کد خبر: 9163
1401/06/06 - 13:14


صدای زنجان از وضعیت زمین‌های «دارایی یک» پس از 23 سال گزارش می‌دهد؛

روزه سکوت مدیران بخش تعاون

هیچ‌کدام از مسئولان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در حوزه تعاونی‌های مسکن حاضر به اظهارنظر درباره آشفته‌بازار این تعاونی‌ها در استان زنجان نیستند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تعدادی از ذی‌نفعان شرکت تعاونی مسکن «دارایی» واقع در کمربندی شمالی زنجان، مجاور مجتمع تجاری آدونیس در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به بلاتکلیفی 23 ساله خود از دادستان زنجان خواستند تا برای احقاق حقوق آن‌ها وارد پرونده این شرکت شده و هیئت‌مدیره شرکت را مجاب کند تا به سؤالات حدود 180 ذی‌نفع در خصوص زمین‌های مازاد و مبالغ درخواستی از اعضا بابت آماده‌سازی زمین و علت انجام نشدن حسابرسی دقیق شرکت و برخی ابهامات پاسخ منطقی و درست ارائه دهد.

صدور فیش‌های زمین در زنجان قدمتی بیش از 3 دهه دارد و در ابتدای امر نیز در تعاونی‌های مسکن دستگاه‌ها و نهادها مرسوم بوده و هریک از دستگاه‌ها برای کارکنان خود تعاونی مسکن داشته و این تعاونی‌های با خرید زمین در مساحت‌های چند هکتاری و با تفکیک و قطعه‌بندی زمین‌ها و با صدور فیش برای کارکنان خود درنهایت آن‌ها را صاحب زمین کردند.

فیش‌هایی که غالباً زمین‌های آن‌ها خارج از محدوده شهری بود و بعدها به طرح تفضیلی شهر اضافه شد و شهرک‌های جدیدی را در زنجان ایجاد کرد.

 بسیاری از شهرک‌های دیگر محصول همین فیش‌هایی هستند که در ابتدای امر در اختیار عده‌ای خاص به نام کارکنان آن دستگاه‌ قرار گرفت و خریدوفروش می‌شد و بعدها نیز با قیمت‌های میلیونی در بین سایر افراد معامله شد.

هرچند از ابتدای امر نیز تأکید بر غیرقانونی بودن خریدوفروش فیش‌ها شده بود و در طول یک دهه گذشته استانداران و مسئولان اداره راه و شهرسازی وقت بارها در اظهارات خود خریدوفروش فیش زمین‌های خارج از محدوده شهری را غیرقانونی و اعلام کرده‌اند و گفته‌اند که هیچ برنامه‌ای برای افزایش حریم قانونی شهر برای هیچ‌یک از تعاونی‌ها و اشخاص حقیقی که اقدام به خرید زمین خارج از محدوده شهری کرده‌اند، وجود ندارد اما سود و رانت و دست‌های پشت پرده مانع از انجام این کار نشد و بودند افرادی که با خریدوفروش این زمین‌ها به سودهای میلیاردی رسیدند و عده‌ای نیز با خرید این فیش‌ها سالیان سال است که منتظر هستند زمینی به آن‌ها داده شود تا مسکنی برای خود بسازند.

کسانی که با فروختن طلا و دارایی خود باهدف دریافت زمین مسکونی سرمایه میلیونی خود را در این راه گذاشته‌اند اما پس از حدود 30 سال و حتی بیشتر ‌گاهی در مقابل ساختمان استانداری تجمع می‌کنند و اعتراض خود را اعلام می‌کنند اما همه این اعتراض‌ها نیز راه به‌جایی نبرده است! نظیر فیش‌های مربوط به اراضی دارایی یک (متعلق به تعاونی کارکنان امور اقتصادی و دارایی و اداره کل امور مالیاتی)!

23 سال بلاتکلیفی!

ذی‌نفعان و سهامداران شرکت تعاونی مسکن «دارایی» در گفتگو با صدای زنجان مدعی‌اند: 23 سال است که زمین‌هایشان واقع در کمربندی شمالی، مجاور مجتمع تجاری آدونیس، ضلع غربی پمپ‌بنزین بلاتکلیف بوده و هیئت‌مدیره که در این سال‌ها ترکیب آن‌چنان جدیدی نداشته است در این خصوص کاری برای به نتیجه رسیدن تقاضای ذی‌نفعان انجام نداده‌ و با همراهی مسئولان حوزه تعاون، به‌جای پیگیری مسئله، موضوع را به مسیر فرعی هدایت کرده‌اند.

