کد خبر: 9104
1401/05/11 - 10:40


صدای زنجان وعده عدم افزایش قیمت داروهای دامپزشکی با حذف ارز ترجیحی را بررسی می‌کند؛

گرانی بدون دخالت ارز!

یک دامدار: دامدار هزینه گزافی را بابت تزریق دارو هزینه می‌کند/ مسئول پرورش یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات به مرغداران: برخی از داروهای افزایش قیمت چند برابری داشتند اما این افزایش به دلیل حذف ارز ترجیحی نیست/ دامپزشک فعال درزمینهٔ توزیع واکسن: تنها عاملی که بر روی قیمت واکسن‌ها تأثیر می‌گذارد عوارض گمرک است/ مسئول یک مرکز پخش دارو: افزایش قیمت‌ها ربطی به حذف ارز ترجیحی ندارند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- «محمدباقر حاج کاظمی»؛ مدیرکل دامپزشکی استان زنجان در تاریخ 12 خرداد 1401 در خصوص تأثیر حذف ارز ترجیحی بر داروهای دامپزشکی، تصریح کرده بود که با توجه به ارزیابی و پیش‌بینی سازمان دامپزشکی کشور، حذف ارز ترجیحی طی سال ۱۴۰۱، در حوزه واکسن، دارو و فرآورده‌های بیولوژیکی تأثیری نخواهد داشت. یعنی هیچ‌کدام از این اقلام به علت حذف ارز ترجیحی، گران نخواهد شد و این مهم توسط سازمان دامپزشکی با دقت رصد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرده بود که حذف ارز ترجیحی از یکی دو سال پیش از داروهای دامپزشکی حذف‌شده است، لذا این موضوع در افزایش قیمت داروها و واکسن‌ها و مواد بیولوژیک حوزه دامپزشکی تأثیر نخواهد داشت.

درحالی‌که مدیرکل دامپزشکی از عدم افزایش قیمت دارو و واکسن دام و طیور خبر میدهد، برخی از فعالان حوزه دام و طیور اذعان دارند که واکسن و دارو در این حوزه افزایش قیمت داشته است. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاید این افزایش قیمت‌ها بابت حذف ارز ترجیحی نباشد اما قطعاً اتفاق افتاده است.

دامدار هزینه گزافی را برای دارو پرداخت می‌کند

 در این زمینه یک دامدار که نخواست نامی از او در این گزارش آورده شود اظهار کرد: متأسفانه با حذف ارز ترجیحی و مشکلاتی که افزایش قیمت‌ها در بخش دامداری به وجود آورده، هنوز اقدامی برای رفع مشکلات دامداران انجام‌نشده است. دولت کشتار دام مولد را ممنوع کرده است، اما اگر یک دامدار بتواند هزینه خوراک و نهاده‌های دام خود را تأمین کند چرا به دنبال کشتار دام مولد که باعث رونق دامداری است، برود؟

وی با اشاره به اینکه هیچ‌گونه حمایتی از دامداران وجود ندارد، خاطرنشان کرد: قیمت دارو بسیار گران است، متأسفانه نظارتی هم بر این حوزه وجود ندارد و دامدار هزینه گزافی را از جهت واکسینه کردن دام خودپرداخت می‌کند.

این دامدار افزود: متأسفانه کسانی که در شورای قیمت‌گذاری حضور داشتند نمایندگان دامدار نبودند، چراکه طبق آخرین برآورد، تولید شیر خام بدون احتساب سود دامدار نزدیک به ۱۴ هزار تومان تمام خواهد شد، این در حالی است که در شرایط فعلی شیر خام کیلویی ۱۲ هزار تومان از دامدار خریداری می‌شود.

این دامدار با تأکید بر این مسئله که اگر دولت از این بخش حمایت نکند، دامداری‌ها نابود خواهند شد، اظهار کرد: متأسفانه شرکت پشتیبانی امور دام نیز در خرید گوشت بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌کنند و تنها دام‌های بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ کیلو را از ما خریداری می‌کنند.

