کد خبر: 9204
1401/06/29 - 13:13


صدای زنجان ادعای صفر بودن نرخ بیکاری در «هیدج» به‌واسطه صنعت کفش را بررسی می‌کند؛

کفشِ پابرهنه هیدج

مدیرعامل توسعه تعاونی کفش هیدج: بیکاری در هیدج صفر است اما اگر حمایتی از تولیدکنندگان نگیرد، به‌تدریج تولید متوقف و نیروها تعدیل می‌شوند!/ مردم هیدج: واحدهای تولید کفش فضاهای مسکونی هیدج را اشغال کرده‌اند، واحدها را به خارج از شهر منتقل کنید!/ تولیدکنندگان: شعار ندهید! وعده ایجاد شهرک تخصصی تولید کفش هیدج را برای حمایت از برند و صنعت کفش عملی کنید! یک منبع آگاه: شرکت شهرک‌های صنعتی در راستای حمایت از تولیدکنندگان کفش هیدج کاری نکرده است!/ مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان و رئیس سازمان صمت استان پاسخی ندادند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان چهارم مردادماه سال جاری در جلسه بررسی مسائل زنان کارآفرین استان زنجان ادعا کرده بود که بخش عمده اشتغال شهر هیدج مربوط به صنعت کفش است که این مسئله شهرهای اطراف آن را نیز تحت تأثیر قرار داده و بر این مبنا هیدج به‌عنوان شهری با نرخ بیکاری صفر محسوب می‌شود که چنین شرایطی در کشور انگشت‌شمار است.

 اما تولیدکنندگان و شهروندان هیدجی می‌گویند مسئولان به‌جای افتخار کردن به صفر بودن بیکاری در هیدج که مرهون تلاش بخش خصوصی است بهتر است راه‌حلی برای رفع مشکلات نقدینگی واحدها ارائه کنند قبل از اینکه نیروهای شاغل بیکار شوند! از طرفی دیگر برای حمایت از برند کفش هیدج و رفع مشکلات مستأجران، وعده شهرک تخصصی تولید کفش هیدج را عملی کنند.

یکی از فعالان حوزه کفش در واکنش به این اظهارات می‌گوید: مسئولانی که به صفر بودن بیکاری در هیدج به‌واسطه صنعت کفش افتخار می‌کنند، بهتر نیست اول خودشان برای حمایت از این صنعت و کاهش مشکلات مالی صنعتگران حوزه کفش و البته حفظ برند کفش هیدج کاری کنند؟

او بابیان اینکه کفش هیدج فرصتی ارزشمند و منحصربه‌فرد درزمینهٔ توسعه اشتغال پایدار در استان زنجان است که طی سال‌های اخیر باوجود همه چالش‌ها توانسته رشد خوبی داشته باشد، تصریح می‌کند: آن‌طور که مسئولان  تعاونی تلاش‌گران کفش هیدج اعلام می‌کنند 40 درصد کفش‌های بچه‌گانه کشور در هیدج تولید می‌شود. کیفیت کفش‌های هیدج در بعضی مواقع به حدی بالا است که با برندهای معتبر سایر استان‌ها بدون اینکه نامی از این شهر داشته باشد، در بازارهای سراسر کشور جولان می‌دهند که این امر نشان‌گر موفق نبودن در حوزه برند سازی این صنعت است که قطعاً به این صنعت در هیدج آسیب زده و خواه‌وناخواه اشتغال در این صنعت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد که به‌شخصه نگران این موضوع هستم.

او با اشاره به مشکلات نقدینگی واحدهای تولیدی از مسئولان می‌خواهد تا برای حمایت از بخش تولید و اشتغال صنعت کفش هیدج برنامه‌های خود را اعلام کنند.

دیگر شهروند هیدجی نیز به صدای زنجان می‌گوید: تقریباً در این چند سال هرکدام از مسئولان استان زنجان که راهی شهر هیدج شده‌اند بلافاصله وعده «ایجاد شهرک تخصصی تولید کفش» به ذهنشان رسیده و آن را بیان کرده‌اند تا خودی نشان دهند اما دریغ از عمل به یکی از این وعده‌ها! آخرین مورد از اظهار این وعده به آقای شجاعی، نماینده مردم شهرستان‌های ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس می‌شود که ایشان هم بر «ایجاد شهرک تخصصی کفش در هیدج» تأکید کرده‌اند.

