کد خبر: 9214
1401/07/10 - 9:11


صدای زنجان اختلاف قیمتی آجر تولیدی در زنجان در مقایسه با استان‌های هم‌جوار را بررسی می‌کند؛

خشتِ کج

خریداران: اختلاف قیمتی فاحش آجرهای تولیدی قزوین و زنجان در بازار زنجان!/ کارشناس صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان: تائید ضمنی کیفیت پائین آجرهای تولیدی استان قزوین نسبت به آجرهای تولیدی استان زنجان/ سازمان صنعت، معدن و تجارت استان: آجر مشمول قیمت‌گذاری نیست! احساس می‌کنید گران‌فروشی هست، با واحد بازرسی صمت در میان بگذارید!/ مصالح‌فروشی‌ها: قرار نیست به بهانه نداشتن قیمت مصوب آجر، تولیدکننده هر بلایی که خواست سر مردم بیاورد! وانتی‌ها و کامیون‌ها پشت ماشین آجرها را می‌فروشند بدون اینکه نظارتی باشد! / مدیرکل استاندارد استان: آجرهای موجود در واحدهای مصالح‌فروشی زنجان استاندارد هستند اما آجرهایی که پشت وانت‌ها و کامیون‌ها فروخته می‌شوند باید ساماندهی شوند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- اختلاف فاحش قیمت آجر تولیدی زنجان و قزوین و شائبه‌ها در خصوص کیفیت و استاندارد بودن آجرهای تولیدی قزوین که بیشترین مشتری را در زنجان دارد و از طرفی فروش سیار آجرهای بی‌نام‌ونشان در پشت وانت‌ها و کامیون‌های مستقر در میدان‌های خروجی شهر و سایت کارگاهی زنجان سبب شده است تا برخی از فعالان صنفی و صنعتی در حوزه ساختمان نسبت به تأثیر منفی آن در بازار مسکن ابراز نگرانی کنند.

آجر تولیدی در منطقه «شال» شهرستان تاکستان استان قزوین باوجوداینکه خاک موردنیاز آن از منطقه دیگری به آجرپزی‌ها می‌رسد و مشمول هزینه انتقال می‌شود، هر تن 220 هزار تومان به دست تولیدکننده مسکن می‌رسد درحالی‌که آجر تولیدی در استان زنجان باوجود فراهم بودن مواد اولیه در داخل استان و حذف هزینه انتقال آن، هر تن 350 هزار تومان عرضه می‌شود و به دست تولیدکننده و سازنده نهایی مسکن می‌رسد.

یکی از فعالان صنعت ساختمان به صدای زنجان می‌گوید: اختلاف قیمت آجر تولیدی در زنجان و قزوین نمایانگر نبود نظارت در حوزه تولید مصالح ساختمانی است! آیا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تعطیل است؟ آیا الآن که قیمت آجر تنها به‌عنوان یکی از مصالح موردنیاز در این صنعت بالاست در قیمت نهایی مسکن تأثیر مخرب نخواهد داشت؟ مسکنی که همین حالا نیز حال خوبی ندارد!

اختلاف قیمتی فاحش آجر در بازار زنجان!

در استان زنجان حدود 30 کوره آجرپزی به ثبت رسیده است که حدود 22 مورد آن 100 درصد فعال بوده و تولید سالیانه دارند.

گزارش‌های مردمی حاکی از آن است که بین محموله مشابه آجر از زنجان و منطقه شال قزوین از یک‌میلیون و 500 هزار تومان تا 3 میلیون تومان اختلاف قیمت وجود دارد که درنهایت خریدار نهایی مسکن باید آن را پرداخت کند.

یکی از مخاطبان صدای زنجان می‌گوید: وقتی دلیل این اختلاف قیمت از تولیدکننده آجر پرسیده می‌شود، گفته می‌شود که سازنده از فروش مسکن میلیاردها تومان سود می‌کند پس چرا من در این سود سهیم نباشم!

آجرهای تولیدی منطقه شال استان قزوین در سایت کارگاهی (خیابان آجرفروشان) با استقبال مصالح‌فروشان زنجانی خریدوفروش می‌شود.

یک فعال صنفی که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است، می‌گوید: به علت فاصله محل کارگاه‌ها و کوره‌های آجرپزی استان زنجان با سایت کارگاهی مرکز زنجان، بیشتر تولیدات کوره‌های آجرپزی به شهرستان‌های هم‌جوار و استان‌های نزدیک این شهرستان‌ها بارگیری می‌شود. جانمایی که برای استقرار این واحدها در نظر گرفته‌شده است خود می‌تواند عاملی برای استقبال مصالح‌فروشی‌های مرکز استان از تولیدات آجر منطقه شال استان قزوین باشد.

