کد خبر: 8957
1401/04/06 - 17:34


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان از چالش تامین آب برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن خبر داد؛

مسکن ملی منهای آب؟

علیرضا جزء قاسمی: قبل از برنامه‌ریزی برای استقرار واحدهای مسکن در استان زنجان باید استعلام می‌گرفتند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با ارائه گزارش و مستندات خود در حوزه چالش شدید آب در نواحی شهری و روستایی استان می‌گوید: قبل از تصمیم به اجرای پروژه‌های ملی مسکن بهتر بود استعلام‌های مربوطه در شرایط خشک‌سالی و مشکلات در تامین آب، از وزارت نیرو و شرکت آبفا در شهر زنجان و سایر نقاط استان اخذ می‌شد!

نشست خبری علیرضا جزقاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان دوشنبه (6 تیرماه) در سالن جلسات این مجموعه با موضوع «صرفه‌جویی آب» برگزار شد.

در این نشست «چالش آب در نواحی شهری و روستایی»، اقدامات صورت گرفته در حوزه «بازچرخانی آب و میزان استقبال صنایع به‌ویژه صنایع آب‌بر»، «سهم ارگان‌ها در هدر رفت آب»، «فرسودگی خطوط آب‌رسانی» و از همه مهم‌تر «مشکل آب در اجرای پروژه نهضت ملی مسکن» مورد پرسش و پاسخ قرار گرفت.

به گفته مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان زنجان میزان پساب موجود در استان با بهترین کیفیت قابلیت استفاده در بخش صنعت و کشاورزی (باملاحظه) را دارد. سیاست‌ها به‌گونه‌ای بوده که صنعت رغبتی برای استفاده از پساب نداشته است اما اواسط سال 98 نظام‌نامه جدید از سوی وزارت نیرو به شرکت‌های آب و فاضلاب مبنی بر عدم استفاده از آب پاک برای صنعت و تأکید بر اختصاص پساب به این بخش ابلاغ شد.

پتروشیمی زنجان و 3 شهرک صنعتی زنجان به پروژه بازچرخانی آب می‌پیوندند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اقدامات صورت گرفته در حوزه بازچرخانی آب و میزان استقبال صنایع به‌ویژه صنایع فولادی از این طرح به صدای زنجان گفت: در 7 شهر استان زنجان تأسیسات فاضلاب در حال اجرا و در حال بهره‌برداری داریم. 

وی بابیان اینکه تامین آب صنایع جدید استان صرفا از محل پساب‌ها امکان‌پذیر است، ابراز کرد: برای تحقق اهداف این نظام‌نامه قطعا نیازمند همراهی استانداری و شرکت‌های تابعه وزارت نیرو و سایر ارگان‌های ذی‌ربط هستیم تا استفاده از پساب در بخش صنعت را نهادینه کنیم.

مدیرعامل شرکت آبفای استان پساب را بهترین منبع تامین آب موردنیاز صنایع دانست و گفت: برخلاف تصورات قیمت پساب به هیچ عنوان بالا هم نیست شاید بهتر است بگوییم قیمت پایین آب سبب ایجاد چنین دیدگاهی شده است و از سویی دیگر باید بگوییم قیمت پساب بر اساس سرمایه‌گذاری‌های انجام‌گرفته مشخص می‌شود.

وی با اشاره به مزایای استفاده از پساب در صنعت تصریح کرد: کاربرد پساب به‌عنوان یک منبع دائمی آب در صنعت علاوه بر تأمین بخشی از نیازهای آبی این بخش، باعث صرفه‌جویی و دوام منابع آبی موجود می‌شود.

به گفته جزء قاسمی 99.9 درصد فاضلاب را آب تشکیل می‌دهد، عنوان کرد: کیفیت آب خروجی تصفیه‌خانه بالا بوده و بدون هیچ محدودیتی قابل‌استفاده از صنایع است. این آب مطمئن‌ترین منبع است. با توجه به محدودیت منابع دولتی، از منابع بخش سرمایه گذرای بخش خصوصی و منابع داخلی استفاده کرده‌ایم.

این مسئول با اشاره به اقدامات اجرایی صورت گرفته ایجاد تصفیه‌خانه در شهر زنجان در سال‌های اخیر ابراز کرد: میزان حجم پساب در شهر زنجان نزدیک به 37 تا 30 میلیون مترمکعب در سال است.

وی با اشاره به همکاری «راشاکاسپین» در استفاده از پساب در صنعت از امضای قرارداد با شهرک صنعتی اشراق (علی‌آباد) و شهرک صنعتی «نوآوران» درمجموع با میزان نیاز 14 هزار مترمکعب پساب در شبانه‌روز خبر داد و گفت: علاوه بر این دو شهرک، شهرک صنعتی «شهید شهریاری» که در حال احداث است نیز به‌زودی وارد طرح بازچرخانی آب خواهد شد.

