کد خبر: 9116
1401/05/19 - 7:51


گفت‌وگوی صدای زنجان با دختر ستاره فوتبال لیگ بانوان و جام باشگاه‌های آسیا؛

رؤیای جام جهانی دور از دسترس نیست!

افسانه چتر نور: خواستم با رقص کنعانی زادگان، برد ایران را تبدیل به خاطره شیرین ماندگار کنم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- افسانه چتر نور، ماشین گلزنی فوتبال بانوان ایران می‌گوید: در رقابت‌های باشگاه زنان آسیا من با ضربه ایستگاهی گل پیروزی‌بخش تیمم را به ثمر برسانم و خواستم با تقلید از شادی کنعانی زادگان خاطره شیرین شادی پس از گل را ماندگار کنم، قطعاً رویای صعود به جام جهانی دور از دسترس نیست و با حمایت فدراسیون و تلاش دختران ایران می‌تواند تبدیل به واقعیت شود!

کنفدراسیون فوتبال آسیا آبان ماه سال 1400 در گزارشی با تمجید از افسانه چتر نور بازیکن زنجانی تیم فوتبال شهرداری سیرجان نوشت: «این بازیکن یکی از بهترین گلزنان لیگ برتر ایران و عضو تیم ملی فوتبال زنان است و تیم مریم جهان نجاتی با تقویت خود مطمئن است که جام قهرمانی باشگاه‌های زنان آسیا در سال 2021 را به تالار افتخارات خود اضافه خواهد کرد.»

این نخستین بار است که یک تیم از لیگ فوتبال زنان ایران به جام باشگاه‌های آسیا اعزام شد و توانست با تلاش بازیکنان که یکی از آن‌ها افسانه چتر نور، بانوی فوتبالیست زنجانی که مشهور به ماشین گلزنی تیم فوتبال بانوان است، در جایگاه نائب قهرمانی بایستد.

از این‌که فرصت‌هایم را از دست نداده‌ام، خوشحالم!

افسانه چتر نور، فوتبالیست زنجانی متولد 26 فروردین 1377 است. او هم‌اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیولوژی است و فوتبال را از کودکی آغاز کرده و‌ در 15 سالگی به شهرداری سیرجان پیوسته و هم‌اکنون در پست هافبک (شماره 7) بازی می‌کند.

او از همان سن کودکی دوست داشت که فوتبالیست شود. چتر نور به صدای زنجان می‌گوید: شاید باور کردنش سخت باشد، اما مثل پسربچه‌ها در ایام فراغت فوتبال بازی می‌کردم. علاقه من به فوتبال و حمایت‌های خانواده به‌ویژه پدرم باعث شد که به‌صورت حرفه‌ای این ورزش را دنبال کنم و درنهایت به عضویت تیم فوتسال درآمدم. از بچگی همه فوتبال‌ها را دنبال می‌کردم و به این رشته علاقه‌مند بودم ولی اولین رشته ورزشی من بسکتبال بود و یکی دو سال بسکتبال کارکردم.

«چتر نور» با توجه به این‌که در زنجان هیچ تیم فوتبالی وجود نداشت، فوتسال بازی می‌کرد و حتی وقتی 14 ساله بود یک سال در لیگ در فوتسال بازی کرد و در کمتر از 2 ماه از آغاز فوتسالش در انتخابی تیم ملی فوتبال به عضویت تیم ملی فوتبال نوجوانان درآمد.

او پس از درخشش در فوتسال، سال 1390 در 14 سالگی به تیم ملی زیر 15 ساله‌های ایران دعوت شد و سابقه بازی در تمامی رده‌های ملی را در کارنامه دارد.

چتر نور که نخستین مربی خود خانم «عسگری» را فراموش نکرده است، می‌گوید: در سن 14 سالگی آغاز فعالیت من در  رشته فوتسال بود که بلافاصله توسط سر کار خانم عسکری نخستین مربی‌ام در شهر زنجان استعدادیابی و به تیم ملی فوتبال نونهالان کشور معرفی شدم و این مهم فتح بابی برای حضورم در اردوهای تیم ملی و رشته فوتبال شد.

بانوی فوتبالیست زنجانی از سال 1392 به عضویت تیم شهرداری سیرجان درآمد و هم‌اکنون در این تیم مشغول به بازی است سال 1399 با زدن 22 گل با پیراهن شهرداری سیرجان توانست جایزه «خانم گل لیگ» را از آن خود کند!

