کد خبر: 9175
1401/06/09 - 18:23


مدیرکل غله استان زنجان اعلام کرد:

نیاز مبرم زنجان به انبار اقلام اساسی

ولی‌الله زمانی: مدیران وقت ورزش یکباره آمدند و گفتند طبق مصوبه، انبار غله برای اداره ما است، تخلیه‌اش کنید!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در شرایطی که مسئولان رده بالای استان زنجان بر تبدیل شدن زنجان به مرکز لجستیک شمال غرب کشور تاکید کرده و بارها بر تحقق اهداف توسعه‌ای خود پافشاری و تاکید می‌کنند، مدیرکل غله استان زنجان می‌گوید که 10 سال است، استان زنجان فاقد انبار تامین اقلام اساسی آن هم در مواقع بحرانی است چرا که مسئولان وقت در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به بهانه توسعه ورزش بانوان، انبار غله را به اداره کل ورزش استان داده و سند را هم به نامش زده‌اند!

ولی‌الله زمانی، مدیرکل غله استان زنجان چهارشنبه 9 شهریورماه 1401 در نشست خبری در رابطه با نیاز شدید استان در مواقع بحرانی به انبار غله گفت: در رابطه با انبار گندم استان زنجان مشکلی ندارد و ظرفیت انبارها حدود 550 هزار تن است که 180 هزار تن آن مازاد بر نیاز است. اما ظرفیت انبار اقلام اساسی استان دچار کمبود است.

زمانی با یادآوری مصوبات مربوط به سال 90-91 (دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و استانداری رئوفی‌نژاد) و حضور مشاور وقت رئیس جمهور در امور زنان در استان ابراز کرد: 10 سال پیش مسئولان وقت تصمیم گرفتند که انبار غله متعلق به اداره کل غله استان به مکانی برای ایجاد فضای ورزشی مختص خانم‌ها تبدیل شود. در آن برهه از زمان مسئولان وقت اداره کل ورزش و جوانان به صورت ناگهانی با ارائه سند مالکیت اداره متبوع گفتند که طبق مصوبه‌ای که وجود دارد، مجوز مالکیت را برای ورزش و جوانان استان اخذ کرده‌اند و اداره کل غله استان نیز ظرف چند ماه موظف به تخلیه است!

مدیرکل غله استان زنجان با بیان اینکه مسئولان وقت اداره کل این مکان را تخلیه کردند، اضافه کرد: هیچ مکان جایگزینی در ازای انبار غله‌ای که تحویل اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان تحویل اداره غله استان نشد! در حال حاضر 2 انبار غله در مجموع با ظرفیت 5 هزار تن که فقط نیاز تامین کالاهای اساسی استان را تامین می‌‌کند را داشته ولی برای مواقع بحرانی نیاز شدیدی به انبار داریم که پس از گذشت یک دهه هنوز به این نیاز توجه نشده است!

زمانی ادامه داد: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان زنجان که به عنوان شاهراه محسوب می‌شود اگر مشکلی برای استان و شهرستان‌های اطراف رخ دهد، ظرفیتی برای انبار کالاهای اساسی در استان زنجان وجود ندارد که بخواهیم اقلام را در آن ذخیره و به موقع به استان یا شهرستان مقصد بارگیری کنیم!

زمانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا تا به امروز مسئولان استان زنجان نیازی به وجود انبار اقلام اساسی در مواقع بحرانی ندیده‌اند؟ آیا پس از وقوع این حادثه، اداره کل غله استان زنجان به عنوان نخستین اداره مورد بازخواست قرار نخواهد گرفت؟ چرا بر بازپس‌گیری انبار غله‌ای که نیازمند سازه‌ای خاص با ظرفیت خاص که هیچ کاربردی به جز انبار اقلام اساسی ندارد، اصرار نمی‌کنید، افزود: ما بارها درخواست اعتبار برای ایجاد انبار غله کرده‌ایم، سازمان مرکزی که اعتباری به این حوزه نمی‌دهد و می‌گویند از محل اعتبارات استانی پیگیری کنید! استان هم اعتبار نمی‌دهد! سازه انبار اقلام اساسی باید استاندارد باشد و هر سوله‌ای نمی‌تواند مناسب ذخیره این اقلام در نظر گرفته شود.

