کد خبر: 9157
1401/06/02 - 11:51


مراسم عقد قرارداد تامین جلد کتب درسی دانشآموزان کشور در مجتمع راشا کاسپین برگزار شد؛

خودکفایی 100 درصدی در تامین مقوای کتب درسی

معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در حاشیه مراسم عقد قرارداد تامین مقوای جلد کتب درسی دانش آموزان سراسر کشور در مجتمع راشاکاسپین زنجان اظهار کرد: خوشحالیم که این توفیق را داشتیم که امسال دو اتفاق بزرگ رقم بخورد. اتفاق اول این بود که دو سوم کاغذ مورد نیاز کتب درسی از داخل کشور تامین شده است در حالی که در سالهای قبل حجم به مراتب کمتری از کاغذ کتب درسی در داخل کشور تولید می‌شد. در سال حدود 45 هزار تن کاغذ را برای کتاب درسی استفاده می‌کنیم که امسال حدود 30 هزار تن را از داخل کشور تامین کردیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در حاشیه مراسم عقد قرارداد تامین مقوای جلد کتب درسی دانش آموزان سراسر کشور در مجتمع راشاکاسپین زنجان اظهار کرد: خوشحالیم که این توفیق را داشتیم که امسال دو اتفاق بزرگ رقم بخورد. اتفاق اول این بود که دو سوم کاغذ مورد نیاز کتب درسی از داخل کشور تامین شده است در حالی که در سالهای قبل حجم به مراتب کمتری از کاغذ کتب درسی در داخل کشور تولید می‌شد. در سال حدود 45 هزار تن کاغذ را  برای کتاب درسی استفاده می‌کنیم که امسال حدود 30 هزار تن را از داخل کشور تامین کردیم.

او ادامه داد: همچنین اتفاق دوم که شاید برای خود ما چندان قابل پیش بینی نبود؛ تامین 100 درصدی مقوای جلد کتب بود که در این زمینه ما حدود 4هزار و 300 تن مقوا نیاز داشتیم که تا پیش از این ما کل مقوای کتب درسی را از خارج از کشور تامین می‌کردیم و اکنون با یک جهش  100 درصد مقوا را از داخل کشور تامین خواهیم کرد.

مراسم عقد قرارداد تامین مقوای جلد کتب درسی دانش آموزان سراسر کشور یکم شهریور 1401 در مجتمع راشاکاسپین زنجان برگزار شد و در این رویداد که برای اولین بار است در سطح کشور اتفاق می‌افتد، حجت الاسلام علی لطیفی، معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به عقد این قرارداد در جمع خبرنگاران گفت: شرکت راشا کاسپین در این مناقصه شرکت کرد و اعلام کرد که این توان را دارد که مقوای کتب درسی کشور را تولید کند و این امر برای ما مایه خشنودی بود.

رویکرد آموزش و پرورش حمایت از تولید داخلی است

وی ادامه داد: رویکرد آموزش و پرورش همیشه این بوده است که از تولید داخل حمایت کند و با توجه به اینکه شرکت راشاکاسپین این توانایی را داشت از همین بابت اماده عقد قرارداد جهت تامین مقوای جلد کتب کشور شدیم. ضمن اینکه ما نمونه‌هایی را از این شرکت گرفتیم و روی کتاب‌های درسی در شرکتهای چاپ و نشر تست کردیم که خوب جواب داد و لذا این تفاهم‌نامه را منعقد کردیم.

به گفته لطیفی، اهمیت این موضوع از این جهت است که از این تاریخ وابستگی مان به خارج برای تامین مقوا برای جلد کتاب درسی به کلی رفع می‌شود و امروز ما در تامین جلد مقوای کتب درسی به خودکفایی 100 درصد رسیدیم. رقم قرارداد امسال نزدیک به 170 میلیارد تومان است و این هزینه جهت تامین کل جلد کتب‌ وزارت آموزش و پروش که در حدود 147 میلیون کتاب در سال است هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه از جهت صرفه‌جویی ارزی و عدد شاید اتفاق خاصی نیفتد، اظهار کرد: نکته‌ای که بسیار در این زمینه مهمتر است ارزش معنوی این کار است که ما دیگر به خارج از کشور بابت تامین مقوای جلد کتاب وابستگی نداریم و گرفتاری‌های وارداتی که در چند سال اخیر برای ما بسیار مشکل ایجاد کرده بود، برطرف می‌شود.

