کد خبر: 9207
1401/06/31 - 12:51


صدای زنجان بلاتکلیفی 33 ساله اعضای تعاونی‌های مسکن ویلاشهر یک و دو را بررسی می‌کند؛

توافقِ جنجالی برای ویلاشهری‌های زنجان

اعضای تعاونی ویلاشهر یک و دو: توافق اخیر هیئت‌مدیره‌ها با راه و شهرسازی را نمی‌پذیریم!/ مدیرعامل هیئت‌مدیره ویلاشهر یک: بر اساس مصوبه مجمع، با اداره کل راه و شهرسازی توافق کردیم!/ مدیرعامل هیئت‌مدیره ویلاشهر دو: مسئولان استانی با تصمیمات تبعیض‌آمیزشان مردم را 33 سال بلاتکلیف کرده‌اند!/ یک منبع آگاه دولتی: توافقنامه هیئت‌مدیره ویلاشهر یک و دو با راه و شهرسازی غیرقانونی است! مسئولان اداره کل تعاون کجا بودند؟

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- توافق اسفندماه سال 1400 شرکت‌های تعاونی ویلاشهر یک و دو با اداره کل راه و شهرسازی استان هم‌زمان با اعلام گذر کمربندی شمالی زنجان و انطباق بستر کمربندی روی زمین‌های متعلق به این دو شرکت تعاونی که بر اساس آن 496 متر برای هر 8 نفر در نظر گرفته شود منجر به واکنش ذی‌نفعان شده است.

ذی‌نفعان شرکت تعاونی ویلاشهر یک و دو در گفتگو با صدای زنجان مدعی‌ هستند: ارزش زمین‌ها که در پهنه استراتژیک قرارگرفته‌اند بالاست و مسئولانی که در این 33 سال به بهانه‌های مختلف اجازه ورود این اراضی به محدوده شهری را نداده‌اند با اعلام گذر کمربندی شمالی زنجان که خواه‌وناخواه اراضی ویلاشهر یک و دو را وارد محدوده می‌کند، می‌خواهند با این توافق که البته به ضرر اعضا است، به اهداف خود برسند!

شرکت تعاونی ویلاشهر یک موسوم به «سینا» متعلق به کارکنان دولت، در سال 69-68 شروع به عضوگیری و خرید زمین کرده است که با حدود 1200 نفر شکل‌گرفته است. لازم به ذکر است که تأسیس رسمی این شرکت تعاونی تحت عنوان «ویلاشهر» بوده است اما در سال 76 با ثبت شرکت، به دو شرکت تعاونی «ویلاشهر یک» یا سینای زنجان مربوط به کارمندان دولت و «ویلاشهر 2» یا سپهر زنجان مربوط به اصناف تفکیک‌شده و ادامه به کار می‌دهد.

به گفته ذی‌نفعان، شرکت تعاونی ویلاشهر یک (کارمندان دولت) در سال 69-68 با پول اعضا زمینی به مساحت حدود 232 هکتار زمینی در ضلع شمالی فاز 5 گلشهر با «کاربری زراعی» خریداری کرد یعنی قبل از ممنوعیت خرید اراضی زراعی از سوی تعاونی‌های مسکن که در سال 81 لازم‌الاجرا شد، پس خرید زمین توسط این تعاونی کاملاً قانونی بوده است.

فعالیت جانبی شرکت تعاونی سینای زنجان «چندمنظوره» بوده و با تغییر ماهیت طبق قانون این شرکت تعاونی اجازه فعالیت در حوزه مسکن را داشته است.

33 سال بلاتکلیفی!

یکی از اعضای شرکت تعاونی سینای زنجان (ویلاشهر یک) که از دهه 70 با پرداخت 400 هزار تومان سهامدار این شرکت شده است به صدای زنجان می‌گوید: من معلم هستم و تقریباً در سال 1374 که اتفاقاً اوایل خدمتم هم بود با اخذ وام توانستم 400 هزار تومان که آن زمان مبلغ زیادی بود را تهیه و به‌حساب این شرکت واریز کنم، در این سال‌ها بارها برای تعیین تکلیف زمین مربوط به خودم مراجعه کرده‌ام اما هر بار اعضای هیئت‌مدیره وعده پیگیری وارد شدن اراضی به داخل محدود قانونی و مجوز برای قطعه‌بندی زمین‌ها را داده‌اند.

وی بابیان اینکه تعدادی از سهامداران و ذی‌نفعان اراضی ویلاشهر فوت‌شده‌اند، ادعا می‌کند: 33 سال کم نیست! چرا باید تعیین تکلیف مردم و رسیدگی به مطالبات آن‌ها طولانی شود؟ 33 سال است که هیئت‌مدیره فقط وعده پیگیری مطالباتمان را می‌دهند، هیچ مسئولی هم نظارت نمی‌کند که ببیند چه بر سر مساحت زمین‌ها و بیت‌المال آمده است! به هیئت‌مدیره می‌گوییم نتیجه پیگیری‌هایتان چه شده جواب سربالا می‌دهند! خب وقتی از سال 74 تغییر آن‌چنانی در ترکیب هیئت‌مدیره نمی‌بینیم و هیچ ارگانی هم برایش مهم نیست که اعضای هیئت‌مدیره که چندین سال است در شرکت حضور دارند بدون اینکه مشکلی از مشکلات اعضا و ذی‌نفعان حل‌شده باشد مشخص است، مسائل حل نمی‌شود چون آقایان دغدغه‌شان نگه‌داشتن میز و صندلی و موقعیت در هیئت‌مدیره شرکت تعاونی ویلاشهر سپهر است و انتخابات را به‌گونه‌ای ترتیب می‌دهند که جز خودشان کسی انتخاب نشود!

بااینکه تکلیف زمین‌ها مشخص نیست، هیئت‌مدیره اعضا را افزایش می‌دهند!

