایر ارگان‌ها اعم از تعزیرات حکومتی و صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تمامی فعالیت‌های حوزه نان را با دقت رصد می‌کنند، عنوان می‌کند: در حال حاضر 70 الی 80 اکیپ وضعیت بازار را رصد می‌کنند که از این تعداد، 30 تا 35 اکیپ در حوزه نان مشغول به کار هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تعداد نانوایی‌های پلمب‌شده را نزدیک به 10 مورد اعلام کرده و می‌گوید: علت تعطیلی واحدها، کم‌فروشی و گران‌فروشی و تعطیلی خودسرانه بوده است.

وی بابیان اینکه تعداد تخلفات ثبت‌شده نانوایی‌ها در سامانه تعزیرات در یک ماه اخیر با چند ماه قبل اصلا قابل‌مقایسه نیست، معتقد است که این آمار حاکی از افزایش و تشدید نظارت‌هاست!

حسنی در بخش دیگری از اظهارات خود به اهمیت داشتن اجرای طرح نان برای نانوایان که محل ارتزاق آن‌ها هست اشاره‌کرده و می‌گوید: طبیعی است که نانواها منتظر اجرای طرح باشند، نگرانی این کسبه هم قابل‌درک است، برخی از نانوایان نیز نسبت به این طرح واکنش نشان داده و دست به تعطیلی خودسرانه می‌زنند که موردقبول نیست و ازاین‌رو مدام تذکرات لازم و حتی برخوردهای قانونی با این دست از کسبه انجام می‌شود.

البته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در پاسخ به نارضایتی‌ها بابت تعطیلی نانوایی‌ها در روز جمعه نیز عنوان می‌کند: روز تعطیلی 50 درصد نانوایی‌ها، جمعه است و آن‌ها مجاز به تعطیلی هستند که ارتباطی به تعطیلی خودسرانه ندارند، هرچند در تلاشیم تا میزان آن را نیز کم کنیم تا مشکل مصرف‌کنندگان حل شود.

آمار جوازهای کسب اجاره‌ای را که به ما نمی‌گویند! دست هیچ‌کسی این آمار وجود ندارد!

در شرایطی که بسیاری از مسئولان بر لزوم ساماندهی جواز کسب نانوایی‌ها در راستای اجرای طرح نان تاکید دارند، ظاهرا آماری در زنجان که نشان از تعداد این واحدها باشد اصلا وجود ندارد!

مهدی بیات، رئیس اتحادیه نانوایان زنجان نیز در واکنش به پیگیری‌های صدای زنجان مبنی بر تعداد واحدهای دارای جواز کسب اجاره‌ای می‌گوید: «آمار جوازهای کسب اجاره‌ای را که به ما نمی‌گویند! دست هیچ‌کسی این آمار وجود ندارد!»

بیات با حمایت از اقدام صاحبان جوازهای کسب اجاره‌ای در نانوایی‌ها عنوان می‌کند: صاحب کسبی که پس از 20 سال فعالیت دیگر توان فعالیت در نانوایی را ندارد باید چه‌کار کند؟

این مسئول صنفی در واکنش به سؤال صدای زنجان مبنی بر اینکه آیا این روند منجر به برخی نابسامانی‌ها درروند پخت و مصرف نان نمی‌شود و بهتر نیست نانوایی که در این حوزه اشتغال دارد خود صاحب جواز کسب‌شده و جوازهای کسب اجاره‌ای ابطال شوند؟ می‌گوید: کسانی که چنین نظری دارند باید در این حوزه اول قانون نظامی صنفی را مطالعه کنند!

بیات در واکنش به سؤال صدای زنجان مبنی بر اینکه آیا ابطال جوازهای کسب اجاره‌ای که مسئولان ملی و استانی نیز وجود آن‌ها را اخلال درروند تهیه نان می‌دانند خلاف قانون نظام صنفی است، پاسخ شفافی نداده و از خبرنگار صدای زنجان می‌خواهد تا پاسخ سؤالش را از جعفری، معاون اتحادیه نانوایان زنجان پیگیری کند که البته امکان مصاحبه با این مسئول صنفی نیز میسر نشد!

اذعان به مشکلات ایجادشده توسط جوازهای کسب اجاره‌ای نانوایی‌ها

به گزارش صدای زنجان، پرویز خالقی، فرماندار زنجان 22 فروردین‌ماه امسال در جلسه شورای اداری شهرستان زنجان ضمن تأکید بر ضرورت استمرار نظارت‌ها صراحتاً گفت که یکی از معضلات در زنجان، اجاره جواز کسب نانوایی‌ها است، چرا باید به صاحب جواز چنین اجازه‌ای داده شود، چرا دستگاه متولی برای جلوگیری از این وضعیت اقدامی نکرده است.

مهدی بیات، رئیس اتحادیه نانوایان زنجان اجاره جواز کسب را غیرقانونی نمی‌داند به «مرسوم بودن این شیوه در صنف نانوایی» تأکید می‌کند.

بیات در پاسخ به این سؤال که آیا این شیوه به قول شما مرسوم به خروج غیرقانونی آرد از شبکه توزیع و بی‌نظمی‌ها دامن نمی‌زند به صدای زنجان هم گفته بود که«نه تصور نمی‌کنم! نانوایی که آرد فروش نیست! بالاخره ما هم بر فرآیند پخت‌وپز نان در نانوایی‌ها نظارت می‌کنیم!»

مظاهر یوسفی ‌امیری، نائب رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان نیز در واکنش به قانونی بودن یا نبودن جوازهای اجاره‌ای به صدای زنجان اعلام می‌کند: به نظرم اجاره‌ای بودن جوازهای کسب برخی نانوایی‌ها، قانونی باشد چراکه در غیر این صورت حتماً باید برخورد می‌شد!

البته یوسفی‌امیری با اشاره به اجرای طرح نان که در این طرح مردم با نرخ پایین نان خود را از نانوایی‌ها تهیه می‌کنند و قیمت این نان با یارانه حساب می‌شود، تأکید می‌کند: با اجرای طرح مذکور، نانوایی که مجوز کسب به نامش صادرشده باید دستگاه پوز داشته باشد. پس نانوا مجبور است مجوز کسب مخصوص خود را داشته باشد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناجاره مجوزنانواییکمبود نان
sedayezanjannews.ir/nx8943


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»