به گفته «زمانی»، در حال حاضر نیاز استان زنجان به انبار اقلام اساسی در مواقع بحرانی، حدود 10 هزار تن است. انبار غله‌ای که در تملک اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان است 25 هزار تن ظرفیت داشته و سازه‌هایش مناسب انبار اقلام اساسی است که متاسفانه 3 سال است سقف سوله‌های آن توسط اداره کل ورزش برداشته شده است و اگر این مکان تبدیل به فضای ورزشی شود باید سازه‌ای که ما برای انبار نیازش داریم و در زمانی که مشکلات اقتصادی برای کشور و استان وجود دارد، تخریب شود! من به دنبال تخریب متولیان امر نیستم اما اینجا بحث حفظ بیت‌المال است! 

احتمال تعطیلی واحدهای نانوایی با اجرای کامل طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان!

زمانی در پاسخ به دیگر سؤال صدای زنجان مبنی بر این که «آیا غله استان زنجان به عنوان یکی از ارگان‌های ذیربط پیشنهاد ساماندهی مجوزهای نانوایی‌ها که بخشی از آن را مجوزهای اجاره‌ای تشکیل داده و می‌تواند مانعی در ارائه خدمات بی‌حاشیه به شهروندان به ویژه پس از اجرای کامل طرح هوشمندسازی نان باشد، را می‌دهد»، افزود: پیشنهادات زیادی در جلسات و کارگروه‌های مختلف داده شده است، یک طرف موضوع مسئولان دولتی هستند اما سوی دیگر نانوایی‌ها هستند که از هزینه‌های جاری گله‌مند هستند، برخی از واحدهای فعلی در زنجان به صورت مباشری و برخی به صورت اجاره‌ای اداره می‌شوند، برخی دیگر توسط صاحبان پروانه فعالیت می‌کنند.

مدیرکل غله استان زنجان با بیان اینکه هر گونه فشار به واحدهای نانوایی تبعات سیاسی، اجتماعی و امنیتی دارد، عنوان کرد: باید بپذیریم که در برخی موارد برخورد قهری جواب نمی‌دهد. در حوزه نظارت نیز سازمان جهاد کشاورزی با توانی که دارد، هر گونه فعالیت واحدها را رصد می‌کند که هر بار در شدت یافتن و کمرنگ شدن نظارت‌ها شاهد گلایه‌هایی هستیم، واقعیت مطلب را عرض می‌کنم تا زمان اجرای کامل طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان باید با این شرایط کنار بیاییم.

زمانی در پاسخ به احتمال تعطیلی همیشگی واحدهای نانوایی با اجرایی شدن کامل طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان به صدای زنجان گفت: بله احتمال ریزش تعداد واحدهای نانوایی با اجرای کامل این طرح را می‌دهیم اما در کنار آن «صدور مجوز جدید به متقاضیان واحدهای نانوایی» و «استقرار نانوایی‌های سیار» و در کل تدابیر لازم برای مواقع بحران اندیشیده شده است. ار نظر من طرح اجرا شده و حدود 70 درصد کار آن انجام شده است و احتمالا اواخر ماه جاری یا اوایل مهرماه فازهای بعدی (30 درصد باقیمانده) در دستور کار قرار گیرد. ما برای هر گونه تصمیم، منتظر دستور کشوری هستیم.

انتقال واحدهای نانوایی‌های زنجان به شهرک‌های جدیدالتاسیس

زمانی در بخش دیگری از اظهارات خود سرانه مصرف استان زنجان را 11 کیلوگرم اعلام کرد که البته 3 تا 4 کیلوگرم میزان گفته شده مازاد مصرف محسوب می‌شود!

زمانی با اشاره به این محدودیت‌ها عنوان کرد که امکان صدور مجوز نانوایی‌ها در زنجان از سوی سازمان صمت و اتحادیه نانوایان وجود ندارد. بر اساس پیگیری‌های انجام شده، در تقسیمات صورت گرفته به نیازسنجی‌ها توجه نشده و در حال حاضر در یک تقاطع شهر زنجان 4 واحد نانوایی را شاهدیم.