دیگر ذی‌نفع این شرکت تعاونی نیز با یادآوری برگزاری مجمع عمومی شرکت تعاونی ویلاشهر سینا زنجان در 10 شهریورماه امسال در محل مسجد زینبیه زنجان که به علت حواشی به وجود آمده ناتمام ماند به صدای زنجان می‌گوید: مسئولان هیئت‌مدیره شرکت تعاونی ویلاشهر سینای زنجان در ابتدا باید مشخص کنند که چگونه تعداد اعضا از 1200 نفر به 1438 نفر رسیده است! از این ابهام که بگذریم هیچ نشانی و آدرسی از 300 نفر از اعضای شرکت در دست هیئت‌مدیره نیست آیا مسئولانی که در رأس هیئت‌مدیره هستند نباید این مهم را پیگیری کنند؟

به دنبال اصرار ذی‌نفعان شرکت تعاونی ویلاشهر یک مبنی بر مهندسی انتخابات، «علی اجلی»، مدیرعامل این شرکت با رد این ادعاها می‌گوید: تمامی اقدامات صورت گرفته توسط هیئت‌مدیره بر اساس قوانین و ضوابط بوده است و مدارک و مستندات آن نیز موجود است. اگر در این مدت تعداد اعضا افزایش‌یافته به علت این بوده که وراث فوتی‌ها به لیست ذی‌نفعان و اعضا افزوده و محاسبه‌شده است.

اجلی در پاسخ به این سؤال که تعداد ذی‌نفعان فوت‌شده شرکت تعاونی ویلاشهر سینای زنجان چقدر بوده است که تعداد اعضا از 1200 نفر به بالای 1300 نفر رسیده است به صدای زنجان می‌گوید: شاید تعداد فوتی‌ها به 10 نفر برسد!

مجامع غیرقانونی!

طبق اساسنامه، برای برگزاری مجمع باید اطلاع‌رسانی‌ها از طریق چاپ آگهی در روزنامه‌ کثیرالانتشار و ارسال ابلاغیه به درب منازل اعضا در دستور کار باشد البته در کنار اساسنامه به‌صورت دستی، جمله «یا ارسال پیامک ابلاغیه» نیز اضافه‌شده است. آیا هیئت‌مدیره موارد ذکرشده در قانون برای برگزاری مجامع را رعایت کرده است؟

او با یادآوری برخی حواشی در مجمع شرکت تعاونی ویلاشهر یک در 30 مهرماه سال 1400 مدعی است که عامل تشنج در تعاونی‌های مسکن فرقی نمی‌کند ویلاشهر یک باشد یا دو، برگزاری غیرقانونی مجامع است که باید از سوی مسئولان موردتوجه باشد.

او بابیان اینکه در مجمع نیمسال نخست شهریورماه امسال که در زینبیه برگزار شد، حدود 700 نفر از اعضا (خانم و آقا) در مسجد حضور داشتند و حدود 300 نفر نیز به علت محدودیت فضا در بیرون مسجد حضور داشتند تا در رأی‌گیری شرکت کنند، اضافه می‌کند: ما برای حضور در مجمع در آن مکان حضور داشتیم، بیش از نیمی از اعضای شرکت نیز در محل حضور داشتند اما در بلندگوی مسجد اعلام کردند که «مجمع به حدنصاب نرسیده است!» این جمله منجر به نارضایتی و درنهایت منجر به برخورد فیزیکی حاضران با تعدادی از هیئت‌مدیره ویلاشهر یک هم شد.

مجمع عمومی شرکت تعاونی ویلاشهر سینای زنجان جمعه هفته جاری (یکم مهرماه 1401) در محل مجموعه ورزشی کارگران با حضور ناظران قانونی برگزار می‌شود. یکی از ذی‌نفعان شرکت تعاونی ویلاشهر یک به صدای زنجان می‌گوید: امیدواریم مجمع یکم مهرماه با رعایت قانون و اعزام بازرسان بی‌طرف اداره کار، برگزار شد.

تائید انتخابات «مهندسی‌شده» در شرکت تعاونی ویلاشهر یک!

یک منبع آگاه دولتی نیز با تائید این اظهارات می‌گوید: از بین حدود 1400 ذی‌نفع تعاونی  ویلاشهر یک، درنهایت 100 نفر به مجمع می‌‌آمدند و یکی از اعضای هیئت‌مدیره 25 سال است که در هیئت حضور دارد. رویه برای دیگر اعضا هم این شکل است یعنی فرد 3 سال به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره انتخاب می‌شود، سال بعد مدیرعامل و 3 سال بعد هم عضو اصلی! 25 سال بود که هیئت‌مدیره انتخابات را «مهندسی» می‌کرد اما با مدیریتی که شده است جمعه یکم مهرماه 1401، مجمع شرکت تعاونی ویلاشهر یک زنجان (سینا) در محل مجموعه ورزشی کارگران برگزار می‌شود و سعی شده است روند برگزار کاملاً قانونی باشد هرچند برخی از مسئولان اداره کل تعاون استان با علم به حواشی این شرکت تعاونی، با روال برگزاری قانونی آن‌چنان موافق نیستند!

این منبع آگاه بابیان اینکه شواهد نشان می‌دهد که عملکرد شرکت تعاونی ویلاشهر دو نسبت به ویلاشهر یک درست است، اضافه می‌کند: شرکت تعاونی ویلاشهر یک نزدیک به 200 تا 400 نفر به اعضا اضافه کرده است درحالی‌که مسئولان اداره کل تعاون از هیئت‌مدیره هر دو شرکت خواسته بودند که تعداد اعضا را اضافه نکنند. شرکت تعاونی ویلاشهر دو از حدود 2 سال اخیر به تعداد اعضا نیفزوده است اما شرکت تعاونی ویلاشهر یک هرسال 100 تا 150 نفر به لیست اعضا اضافه کرده است که غیرقانونی است.