یکی از ذی‌نفعان که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است بابیان اینکه حکم هیئت‌مدیره فعلی از سال 99 تمام‌شده و تمدیدی صورت نگرفته است، اضافه می‌کند: از سال 96 حساب‌ها و فعالیت‌های حوزه مالی این شرکت حسابرسی نشده است و کسی هم پیگیر نیست! زورمان هم به هیئت‌مدیره نمی‌رسد! زیرا بخش قابل‌توجهی (حدود 85 درصد) سهامداران اصلی فیش‌های خود را فروخته‌اند و الآن 20 الی 30 نفر با خرید این فیش‌ها همه‌کاره شرکت شده‌اند و به ما ذی‌نفعان (حدود 180 نفر) هم می‌گویند طبق قانون شما عضو اصلی نیستید و امکان حضور در مجمع و رأی دادن ندارید! در روزهای پیش رو، مجمع برگزار می‌شود و صراحتاً گفته‌شده که حق رأی نداریم! به دلیل ضعف قوانین چنین سوء‌استفاده‌هایی می‌شود و هیچ مسئولی هم پاسخگو نیست!

«به هر اداره‌ای می‌رویم فقط می‌گویند که حرف هیئت‌مدیره قانونی است! خب ما فیش‌ها را در دفتر شرکت تعاونی و توسط متصدیان این مجموعه در ازای پرداخت پول، انتقال دادیم. اگر غیرقانونی بود و ما طبق قانون عضو اصلی محسوب نمی‌شدیم چرا با این قانون اداره کل تعاون با شرکت تعاونی مسکن دارایی یک برخورد نکرد؟ این اداره کل باید توضیح دهد که چرا به‌موقع نظارت نکرده است. الآن دود این بی نظارتی‌ها به چشم مردم می‌رود! ما در این سال‌ها برای حل موضوع به مسئولان دولتی و قضایی مراجعه کرده‌ایم اما هیچ نتیجه‌ای نداشته است!»

در زمین‌‌های «دارایی یک» چه خبر است؟

به ادعای ذی‌نفعان، شرکت تعاونی مسکن دارایی حدود 10 سال قبل، مبلغی را بابت آماده‌سازی زمین از ذی‌نفعان دریافت کرده و بخشی از هزینه‌ها را نیز از حساب شرکت پرداخت کرده است. در حال حاضر زمین آماده‌شده و شبکه برق، گاز، آب بعلاوه جدول‌گذاری در محل انجام‌شده است.

یکی از ذی‌نفعان به صدای زنجان می‌گوید: در حال حاضر شهرداری زنجان مبلغ هنگفتی بابت ارائه خدمات از شرکت تعاونی مسکن دارایی درخواست کرده است اما هیئت‌مدیره به ذی‌نفعان می‌گوید که این مبلغ درخواستی را تک‌تک ذی‌نفعان باید پرداخت کنند زیرا عضو اصلی نیستند! من واقعاً نمی‌دانم مسئولان نظارتی دقیقاً کجا هستند که برخی از هیئت‌مدیره‌ها در روز روشن چنین ادعایی می‌کنند؟

180 ذی‌نفع اراضی «دارایی یک» به فراخور سال، هر یک مبلغ 5 میلیون تومان تا 1.5 میلیارد تومان پرداخت کرده‌اند. اراضی مذکور دارای 256 قطعه است که 248 قطعه آن تقسیم‌بندی شده و هر قطعه متعلق به 2 ذی‌نفع است.

ذی‌نفعان می‌گویند: حدود 120 قطعه (هر قطعه 300 متری) مازاد است. چرا هیئت‌مدیره شرکت تعاونی مسکن دارایی در ازای دریافت خدمات شهرداری، این اراضی را به شهرداری نمی‌دهد؟

البته یکی از ذی‌نفعان در گفت‌وگو با صدای زنجان ادعا دارد که علاوه بر 120 قطعه مازاد، طبق گفته برخی اعضای هیئت‌مدیره، اراضی دیگری از روستائیان خریداری‌شده است. هر وقت خواستار مشاهده سند می‌شویم پاسخی دریافت نمی‌کنیم! چرا باید بهترین نقطه زنجان محل جولان سگ‌های ولگرد شود؟ چرا بادی این اراضی 23 سال بلاتکلیف باشند؟ چرا مسئولی احساس وظیفه نمی‌کند؟ من شغلم آزاد است که با نقل و انتقالی که هیئت‌مدیره انجام داده ذی‌نفع شدم. چرا در آن موقع بابت نقل‌وانتقال شرکت از من پول گرفت اما حالا می‌گوید عضو اصلی نیستید و حق اظهارنظر در امور شرکت را ندارید؟ چرا باید امورات شرکت به دست 20 الی 30 نفر بیفتد؟ ما این مشکل را به ارگان‌های امنیتی گزارش کرده‌ایم و منتظر پاسخگویی هستیم!

شرکت پول ندارد اما برای خودشان «پاداش» کنار می‌گذارند!