مدیرکل غله استان زنجان با اشاره به جلسات کارگروه آرد و نان استان و شهرستان‌ها و مصوبات مربوطه تصریح کرد: بر این اساس مقرر شده است که واحدهای نانوایی از بافت مرکزی و پرتردد که تعداد واحدها نیز بالاست برای تامین نیاز خانوارها به شهرک‌های اقماری و جدیدالتاسیس منتقل شوند، تاکید می‌کنیم به هیچ عنوان مجوز جدید واحد نانوایی صادر نمی‌شود بلکه بحث انتقال واحدهای نانوایی در دستور کار مسئولان ذیربط است که بر اساس جمعیت هر منطقه واحد نانوایی منتقل می‌شود.

دوشیفته شدن 71 نانوایی در زنجان!

به گفته «زمانی»،  71 واحد نانوایی لواش، بربری و سنگک برای ارائه خدمات و تامین نان شهروندان زنجانی از تاریخ 25 مرداد سال جاری تا اطلاع ثانویی در سطح شهر زنجان خدمات مربوط به پخت نان را انجام می‌دهند. این اقدام پس از عدم همکاری تعدادی از واحدهای نانوایی پس از طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در دستور کار قرار گرفت.

 مدیرکل غله استان زنجان با اشاره به پخت یکسره برخی از نانوایی‌ها تصریح کرد: بر اساس مصوبات قرارگاه مردمی سازی یارانه‌ها و تاکیدات مقام عالی استان بصورت فوق العاده ارائه خدمات می‌کنند. در حال حاضر 46 واحد منتخب نانوایی لواش به صورت یکسره از اول صبح تا ساعت 17 عصر تا اطلاع ثانوی به‌ صورت فعال در دو شیفت کاری فعالیت می‌کنند.

این مسئول  با بیان اینکه آردهای تخصیصی در قالب فوق العاده هستند، ابراز کرد: 25 واحد منتخب نانوایی بربری و سنگک نیز، ساعات پخت خود را نسبت به تعداد تخصیص سهمیه آرد در شیفت صبح و عصر تا اطلاع ثانوی افزایش می‌دهند .

 مدیرکل غله استان زنجان با رد هر گونه تعطیلی غیرقانونی و خارج از توافق واحدهای نانوایی ادامه داد: با هماهنگی‌هایی که از طریق بازرسین سازمان جهادکشاورزی استان و تعزیرات حکومتی انجام گرفته، بررسی و صحت عملکرد واحدهای نانوایی مشمول تخصیص آرد فوق العاده به صورت روزانه و مستمر مورد نظارت و کنترل قرار می‌گیرد.

تامین و ذخیره 73 تن اقلام موردنیاز آئین عزاداری اربعین

زمانی در بخش دیگری از اظهارات خود به تامین کالاهای مورد نیاز زائرین اربعین حسینی اشاره کرد و افزود: 73 تن برنج،  آرد و شکر به منظور برپایی آئین‌های عزاداری اربعین حسینی و توزیع نذورات با قیمت‌های مصوب در اختیار ستاد عتبات عالیات، هیئت‌های مذهبی و تکایا قرار می‌گیرد.

این مسئول با اعلام اینکه این کالاها شامل 41 تن برنج، 30 تن آرد و 2 تن شکر است، تاکید کرد: توزیع اقلام مذکور که برای برپایی مواکب‌های اربعین حسینی در کشور عراق در نظر گرفته شده است و با هماهنگی و معرفی نماینده ستاد عتبات عالیات استان زنجان، تحویل می‌شود.

زمانی با تاکید بر اینکه طرح عرضه کالاهای مورد نیاز موکب های اربعین حسینی برای این ایام، با قیمت دولتی تعیین شده است، تصریح کرد: این کالاها از محل انبارهای ادارات کل غله و خدمات بازرگانی زنجان و کارخانجات آردسازی استان زنجان تامین شده است.

44 درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شد!

وی همچنین در رابطه با خرید تضمینی گندم هم گفت: بیش از 300 هزارتن گندم از کشاورزان عزیز که بزرگترین عملیات لجستیکی و حمل و نقل در سطح استان بوده و در قالب 36 هزار محموله از 120 هزار گندمکار توسط 35 مرکز ملکی، کارخانجات آردسازی، سلیوهای بخش خصوصی و مراکز تعاونی های روستایی طی یک سال گذشته انجام شده است.