چه بر سر مساحت زمین‌های ویلاشهر و بیت‌المال آمده است؟

البته یکی از ذی‌نفعان ویلاشهر دو (سپهر زنجان) می‌گوید: وضعیت اعضای هر دو شرکت تعاونی (ویلاشهر یک و دو) مشابه هم هست. 33 سال است که هیئت‌مدیره‌ها فقط وعده پیگیری مطالباتمان را می‌دهند، هیچ مسئولی هم نظارت نمی‌کند که ببیند چه بر سر مساحت زمین‌ها و بیت‌المال آمده است! وقتی اعضا حرف می‌زنند برخی از هیئت‌مدیره‌ها می‌گویند زمین را از دولتی‌ها هدیه گرفته‌اند! اگر ناظری بود این ادعاها را می‌کردند؟

اما علی اجلی، مدیرعامل شرکت تعاونی ویلاشهر یک می‌گوید: شرکت تعاونی ویلاشهر یک 232 هکتار به‌اتفاق شرکت تعاونی ویلاشهر دو در منطقه گلشهر دارد که 216 هکتار تبدیل به سند شش‌دانگ شده است. 5 هکتار مورد اختلاف تعاونی‌های ویلاشهر یک و دو بوده با فرد عادی، بخشی نیز با تعاونی گلشهر مورد اختلاف بوده، بخشی نیز مربوط به حرایم گاز و برق و آب است که قبلاً مطرح نبود. زمین‌های مورد اختلاف در نقشه مشخص است و کاهش مساحت زمین‌ها و بیان ابهامات اصلاً درست نیست.

زمین‌های منتسب به ویلاشهر و نورپران در سال 1368 و هم‌زمان با زمین‌های گلشهر کاظمیه از روستائیان خریداری‌شده، که در آن زمان امری متعارف به‌حساب می‌آمد. اما برخی از اعضای هیئت‌مدیره شرکت تعاونی ویلاشهر ازجمله مدیرعامل شرکت تعاونی ویلاشهر دو (سپهر) معتقدند به دلیل برخورد دوگانه و تبعیض‌آمیز مسئولین و تصمیم‌گیرندگان استانی در مقاطع زمانی مختلف، بعد از 33 سال  همچنان زمین‌ها و اعضای شرکت‌ها در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

به گفته جلیلی ‌انگورانی، مدیرعامل شرکت تعاونی ویلاشهر سپهر زنجان (ویلاشهر دو) میزان اراضی متعلق به شرکت طبق اسناد مالکیت مربوطه 94.8 هکتار، بخشی از زمینی است که در ضلع شمالی شهر زنجان و در سال 1368 توسط نمایندگان خریداران زمین (موسوم به مجتمع ویلاشهر) در نقطه مرزی زمین‌های نسق داران روستای سایان (بالای فاز 5 زمین‌های گلشهر) و از نسق داران روستای چوره ناب خریداری‌شده است و در حال حاضر به گفته مسئولین امر جزو پهنه استراتژیک برای توسعه آتی شهر زنجان محسوب می‌شود.

بنا به درخواست این شرکت تعاونی موضوع الحاق اراضی این تعاونی در جلسات مورخ 16/9/89 و 25/5/89 تأمین مسکن استان به نسبت 30 به 70 میان تعاونی و دولت وقت و وزیر مربوطه وقت اتخاذ و مراتب در جلسه مورخ 22/4/91 کارگروه کارشناسی، جلسه مورخ 21/5/91 کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی و جلسه مورخ 21/7/91 شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با حضور وزیر وقت موافقت و مصوب شده و به انضمام کلیه اقدامات قانونی طی نامه 54412/85 مورخ 22/2/91 از طریق مدیرکل وقت راه و شهرسازی و تعاونی ویلاشهر سپهر زنجان جهت طرح در شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال‌شده و در این راستا به‌منظور تهیه طرح توجیهی فاز صفر و نقشه‌های موردنیاز و همچنان توپوگرافی هزینه‌های هنگفتی نیز متوجه شرکت شده است.

طی توافقنامه‌ای مراحل قانونی استانی توسط وزیر وقت به استاندار وقت به شماره 02/100/10396 مورخ 28/2/89 ابلاغ شد. مراتب باوجوداینکه در دستور کار جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران قرارگرفته بود به جهت تغییر در مدیریت کشوری و استانی به تهیه‌کننده طرح جامع شهر زنجان موکول شد!

بر اساس نامه شماره 10950807/12 مورخ 18/5/95 مهندسین مشاور معماری و شهرسازی نقش محیط، تهیه‌کننده طرح جامع شهر زنجان در بازگشت به نامه شماره 24330/85 مورخ 4/6/93 و 5487/85 مورخ 18/2/95 اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان (معاونت شهرسازی و معماری) در خصوص نظرخواهی جهت الحاق اراضی موسوم به ویلاشهر زنجان انتقال حق توسعه را حق مسلم و مکتسبه این تعاونی مطابق مصوبات طی شده دانسته است! که بر اساس مدارک موجود که در اختیار صدای زنجان قرارگرفته است، برخلاف اینکه شرکت آمادگی خود را جهت بررسی گزینه‌های پیشنهادی اداره کل اعلام کرده، اداره کل راه و شهرسازی استان این تعاونی را به مسیر دیگری هدایت کرده است که این امر باعث ورود خسارت کلان شده است و البته سپری شدن زمان و افزایش هزینه‌های بی‌رویه و همچنین نارضایتی اعضای تعاونی شده است!

ذی‌نفعان ویلاشهر دو مدعی‌اند: پس از پیگیری‌های متعدد در سال 1376 برحسب پیشنهاد استاندار وقت جهت حل مشکل تعاونی‌های گلشهر، ویلاشهر و نورپران زنجان به میزان 1200 هکتار درخواست الحاق به محدوده قانونی شهر شد و در تیرماه سال 1377 به میزان 650 هکتار به‌شرط حل مشکل تمام تعاونی‌ها مورد موافقت شورای عالی شهرسازی و معماری ایران قرارگرفته ولی این افزایش تنها به تعاونی مسکن گلشهر کاظمیه و سایر متقاضیان متفرقه مسکن راه و شهرسازی استان زنجان اختصاص یافت درنتیجه چون اعضای این تعاونی‌ها اکثراً کارگر و از اقشار آسیب‌پذیر بوده‌اند مورد کم‌لطفی و بی‌مهری مسئولان وقت قرارگرفته و عده‌ای خاص بدون در نظر گرفتن حق‌وحقوق ضعفا و ضوابط شهر باسلیقه خود حدود 20 سال است که شهر زنجان را به نفع عده‌ای خاص به شرق و غرب زنجان توسعه‌ داده‌اند!

