کد خبر: 9129
1401/05/24 - 8:45


صدای زنجان الحاق 160 هکتار از اراضی پیرامون «گرده‌داغ» به محدود شهر زنجان را بررسی می‌کند؛

تب 160 هکتاری

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک زنجان: هجوم دلالان به اراضی کمربند شمالی زنجان!/ دهیار «پائین‌کوه»: فعلا خبری در «پائین‌کوه» نیست اما قطعا اراضی مجاور محدوده الحاقی افزایش قیمت را تجربه می‌کنند!/ دهیار «دواسب»: درخواست بررسی الحاق «دواسب» و «پائین‌کوه» به عنوان محدوده‌های منفصل شهری به زنجان!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- گزارش‌ها از تحرکات دلالان فیش‌های اراضی واقع در مناطق شمالی زنجان نظیر «اطبا»، «خیاطان»، «علوم پزشکی» و «دارایی2» و برخی فرصت طلبی‌ها برای افزایش قیمت زمین و مسکن در روستاهای «پائین‌کوه» و «دواسب» پس از الحاق 160 هکتار از اراضی اطراف «گرده داغ» به محدوده شهری زنجان حکایت دارد.

با تصویب کارگروه امور زیربنایی استان (12 مردادماه 1401)، 160 هکتار از اراضی پیرامون «گرده داغ» واقع در شمال شهر زنجان حدفاصل بین روستاهای «پایین کوه» و «دو اسب» به محدوده این شهر الحاق شد. این اراضی دولتی بوده و الحاق و واگذاری آن‌ها، در راستای مولدسازی دارایی‌های دولتی برای تامین هزینه برای ایجاد زیرساخت‌ها در پروژه های نهضت ملی مسکن استان است.

شنیده‌ها از تحرکات برخی سودجویان و فرصت‌طلبان در مناطق شمالی زنجان و روستاهای «دواسب» و «پائین‌کوه» به دنبال الحاق 160 هکتار از اراضی اطراف «گرده داغ» حکایت داشته و قیمت فیش‌های مربوط به «خیاطان»، «علوم پزشکی»، «اطبا» و «دارایی2» در آستانه چند برابر شدن قرار دارند.

آغاز تب افزایش قیمت مسکن

حسن لطفی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان ضمن تائید این موضوع می‌گوید: برخلاف تصورات، این مشاوران املاک نیستند که قصد بر هم زدن بازار مسکن را دارند بلکه بیشتر فرصت طلبان همان اهالی این دو روستا هستند که از طریق سایت «دیوار» به قضیه دامن می‌زنند!

احمد نوروزی، یکی از مشاوران املاک نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه احتمال افزایش زمین‌های اطراف گرده‌داغ 100 درصد است چرا که ارزش افزوده آن‌ها به دنبال الحاقیه جدید اعلامی بالا رفته است، عنوان می‌کند: قیمت فیش اراضی منتصب به «خیاطان»، «علوم پزشکی»، «اطبا» و «دارایی 2» با اعلام افزایش 160 هکتاری به محدده شهری زنجان به سرعت افزایش یافته و حتی 2 برابر می‌شود. حتی با توجه به نزدیکی اراضی «خیاطان» به شهرک امیرکبیر و قرارگیری در مجاورت روستای «دواسب» قیمت فیش‌های این منطقه زودتر از فیش سایر نقاط، افزایش قیمت را تجربه می‌کند.

البته رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک زنجان معتقد است در کلیت افزوده شدن 160 هکتار به محدوده شهری زنجان قطعا در شکسته شدن قیمت‌ها مؤثر خواهد بود به شرطی که نظارت‌ها در واگذاری و خرید و فروش زمین و ساخت مسکن مناطق به دقت در دستور کار مسئولان اجرایی باشد.

نوروزی می‌گوید: تب افزایش قیمت زمین و مسکن ممکن است در ابتدای الحاق 160 هکتار زمین اطراف «گرده داغ» وجود داشته باشد اما به تدریج فروکش خواهد کرد یا اگر هم افزایش باشد آنچنان قابل محسوس و شدید نخواهد بود و این روند افزایشی آرام خواهد بود! من به شخصه معتقدم در کلیت و با گذشت زمان به تدریج بازار مسکن و زمین در زنجان به سمت ثابت پیش می‌رود.

دولتی‌ها هوشیار باشند!

