کد خبر: 9142
1401/05/28 - 12:58


هشتمین جشنواره هشتمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان زنجان پایان یافت؛

صدای موفقیت هم‌چنان می‌آید

گروه رسانه‌ای صدای زنجان بار دیگر عنوان رسانه برتر جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان زنجان را از آن خود کرد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- نفرات برتر هشتمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان زنجان شامگاه ۲۷ مرداد ماه ۱۴۰۱ معرفی شدند که در این میان گروه رسانه‌ای صدای زنجان با کسب دو مقام اولی، یک دومی و دو سومی باز هم رسانه برتر استان زنجان را از آن خود کرد.

در آیین اختتامیه این جشنواره امرالله حسنی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به برخی از دغدغه‌های خبرنگاران در آخرین جلسه شورای اطلاع‌رسانی استان اذعان کرد: این جلسه یک مصوبه داشت تا در جهت رفع یکی از دغدغه‌های اهالی رسانه در مورد عدم پاسخگویی مدیران و مسئولان به خبرنگاران بر‌آییم. از همین جهت بنا شد تا یک دوره آموزشی برای مدیران و مسئولان استانی برگزار شود. همچنین یک دوره خبرنگاری برای خبرنگاران اختصاص یافت تا مهارت و تخصص آنها در حوزه اطلاع‌رسانی افزایش دهیم.

ارسال 252 اثر در هشتمین جشنواره مطبوعات استان توسط 60 فعال رسانه‌ای

 در ادامه یوسف ناصر، مدیر خانه مطبوعات استان زنجان با گرامیداشت یاد و خاطره «ملک ناز نجفی» و «محسن میرزایی» دو تن از خبرنگاران استان که در سال‌های گذشته از میان اهالی رسانه رفتند، اظهار کرد:  استان زنجان جزو استان‌هایی است که موفق شده است جشنواره مطبوعات استانی را پشت سر هم و به صورت منظم برگزار کند. امسال نیز با وجود همه دغدغه‌هایی که در زمینه عدم برگزاری این جشنواره وجود داشت، اما با همکاری و استقبال مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان موفق به برگزاری این جشنواره شدیم.

وی ادامه داد: پس از اعلام فراخوان هشتمین جشنواره‌ مطبوعات تا پایان زمان مهلت ارسال اثر بالغ بر ۲۵۲ اثر توسط ۶۰ نفر از فعالین استان اثر ارسال شد که از این تعداد ۳۳ اثر در بخش خبر، ۷۴ اثر در بخش گزارش، ۱۳ اثر در بخش عکس، ۳۶ اثر در بخش مصاحبه، ۳۹ اثر در بخش مقاله، یادداشت و سرمقاله، ۳۶ اثر در بخش تیتر و ۱۷ اثر در بخش طراحی و صفحه‌آرایی به این جشنواره بودند.

مدیر خانه مطبوعات استان زنجان با بیان اینکه ۲ اثر برای بخش طنز مکتوب ارسال شده ‌و در بخش طرح و کاریکاتور اثری بارگذاری نشده و به همین دلیل از داوری جشنواره حذف شد، اظهار کرد: در همه ادوار این جشنواره، در این دو بخش آثار ارسالی کمی از سوی دبیرخانه جشنواره دریافت شده است. این در حالی است که به نظر می‌رسد با توجه به مشکلات و دغدغه‌های موجود جامعه امروز، زبان طنز زبان گویاتری برای بیان مشکلات باشد.

وی افزود: مطابق سال‌های گذشته ۳۰۰ هزار تومان هدیه روز خبرنگار به اعضای خانه مطبوعات اختصاص یافته است که با وجود مشکلاتی که در زمینه ثبت نام برخی از اهالی رسانه در خانه مطبوعات وجود داشت تلاش ما بر این بود که اسامی خبرنگاران از طریق مدیر مسئولان احصا و جمع‌آوری شود که این امر تحقق یافت و در قالب این امر به ۲۰۰ نفر از اهالی رسانه این هدیه تعلق خواهد یافت. همچنین بسته اینترنتی ۲۰۰ گیگابایتی به فعالان رسانه‌های کشور که در سامانه جامع رسانه‌های کشور ثبت‌نام کرده و تایید شده‌اند، اختصاص خواهد یافت.

به گفته ناصر، در جلسه شورای اطلاع‌رسانی اعلام شد ادارات با توجه در پیش رو بودن هفته دولت عملکردشان را در قالب رپورتاژ به نشریات بدهند تا از این طریق به نشریات استان کمکی کرده باشند که امید است این امر با برنامه‌ریزی که صورت گرفته است به درستی تحقق یابد.