او معتقد است که هیچ راهی انتها ندارد و انسان همیشه به دنبال بهترینها است، من برای خانم گل شدن تلاش زیادی کردم و هیچ‌وقت از تلاش برای گلزنی دست برنداشتم، چون یک‌لحظه دست کشیدن از تلاش ممکن است که رقیبان را از شما جلو بیندازد. وقتی امروز به آن روزهایی که تلاش کردم فکر می‌کنم، خوشحال می‌شوم که فرصت‌هایم را از دست ندادم و توانستم از 64 گل تیمم 22 گل را به ثمر برسانم و به‌عنوان خانم گل این دوره از رقابت‌های لیگ شناخته شوم.

چتر نور در سال 97 دومین گلزن ایران، در سال 98 نفر سوم گلزنان برتر در بخش زنان و در سال 99 نیز گلزن برتر ایران شد.

ناگفته نماند که  اولین عنوان بین‌المللی او با تیم ملی جوانان در مسابقات کوبان اسپرینگ روسیه در بازی بین تیم ملی ایران و اسلوونی «بهترین بازیکن میدان» بود.

چتر نور معتقد است که پدر و مادرش بالاترین فاکتورهای تأثیرگذار در رسیدن به این جایگاه را داشته و دارند، البته از تلاش تک‌تک مربیان تیم‌های ملی و همچنین مربی باشگاه شهرداری سیرجان در تمام رده‌ها باید یادکرد که همه آن‌ها  سهمی در رسیدن من به این جایگاه داشته‌اند!

او می‌گوید: پست تخصصی من دفاع چپ است و در تمام رده‌های ملی در این پست بازی کرده‌ام اما در شهرداری طبق نظر سرمربی تیم در خط حمله بازی می‌کنم که با پست تخصصی من فاصله دارد.

چتر نور در سال 1400 در اولین حضور یک تیم ایرانی در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا عنوان «بهترین گلزن مسابقات جام باشگاه‌های آسیا» را گرفت.

می‌دانم که اگر لژیونر شوم، دنیای جدیدی از فوتبال را تجربه می‌کنم!

او که رویای «لژیونر شدن را در سر می‌پروراند» می‌گوید: من هم مثل هر انسانی به دنبال بهترین بودم و هستم و از همین رو برای لژیونر شدن هم تلاش می‌کنم و اصلاً آرزوی قلبی من این است، اما قطعاً این کار را با مشورت خانواده‌ام انجام خواهم داد. قطعاً اگر شرایط خوبی پیش بیاید دوست دارم این اتفاق برای من رخ دهد و لژیونر شوم و دنیای جدیدی از فوتبال را تجربه کنم!

او عنوان می‌کند که در آخرین اعزام تیم ملی بزرگ‌سالان به مسابقات «کافا» توانستم در یک بازی لقب «بهترین بازیکن میدان» را از آن خود کرده و در لیگ سال گذشته هم موفق به ثمر رساندن سریع‌ترین گل لیگ شده و نام «سریع‌ترین بازیکن لیگ» را داشته است!

مسابقات کافا (آسیای مرکزی) امسال برای نخستین بار در رده بزرگ‌سالان برگزار شد.

چتر نور در این رابطه می‌گوید: تیم ملی کشورمان فقط با برگزاری 6 روز اردو آماده‌سازی به این مسابقات اعزام شد و موفق به کسب عنوان نایب‌قهرمانی شد که این ثمره تلاش کادر فنی و تک‌تک بازیکنان که میانگین سنی بسیار پایینی داشت، بوده است.

ماشین گلزنی لیگ برتر فوتبال بانوان که این روزها به ستاره فوتبال لیگ بانوان و جام باشگاه‌های آسیا تبدیل‌شده است، در پاسخ به این سؤال که فوتبال را تا کی ادامه خواهید داد به صدای زنجان می‌گوید: فعالیت حرفه‌ای در ورزش پایانی ندارد و شما می‌توانید تا پیری ورزش را ادامه دهید، من هم دوست دارم در ابتدا بهترین بهره را از شرایطم تا زمانی که بازیکن فوتبال هستم ببرم و درنهایت به مربی‌گری فوتبال بپردازم.

زنجان را دوست دارم!

فوتبالیست خوش‌تکنیک زنجانی ادامه می‌دهد: من مربیگری سطح A آسیا را دارم و تحصیلاتم را تا مقطع کارشناسی ارشد فیزیولوژی ادامه‌ داده‌ام. من به اینکه متولد شهر زنجان هستم افتخار می‌کنم و همواره آرزوی این را دارم که بتوانم  تجربیاتم را در اختیار تک‌تک دختران علاقه‌مند به فوتبال در زنجان برای پیشرفت هر چه بیشتر آن‌ها بگذارم.