این شهروند ادامه می‌دهد: آیا بهتر نیست برای حمایت از صنعت کفش هیدج که به قول مسئولان در کاهش و یا به صفر رسیدن بیکاری نقش بسزایی داشته است، کاری کنیم؟ مسئولان برنامه‌ای برای توسعه سایت صنعتی هیدج در راستای ایجاد شهرک تخصصی تولید کفش ندارند؟

مسئولان فقط شعار داده‌اند!

علی‌اکبر ملک محمدی، مدیرعامل توسعه تعاونی کفش هیدج نیز معتقد است: مسئولان در حوزه همکاری برای تقویت صنعت کفش هیدج و حمایت از آن در حد حرف اقدام کرده‌اند و در عمل کاری که به درد این صنعت بخورد، انجام نداده‌اند.

وی با اشاره به استقرار نزدیک به 100 کارگاه تولید کفش در سایت صنعتی هیدج عنوان می‌کند: مساحت سایت حدود 2 هکتار است که در سال 93 نزدیک به 100 واحد مستقرشده‌اند که از این تعداد حدود 70 مورد فعال و مابقی در حال احداث هستند. البته این سایت تا حدود 3 هکتار دیگر قابلیت توسعه دارد، مسئولان از مدت‌ها قبل وعده توسعه سایت برای اهداف اقتصادی را می‌دهند اما برخی از ارگان‌ها برای کسب سود، قیمت‌های آن‌چنانی برای زمین‌ها در صورت توسعه دادن سایت را اعلام می‌کنند! ازاین‌رو تا به امروز سایت توسعه‌نیافته است باور می‌‌کنید حتی یک مورد از مشکلات سایت (محل استقرار کارگاه‌های تولید کفش) حل‌نشده است؟

در حال حاضر 300 واحد تولید کفش اعم از دستی و صنعتی در هیدج فعالیت می‌‌کنند که 200 مورد آن دارای مجوز و مابقی فاقد مجوز هستند.

علی‌اکبر ملک محمدی، مدیرعامل توسعه تعاونی کفش هیدج تأکید می‌کند که بیکاری در هیدج باوجود واحدهای صنعتی و دستی تولید کفش، وجود ندارد، حتی برخی از نیروهای شاغل در کارگاه‌ها غیربومی هستند به این معنا که علاوه بر اشتغال برای هیدجی‌ها و شهرهای اطراف، برای سایر استان‌ها نیز اشتغال‌زایی شده است اما میزان شعارها برای تقویت این صنعت و تداوم اشتغال و رونق بیشتر از عمل است!

ادعای ایجاد شهرک تخصصی تولید کفش هیدج 5 ساله شد!

به گفته ملک محمدی، ایجاد شهرک تخصصی تولید کفش واقع در اراضی بالای اتوبان از حدود 5 سال پیش مطرح است اما تا امروز این وعده باوجود رفع مشکلات مربوط به معارضان، رنگ و بوی حقیقت نگرفته است.

مدیرعامل توسعه تعاونی کفش هیدج در این خصوص می‌گوید: ما می‌گوییم با توسعه اراضی اطراف سایت، می‌توان شهرک تخصصی تولید کفش ایجاد کرد، مسئولان نیز در حرف این مهم را برای رونق صنعت کفش هیدج مؤثر می‌دانند. روبروی سایت 2 شرکت 4 هزار متری واقع‌شده‌اند. در سایت به علت مسائل مربوط به اعتبارات، تقریباً برق‌رسانی با مشکلاتی مواجه است اما آب و گازرسانی به واحدهای مستقر انجام‌شده است.

ملک محمدی با اشاره به مسئولیت شرکت شهرک‌های صنعتی، شهرداری و شورای شهر و اداره ثبت و سایر ارگان‌ها برای ایجاد شهرک تخصصی تولید کفش معتقد است که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به‌عنوان مهم‌ترین ارگان می‌تواند در تحقق این امر دخیل باشد که البته بعید می‌دانم تا به امروز حمایتی در این خصوص کرده باشد! سازمان صمت استان زنجان یکی از ارگان‌هایی است که می‌تواند در این امر تأثیرگذار باشد اما تاکنون نقشش بسیار کمرنگ بوده است!

صدای زنجان موضوع عدم تحقق ایجاد شهرک تخصصی تولید کفش در هیدج پس از 5 سال، صنعتی که به گواه مسئولان استانی حوزه صنعت در کاهش و حتی به صفر رسیدن نرخ بیکاری هیدج نقش داشته است و همین‌طور مشکلات مالی تولیدکنندگان را از طریق ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان و مدیران زیرمجموعه این سازمان پیگیری کرد اما امکان گفت‌وگو با هیچ‌یک از آن‌ها میسر نشد.