یکی از ذی‌نفعان زمین‌های ویلاشهر 2 نیز به صدای زنجان می‌گوید: اطلاع دقیقی از تعداد ذی‌نفعان ندارم اما مطمئناً تعدادشان بالای یک هزار نفر است. حدود 30 سال پیش هیئت‌مدیره وقت شرکت تعاونی ویلاشهر برگه سهامی به خریداران در ازای پرداخت مبلغ پول ارائه کرده است که این برگه‌ها معادل یک قطعه زمین بوده است. تعدادی از افرادی که به امید صاحب مسکن شدن، برگه سهام را خریداری کرده بودند فوت‌شده‌اند و مابقی و وراث فوت‌شدگان چشم به عنایت مسئولان پیر شده‌اند!

او اضافه می‌کند: اگر از تمامی قصوراتی که در این مدت صورت گرفته است، بگذریم باید عرض کنم، در سال 91 الحاق زمین‌های تعاونی‌های مذکور با تغییر کاربری مسکونی ویلایی قطعات تک‌نفره در کارگروه مربوطه استانی مصوب و جهت اخذ مجوز به شورای عالی مسکن و شهرسازی ارسال شد، شورای عالی مسکن کشور هم با طرح موافقت و در شرف ابلاغ آن متأسفانه استاندار وقت تغییر و با به روی کار آمدن استاندار بعدی، ایشان به‌جای پیگیری، مانع از اجرای ابلاغ مثبت شورای عالی مسکن شد! بهانه ایشان نیز هم‌جواری اراضی ویلاشهر با چند هکتار اراضی متعلق به یکی از دلالان حوزه مسکن زنجان بود! اما به نظرم این دلیل خوبی نبود چراکه مردم عادی نباید هزینه می‌دادند!

مسئولان استانی با تصمیمات تبعیض‌آمیزشان مردم را 33 سال بلاتکلیف کرده‌اند!

به گفته عیسی جلیلی ‌انگورانی، مدیرعامل شرکت تعاونی ویلاشهر سپهر زنجان (ویلاشهر دو)، تصمیمات تبعیض‌آمیز مسئولان استانی در ادوار گذشته باعث شده که هم‌اکنون بخش عمده‌ای از زمین‌هایی که درگذشته با نفوذ برخی مسئولین ذینفع با نیت سرمایه‌گذاری به‌صورت نامتوازن وارد محدوده قانونی و خدمات‌رسانی شهری شده، همچنان به‌صورت زمین خام در دست دلالان مانده و ساخت‌وسازی بر روی آن‌ها صورت نمی‌گیرد و هیچ برخورد قانونی با این موضوع تاکنون از طریق مراجع ذی‌ربط صورت نگرفته است و این در حالی است که اعضای شرکت‌های ویلاشهر و نورپران همچنان در حسرت و آرزوی یک سرپناه به سر می‌برند.

مدیرعامل شرکت تعاونی ویلاشهر سپهر زنجان در پاسخ به این سؤال که متوسط مبالغ واریزی ذینفعان چقدر بوده و تا کی ادامه داشته اعلام نمودند: با توجه به مصوبات مجامع عمومی شرکت در سال‌های مختلف، سقف مبالغ واریزی اعضا 500 هزار تومان تعیین گردیده است که عده کثیری از اعضا به‌مرور از  سال‌های دهه 70  تاکنون به‌حساب شرکت واریز و در قبال آن دفترچه سهام دریافت کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت تعاونی ویلاشهر سپهر زنجان به صدای زنجان می‌گوید: درگذشته قراردادی با اداره کل راه و شهرسازی با نسبت 30 به 70 یعنی 30 درصد سهم اعضای شرکت و 70 درصد سهم دولت در ازای انجام آماده‌سازی و انجام کلیه خدمات روبنایی و زیربنایی توسط دولت برای کلیه اعضای شرکت با همراهی شرکت ویلاشهر سینا زنجان منعقد نموده بودیم که متأسفانه با کارشکنی مسئولین وقت استان به سرانجام نرسید.

مدیرعامل شرکت تعاونی ویلاشهر سپهر زنجان که 13 سال سابقه حضور در ترکیب هیئت‌مدیره شرکت دارد در پاسخ به این سؤال که چرا مجمع عمومی شرکت با حضور ذینفعان برگزار نمی‌شود، عنوان می‌کند: با توجه به‌تبعیض و بی‌توجهی که درگذشته توسط  مسئولان استانی و کشوری در حق اعضای شرکت به‌عمل‌آمده اعضای شرکت انگیزه‌ای برای حضور در مجامع عمومی نداشتند اما با اعلام طرح کمربندی شمالی زنجان که بخشی از آن از زمین‌های شرکت عبور می‌کند اعضای شرکت به موضوع حساس شده‌اند.

شرکت تعاونی ویلاشهر دو، مجمع غیرقانونی برگزار نکرده است!

او با تأکید بر اینکه «بنده عدم برگزاری مجمع عمومی را که از سوی برخی ذینفعان گفته می‌شود را قبول ندارم» اضافه می‌کند: به‌جز ایام کرونا مجمع عمومی همه‌ساله برگزارشده و هیئت‌مدیره شرکت هر 3 سال یک‌بار از طریق ارسال پیامک و درج آگهی در روزنامه سرتاسری، مراتب تشکیل  مجمع عمومی جهت انتخاب هیئت‌مدیره جدید را به اطلاع اعضای شرکت می‌رساند و در زمان تعیین‌شده اعضای حاضر در مجمع عمومی با مدیریت اعضای هیئت‌رئیسه مجمع و نظارت کامل  اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی اعضای هیئت‌مدیره جدید شرکت طبق مقررات مربوطه تعیین می‌شود.

نقل‌وانتقال فیش‌ها را طبق دستور اداره تعاون انجام دادیم!