این مسئول با اشاره به پیگیری‌های مداوم برای ترغیب صنایع به این طرح ابراز کرد: میزان ظرفیت پساب موجود در شهر زنجان قابلیت استفاده برای شرکت «پتروشیمی زنجان» و سایر صنایع زنجان و ایجرود را دارد. در شهر ابهر نیز قرارداد لازم با صنایع فعال در حوزه فولاد نظیر «البرز ناب آرش» و مجموعه‌های تابعه منعقدشده است.

چالش آب در پروژه‌های مسکن ملی استان زنجان

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به طرح آب‌رسانی به مسکن اقدام ملی اظهار کرد: به نظرم این موضوع تبدیل به یک معضل شده است! در پروژه اقدام ملی مسکن و جهش تولید مسکن در استان، 15 هزار واحد احداث می‌شود که قریب به 45 هزار نفر جمعیت در آن ساکن خواهند شد که بخشی از این جمعیت از خارج از شهر به این واحدها منتقل می‌شوند.

جزء قاسمی بابیان اینکه این مشکل را در اجرای مسکن مهر هم شاهد بودیم، اضافه کرد: در آن موقع قرار بود یک‌سوم را شرکت آبفا، یک‌سوم را راه و شهرسازی و یک‌سوم دیگر را نیز استانداری متقبل شود که درنهایت شرکت آب و فاضلاب با همراهی وزارت نیرو، ناچار شد تمامی هزینه‌ها را پرداخت کند و به هر شکلی که بود بحث زیرساخت‌های مسکن ملی در زنجان را به‌عنوان نخستین استان کشور حل‌وفصل کنیم.

وی بابیان اینکه در قوانین مسکن اقدام ملی صراحتا تأکید شده بود که محل منابع بانک، آورده مردم و فروش املاک راه و شهرسازی بود تا هزینه‌های تامین زیرساخت و ساخت نیز از همانجا تامین شود، ابراز کرد: پس‌ازآن اسم پروژه مسکن از «اقدام ملی» به «نهضت ملی» تغییر کرد اما ما قرارداد را طبق موارد اعلامی، منعقد کردیم، حتی پول نیز نداشتند قرار شد به ما زمین بدهند و تمامی این موارد نیز ثبت شد! در همین حین قرار شد قانون «جهش تولید مسکن» را آورد و تمامی توافقات را فسخ کردند. پس‌ازآن گفته شد طبق ماده 16 شرکت باید حق انشعاب را شرکت آبفای استان اخذ کند غافل از اینکه در ماده 3 صراحتا بر لزوم تشکیل صندوق مسکن تأکید کرده که در آن منابع مالی و هزینه‌ها ازجمله ایجاد زیرساخت صراحتا اشاره‌شده است اما تا به امروز خبری از این صندوق نشده است!

قبل از برنامه‌ریزی برای استقرار واحدهای مسکن در استان زنجان باید استعلام می‌گرفتید!

«ما در جلسات مختلف این موضوع را مطرح هم کرده‌ایم! پروژه‌هایی که قرار است در منطقه بارگذاری شود باید اول از وزارت نیرو و شرکت آبفای استان سؤال می‌شد که آیا این شهر تحمل این جمعیت را در شرایط خشک‌سالی دارد؟ در شهر زنجان برای 20 هزار خانوار (حدود 60 هزار جمعیت) مسکن‌سازی می‌شود. برخی معتقدند که این پروژه صرفا جابجایی جمعیت است و به جمعیت استان اضافه نمی‌شود اما سؤالم این است با توجه به وضعیت اقتصادی، صاحب‌خانه اجازه می‌دهد خانه‌اش که قبلا در اختیار مستأجرش که صاحب مسکن ملی شده و به‌تبع آن اقدام به تخلیه خانه اجاره‌ای کرده خالی بماند؟ یا ما به علت این جابجایی انشعاب آب آن واحد را قطع می‌کنیم؟ طبیعتا نه! خب مشخص است بخشی (و نه همه) این منازل خالی با استقرار مهاجران پر خواهد شد!»

جزء قاسمی بابیان اینکه ما بحث «تامین آب» که در اختیار شرکت آب منطقه‌ای است را کنار گذاشته‌ایم و الآن در رابطه با «ایجاد زیرساخت» صحبت می‌کنیم، اضافه کرد: در غرب زنجان، زیرساخت‌های فعلی جوابگوی این‌همه جمعیت که قرار است با اتمام پروژه مسکن ملی در آنجا ساکن شوند، نیست! یا شرق زنجان هم دارای مشکلاتی است و مجبوریم تاسیسات جدید که نیاز به اعتبار است، داریم و منابع داخلی شرکت جوابگو نیست.