«زمانی» بهای خرید تضمینی گندم را به ارزش  بیش از 3 هزار میلیارد تومان در یکسال گذشته ( بیش از 1700 میلیارد تومان پرداخت شده است) اعلام کرد.

مدیرکل غله استان زنجان در رابطه با خرید تضمینی دانه‌های روغنی هم ابراز کرد: خرید تضمینی بیش از 750 تن دانه‌های روغنی کلزا و گلرنگ به ارزش 15 میلیارد تومان در یک سال گذشته انجام شده است.

او همچنین به تهیه و تامین حدود 150 هزار تن گندم جهت تولید و استحصال آرد مصارف مختلف استان زنجان اشاره کرد و گفت: تامین، پیگیری و جذب 25 هزار تن گندم خارجی و کیفی جهت اختلاط و ارتقای سطح کیفی آرد تولیدی کارخانجات آرد، تامین گندم مورد نیاز استان‌های تهران، آذربایجان شرقی و غربی، البزر، قزوین، خراسان رضوی و کرمان از طریق حمل و نقل ریلی و جاده ای به میزان تقریبی 18 هزار تن در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل غله استان زنجان با بیان اینکه خرید گندم در فصل جدید بیش از 202 هزار تن بوده است، تصریح کرد: تا کنون حدود 1011 میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران استان پرداخت شده است با این حساب از 28 خرداد تا کنون (9 شهریورماه 1401) حدود 44 درصد از مطالبات به حساب گندمکاران واریز شده است. لازم به ذکر است کل مطالبات مربوط به خرید 72 هزار تن گندم در سال 1400 به طور کامل پرداخت شده است.

«زمانی» عنوان کرد که خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان سال زراعی 1400 و خرید در فروردین و اردیبهشت 1401، یعنی  27 هزار تن از کل مطالبات پرداخت شده است.

تامین آرد

مدیرکل غله استان زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود به ظرفیت ذخیره سازی آرد اشاره کرد و افزود: توانایی تولید 400 هزار تن آرد توسط 6 کارخانه آرد سازی فعال و مجهز به تکنولوژی روز دنیا وجود دارد که با توجه وضعیت موجود کارخانجات آردسازی با یک سوم ظرفیت فعالیت می‌کند.

این مسئول با اشاره به تهیه و تامین حدود 120 هزار تن آرد برای مصارف مختلف نانوایی در هر سال عنوان کرد: تامین و توزیع حدود 7 هزار تن آرد خام روستایی برای 420 روستای فاقد نانوایی در سطح استان و تهیه و تامین حدود هزار تن آرد جهت مصرف در ایام و مناسبت های ویژه و خاص از اقدامات این اداره بوده است.

پرداخت تسهیلات یارانه‌ای به نانوایی‌ها

مدیرکل غله استان زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود اعلام کرد که زنجان جزو رتبه برتر کشوری در تولید انواع نان بر اساس نتایج مرکز پژوهش‌های غلات کشور قرار دارد.

وی با اشاره به رصد، پایش و نظارت بر تولید محصولات کارخانجات آردسازی استان در راستای افزایش تولید کیفی نان شهروندان، انجام تمهیدات لازم برای تولید بیش از 100 هزار قرص نان در دهه اول محرم جهت رفاه حال شهروندان و مهیمانان و اندیشیدن تمهیدات لازم برای تولید بیش از 40 هزار قرص نان در هر روز برای مصرف شرکت‌های صنعتی، خوابگاه‌های دانشگاهی، بیمارستان‌ها، پادگان‌های نظامی و انتظامی، خانه سالمندان و سایر نهادها و ارگان‌های دیگر را از جمله اقدامات انجام شده در این ارگان اعلام کرد.

مدیرکل غله استان زنجان در رابطه با پرداخت تسهیلات یارانه‌ای به واحدهای نانوایی هم گفت: پرداخت بیش از 23 میلیارد تومان تسهیلات یارانه‌ای بانکی برای 311 واحد نانوایی جهت بهسازی، نوسازی و تعویض تجهیرات نانوایی از جمله پیگیری‌های این دستگاه بوده است.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانغله زنجانولی‌الله زمانی
sedayezanjannews.ir/nx9175


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»