کد خبر: 9213
1401/07/09 - 9:4


صدای زنجان خسارت ناشی از ادامه محدودیت‌های اینترنتی به کسب‌وکارها را بررسی می‌کند؛

نان مجازی آجر شد

فعالان حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی: اگر محدودیت‌ها ادامه یابند، خسارت می‌بینیم!/ تحلیل‌گر اقتصادی: وقتی مسئله امنیتی پیش می‌آید، مباحث اقتصادی به حاشیه می‌رود! امیدواریم وضعیت به حالت عادی برگردد و فعالان حوزه کسب‌وکار کارشان را از سر بگیرند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در شرایطی که محدودیت‌های اینترنتی ناشی از اتفاقات اخیر در کشور همچنان ادامه دارد، فعالان حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی نگران متحمل شدن خسارت در صورت تداوم بیش‌ازحد این وضعیت هستند، اقتصاددانآن‌هم که منکر شرایط دشوار این فعالان نیستند، معتقدند وقتی مسئله امنیتی پیش می‌آید، مباحث اقتصادی به حاشیه می‌رود! درنتیجه امیدواریم وضعیت به حالت عادی برگردد و فعالان حوزه کسب‌وکار کارشان را از سر بگیرند!

هنوز برآورد دقیقی از خسارات ناشی از اختلال در اینترنت و فیلتر شدن اینستاگرام اعلام‌نشده است اما توجه به تعطیلی چند روز اخیر کسب‌وکارهای اینترنتی حاکی از آن است که در صورت عدم مدیریت به‌موقع باید منتظر بیکاری درصد بالایی از فعالان کسب‌وکارها آن‌هم در فضای اقتصادی کنونی که آن‌چنان تعریفی ندارد، باشیم!

صاحب یکی از کسب‌وکارهای اینترنتی به صدای زنجان می‌گوید: من در بستر اینستاگرام بیشترین درآمد را دارم. علاوه بر فروش اینترنتی اقلام، در مرکز شهر نیز فروشگاهم را دایر کرده‌ام اما سر ماه که حساب می‌کنم فروش مجازی من بیشترین سهم را دارد. الآن یک‌هفته‌ای است که استفاده از اینستاگرام برایم ممکن نیست. در صورت تداوم محدودیت‌ها و اختلال در اینترنت نگرانی من و سایر فعالان حوزه کسب‌وکار بیشتر می‌شود.

او بابیان اینکه بسیاری از مردم در شرایط دشوار اقتصادی قرار دارند و بروز مسائل امنیتی اخیر خانواده‌ها را نگران کرده است چراکه بخشی از خانواده‌ها از این محل ارتزاق می‌کنند، ابراز می‌کند: ما امیدواریم فقط هر چه سریع‌تر وضعیت بهبود یابد. بر همه آشکار است مسائل اقتصادی و امنیتی باهم گره‌خورده است و باید مسئولان برای اقتصاد خانواده‌ها و مردم هم که شده در اسرع وقت امنیت را حاکم کنند.

ایرادات سرویس‌های داخلی!

قطعی اینترنت در حالی رخ‌داده که 30 شهریورماه 1401 وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیئت دولت، به‌وضوح اعلام کرد «کسی به دنبال قطع اینترنت نیست». وزارتخانه تحت امر او حتی با انتشار بیانیه‌ای، خبر منتشرشده مبنی بر اینکه احتمال قطعی مقطعی اینترنت طی روزهای آتی وجود دارد را تکذیب کرده بود.

پیش‌ازاین و در آبان سال 98 نیز شاهد قطعی گسترده اینترنت به مدت 2 هفته در سراسر کشور بودیم. در آن زمان کاربران اینترنت ثابت و همراه امکان دسترسی به پلتفرم‌های بین‌المللی را نداشتند و بنا بر گزارش‌هایی، به اقتصاد دیجیتال و اکوسیستم استارتاپی ایران لطمه‌های بسیاری وارد شد.

چند روزی از «ملی شدن اینترنت» سپری می‌شود. در حال حاضر کاربران اینترنت همراه اول، ایرانسل، رایتل و شاتل موبایل تنها امکان دسترسی به سایت‌های داخلی را دارند و پلتفرم‌های پرکاربرد همچون اینستاگرام، واتس‌اپ، گوگل و غیره از دسترس خارج‌شده‌اند.

یکی از فعالان حوزه فروش کامپیوتر به صدای زنجان می‌گوید: محدودیــت اینترنــت قطعاً بر کسب‌وکارهای مجــازی تأثیــر منفــی گذاشــته و به دلیــل دسترســی نداشــتن مــردم بــه اینترنــت دچــار خسارت‌های زیادی شده‌اند، به‌طوری‌که ارائه خدمات و فــروش بســیار کاهش‌یافته اســت.

او معتقد است: هرچند مردم از طریق خدماتی که بر بستر شبکه ملی اطلاعات ارائه‌شده است توانستند از طریق موتورهای جست‌وجو و اینترنت داخلی دوباره با شرکت‌هایی که در داخل میزبانــی می‌شــوند ارتبــاط برقــرار کننــد ولی باید گفت روی این شــبکه خدمات و سرویس‌های زیادی ارائه نشده است.