عیسی جلیلی‌انگورانی، مدیرعامل شرکت تعاونی ویلاشهر دو (سپهر) در پاسخ سؤالی مبنی بر اینکه مسئولین دولتی همچنان بر غیرقانونی بودن خریدوفروش فیش تأکیددارند چرا شرکت فرآیند  نقل‌وانتقال فیش‌ها را انجام داده است به صدای زنجان می‌گوید: شرکت ویلاشهر سپهر زنجان از آن دسته تعاونی‌هایی است که از ابتدای تأسیس طبق ضوابط اقدام کرده است. شرکت تعاونی ویلاشهر سپهر زنجان یک شرکت چندمنظوره است که موضوع زمین و مسکن یکی از فعالیت‌های شرکت است که از باب قوانین جاری کشور هیچ‌گونه منعی جهت خریدوفروش سهام وضع نشده است و از باب همکاری با مسئولین استانی، باید عرض کنم شرکت علیرغم عدم همکاری مسئولین استانی درگذشته و ضایع نمودن حقوق اعضای شرکت فقط از باب همکاری در مقاطع زمانی نقل‌وانتقال کارت سهام شرکت را متوقف نموده است که حاصل آن مراجعه متعاملین به دفاتر اسناد رسمی و تنظیم وکالت‌نامه در این خصوص بوده است که گاها چندین وکالت‌نامه توسط دلالان برای یک برگ سهام تنظیم و شرکت را بعداً جهت تنظیم دفتر سهام به علت عدم دسترسی به صاحب سهم اولیه  دچار مشکلات جدی بوده است.

17 بهمن‌ماه سال 97 محمدرضا یوسفی، مدیرکل وقت اداره کل تعاون استان زنجان خطاب به موسوی، رئیس اتاق اصناف زنجان مبنی بر تغییر نوع و ماهیت برخی شرکت‌های تعاونی مسکن اعم از آبادسازان نورپران، ویلاشهر سینا زنجان و ویلاشهر سپهر زنجان تحت نظارت این اداره کل از توزیعی به تولیدی - توزیعی و به‌تبع آن تغییر موضوع فعالیت تعاونی‌های موصوف صراحتاً تأکید کرد؛ «هرگونه دخالت و اظهارنظر اتاق تعاون در خصوص موارد فوق دخالت در امور تعاونی‌ها و امور حاکمیتی این اداره کل و مغایر با مفاد 57 و 66 قانون بخش تعاون و ماده 36 آئین‌نامه اجرایی قانون بخش تعاون است. همچنان تأکید می‌شود که خریدوفروش و نقل‌وانتقال سهام شرکت‌های تعاونی با توجه به شرایط مندرج در اساسنامه آن‌ها و صرفاً با تصویب هیئت‌مدیره شرکت‌های تعاونی امکان‌پذیر است!»

توافق حاشیه‌دار!

گفته می‌شود، موضوع حل مشکل شرکت‌های تعاونی ویلاشهر زنجان، آبادسازان نورپران و نحوه اجرای کمربندی شمالی در جلسات شورای تأمین استان در سال 99 طرح‌شده تا قسمتی از اراضی شرکت‌های تعاونی نامبرده به محدوده شهر زنجان الحاق شود. که در این راستا سه مورد جلسه به‌منظور تفاهم با مدیران اداره کل راه و شهرسازی استان و مدیران این تعاونی در محل آن اداره کل تشکیل گردیده و ضرایب مورد پیشنهادی از سوی اداره کل موردبحث و تبادل قرار گرفت و پیشنهاد شد جهت پاسخگویی به اعضای شرکت نسبت به افزایش ضرایب مساعدت گردد.

با توجه به اینکه پیگیری‌های متعدد و مذاکرات حضوری در خصوص توافق 30 به 70 و مصوبات پایان‌یافته استانی با مدیران استان به حال به ثمر نرسیده است، اعضا و ذی‌نفعان پیگیر حقوق خود هستند.

هم‌اکنون هر یک از اعضای این شرکت حدوداً دارای یک هزار مترمربع زمین خام هستند.

 گفتنی است شرکت تعاونی ویلاشهر سپهر زنجان در سال 68 زمینی به مساحت 94.8 هکتار واقع در ضلع شمالی زنجان و هم‌جوار با محدوده قانونی و خدماتی شهر خریداری کرده است.

26 آبان ماه سال 1400 شرکت تعاونی ویلاشهر سپهر زنجان به امضای عیسی جلیلی‌انگورانی، مدیرعامل این شرکت تعاونی، نامه‌ای به سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ارسال و گفته که «مراتب قبلاً به اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان اعلام‌شده اما به علت مخالف اکثریت اعضای شرکت با پیشنهاد این اداره کل مبنی بر اعلام محدوده قانونی و خدمات شهری زمین‌های موصوف در قبال واگذاری 95 درصد زمین سهم اعضا به دولت (950 مترمربع سهم دولت و 50 متر سهم شرکت مربوط به اعضا) به نظر این توافق بدون سرانجام خواهد بود بنابراین از آن مقام تقاضا داریم در راستای عمل به فرمایشات رهبری در خصوص عدالت ورزی دولت محترم و اینکه هر مصوبه‌ای و بخشنامه‌ای یک پیوست عدالت نیز داشته باشد و با توجه به اینکه تمامی اعضای این شرکت از قشر کارگر بوده و تمکن مالی نداشته و هرکدام چندین سر عائله تحت‌الکفاله هستند دستور فرمایید برای هر عضو این شرکت قطعه زمینی در حد استاندارد واگذار کنند.

گفته می‌شود 7 اسفندماه سال 1400 مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در پاسخ به پیگیری‌های دفتر ریاست جمهوری مبنی بر مطالبات اعلامی از سوی شرکت تعاونی ویلاشهر سپهر زنجان صراحتاً تأکید کرد که «اراضی مربوط توسط شرکت‌های تعاونی در سنوات گذشته خریداری و بدون رعایت قوانین و مقررات به‌صورت سهام در اختیار اعضا قرارگرفته است. لازم به ذکر است ناظر اصلی بر فعالیت‌های تعاونی‌های مزبور اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و موضوع باید از این مرجع پیگیری شود!