وی بابیان اینکه بیش از 500 میلیارد تومان برای ایجاد آب و فاضلاب استان زنجان نیاز داریم، عنوان کرد: در شهر آب‌بر که برای تامین آب در مسکن مهر با مشکل مواجه بودیم، در جانمایی مسکن اقدام ملی نیز با مشکلاتی مواجه هستیم. در شهر قیدار نیز چنین مسائلی را شاهدیم. ما معتقدیم باید در اجرای پروژه‌های ملی مسکن باید توسعه پایدار اتفاق بیفتد.

مدیرعامل شرکت آبفای استان ضمن تأکید بر همراهی این مجموعه برای انجام پروژه‌های ملی مسکن در اسرع وقت تصریح کرد: خط پروژه‌ کمربندی شمالی را آغاز کرده‌ایم و نزدیک به 5 کیلومتر خط سایز بزرگ را از محل منابع خودمان نیز کارکرده‌ایم، در حال حاضر با معارض در مسکن علوم پزشکی مواجه شده‌ایم تا آب را به مسکن‌های ملی شرق برسانیم!

این مسئول توضیح داد: «قبلا توافق کرده‌ بودیم که اجرای خط از داخل پروژه‌های مسکن علوم پزشکی عبور کند که با تغییر هیئت‌مدیره این شرکت تعاونی این توافق کنسل شده است! در حال حاضر میلیاردها تومان هزینه‌ای که شده است بلاتکلیف مانده است!»

جزء قاسمی بابیان اینکه باید حق پرداختی به شرکت آبفا بابت خدمات ارائه‌شده واریز شود، ابراز کرد: برای پاسخ به مسکن‌هایی که ایجاد خواهند شد باید تاسیسات و زیرساخت‌ها جدید ایجاد شوند محل اعتبارات مالی باید تامین شود. تأکید می‌کنم در رابطه با تامین آب بحث زیادی وجود دارد که باید برنامه‌ریزان به دو موضوع «تامین آب» و «ایجاد زیرساخت‌ها» توجه جدی داشته باشند. ما نمی‌خواهیم معضلی مثل گلشهر را داشته باشیم. مشکلات تاسیسات این شهرک به‌تازگی توسط شرکت آب و فاضلاب استان حل‌شده است! ما در تلاشیم مشکلات را از طریق استانداری پیگیری کنیم تا شاهد تکرار مشکلات در گلشهر نباشیم!

ارگان‌های «نظامی» و «انتظامی» و «علوم پزشکی» در زمره گروه‌های پرمصرف آب!

این مسئول همچنین در مورد فرسودگی خطوط آب‌رسانی که یکی از دلایل مشکلات تامین آب می‌تواند باشد، ابراز کرد: مصرف آب کشور و به‌تبع آن در استان 10 درصد شرب و صنعت، 90 درصد کشاورزی است. یعنی شریکی مثل کشاورزی داریم که مثل هیولاست! اگر تأکید بر مصرف بهینه داریم به علت این است که منابع آبی محدود داریم!

جزء قاسمی «آب بدون درآمد» را به دو بخش «هدر رفت واقعی» ناشی از فرسودگی تاسیسات و «هدر رفت ظاهری» ناشی از انشعابات غیرمجاز تقسیم کرد و با رد نکردن هدر رفت واقعی در برخی نقاط استان گفت: برخی از ارگان‌ها که نمی‌خواهم نامشان را ببرم، آب دارند ولی کنتور ندارند که در زمره گروه‌هایی هستند که به «هدر رفت ظاهری» دامن می‌زنند!

این اظهارات مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان منجر به واکنش خبرنگاران حاضر در نشست شد. آن‌ها خطاب به «جزء قاسمی» گفتند وقتی مسئولان به راحتی از مردم به‌عنوان یکی از عوامل و مسببان هدر رفت آب نام می‌برند باید ارگان‌هایی که به هر نحوی تحت مدیریت دولت و ارکان نظام هستند نیز در صورت بی‌توجهی به قوانین، بدون تعارف معرفی شوند!

مدیرعامل آب و فاضلاب استان زنجان نیز در پاسخ صراحتا اعلام کرد: این ارگان‌ها شامل دستگاه‌های نظامی، انتظامی که بدون پرداخت پول مصرف بالایی هم دارند، همین‌طور علوم پزشکی که دارای مصارف بسیار بالایی هستند!

این مسئول میزان هدر رفت تحت عنوان «آب بدون درآمد» در روستاها و شهرها را به ترتیب نزدیک به 50 درصد و 24 درصد اعلام کرد که نیمی از آن را هدر رفت ظاهری و نیمی دیگر را هدر رفت واقعی تشکیل می‌دهد.

کاهش بیش از 50 درصد ورودی رواناب‌ها به سد تهم!