در مجموعه رسانه‌های استان نجابت دیدم

در ادامه آیت الله علی خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه دانستن‌ حق، یک امتیاز است، گفت: خداوند در قرآن به قلم و آنچه که می‌نویسد قسم می‌خورد و این خود گواهی بر اهمیت کار رسانه‌هاست.

وی با اشاره به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری به جهاد تبیین افزود: قلم ارزش دارد ولی آنچه به قلم ارزش می‌دهد؛ در حقیقت آن چیزی است که به واسطه آن نوشته می‌شود و من این موضوع را در روز خبرنگار متذکر می‌شوم.

خاتمی با بیان اینکه در مجموعه رسانه‌های استان نجابت دیدم، خاطرنشان کرد: انعکاس زخم‌ها و زشتی‌ها  آرامش را به هم می‌زند و موجب ناامید کردن مردم است.

نماینده ولی فقیه در استان با خطاب قرار دادن اهالی رسانه افزود: کار شما جهاد تبیین است و برای رسیدن به این اهداف بایستی تلاش مستمر کنید چرا که رسانه‌هایی که بر علیه ما کار می‌کنند؛ هزینه‌های کلانی را برای ناامید کردن جوانان و ایجاد یاس صرف می‌کنند.

آنچه که موجب توفیق رسانه‌ها خواهد شد، مردمی بودن آنهاست

در ادامه علیرضا فیروز‌‌فر، شهردار زنجان اظهار کرد: در وضعیت و حکمرانی فعلی به نظر می‌رسد که آنچه که موجب توفیق رسانه‌ها خواهد شد، مردمی بودن آنهاست همان که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارد.

وی با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با هیئت دولت و تأکید ایشان بر مردمی شدن دولت بیان کرد: در این دیدار مقام معظم رهبری مراتب مردمی شدن را به طور روشن مطرح کردند که اولین قدم در این زمینه شفاف‌سازی است.

شهردار زنجان خاطرنشان کرد: پس از آن است که ما می‌توانیم مردم را در تصمیم‌گیری‌ها مداخله بدهیم و این همان معنای دولت مردمی است. چرا که بدون اطلاع‌رسانی درست قطعا مردمی ‌شدن تحقق نخواهد یافت.

فیروزفر با بیان اینکه مسئولان بایستی همراه با رسانه باشند، گفت: در مدیریت شهری و در بحث اطلاعات ما با اصطلاحاتی روبه رو هستیم که برخی از آنها شامل «دانسته‌های دانسته»، «ندانسته‌های دانسته» و «ندانسته‌های دانسته» و «ندانسته‌های ندانسته» می‌شود که مهمترین آنها«ندانسته‌های ندانسته» است. یعنی اطلاعاتی که ما نمی‌دانیم و خود در زمینه ندانستن آن آگاهی نداریم که رسانه‌ها در این حوزه به کمک مدیریت شهری آمده و برخی از مسائلی که از چشم مسئولین دور مانده را برای آنها روشن می‌کنند.

نفرات برگزیده هشتمین جشنواره

در بخش اصلی گزارش هشتمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان زنجان، زهرا فتحی از خبرگزاری ایسنا با اثر «آه از آن رفتگان بی‌بازگشت» عنوان نخست را در بخش گزارش از آن خود کرد. رتبه دوم این بخش به زهره میرعیسی‌خانی با اثر «ماجرای آرامستان‌های موقوفه زنجان» از روزنامه صدای زنجان رسید و جایگاه سوم گزارش نیز به حسین عباسی از پایگاه خبری موج رسا با اثر «سیاست‌های اشتباهی که صادرات فرش را مختلف کرد»، تعلق گرفت.

همچنین در این بخش سه اثر از سوی داوران شایسته تقدیر شناخته شد که یوسف قزلباش از خبرگزاری ایسنا برای اثر «زنجانی‌ها نان را به نرخ دیروز می‌خورند» به همراه فاطمه سیاحتی از نشریه موج بیداری برای اثر «بار گریه بر دوش دارم» و حسین عباسی از پایگاه خبری موج رسا برای اثر «تیری که به سنگ خورد» به عنوان سه اثر شایسته تقدیر بخش گزارش این دوره از جشنواره شناخته شدند.