چتر نور ضمن ابراز خرسندی از استقبال دختران و بانوان زنجان برای فعالیت در ورزش فوتبال امیدوار است تا در آینده‌ای نزدیک شاهد پویایی هر چه بیشتر فوتبال بانوان شهر زنجان باشیم و بنده در این زمینه از هیچ  کمکی فروگذار نخواهم کرد و در این حوزه می‌توانید روی من حساب کنید!

او همچنین خواهان حمایت مسئولان از این رشته ورزشی شده و می‌گوید: تیم کرمان و سیرجان درزمینهٔ فوتبال بانوان فعالیت خوبی داشته و نگاه ویژه‌ای به این موضوع دارند، امیدواریم در استان زنجان نیز این نگاه حرفه‌ای توسط ارگان‌های مربوطه و مسئولان وجود داشته باشد.

چتر نور ادامه می‌دهد:  اداره‌ کل ورزش و جوانان، هیئت فوتبال استان و شهرداری می‌توانند از ورزش‌های همگانی حمایت کنند، البته در فوتبال وجود پشتیبان در اولویت قرار دارد، به همین خاطر این موضوع باید در اولویت همه برنامه‌ها باشد.

«عدم پخش مسابقات در تلویزیون» و «نابرابری دستمزدها» از تبعیض‌های فوتبال زنان و مردان است!

چتر نور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «به‌عنوان بازیکن تیم ملی بانوان ایران مشکل فعلی فوتبالیست‌های خانم چیست؟» تصریح می‌کند: من مهم‌ترین مشکل فوتبال بانوان را عدم پخش تلویزیونی، تفاوت زیاد و نابرابری دست مزدها و عدم حق استفاده برابر از زیرساخت‌های بهینه‌ای که در فوتبال کشورمان وجود دارد، می‌دانم!

البته او معتقد است که این تبعیضات مختص کشور ما نیست و در تمام دنیا چنین مسائلی حاکم  است اما مطمئناً با درخشش هر چه بیشتر دخترانمان در سطح ملی و بین‌المللی ما شاهد کم شدن این نابرابری‌ها خواهیم بود! نمونه‌اش بازتاب خبری که باعث توجه هر چه بیشتر رسانه‌ها و مردم و حتی مسئولان به فوتبال بانوان کشور بعد از حضور تیم شهرداری سیرجان و کسب عنوان نایب‌قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا و همچنین حضور تیم ملی بزرگ‌سالان در جام ملت‌ها داشتیم، نمونه بارز این اظهاراتم می‌تواند باشد.

**خواستم با رقص کنعانی زادگان، برد ایران را تبدیل به خاطره شیرین ماندگار کنم!

چتر نور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «شما شادی‌تان در رقابت‌های باشگاه زنان آسیا را با تقلید از کنعانی زادگان نشان دادید، که برای بسیاری از مردم ازجمله خانم‌ها جالب و زیبا بود. مردم بازهم در مسابقات پیش رو شاهد چنین پیروزی‌های شیرین و سورپرایزهای شما باشند؟»، به صدای زنجان می‌گوید: وقتی ما در جام باشگاه‌های آسیا حضور داشتیم بارها و بارها بازیکنان بزرگ تیم ملی کشورمان نظیر آقایان جهانبخش، مسعود شجاعی، سردار آزمون و حتی سرمربی تیم ملی (آقای اسکوچیچ) با برقراری تماس تلفنی سعی در ایجاد انگیزه بیشتر برای نماینده کشورمان داشتند. تماس آقای کنعانی زادگان هم قبل از بازی حساس ما با تیم قدرتمند «گوالا کام» هندوستان بود که ایشان به بنده گفتند مطمئن باش که‌ تو امروز گلزنی می‌کنی و خوشبختانه بنده هم موفق شدم با آن ضربه ایستگاهی گل پیروزی‌بخش تیمم را به ثمر برسانم و آن خاطره ماندگار و شیرین شادی پس از گل به وجود آمد!

«در رابطه با بخش دوم سؤالتان هم باید عرض کنم، رویای حضور در جام جهانی رویای تک‌تک دختران کشورمان است و انشا الله با حمایت فدراسیون فوتبال و انگیزه مضاعف ما تحقق این رؤیا دور از دسترس نباشد!»

«دوست دارم جمله پایانی من هم در رسانه صدای زنجان درج شود. می‌خواهم از روزنامه و پایگاه تحلیلی خبری صدای زنجان که همواره حمایت از ورزش زنان زنجان و بالأخص فوتبال را یکی از  اولویت‌های خود قرار داده است تشکر و قدردانی کنم.»

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانافسانه چتر نورفوتبال بانوانلژیونر
sedayezanjannews.ir/nx9116


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»