گفتنی است که استاندار زنجان 12 مردادماه، الحاق 160 هکتار از اراضی پیرامون گرده داغ به شهر زنجان را مصداق تبدیل داشته‌ها به احسن عنوان کرد و گفت: ما در استان مواردی این چنینی متعددی داریم ولی از تبدیل آنها به امور احسن، ابا و ترس داریم.

محسن افشارچی به لزوم همراهی هر چه بیشتر مدیران در مولدسازی دارایی های مازاد دولتی تاکید کرد و اظهار داشت: از آورده الحاق 160 هکتار زمین دولتی به شهر زنجان، در جهت تامین اعتبار برای بازآفرینی شهری و استحصال آب نیز بهره گرفته خواهد شد.

در شرایطی که برخی‌ها نسبت به شیطنت تعدادی از مشاوران املاک و پیوستن آن‌ها به سودجویان برای افزایش قیمت زمین و مسکن در روستای دواسب و پائین کوه و سایر نقاط اطراف گرده داغ ابراز نگرانی می‌کنند، تعدادی از تحلیل‌گران مسکن و مشاوران املاک معتقدند این نگرانی قابل درک است اما این افراد بیش از اینکه نگران برخی سودجویی‌ها که نتیجه‌ای هم در بر ندارد باشند بهتر است نگران تحرکات احتمالی سازمان‌یافته باشند چرا که این اراضی ملی است و خارج از اراضی اشخاص و مستثنیات است!

احمد نوروزی، مشاور املاک و رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک زنجان هر گونه اخلال در بازار زمین و مسکن در نواحی اطراف منطقه مدنظر که به محدوده شهری الحاق شده است آن هم از سوی مشاوران املاک و بنگاهی‌ها را رد کرده و عنوان می‌کند: مشاوران املاک آنچنان هم استطاعت مالی ندارند که بتوانند زمین‌های این منطقه را خرید و فروش کنند، حتی فرصت‌طلبان نیز نمی‌توانند وارد بازی شوند. در نتیجه انتظار می‌رود مسئولان دولتی در این زمینه هوشیار باشند!

احتمال نابسامانی بازار مسکن در روستاهای «دواسب» و «پائین‌کوه» با اتمام ماه «صفر»

بررسی‌های میدانی صدای زنجان نشان می‌دهد که قیمت زمین و مسکن در روستاهای «دواسب» و «پائین‌کوه» پس از الحاق افزایش 160 هکتار به محدوده شهر زنجان فعلا افزایش نیافته اما احتمال افزایش آن پس از اتمام ایام محرم و صفر دور از انتظار نیست!

یکی از ساکنان روستای «پائین‌کوه» متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی بنا به موقعیت جغرافیایی 5 تا 7 میلیون تومان اعلام کرده و می‌گوید: بنا به اظهارات مشاوران املاک، افزایش قیمت زمین و مسکن در پائین کوه پس از اعلام این خبر 100 درصدی است!

دیگر ساکن روستای «دواسب» نیز از آغاز اقدامات زیرپوستی برخی صاحبان ملک برای افزایش قیمت‌ها خبر می‌دهد. 

فعلا در «پائین‌کوه» خبری نیست!

هر چند که مهدی عارضی، دهیار روستای «پائین‌کوه» افزایش قیمت زمین و مسکن در این منطقه تحت تاثیر حضور سودجویان که از 4 سال اخیر آغاز شده است را رد نمی‌کند اما می‌گوید: فعلا اتفاقی در حوزه مسکن و زمین روستا که ارتباطی با افزوده شدن 160 هکتار به محدوده شهری داشته باشد، نیفتاده است چرا که محدوده الحاقی خارج از طرح هادی بوده است.

عارضی با بیان اینکه قطعا اراضی مجاور محدوده الحاقی افزایش قیمت را تجربه خواهند کرد، این را هم گفت که، اراضی تملک شده جزو اراضی ملی و نه اراضی اشخاص و مستثنیات بوده است در نتیجه هر گونه ساخت و ساز و واگذاری در داخل 160 هکتار نتیجه‌اش فروش به قیمت بالا نخواهد بود.

این مسئول با تکرار اظهارات خود در رابطه با اینکه موج افزایش قیمت در پائین‌کوه قبلا اتفاق افتاده است از مردم خواست تا به هیچ عنوان فیش‌های نزدیک به منطقه الحاقی را خریداری نکنند چرا که هر گونه خرید و فروش فیش غیرقانونی است.

درخواست بررسی الحاق «دواسب» و «پائین‌کوه» به عنوان محدوده‌های منفصل شهری به زنجان!