در بخش مصاحبه جشنواره هشتم، داوران هیچ اثری را به عنوان رتبه نخست معرفی نکردند، اما زهرا رسولی از خبرگزاری فارس با اثر «پوکه فشنگی که قاتل محیط‌بان را لو داد» رتبه دوم این بخش را از آن خود کرد. پریسا یوسفی از خبرگزاری ایسنا با اثر «مراش و بلوبین زنجان پشت سد انتظار» به همراه فائزه تقی‌لو از نشریه ندای شهروند با اثر «نگاه برخی مسئولان به هنر آزاردهنده است» به طور مشترک جایگاه سوم بخش مصاحبه را به دست آوردند.

در بخش خبر جشنواره هشتم، صغری محمدی از نشریه وزین زنجان با اثر «رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری زنجان بیمه می‌شوند» عنوان نخست این بخش را کسب کرد. فاطمه تاج‌بخش از خبرگزاری ایکنا با اثر «اهدای ۱۰۰ سکه برای آزادی زندانیان در زنجان» به مقام دوم رسید و لیلا محمدی از روزنامه صدای زنجان با اثر «نگرانی از ورود نمک به چاه‌های جذبی طارم» به همراه زهرا بیات از پایگاه خبری موج رسا با اثر «ورودی شهر زیرزمینی دژمند ایجرود استحکام ندارد» عنوان سوم مشترک را به دست آوردند.

در بخش تیتر هشتمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان زنجان، داوران هیچ اثری را شایسته کسب رتبه اول ندانستند. عنوان دومی این بخش به یوسف قزلباش از خبرگزاری ایسنا برای اثر «قیمت‌ها سر رفت؛ بازار لبنیات شیر تو شیر شد» تعلق گرفت و زهره میرعیسی‌خانی از روزنامه صدای زنجان برای اثر «ده سال اکران تخریب» به همراه وحید حاج‌سعیدی از پایگاه خبری آسمان زنجان برای اثر «سفر بی‌سلامت» عنوان سوم مشترک این بخش را از آن خود کردند.

در بخش مقاله، یادداشت و سرمقاله نیز معصومه نوروزی از روزنامه صدای زنجان با اثر «خلوتگه راز» به مقام اول رسید. محمد کریمی از پایگاه خبری موج رسا با اثر «نان به نرخ پسماند» در جایگاه دوم ایستاد. زهرا رسولی از خبرگزاری فارس با اثر «خدا این غافلگیری را از ما نگیر» عنوان سومی این بخش را از آن خود کرد. همچنین داوران در این بخش، رحیم مقدمی از خبرگزاری مهر را برای اثر «مدیر بومی در زنجان نیازمند بازتعریف است» شایسته تقدیر دانستند.

در بخش عکس هشتمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان زنجان، عنوان نخست به مهدی الماسی از خبرگزاری مهر برای اثر «نجات چوپانان از دل کوه‌های برفی زنجان» رسید. حسین عباسی از پایگاه خبری موج رسا برای اثر «بازگشت به شالیزارهای طارم» عنوان دومی این بخش را به خود اختصاص داد و احسان تقی‌بیگلو از خبرگزاری ایسنا برای اثر «پاییز هزار رنگ در هندوستان ایران» جایزه سوم بخش عکس را دریافت کرد.

در آخرین قسمت بخش اصلی این جشنواره نیز که به طراحی و صفحه‌آرایی اختصاص داشت، عناوین اول تا سوم به ترتیب به مهدی سهرابی از صدای زنجان، فاطمه سیاحتی از نشریه موج بیداری و حدیثه ناصر از نشریه پیام زنجان رسید. همچنین جواد کریمی از روزنامه زنگان امروز به همراه سکینه محمدی از نشریه بیان خدابنده و مشاغل کسب و کار زنجان از سوی داوران، شایسته تقدیر شناخته شدند.

برگزیدگان بخش موضوعی این جشنواره نیز معرفی شدند که نشریه مشاغل کسب و کار زنجان و خبرگزاری شبستان با موضوع جهاد تبیین، نشریه بیان خدابنده با موضوع گام دوم، نشریه وزین زنجان با موضوع امیدآفرینی، روزنامه صدای زنجان و خبرگزاری ایمنا با موضوع چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی، خبرگزاری ایرنا به همراه خبرگزاری ایلنا و سایت تحلیل بازار با موضوع شعار سال، خبرگزاری ایکنا با موضوع خانواده و سبک زندگی ایران اسلامی، خبرگزاری مهر به همراه ایسنا با موضوع انرژی، آب و محیط‌زیست و خبرگزاری تسنیم با موضوع ایثار، شهادت و مقاومت جوایز خود را در این بخش دریافت کردند.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانجشنواره مطبوعات زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9142


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»