برخی از داروهای مختص دام و طیور افزایش قیمت چند برابری داشتند

پیمان حدادی، مسئول پرورش یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات به مرغداران؛ با اشاره به اینکه در واکسن ما چندان شاهد تفاوت قیمت نسبت به سال گذشته نبوده‌ایم، اظهار کرد: یک سال قبل قیمت‌ها تا میزانی افزایش داشت ولی از امسال چندان تفاوتی در قیمت واکسن مشاهده نمی‌شود. ضمن اینکه این تغییر قیمت از محل ارز ترجیحی نبوده است.

وی ادامه داد: درزمینهٔ دارو هم ما شاهد افزایش قیمت هستیم اما نمی‌توان گفت که این به سبب حذف ارز ترجیحی است، ضمن اینکه واردکنندگان دارو در این زمینه نظر دقیق‌تری می‌توانند بدهند اما ما شاهد هستیم که دارویی که پیش‌ازاین 500 تا 600 هزار تومان خریداری می‌شد، یک‌دفعه افزایش قیمت داشت و تا 2 میلیون و 300هزار تومان یا 3 میلیون تومان رفت و اخیراً قیمت این قلم دارو تا 4 میلیون تومان هم رسیده است و برخی از داروها افزایش قیمت چند برابری داشتند.

به گفته حدادی، علت اصلی این افزایش قیمت‌ها حذف ارز ترجیحی نیستند چراکه ارز ترجیحی سال‌های گذشته به‌طورکلی حذف شدند، اما شاید بتوان نبود و یا کمبود دارو و واکسن را دلیل افزایش قیمت در حوزه دارو دانست و ازاین‌جهت شاهد افزایش قیمت داروهای دامی و طیوری در این برهه هستیم.

هانیه نیک‌خواه، دامپزشک فعال در حوزه پخش واکسن با اشاره به اینکه واکسن‌ها و داروها سال گذشته قیمتشان تغییر داشته است و به خاطر همین تغییر قیمت نخواهند داشت، اظهار کرد: اکنون نیز قیمت‌ها تغییرات جزئی داشتند و این افزایش قیمت چندان محسوس نیست

واکسن‌های داخلی برای بار دوم تا حدود 50 درصد افزایش داشتند

این در حالی است که احسان صنایعی، دامپزشک فعال در حوزه پخش واکسن اذعان کرد: به‌طورکلی واکسن‌های تولید داخل سالی 30 الی 40 درصد به جهت اینکه هزینه‌های تولید بالا رفته است، افزایش قیمت داشته است و در این هفته برای بار دوم شاهد افزایش هزینه واکسن‌های داخلی تا حدود 50 درصد هستیم.

وی ادامه داد: واکسن‌های خارجی از اول سال هنوز افزایش قیمتی نداشتند و تازه بنا است تا واکسن‌ها از گمرک خارج شوند و تنها عاملی که بر روی قیمت واکسن‌ها تأثیر می‌گذارد عوارض گمرک است که هرسال دولت روی این عوارض می‌گذارد و آن تغییر خواهد کرد و پیش‌بینی من این است که واکسن‌های خارجی نیز افزایش 15 تا 20 درصدی خواهند داشت که واکسن‌های خارجی نیز هر سه سال یک‌بار گران می‌شود که امسال هم جزو آن سال‌هایی است که واکسن بنا است تا گران شود.

به اعتقاد صنایعی، این افزایش قیمت درنهایت در هزینه تمام‌شده دامدار و مرغدار هزینه‌ای نمی‌شود و کلاً 2 تا 3 درصد واکسن (منحصراً در مورد واکسن صحبت می‌کنم،ضمن اینکه گمانم بر این است که دارو شاید 5 تا 6 درصد هزینه تمام‌شده یک دامدار و مرغدار باشد) برای تولیدکننده هزینه دارد. ضمن اینکه 90 درصد مرغداران واکسن خارجی تزریق می‌کنند و این 20 درصدی که یکی دو سال یک‌بار افزایش پیدا می‌کند هزینه زیادی را به تولیدکننده تحمیل نمی‌کند منتهی چون واکسن یک کالای وارداتی است و ارزبر روی آن تأثیر می‌گذارد این افزایش قیمت همواره موردتوجه بوده است درحالی‌که در میان 5 تا 10 میلیارد تومان گردشگر مالی یک مرغدار این هزینه ناچیز است.