برخی معتقدند شرکت تعاونی ویلاشهر سپهر به‌عنوان تعاونی تولیدی و توزیعی نباید در حوزه مسکن فعالیت می‌کرد اما «جلیلی‌انگورانی» در واکنش به این دست اظهارات عنوان می‌کند:  شرکت در سال 1376 به‌عنوان تعاونی مسکن ویلاشهر 2 ثبت گردیده بود، لیکن در سال 1395 شرکت‌های ویلاشهر سپهر و سینا پیشنهاد طرح انتقال نمایشگاه‌های اتومبیل و سایر خدمات تعمیر و نگهداری اتومبیل و برخی صنوف آلاینده از سطح شهر به سه پهنه پیش‌بینی‌شده در زمین شرکت‌های ویلاشهر 1و2 را پیشنهاد نمودند و چون ایجاد شهرک صنعتی خصوصی خارج از موضوع فعالیت شرکت بود لذا مراتب در مجمع عمومی شرکت مطرح و مصوب گردید شرکت از تعاونی مسکن به شرکت تعاونی چندمنظوره تبدیل و در موضوع فعالیت آن علاوه بر ایجاد مسکن سایر فعالیت‌های ضروری مرتبط با زمین شرکت منظور گردید که معاونت عمرانی استاندار وقت با استقبال فراوان از طرح پیشنهادی، شرکت‌ها را ملزم به تهیه و تأیید نقشه‌های موارد پیشنهادی و طرح توجیهی آن توسط مشاورین صلاحیت‌دار نمود که شرکت در آن برهه زمانی مبلغ 700 میلیون ریال هزینه نمود لیکن ظاهراً استقبال از طرح بیشتر جنبه خرید زمان برای مسئولین را داشت تا حل مشکل اعضای این شرکت‌ها فلذا نهایتاً طرح توسط تصمیم‌گیرندگان استانی وقت به تصویب نرسید و هیئت‌مدیره شرکت آن اشخاص را مدیون و مشمول ذمه اعضا می‌دانند.

«همچنان که در سال 1389 حسب دستور رئیس‌جمهور وقت شرکت‌های ویلاشهر 1 و2 موافقت‌نامه‌ای با اداره راه و شهرسازی استان امضا نمود که زمین‌های شرکت‌ها در اعضای واگذاری 70 درصد به دولت وارد محدوده شهری شود با نیت اینکه به هر عضو حدود 160 متر زمین تخصیص یابد و به دستور مسئولین وقت شرکت‌ها موظف گردیدند تا نقشه‌های مساحی منطبق با طرح تفضیلی و توسعه آتی شهر، نقشه توپوگرافی زمین‌ها را تهیه نمایند که در آن برهه سهم این شرکت از هزینه‌ها مبلغ 500 میلیون ریال شد لیک علیرغم تهیه نقشه‌های یادشده و تنظیم وکالت‌نامه مبنی بر انتقال مالکیت کل زمین‌ها بنام دولت با تغییر دولت اداره راه و شهرسازی موافقت‌نامه را یک‌طرفه لغو نمود و تک‌تک تصمیم‌گیرندگان وقت در پیشگاه خدای متعال مسئول و پاسخگو خواهند بود.»

مدیرعامل شرکت تعاونی سپهر زنجان ادامه می‌دهد: متأسفانه در حال حاضر هم مسئولین با شعار پایین آوردن قیمت زمین و مسکن فقط و فقط با مصاحبه‌های یأس‌آور اذهان پاک این قشر ضعیف و صبور را مشوش و احساسات آن‌ها را جریحه‌دار می‌کنند که باعث شده اعضایی که بعد 33 سال صبرشان به پایان رسیده سهام خود را به قیمت ناچیز در اختیار دلالان زمین قرار دهند و همچون اسلاف خود، به‌جای حل مشکل مسکن  تعاونی‌های ویلاشهر و نورپران را که خود صاحب زمین هستند و از باب تهیه زمین سربار دولت نیستند، در عمل از دلالان حمایت می‌کنند.

جلیلی ‌انگورانی خطاب به مسئولان می‌گوید: حال با توجه به خرید زمین توسط اعضا در سال 68 و کوتاهی و تبعیض ظالمانه مسئولان استانی در ادوار گذشته و عدم توجه به  مشکلات اعضای مظلوم سه شرکت تعاونی، بهتر نیست سؤال این‌گونه پرسیده شود که با گذر کمربندی شمالی زنجان و باز بودن دست مسئولین استان از استاندار تا راه و شهرسازی و دیگر سازمان‌های نظارتی «آیا وقت آن نرسیده که دیگر مشکل 33 ساله این اقشار مظلوم و ستمدیده ، توسط استاندار، مدیران و سایر ابواب‌جمعی دولتی که شعار خود را دولت مردمی نهاده‌اند برای همیشه حل‌وفصل فرمایند؟»

او خطاب به اعضای شرکت می‌گوید: به حول و قوه الهی اعضای هیئت‌مدیره شرکت از طریق قانون توانست معارضان را قلع‌وقمع و بعد از چندین سال از تأسیس شرکت اسناد مالکیت زمین‌های شرکت را اخذ و مالکیت شرکت را تثبیت نماید. همچنین با پیگیری‌های هیئت‌مدیره از دفتر رهبری، دفتر ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس در ادوار مختلف و مقامات ارشد استانی توانسته دو بار با اداره و شهرسازی توافق‌نامه امضا نماید و یک‌بار هم درگذشته توافق ضمنی با معاونت عمرانی استانداری داشته که هر سه بار توسط اداره راه و شهرسازی عقیم مانده است حال از اعضای محترم شرکت انتظار داریم با پیشنهاد‌های سازنده خود اعضای هیئت‌مدیره را در جهت تسریع امور و حصول نتیجه یاری فرمایند.

لازم به ذکر است که موضوع توافق (اسفندماه 1400) بر سر قطعه‌بندی 496 متری قطعه زمین برای 8 نفر از ذینفعان نیز منجر به گلایه اعضای تعاونی‌های ویلاشهر یک و 2 شده است.