به گزارش صدای زنجان، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در ابتدای جلسه ضمن گرامیداشت هفته صرفه‌جویی آب (یکم تا هفتم تیرماه) عنوان کرد: یا توجه به وضعیت اقلیمی که کشور دارد نیازمند هستیم که در طول سال به موضوع صرفه‌جویی توجه داشته باشیم و این نگاه نباید صرفا به هفته صرفه‌جویی اختصاص یابد و با توجه به ذخایر آب موجود باید مصرف بهینه موردتوجه تمامی برنامه‌ریزان و مردم قرار گیرد.

این مسئول ابراز کرد: برخی‌ از دوستان عنوان می‌کنند که 2 سال خشک‌سالی پیاپی را شاهدیم درحالی‌که بنده معتقدم بیش از 27 سال است با این پدیده مواجهیم و در برخی سال‌ها با بارش مقطعی باران وضعیت کمی نرمال می‌شود والا باید همه باور کنیم که در شرایط خشک‌سالی قرارگرفته‌ایم.

جزء قاسمی بابیان اینکه خشک‌سالی یک پدیده جهانی است و ایران و به‌تبع آن استان زنجان نیز از آن مستثنا نیست، ادامه داد: نزدیک به 28 درصد کمبود بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت داریم! باید طبق این اصل حدود 300 میلی‌متر بارندگی داشته باشیم تقریبا 82 میلی‌متر کمبود بارندگی داشتیم که این مهم در تامین منابع آبی به‌ویژه استان زنجان که بیش از 75 درصد متکی به منابع زیرزمینی است، تاثیر دارد و شرایط خشک‌سالی و وضعیت بارندگی، وضعیت روستاها و شهرهای استان را تشدید می‌کند.

این مسئول با اشاره به تغییر رژیم بارش از برف به باران در چند سال اخیر یادآور شد: البته در آخرین زمستان بارش سنگین برف را شاهد بودیم اما پس‌ازآن آب‌وهوای بسیار گرمی را تجربه کردیم به‌طوری‌که آثار بارش برف را مشاهده نکردیم! بارندگی هم که مشاهده می‌کنیم رگباری و کوتاه‌مدت است که جذب خاک نمی‌شود!

مدیرعامل شرکت آبفای استان بابیان اینکه وضعیت آب‌وهوا به‌هیچ‌وجه مناسب نیست و رواناب‌های ورودی به سدها نیز مشکلاتی را دارند، گفت: رواناب ورودی به سد تهم نسبت به سال گذشته بیش از 50 درصد کاهش‌یافته است! گفتنی است که سال قبل جزو آن سال‌های خشک در چند سال اخیر بود!

جزء قاسمی بابیان اینکه یکی از اهداف شرکت «مدیریت تقاضای آب» است، اضافه کرد: ما نه‌تنها منابع آب وسیعی نداریم بلکه منابع آبی جدیدی هم نداریم! از سوی دیگر منابع مالی آن‌چنانی هم نداریم و مشمول منابع اعتباری دولتی هم نیستیم و متکی به قبوض آب هستیم. معمولا اعتبارات دولتی وقتی به پروژه‌های حوزه آب اختصاص می‌یابد که پروژه هدف شناسنامه‌دار و بر اساس توافق صورت گیرد!

وی بابیان اینکه شرکت آبفای استان برای پیشبرد اهداف خود نیازمند حمایت رسانه‌ها و مردم است بر لزوم آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی و رعایت الگوی مصرف تأکید کرد.

وضعیت نامطلوب منابع آبی در استان به‌ویژه روستاها!

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود به وضعیت آب روستاها اشاره کرد و افزود: پروژه‌های مختلفی در دستور کار است و وضعیت روستاها را احصا کرده‌ایم. بیش از 236 پروژه در حال اجرا در روستاها داریم تا مشکلات آب اهالی و ساکنان را حل کنیم.

وی بابیان اینکه به علت خشک‌سالی وضعیت مناسبی را در روستاها و حتی شهرها نداریم، گفت: روستایی داریم که اخیرا چاه آب، حفر کردیم اما الآن خشک‌شده است! چاهی داشتیم که آبدهی آن 18 لیتر در ثانیه بود اما این میزان به 5 لیتر در ثانیه رسیده است. روستایی در ماهنشان داریم که باوجود 3 بار کف شکنی، منابع آبی آن خشک‌شده است!

این مسئول بابیان اینکه به علت خشک‌سالی‌های متوالی ذخایر آب زیرزمینی کاهش‌یافته است، تصریح کرد: به علت نبود سفره آب زیرزمینی قوی، وضعیت مطلوبی را در مناطق شهری و روستایی به لحاظ منابع آبی شاهد نیستیم!

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانجزء قاسمیمسکن ملیتامین آب
sedayezanjannews.ir/nx8957


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»