البته این فعال حوزه کامپیوتر می‌گوید: شبکه ملی اطلاعات بســتر خوبــی اســت امــا کامل نیســت محتــوا کــم دارد. بایــد خدمــات بیشــتری روی شــبکه ملــی اطلاعات ارائه شــود و اســتفاده کامل از شبکه ملی اطلاعات را به‌جز موارد حیاتی و حساس کشــور، بــه مواقع این‌چنین موکول کنند و ایــن نبایــد بهانــه‌ای باشــد تــا ارتبــاط جهانی را قطع کنند چون این قطعی صدمات جبران‌ناپذیری در پی دارد.

ظاهراً سرویس‌های داخلی دارای کیفیت بالایی نیســتند و با هجوم کاربران امکان سرویس‌دهی ندارنــد درحالی‌که اگــر قــرار اســت محدودیــت اینترنــتی ایجــاد کننــد باید کیفیــت این سرویس‌ها و خدمــات را در این بســتر بالا ببرند تــا مردم کمتر دچار مشکل شوند درنتیجه حاکمیت در چنین مقاطعی برای کسب‌وکارهای اینترنتی فکر اساسی کند تا بتوانند خدمات ارائه کنند.

یکی از صاحبان کسب‌وکار اینترنتی فعال در حوزه فروش پوشاک به صدای زنجان می‌گوید: من نمی‌خواهم در تصمیمات مسئولان دخالتی داشته باشم، تمام کشــورها دارای شــبکه ملــی اطلاعات هســتند و مــواردی کــه اطلاعات حســاس و حیاتی اســت از شــبکه داخلــی خــود اســتفاده می‌کننــد ولــی ارتبــاط خــود را بــا جهــان حفــظ کرده‌انــد. مــا نیــز درجاهایی کــه نبایــد اطلاعات حســاس کشــور در خارج از کشــور ذخیــره شــود باید از شــبکه ملی اطلاعات اســتفاده کنیــم و در بقیه موارد بایــد بــا جهــان در ارتبــاط باشــیم و نباید این شــبکه محدود باشــد.

او بابیان اینکه اختلال در اینترنت و فیلترینگ اینستاگرام در یک هفته اخیر خسارت میلیونی برایم به بار آورده است که امیدوارم به‌زودی پایان پذیرد، تصریح می‌کند: من از مسئولان می‌خواهم برای فعالان اقتصادی در بستر اینترنت کاری کنند، موضوع امنیت ملی بسیار اهمیت دارد اما بهتر نیست باتدبیرمان کاری کنیم تا هم امنیت را تحت کنترل داشته باشیم بدون اینکه آسیبی به اقتصاد خانواده‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی وارد شود؟

دیگر فعال اینترنتی که در حوزه فروش اجناس تزئینی و زینتی فعالیت دارد به صدای زنجان می‌گوید: یک سالی است زیورآلات را درست کرده و در پیجی که راه انداخته‌ام آن‌ها را به فروش می‌گذارم. من یک‌هفته‌ای است که دیگر به علت فیلترینگ اینستاگرام نتوانستم درآمدی داشته باشم.

او تأکید می‌کند: قطعــی اینترنــت روی کسب‌وکارهای اینترنتی تأثیر منفی گذاشته و خسارت‌های جبران‌ناپذیری را بخصوص به کسب‌وکارهای کوچــک و نوپا وارد کــرده، به‌طوری‌که اگر این محدودیت تا چند روز دیگر ادامه یابد تعطیلی و غیرفعال شدن آن‌ها فرامی‌رسد.

امیدواریم وضعیت امنیتی کشور عادی شود!

مصطفی دین‌محمدی، اقتصاددان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه اینستاگرام حجم بالایی از فعالیت‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی را به خود اختصاص داده است، عنوان می‌کند: هرچند آماری از میزان کاهش کالاهای جابجایی شده ناشی از سفارش‌های کالا از طریق اینستاگرام که از مسیر پست به دست مشتریان می‌رسد ارائه نشده است تا دقیقاً مشخص شود میزان کاهش سفارش‌های چقدر بوده است اما آنچه مشخص است این است که حجم بزرگی از سفارش‌های کالا در کسب‌وکارهای اینترنتی مربوط به فروش خدمات از بستر اینستاگرام انجام می‌شود که به علت محدودیت‌های اعمالی امکان فعالیت ندارند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه زنجان ادامه می‌دهد: آن‌طور که اعلام‌شده است قطعی اینترنت موقتی است. البته برداشت من این است که وقتی قضیه امنیتی می‌شود دیگر مسائل اقتصادی توجیه نداشته و جزو مباحث حاشیه‌ای به شمار می‌رود اما باید عرض کنم که قطعاً با تداوم اختلال اینترنت و محدودیت‌ها، کسب‌وکارهای اینترنتی خسارت می‌بینند. امیدواریم وضعیت امنیتی کشور به حالت عادی برگردد تا کسب‌وکارهای اینترنتی نیز کارشان را از سر بگیرند!

ارقام دقیق و نهایی خسارات ناشی از اعتراضات هنوز تعیین و اعلام‌نشده است. اما بدیهی است که خسارتی سنگین به اقتصاد ملی و مردمی ایران خورده که جبران آن بسیار دشوار است. اقتصادی که نان به سر سفره‌های کوچک مردم می‌برد، نباید خسارت‌های بزرگ را متحمل شود.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانفیلترینگمحدودیت اینترنتکسب و کار اینترنتی
sedayezanjannews.ir/nx9213


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»