جلیلی‌انگورانی، مدیرعامل شرکت تعاونی سپهر زنجان (ویلاشهر دو) هم در توضیح این موضوع می‌گوید: هم‌زمان با اعلام گذر کمربندی شمالی زنجان و انطباق بستر کمربندی روی زمین‌های ویلاشهر سپهر و سینا زنجان و همچنین زمین نورپران مسئولین شرکت‌های یادشده بارها و بارها جهت تعیین و تکلیف وضعیت زمین‌ها به معاونت استانداری وقت مراجعه و نهایتاً ایشان اعلام داشتند زمین‌هایی که در محل عبور کمربندی شمالی شهر قرارگرفته‌اند مطابق سند راهبردی 12 ماده‌ای شورای تأمین استان، مقررشده از طریق  اداره راه و شهرسازی زنجان با مالکین زمین‌های موصوف توافق کنند، درنتیجه از مجموع زمین‌های دو شرکت (ویلاشهر 1و2 )  حدود 64 هکتار زمین در زیر کمربندی وارد محدوده خدمات شهری خواهد شد.

به گفته او، «پس از کسر معابر و فضای سبز و خدمات عمومی سرانه هر نفر حدود 100 متر خواهد بود مشروط به آنکه هزینه آماده‌سازی ،ساخت امور روبنایی و زیربنایی، و از همه مهم‌تر هزینه تغییر کاربری زمین از کشاورزی به مسکونی تجاری را اعضای شرکت تقبل کنند که هزینه سرانه هزینه‌ها حدود یک میلیارد خواهد بود حالا حساب کنید اعضایی که نتوانسته‌اند حق عضویت خودشان را در طول 20 سال به مبلغ 500 هزار تومان ارتقا بدهند چگونه قادر به پرداخت مبلغ میلیاردی خواهند بود لذا تمام تلاش هیئت‌مدیره بر این بود که پرداخت کلیه هزینه‌های فوق‌الذکر را به عهده دولت واگذار کند به همین منظور پس از برگزاری جلسات فرسایشی متعدد توافق شد کلیه قطعات در متراژ496 متری که ازنظر قوانین شهرسازی یکی از شهرک‌های ایده آل است در 4 طبقه روی پیلوت به 8 نفر واگذار شود.»

جلیلی‌انگورانی اضافه می‌کند: در سال 1400 هیئت‌مدیره شرکت در دو مقطع مختلف اقدام به برگزاری مجمع عمومی عادی کرد که در مجمع عمومی اول با حضور حدود 400 نفر از اعضای حاضر در مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده موضوع واگذاری زمین‌های شرکت به  اداره راه و شهرسازی در ازای واگذاری یک قطعه زمین 496 متری با مجوز ساخت 8 واحد در4 طبقه جهت واگذاری به 8 نفر از اعضای شرکت به‌شرط آماده‌سازی و انجام کلیه خدمات روبنایی و زیربنایی توسط اداره راه و شهرسازی مطرح و تصویب شد و در مجمع عمومی دوم اعضای هیئت‌مدیره جدید شرکت انتخاب شد!

مدیرعامل شرکت تعاونی ویلاشهر سپهر زنجان در پاسخ به عدم تحقق قول‌های داده‌شده در خصوص تقسیم زمین و اعطای قطعات 496 متری برای 8 نفر که برخی از ذینفعان آن را قرارداد ترکمانچای اطلاق می‌کنند به صدای زنجان می‌گوید: هیئت‌مدیره در راستای اجرای مصوبات مجمع عمومی شرکت در 25 اسفند 1400 نسبت به امضای قرارداد اقدام نمود لیکن چون قرارداد بعد از گذشت 6 ماه توسط اداره راه و شهرسازی زنجان امضا و به شرکت ابلاغ نشده لذا ازنظر ما دیگر این قرارداد نافذ نیست.

اقدام منفعلانه برخی مسئولان استانی در قبال اراضی ویلاشهر!

به گفته او، طبق توافق طرفین و اصرار استاندار محترم آقای افشارچی قرار بود از ابتدای تیرماه جاری اداره راه و شهرسازی اقدامات عملیاتی را کلنگ زنی نماید لیکن به دلیل عدم اعتقاد راسخ قلبی برخی کارشناسان و مسئولین به توسعه شهری حتی در مقابل عزم استاندار محترم زنجان آقای افشارچی به‌طور منفعلانه رفتار کرده و نه‌تنها هیچ‌گونه اقدامات عملیاتی روی زمین‌های شرکت صورت نگرفت بلکه قرارداد مذکور در واحد حقوقی اداره همانند قراردادهای قبلی دفن گردید، ما نیز خود را متعهد به اجرای مفاد آن نمی‌دانیم.

اما یکی از ذی‌نفعان شرکت تعاونی ویلاشهر به صدای زنجان می‌گوید: ارزش زمین‌ها که در پهنه استراتژیک قرارگرفته‌اند بالاست و مسئولانی که در این 33 سال به بهانه‌های مختلف اجازه ورود این اراضی به محدوده شهری را نداده‌اند با اعلام گذر کمربندی شمالی زنجان که خواه‌وناخواه اراضی ویلاشهر یک و 2 را وارد محدوده می‌کند، می‌خواهند با این توافق که البته به ضرر اعضا است، به اهداف نامعلوم خود برسند!

توافقنامه هیئت‌مدیره ویلاشهر با راه و شهرسازی را نمی‌پذیریم!

ذی‌نفعان اراضی ویلاشهر مدعی هستند که پس از دهه 90 باوجود موافقت شورای عالی مسکن و شهرسازی برای تعیین تکلیف اراضی و حل مشکلات مردم، افرادی از مسئولین به هر بهانه‌ای از الحاق این زمین‌ها به محدوده و تغییر کاربری به مسکونی جلوگیری کرده‌اند!