البته در پیگیری‌ها به صدای زنجان گفته شد که «صدور مجوزهای مربوط به استقرار واحدهای خصوصی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی از وظایف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان بود که از سال 86 به شرکت شهرک‌های صنعتی واگذارشده است و فقط مسئول صدور مجوزهای تولیدی مربوط به واحدهای تولید کفش، سازمان صمت است به شرطی که مجوز صنعتی اخذ کنند، اما حدود 200 واحد دارای مجوز صنفی و صنعتی هستند که حدود 18 مورد مجوز صنعتی و مابقی صنفی است!»

محسن عباسی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان نیز امکان گفت‌وگو نداشت تا به‌عنوان مدیر مربوطه پاسخگوی سردرگمی فعالان حوزه تولید کفش باشد.

واحدهای تولید کفش هیدج در آستانه تعطیلی!

روش تولید کفش به‌صورت دستی و با تهیه زیره آماده کفش و به‌صورت صنعتی و به شیوه تزریق کامل کفش انجام می‌گیرد.

به گفته رضا، یکی از فعالان این حوزه، واحدهای صنفی هیدج از زیره آماده استفاده می‌کنند ولی واحدهای صنعتی از طریق تزریق تولید باکیفیت‌تر انجام می‌دهند. جنس زیره ها از انواع پلی‌اورتان است و تا جایی که اطلاع دارم  در هیدج یک واحد تولیدکننده زیره کفش موجود است و مابقی از تهران، تبریز، اصفهان و یزد تأمین می‌شود.

فعالان این حوزه معتقدند: نبود نقدینگی به میزان لازم و نیاز به سرمایه در گردش با توجه به شرایط اقتصادی و نیاز بازار، نبود آموزش و نیروی کار ماهر برای تولید کفش باکیفیت مناسب از مشکلات این صنعت در هیدج است.

گفته می‌شود، پس از شرایط کرونایی، بازرگانان کشور افغانستان متمایل به تهیه کفش از شهر هیدج شده‌اند. ولی به لحاظ عدم وجود سیاست فروش واحد بین تولیدکنندگان، محصولات معمولاً باقیمت نازل به فروش می‌رسند.

چرم مصنوعی در کنار زیره کفش از دیگر مواد اولیه مهم است که از طریق تولیدکنندگان چرم مصنوعی تهیه می‌شود به‌طوری‌که حدود 3 نمایندگی فروش آن‌ها در شهر هیدج فروش دایر شده که لزوم راه‌اندازی هرچه سریع‌تر شرکت چرم مصنوعی زنجان در این میان احساس می‌شود.

تولیدکنندگان خطاب به تصمیم گیران می‌گویند: شعار ندهید! وعده ایجاد شهرک تخصصی تولید کفش هیدج را برای حمایت از برند و صنعت کفش عملی کنید!

علی‌اکبر ملک محمدی، مدیرعامل توسعه تعاونی کفش هیدج هم در واکنش به عدم تعیین تکلیف موضوع ایجاد شهرک‌ تخصصی تولید کفش با اشاره به تفکیک وظایف ادارات و ارگان‌ها در رابطه با صنعت کفش هیدج در ستاد اقتصاد مقاومتی در سال 98 عنوان می‌کند: تا به امروز به مشکلات این صنعت توجهی نشده است. من از مسئولان استانی و شهرستانی درخواست می‌کنم تا موضوع کفش هیدج در ستاد مقاومتی استان مجدداً موردبحث و بررسی قرار گیرد. در حال حاضر واحدهای تولید کفش در هیدج مشکل نقدینگی دارد و هیچ صندوق و بانکی نیست که از آن‌ها حمایت کند.

مدیرعامل توسعه تعاونی کفش هیدج بابیان اینکه صندوق کارآفرینی به واحدهای تولید کفش وام‌ با درصدهای کم اعطا کرد اما به بهانه‌های مختلف آن را متوقف کرد!، می‌گوید: وقتی واحدی سرمایه در گردش نداشته باشد دیگر نمی‌تواند آن را در بازار عرضه کند، اگر این روند ادامه‌دار باشد به علت عدم توانایی مالی، تولید متوقف و درنهایت منجر به تعدیل نیرو خواهد شد.

