کد خبر: 9078
1401/05/02 - 12:44


مهیا بودن زیرساخت‌ها برای اجرای شیوه جدید عرضه نان در زنجان

حدود یک ماه است که فرآیند نصب کارتخوان های هوشمند در همه واحدهای نانوایی زنجان به اتمام رسیده است و به گفته مسوولان، زیرساختهای نرم افزاری و سخت افزاری در این استان برای اجرای مرحله اصلی هوشمندسازی یارانه آرد و نان مهیا است.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- حدود یک ماه است که فرآیند نصب کارتخوان های هوشمند در همه واحدهای نانوایی زنجان به اتمام رسیده است و به گفته مسوولان، زیرساختهای نرم افزاری و سخت افزاری در این استان برای اجرای مرحله اصلی هوشمندسازی یارانه آرد و نان مهیا است.

در شیوه جدید عرضه نان شهروندان مانند روال سابق و با همان قیمت های قبلی و بدون محدودیت، خرید خود را انجام می دهند، تنها تفاوتی که مردم با آن مواجه می شوند نوع دستگاه پوز یا همان کارتخوان ها در نانوایی ها است. این دستگاه‌های جدید که کار با آنها نیز چندان تفاوتی با کارتخوان های معمولی ندارد، با یک نرم افراز اندرویدی کار می کنند و هدف از ساخت و طراحی آن ها هم این است که میزان دقیق فروش نان و حتی نوع نان در نانوایی به دقت ثبت و رصد شود.

الزام اجرای طرح این است که خرید نان در نانوایی ها حتما باید با کارت های بانکی انجام شود و نانوایی ها نمی‌توانند از مشتری ها پول نقد دریافت کنند چون قرار است به میزان فروششان از دولت یارانه دریافت کنند و پرداخت وجه نقد در نانوایی ها از آنجا که در سیستم ثبت نمی‌شود، امکان پذیر نیست.

به گفته مسوولان، برای تهیه نان با همه کارت های بانکی اعضای خانواده می توان خرید را از نانوایی ها انجام داد و لازم نیست کارت حتما به نام سرپرست خانوار باشد. 

شیوه جدید عرضه نان یک کار فرآیندی است و اجرای آزمایشی آن که مربوط به نصب کارتخوان های هوشمند بود از اوایل فروردین ماه امسال در استان زنجان کلید خواهد خورد و هم اکنون همه یک‌هزار و ۶۰۰ واحد نانوایی این استان چه در مناطق شهری و چه در مناطق روستایی مجهز به این کارتخوان ها هستند.

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان، آنچه بر عهده استان در خصوص فراهم کردن زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری در واحدهای نانوایی گذاشته شده بود با نصب کارتخوان‌های هوشمند خرید نان، انجام گرفته است. 

خلیل قاسملو اظهار داشت: اینکه مرحله اصلی طرح که شامل ارائه آرد با قیمت آزاد به نانوایی ها است چه زمانی قرار است اجرایی شود، این موضوع در اختیار استان نیست و نیاز به ابلاغ هیات دولت دارد. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: رفع مغایرتها و تعریف حساب و کد بانکی به نام صاحب پروانه نانوایی ها کار سنگینی بود چراکه اغلب واحدها در نتیجه اجاره و مالکیت وراث، اطلاعات مشخصی نداشتند. 

قاسملو هدف اصلی اجرای شیوه جدید عرضه نان را جلوگیری از قاچاق آرد عنوان کرد و گفت: وقتی نانوایی‌ها آرد را به قیمت آزاد تهیه کنند، دیگر ما شاهد خروج آرد از شبکه نخواهیم شد و از طرفی با نظارت هوشمند و نرم افزار دقیقی که طراحی شده، فعالیت نانوایی و میزان فروش آنها به طور کامل و دقیق قابل رصد است.

شلوغی نانوایی ها ناشی از اثر جانشینی گران شدن کالاهای دیگر است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در خصوص شلوغی واحدهای نانوایی و ۲ شیفته شدن برخی واحدها برای تامین نیاز مردم، گفت: این شلوغی ارتباطی با نصب کارتخوان های هوشمند ندارد و ناشی از اثر جانشینی گران شدن کالاهای دیگری مثل نان های فانتزی، برنج و سایر مواد عذایی است.

قاسملو اظهار داشت: در روزهای نخست نصب کارتخوان های هوشمند، ناکافی بود مهارت برخی کاربران در استفاده از این دستگاهها بود ولی به مرور استفاده از این کارتخوان ها با سهولت انجام می شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان گفت: واسطه‌ ها، دلالان و قاچاقچیان با اجرای این طرح متضرر می‌شوند.

کاهش مشکلات نرم افزاری کارتخوان های هوشمند

در نخستین روزهای نصب کارتخوان های هوشمند در واحدهای نانوایی زنجان، موارد قطع شدن و عدم پاسخ دهی نرم افزار نسبت به زمان حاضر بیشتر بود. اگر چه اکنون نیز به گفته برخی نانوایان سیستم کارتخوان ها در برخی اوقات دچار قطعی می شود ولی از چند هفته گذشته یک کارتخوان مشابه که به جای صفحه اندوریدی دارای صفحه دگمه ای است(مشابه کارتخوان های معمول) در اختیار نانوایی ها گذذاشته شده تا در صورت مواجه شدن با مشکل نرم افزاری، از کارتخوان جایگزین که ساخته همان شرکت کارتخوان های هوشمند است و به همان کارتخوان هوشمند متصل است، استفاده کنند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با بیان اینکه هدف اصلی اجرای شیوه جدی عرضه نان جلوگیری از قاچاق آرد است، گفت: این طرح در جلوگیری از ایجاد رانت و قاچاق آرد بسیار موثر است و به همین دلیل واسطه ها، دلالان و قاچاقچیان و رسانه های بیگانه به دنبال زیر سوال بردن طرح هستند.

ولی الله زمانی خاطرنشان کرد: در این طرح میزان فروش نانوایی‌ها از طریق اتصال به کارت‌خوان های هوشمند مشخص می شود تا به ازای تعداد نان های فروخته شده یارانه نان به نانوا تعلق گیرد. 

به گفته مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با شروع مرحله اصلی اجرای هوشمند سازی یارانه آرد و نان، شیوه توزیع آرد واحدهای نانوایی بر مبنای تراکنش مالی دستگاه‌های کارتخوان هوشمند جدید خواهد بود.

 

انتهای پیام

 

منبع:ایرنا


صدای زنجاننان یارانه ای
sedayezanjannews.ir/nx9078


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»