لطیفی بر این باور است که مهمترین اتفاق در این موضوع اصل اعتماد به تولید داخلی است. ضمن اینکه برخی از مشکلات واردات را با عقد این قرارداد به حداقل می‌رسانیم چرا که اکنون تولید در داخل صورت می‌گیرد و این موضوع باعث ایجاد اشتغال نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه در سالهای گذشته این مبلغ را به‌واسطه ارز ترجیحی تامین می‌شد و مقوای کتب درسی از خارج از کشور تامین می‌گشت، افزود: مقوای تامین شده طی امسال نیز برای چاپ کتاب در سالهای بعد استفاده خواهد شد چرا که کتابهای امسال چاپ و حتی در برخی از مناطق توزیع شده است.

محتوای کتب درسی از مهرماه 1402 اصلاح و تغییر خواهد کرد

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در مورد تغییر محتوای درسی نیز خاطر نشان کرد: مجموعه اقدامات کوتاه مدتی در زمینه تغییر محتوای درسی در حال انجام هست و در مهر 1402 برخی از کتابها را اصلاح و تغییر خواهیم داد. ضمن اینکه این اتفاق نیازمند تغییرات بنیادی‌تر در میان مدت است و انشاالله پس از دو سال شاهد اتفاقات مهمتری در این حوزه باشیم. کتابهای درسی برای مهر 1401 از ماه ها قبل به چاپ سپرده شده‌اند و لذا مهرامسال کتابها تغییر فیزیکی ندارند.

100 درصد مقوای کتب درسی کشور توسط شرکت راشاکاسپین تامین خواهد شد

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه طبق تاکیدات مقام معظم رهبری بر موضوع حمایت از تولید داخلی، ما به عنوان وزارت آموزش و پرورش بسیار خوشحالیم که این توفیق را داشتیم که امسال دو اتفاق بزرگ رقم بخورد، اظهار کرد: اتفاق اول این بود که دو سوم کاغذ مورد نیاز کتب درسی از داخل از کشور تامین شده است در حالی که در سالهای قبل حجم به مراتب کمتری از کاغذ کتب درسی در داخل کشور تولید می‌شد.

وی ادامه داد: در سال حدود 45 هزار تن کاغذ را برای کتاب درسی استفاده می‌کنیم که امسال حدود 30 هزار تن را از داخل کشور تامین کردیم. همچنین اتفاق دوم که شاید برای خود ماچندان قابل پیش بینی نبود، تامین 100 درصدی مقوای جلد کتب بود که در این زمینه ما حدود 4هزار و 300 تن مقوا نیاز داشتیم که تا پیش از این ما کل مقوای کتب درسی را از خارج از کشور تامین می‌کردیم  و اکنون با یک جهش  صد در صد مقوا را از داخل کشور تامین خواهیم کرد.

لطیفی معتقد است که اگر ما می‌خواهیم هویت را در دانش‌آموزان تزریق کنیم همین مسئله که دانش آموز دریابد که آن چیزی که در حال مصرف است محصول تلاش خانواده و هموطنان خود است  کفایت می‌کند تا هویت خود را درمی‌یا‌بد.ضمن اینکه امید وارم این اتفاق نقطه‌ای باشد تا کل کاغذ مورد نیاز کشور را از داخل کشور تامین کنیم.

حرکت راشا کاسپین یک حرکت زیست محیطی است

در ادامه محسن افشارچی، استاندار زنجان با اشاره به اینکه توسعه صنعتی استان به صورت سیستماتیک بایستی صورت بگیرد، گفت: من امروز از دو جهت خوشحالم و خوشحالیم اول از  جهت ملی و دوم از جهت استانی خوشحالم که بخشی از نیاز کشور از داخل کشور تامین می‌شود و دو سوم کاغذهای کتب درسی در داخل کشور و 100 درصد جلد کتاب‌های درسی از شرکت راشاکاسپین بنا است تامین گردد که حدود 4 هزار و 300 تن مقوا است .

وی ادامه داد: این امر که ما به انرژی و ظرفیت‌های داخلی تکیه کنیم یک جنبه خوشحالی دارد و یک نگاه غرور آفرین ملی ایجاد می‌کند و از لحاظ استانی هم اینکه یک شرکتی در استان ما مستقر است که نقش موثری را در زمینه ارزش افزوده اقتصادی استانی دارد و نقش موثری را در اشتغال ایجاد می‌کند و بازی خواهد کرد بسیار خوشحال کننده است؛ به این دلیل که احساس می‌کنم استان ما استانی است که سبد تنوع صنعتی آن گسترده شده و مثل گذشته نیست و در حوزه های مختلف و علی الخصوص در حوزه صنایع سلولزی و کاغذ موفق است.

افشارچی با بیان اینکه باید توجه داشته باشیم که این شرکت از ضایعات کاغذ استفاده می‌کند، گفت: حرکت این شرکت یک حرکت کاملا زیست محیطی است و این مساله بسیار مهمی است که تمام رسانه‌ها و مردم باید به آن توجه داشته باشند. 

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میرعیسی خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانراشا کاسپین
sedayezanjannews.ir/nx9157


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»