واکسن‌های خارجی 10 تا 15 درصد افزایش قیمت خواهند داشت

وی بابیان اینکه به‌طورکلی قیمت واکسن خارجی که 90 درصد فروش ما از طریق آن است از اول سال تغییری اتفاق نیفتاده است و تازه قرار است که اتفاق بیفتد، اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که بین 10 تا 15 درصد واکسن‌ها افزایش قیمت داشته باشند. ولی واکسن‌های ایرانی برای بار دوم گران شدند و حدود 40 تا 50 درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

در ادامه امیر صالح داد لویی، مسئول یک مرکز پخش دارو با اشاره به اینکه درزمینهٔ دارو و واکسن دام و طیور شاهد افزایش قیمت هستیم، اظهار کرد: چند سال پیش در اواخر سال 97 ارز ترجیحی از روی داروهای دامپزشکی برداشته شد؛ از همین رو هم‌اکنون ارزی به واردکننده و تولیدکننده‌ها تعلق نمی‌گیرد و این امر موضوع تازه‌ای نیست.

وی بابیان اینکه واکسن و داروی ایرانی و خارجی هرکدام با ضریب خاص خود افزایش‌یافته است، اظهار کرد: این افزایش قیمت‌ها ربطی به حذف ارز ترجیحی ندارد چراکه مدت طولانی است که این ارز دیگر به واردکننده و تولیدکنندگان دارو و واکسن پرداخت نمی‌شود ولی این افزایش قیمت همچنان به دلیل افزایش بهای تولید و سایر هزینه‌ها وجود دارد. ضمن اینکه به‌صورت منظم قیمت‌ها افزایش می‌یابد و حتی در نقطه‌ای ما شاهد وقفه در افزایش قیمت دارو و واکسن نیستیم.

 داد لویی بابیان اینکه هر سه ماه یک‌بار باید انتظار افزایش 15 تا 10 درصد قیمت را در این زمینه داشته باشیم، اظهار کرد: افزایش قیمت هر دارویی با داروی دیگر متفاوت است ولی حداقلش 5 درصد افزایش را در این زمینه‌داریم و برخی داروها نیز وجود دارند که مرز 20 تا 30 درصد را می‌گذرانند.

افزایش بیماری دام و طیور در کمین استان

افزایش نرخ دارو و واکسن طبق اظهارات فعالان این عرصه در حالی است که «سید محمد آقامیری»؛ رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرده بود که اگرچه سازمان دامپزشکی در تنظیم بازار نقشی ندارد، اما عملکرد و نظارت ما در تنظیم بازار مؤثر است. اگر قیمت دارو و واکسن زیاد باشد، تولیدکننده خریداری نمی‌کند و این امر منجر به شیوع بیماری می‌شود، ازاین‌جهت برای ما مهم است که واکسن و دارو با چه نرخی به دست تولیدکننده می‌رسد.

وی اظهار کرده بود که با شیوع بیماری دام و طیور مشکلات افزایش می‌یابد و در برخی مواقع مجبور به هزینه بیشتر هستیم؛ بنابراین وظیفه ما در حوزه پیشگیری و قبل از ایجاد مشکل است که الآن هم این کار انجام می‌شود. همچنین نگاه بعدی سازمان، کنترل کیفیت داروهای دامی عرضه‌شده در بازار (pms) است به‌طوری‌که ماده مؤثر داروهای موجود در بازار را جمع‌آوری و بررسی کنیم تا ببینیم داروی مصرفی دامدار چقدر اثرگذاری دارد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میر عیسی خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانداروهای دامپزشکیارز ترجیحیگرانی دارو
sedayezanjannews.ir/nx9104


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»