یک منبع آگاه نیز بابیان اینکه موضوع خوشه‌بندی کفش هیدج از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی پیگیری می‌شد، عنوان می‌کند: در این راستا فعالان خصوصی تولید کفش هیدج اتحادیه‌ای را تشکیل و از شهرداری زمین خریداری کرده و نهایتاً از شرکت شهرک‌های صنعتی، مجوزی دریافت کرده‌اند وگرنه شرکت شهرک‌های صنعتی هیچ اقدامی در حوزه حمایت از واحدها اعم از مشوق، اعطای تسهیلات و غیره نکرده است.

اشغال فضاهای مسکونی هیدج توسط واحدهای تولید کفش!

فعالان صنعت کفش و بوجاری در هیدج می‌گویند: با توجه به این‌که بخش عمده شاغلان در این واحدها فاقد مسکن هستند، انتظار داریم مسئولان برای بهبود مشکلات بومی‌های شهر کاری کنند. در حال حاضر غیربومی‌های پول‌دار با استقرار در این شهر صاحب مسکن شده‌اند و با پرداخت مبالغ نامتعارف به فروشندگان هم بازار مسکن را آشفته کرده‌اند و هم صاحب شهر شده‌اند. دیر یا زود اگر اقدامی در رابطه با مسکن و تعیین تکلیف اراضی خارج از محدوده صورت نگیرد، شهر هیدج از بومی‌ها تخلیه می‌شود!

ازنظر آن‌ها ایجاد شهرک تخصصی تولید کفش می‌تواند در انتقال واحدهای تولیدی از داخل شهر به این مناطق مؤثر بوده و از سویی دیگر منجر به حفظ برند کفش هیدج و جذب مشتریان و فروشندگان عمده داخلی و خارجی شود.

علی یکی از مشاوران املاک منطقه هم در این خصوص می‌گوید: درست است که مسئولان در حوزه مسکن ملی برنامه‌هایی دارند اما با توجه به تجربه‌ای که در حوزه املاک دارم، نزدیک به 300 واحد مسکونی برای خانواده‌ها نیاز داریم که اگر واحدهای کارگاهی در شهرک تخصصی مستقر شوند 10 روزه جای این واحدها با سکونت خانواده‌ها پر می‌شود.

البته تعدادی از مسئولان صنعتی و صنفی معتقدند که با توجه به نیاز مصرف‌کنندگان به خرید کفش، استقرار و فعالیت واحدهای تولیدی کفش دارای مجوز صنفی در داخل شهر ضروری است و نباید انتظار داشت که این واحدها نیز به سایت منتقل شوند.

سید محمود موسوی، رئیس اتاق اصناف زنجان در این خصوص به صدای زنجان می‌گوید: واحدهای تولیدی صنفی معمولاً مرتبط با مصرف‌کننده هستند مگر اینکه تولیداتشان انبوه باشد که در آن زمان می‌توانند در شهرک صنعتی مستقر شوند.

برای حمایت از برند و صنعت کفش، وعده ایجاد شهرک تخصصی هیدج عملی شود!

آمار دقیقی از میزان تولیدات در حدود 300 واحد مجاز و غیرمجاز واحدهای دستی و صنعتی تولید کفش در هیدج وجود ندارد اما علی‌اکبر ملک محمدی، مدیرعامل توسعه تعاونی کفش هیدج می‌گوید به‌طور متوسط روزانه هر واحد تولید دستی کفش 200 تا 500 جفت و واحدهای صنعتی تولید ماشینی کفش به‌طور متوسط بالای 10 هزار جفت کفش تولید می‌کنند.

مدیرعامل توسعه تعاونی کفش هیدج با اشاره به حضور مستقیم تجار افغانی، تاجیک، عراقی، مصری و اهل تونس در کنار فروشندگان کفش از اقصی نقاط کشور در هیدج برای خرید عمده کفش و نقش این صنعت در کاهش نرخ بیکاری و اشتغال‌زایی برای مردم داخل شهر و شهرهای زنجان و استان‌های کشور ادامه می‌دهد: تجار مشهد، اصفهان و قم تولیدات کفش هیدج را بانام شهر خود به بازارهای جهانی صادر می‌کنند. به نظرم با ایجاد شهرک تخصصی تولید کفش در هیدج علاوه بر ایجاد فضا برای سکونت متقاضیان مسکن، می‌توان در حفظ برند کفش هیدج به نام استان زنجان و شهر هیدج گام مهمی برداشته و دائماً بر صفر بودن بیکاری در هیدج و نقش این صنعت در اشتغال هم‌وطنان سرتاسر کشور افتخار کرد!

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکفش هیدجبیکاری
sedayezanjannews.ir/nx9204


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»