محمدمهدی شجاعی، دهیار «دواسب» نیز که هرگونه تاثیر الحاق پیرامون «گرده داغ» به محدوده شهری در قیمت اراضی و مسکن روستای دواسب را رد نمی‌کند، می‌گوید: روستاهای حاشیه شهر باید از سوی مسئولان مربوطه به عنوان کانون جمعیتی مورد شناسایی قرار گرفته و به رسمیت شناخته شوند. این روستاها باید در ساماندهی منظومه شهری مورد توجه کارشناسان باشند. بالاخره اکثر ساکنان روستاهای «دواسب» و «پائین‌کوه» در مقطعی، ساکنان شهر بودند که به علت گرانی و مشکلات اقتصادی در این روستاها ساکن شده‌اند. درست است که در تعاریفی که قانون تاکید دارد، روستانشین محسوب می‌شوند اما به علت بعد مسافت کم به شهر، مطالبات شهری دارند، دهیاری با توجه به اعتبارات محدود نمی‌تواند پاسخگوی این مطالبات باشد و در نتیجه نارضیاتی پیش می‌آید.

شجاعی با بیان اینکه روستاهای مذکور به علت منتهی شدن به سیلاب و کوه امکان توسعه ندارند، خواستار الحاق این دو منطقه به عنوان محدوده‌های منفصل شهری به شهر زنجان شده و می‌گوید: اگر این مهم اتفاق بیفتد، روستاهای دواسب و پائین کوه در قالب اجرای طرح‌های توسعه‌ای شهر زنجان نظیر نهضت ملی مسکن ساماندهی می‌شوند و امکان برخی فرصت طلبی‌ها در بازار مسکن نیز پیش نمی‌آید.

هجوم دلالان به اراضی کمربند شمالی زنجان!

جواد نوروزی، عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک زنجان نیز با بیان اینکه تا به امروز اتفاق خاصی در بازار مسکن روستاهای نزدیک به شهر زنجان نظیر «دواسب»، «پائین‌کوه» و مناطق شهری نزدیک به محدوده الحاق شده مدنظر نیفتاده است، معتقد است: این الحاق فعلا منجر به افزایش قیمت نشده است اما قطعا تاثیرگذار است.

نوروزی با اشاره به عوامل تاثیرگذار در بازار مسکن عنوان می‌کند: همه ساله با نزدیکی به روزها و ماه‌های منتهی به آخر سال شاهد افزایش قیمت مسکن می‌شویم که با آغاز سال جدید به تدریج این افزایش قیمت فروکش می‌کند. پس از عید نوروز و به دنبال افزایش حقوق و دستمزد و بیمه‌ها روند افزایش قیمت مسکن را شاهد می‌شویم که تا اواسط و نهایتا اواخر اردیبهشت‌ماه ادامه می‌یابد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک زنجان آغاز فصل برداشت محصولات کشاورزی و اجرای سیاست‌های دولت نظیر دستور افزایش حدود 5 قلم کالا را در افزایش قیمت مسکن موثر دانسته و می‌گوید: اجرای اخیر دستورالعمل دولت در افزایش چند قلم کالای مصرفی سبب شد تا به تناسب، قیمت مسکن 20 تا 30 درصد افزایش یابد. در حال حاضر نیز شاهد الحاق 160 هکتار از پیرامون «گرده داغ» به محدوده شهری زنجان هستیم که در افزایش قیمت مسکن موثر است اما با توجه به قرارگیری در ماه‌های محرم و صفر که معمولا در شهر زنجان هر ساله بازار رکود است میزان معاملات نیز کاهش یافت است اما با اتمام ماه صفر مطمئنا شاهد افزایش قیمت مسکن در مناطق روستایی و شهری مدنظر خواهیم بود.

نوروزی با بیان اینکه الحاقیه مربوطه در افزایش قیمت فیش‌های مسکن مؤثر خواهد بود، تاکید می‌کند: دارندگان فیش‌های زمین‌های واقع در کمربند شمالی زنجان نسبت به افزایش قیمت امیدوار شده‌اند و فرصت‌طلبان قصد دارند تا می‌توانند این فیش‌ها را خرید و فروش کنند اما از مردم می‌خواهیم این فیش‌ها را خریداری نکنند چرا که هر گونه خرید و فروش فیش غیرقانونی است.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاندو اسبپایین کوهمحدوده زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9129


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»