دیگر ذی‌نفع شرکت تعاونی مسکن دارایی در ادامه می‌گوید: 23 سال است که شرکت تعاونی مسکن دارایی به تعهداتش در قبال سهامداران اراضی «دارایی یک» عمل‌نکرده است! در سال 96 مجوز مربوط به کمیسیون ماده 5 را از استاندار وقت گرفتیم و قرار شد فرآیند تحویل زمین‌ها انجام شود اما به‌جای پیگیری برای اجرای ماده 101 و اخذ مجوز ساخت، رویه دیگری را در پیش‌گرفته و به فکر اضافه کردن زمین افتادند که هیچ نفعی برای شرکت و ذی‌نفعان نداشته است!

به گفته این ذی‌نفع، مقررشده بود که در سال 96 حدود 6 ماه بعد از تائید کمیسیون مربوطه، زمین‌ها تحویل شوند اما با گذشت حدود 5 سال وعده تحویل زمین بعد از 2 الی 3 ماه را می‌دهند! در سال 98 زمین‌ها قطعه‌بندی هم شدند اما هنوز تحویل ذی‌نفعان و اعضا نشده‌ است! این در حالی است که قیمت زمین‌های دارایی یک به‌شدت کاهش‌یافته است!

این ذی‌نفع بابیان اینکه حضور انحصاری برخی افراد در ترکیب هیئت‌مدیره درست نیست و قطعاً می‌تواند منتج به حواشی شود، مدعی است: چند وقت پیش مسئولان شرکت گفتند که هیئت‌مدیره برای خودشان «پاداشی» در نظر گرفته‌اند، پس چرا موقع پاسخگویی برای عدم اقدام جدی در قبال تعیین تکلیف اراضی به ما می‌گویند که شرکت هیچ منبعی ندارد آن‌وقت برای خودشان پاداش در نظر می‌گیرند؟ چرا وقتی زمین مازاد هست تا در قبال گرفتن خدمات شهرداری به این مجموعه تحویل شود، هیئت‌مدیره اصرار دارد که مبالغ درشت را از ذی‌نفعان دریافت کند؟

وی بابیان اینکه باوجود پیگیری قضایی 2 ساله هنوز اداره کل تعاون، پاسخ شفافی به مراجع قضایی ارائه نمی‌کند تا بدانیم به چه علت زمین‌های ذی‌نفعان باوجود زمین‌های مازاد به آن‌ها تحویل نمی‌شود و چرا اقدامی در حوزه آماده‌سازی محل صورت نگرفته است! از دادستان تقاضا کرد تا با توجه به اینکه مشکلات از سوی هیچ ارگان دولتی موردتوجه و جدیت قرار نگرفته است، برای احقاق حقوق حدود 180 ذی‌نفع که در حال حاضر مستأجر هستند و در وضعیت اقتصادی کنونی حق‌دارند صاحب آشیانه‌ شوند، واردشده و پرونده مربوطه را بررسی و نتیجه را در اسرع وقت اعلام کند.

«سکوت»؛ پاسخ این روزهای مدیران!

محمدحسن حسینی، مدیر امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان هم طبق معمول که امکان پاسخگویی به دغدغه ذی‌نفعان و اعضای تعدادی از تعاونی‌های مسکن پرحاشیه زنجان که بیش از 20 تا 30 سال است به علت نظارت‌های کمرنگ و در مواقعی نبود نظارت همچنان به‌حق و حقوق خود نرسیده و دست به دامن سیستم قضایی شده‌اند، را ندارد، گزینه «سکوت» و «عدم پاسخ» را در قبال 180 ذی‌نفع تعاونی مسکن دارایی هم انتخاب کرد!

صدای زنجان روز چهارشنبه (2 شهریورماه 1401) برای دریافت پاسخ شفاف در قبال ادعاهای مطروحه ذی‌نفعان، چندین بار موضوع را از طریق حسین نیکویی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت تعاونی مسکن دارایی پیگیری کرد و ایشان انجام مصاحبه را به ساعت 18 همان روز موکول کرد اما در کمال تعجب با ارسال پیامکی مبنی بر «لطفاً پیام بدهید» نخواست دراین‌باره اظهارنظر کند.

مرادخانی، نائب رئیس هیئت‌مدیره شرکت تعاونی مسکن دارایی نیز همان روز به صدای زنجان گفت که روز پنجشنبه (3 شهریورماه 1401) قبل از ساعت 10 برای پاسخ به ابهامات با خبرنگار مربوطه تماس می‌گیرد اما تا پایان ‌وقت اداری روز شنبه (5 شهریورماه 1401) هیچ‌یک از مسئولان شرکت تعاونی مذکور با صدای زنجان حاضر به گفت‌وگو نشدند.

همه این اتفاقات در حالی است که استاندار زنجان حداقل در چند هفته اخیر بارها اعلام کرده است که مسئولان در هر جایگاهی باید به رسانه‌ها و مردم پاسخگو باشند اما همان‌طور که قابل پیش‌بینی بود، این گفته استاندار کم‌تر موردتوجه مسئولان و مدیران قرارگرفته است و ترجیح می‌دهند سکوت اختیار کنند و شاهد ماجرا باشند!

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتعاونی مسکن دارایی زنجاناداره تعاون زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9163


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»