یکی از ذی‌نفعان به صدای زنجان می‌گوید: هیئت‌مدیره این شرکت اخیراً با ارسال پیامکی به اعضا اطلاع داده‌اند طی ماه‌ها مذاکره با راه و شهرسازی با الحاق و تغییر کاربری موافقت شده است اما 496 متر برای هر 8 نفر! این شکل از موافقت حتی روی قرارداد ترکمانچای را هم سفید کرده است! چه نیت و اهدافی پیشت این توافق بوده است؟ به نظر من این شکل و این ماهیت موضوعی کاملاً غیرمنطقی و ظلم به ذی‌نفعان است!اگر این افراد توان ساخت داشتند که  30سال منتظر نمی‌ماندند!

مخالفان این توافق که گفته می‌شود هنوز به مرحله اجرا درنیامده است، معتقدند طرح مسکن ملی نبوده است که اکنون مسئولین ذی‌ربط چنین تحمیلی بر اعضا بکنند! سرمایه‌گذار مردم هستند و 30 سال انتظار کشیده‌اند! درنتیجه از مقام‌های استانی انتظار می‌رود سریعاً وارد موضوع شده و تکلیف مردم را مشخص کنند کاری که تا به امروز انجام‌نشده است!

بر اساس مصوبه مجمع با اداره کل راه و شهرسازی توافق کردیم!

اما علی اجلی، مدیرعامل تعاونی ویلاشهر یک (سینا) با اشاره به توافق صورت گرفته در اسفندماه سال 1400 بین هیئت‌مدیره شرکت‌های تعاونی ویلاشهر یک، 2 و نورپران با راه و شهرسازی برای تعیین تکلیف اراضی بر اساس ضرایب عنوان می‌کند: این توافقنامه بر اساس مصوبه مجمع عمومی (30 مهرماه 1400) بوده است! مجمع عمومی ویلاشهر دو (سپهر) نیز در آذرماه سال 1400 این مهم را مصوب کرده است!

اظهارات علی اجلی در حالی مطرح است که ذی‌نفعان هر دو شرکت تعاونی (ویلاشهر یک و 2) مدعی‌اند که این توافق‌نامه مصوبه مجمع را نداشته است و به همین دلیل است اعضا به‌محض اطلاع از این توافق گله‌مند هستند.

اما مدیرعامل شرکت تعاونی ویلاشهر یک مدعی است که در مجمع عمومی نوبت اول تعداد نفرات و شرکت‌کنندگان باید نصف بعلاوه یک باشد تا جلسه به رسمیت شناخته شود اما در نوبت دوم جلسه با هر تعداد نفرات رسمیت دارد. توافق اخیر صورت گرفته با راه و شهرسازی نیز مورد موافقت مجمعی بود که در نوبت دوم تشکیل شد که بیش از 360 نفر بودند و 90 درصد نیز با آن موافقت کردند! در این مجامع نماینده اداره کار حضور داشت و اگر ذره‌ای اقدام غیرقانونی در برگزاری مجمع بود قطعاً تذکر می‌دادند و از ادامه مجمع ممانعت می‌کردند.

توافقنامه هیئت‌مدیره ویلاشهر با راه و شهرسازی غیرقانونی است!

درحالی‌که مدیرعامل شرکت تعاونی ویلاشهر یک بر جاری و ساری بودن قوانین در روند اجرای فعالیت‌های این شرکت تأکید دارد، یک منبع آگاه دولتی در گفت‌وگو با صدای زنجان بابیان اینکه مصوبه شرکت‌های تعاونی ویلاشهر یک و 2 و توافق صورت گرفته با اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان، غیرقانونی بوده است، به صدای زنجان می‌گوید: به گفته مسئولان شرکت تعاونی ویلاشهر سپهر زنجان در اداره کل راه و شهرسازی به آن‌ها گفته‌شده که مسیری که شرکت تعاونی ویلاشهر سینای زنجان رفته است را بروند تا منتج به مصوبه مشابه شود! البته من نامه‌ای که امضای مدیران عامل سه شرکت تعاونی ویلاشهر یک(سینا) و دو (سپهر) و نورپران بوده است را که 200 متر زمین از راه و شهرسازی خواسته‌اند را دیده‌ام! حتی مسئولان مربوطه به‌صراحت گفته‌اند که قبل از امضا چنین نامه‌ و توافقی آیا از مجمع اجازه گرفته‌اند؟ چون هیئت‌مدیره بدون مجوز مجمع هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد و غیرقانونی است حتی اگر نتیجه توافقنامه به نفع اعضا باشد.

اعضای شرکت تعاونی حق ندارند بسیاری از امور را به هیئت‌مدیره‌ها واگذار کنند!

او بابیان اینکه توافق هنوز به مرحله اجرا درنیامده اما اگر اعتراض اعضای هر دو شرکت و حضور به‌موقع آن‌ها نبود، توافق صورت گرفته مسئولان هیئت‌مدیره شرکت‌های تعاونی ویلاشهر یک و 2 با اداره کل راه و شهرسازی قابلیت اجرا داشت، اضافه می‌کند: هیئت‌مدیره‌ها باید به صلاح اعضا و مجمع تصمیم‌گیری کنند. طبق قانون مجمع نمی‌تواند بسیاری از اختیارات خود را به هیئت‌مدیره واگذار کند زیرا در مواقعی هیئت‌مدیره به نفع خود و به ضرر مجمع تصمیم می‌گیرد و منجر به تخلف هم می‌شود نمونه‌اش توافق اخیر انجام‌شده با راه و شهرسازی! من نمی‌دانم چرا وقتی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان حضور دارد چنین توافقی صورت گرفته است! بزرگ‌ترین مشکل عدم نظارت اداره کل تعاون و البته اداره کار شهرستان زنجان است! چرا نباید مسئولان دولتی حوزه تعاون و کار این موارد را پیگیری نکنند؟

صدای زنجان برای پاسخ به ابهامات گفته‌شده، مراتب را از طریق مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان پیگیری کرد اما امکان گفت‌وگو با آن‌ها میسر نشد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتعاونی ویلاشهر یکتعاونی ویلاشهر دوتعاونی مسکن
sedayezanjannews.ir/nx9207


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»