اما ظاهراً این‌همه موضوع نیست و به گفته این فعال صنفی، موضوع «قیمت» یکی از دلایل اصلی استقبال زنجانی‌ها از تولیدات منطقه شال قزوین است، موضوعی که کارشناسان و صاحب‌نظران سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان آن را رد نمی‌کنند!

فعالیت 22 کوره آجرپزی در استان زنجان

«میلاد رموک»، کارشناس صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر اینکه شاید علت استقبال زنجانی‌ها از تولیدات آجر استان قزوین، عدم تأمین نیاز داخل استان باشد، می‌گوید: نخیر اصلاً مسئله اینجا نیست! در استان زنجان حدود 30 کوره آجرپزی داریم که حدود 22 مورد آن 100 درصد فعال بوده و تولید سالیانه دارند.

نیازهای آجر شهرستان زنجان از سوی نزدیک به 6 واحد مستقر در جاده میانه، شهرستان ایجرود و اراضی روستای شهرک تأمین می‌شود.

علاوه بر این یک کوره آجرپزی در شهرستان طارم و نزدیک به 17 کوره آجرپزی در خدابنده مستقر هستند.

«میلاد رموک»، کارشناس امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اعلام این مطلب معتقد است: تولیدات استان زنجان با منطقه شال استان قزوین اصلاً قابل قیاس نیست و نزدیک به حدود 250 کوره آجرپزی فقط در این منطقه مشغول فعالیت هستند، واحدهای فعال در استان زنجان نیز به لحاظ کیفیت خدمات خوبی ارائه می‌دهند.

ساختمان‌سازی با آجرهای غیراستاندارد؟

آجرهای استاندارد و باکیفیت باید از خاک مناسب و پخت کامل داخل کوره ساخته شوند. آن‌ها باید در تمام مدت به‌خوبی پخت شوند اما بیش‌ازحد سوخته نشوند اما برخی ادعا می‌کنند که این مهم از سوی برخی از کوره‌های آجرپزی قزوین جدی گرفته نمی‌شود.

«میلاد رموک»، کارشناس امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه در حوزه تولیدات آجر فشاری به علت تولید این کالا در منطقه «شال» شهرستان تاکستان واقع در استان قزوین، دارای اختلاف قیمتی فاحش هستند، ابراز می‌کند: ذکر این نکته حائز اهمیت است که تولیدات آجر فشاری در منطقه شال استان قزوین، استاندارد لازم را ندارند و میزان نظارت در این نوع کالا در قزوین وجود ندارد ازاین‌رو واردات آن به استان نیز راحت بوده و محل توزیع نیز در سایت کارگاهی زنجان است.

«رموک» ادامه می‌دهد: شاید قیمت مصوبی که وجود داشت 390 تا 400 هزار تومان بود اما تا جایی که من اطلاع دارم تا 270 تا 280 هزار تومان و حتی پایین‌تر آمده است که حاکی از رقابتی بودن بازار دارد.

کارشناس امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «از صحبت‌های شما چنان برمی‌آید که باوجود کیفیت پائین آجرهای تولیدی استان قزوین و صرفاً به علت قیمت پائین خریداران زنجانی آجرهای تولیدی منطقه «شال» استان قزوین را به تولیدات استان زنجان ترجیح می‌دهند» عنوان می‌کند: «کیفیت آجر به مؤلفه‌های مختلفی بستگی دارد. نظیر نفت کوره یا خاک رسی که در آن بکار رفته است. بیشترین علت خرید آجر منطقه شال استان قزوین در زنجان به میزان تولید این کالا در قزوین برمی‌گردد. در زنجان شاید حدود 4 ماه خشت خام زنی داشته باشیم یعنی هر واحد به‌صورت ایده‌آل ماهانه 4 میلیون خشت خام، 16 تا 20 میلیون قالب! البته بدون محاسبه پرتی‌ها! که در طول سال مشغول پخت آجر می‌شوند. ضمن اینکه هر واحد آجرپزی با توجه به رقابتی بودن بازار، سعی می‌کند تمامی تولیدات خود را بفروشد.»

کارشناس امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با تائید ضمنی کیفیت پائین آجرهای تولیدی استان قزوین نسبت به آجرهای تولیدی استان زنجان به صدای زنجان می‌گوید: با توجه به سختگیری‌های اداره کل استاندارد استان زنجان در خصوص رعایت نکات اصولی و استاندارد در تولید آجر، محصول ایده‌آل تولید و روانه بازار می‌شود، خب مشخص است وقتی نظارت بیشتر نباشد، عرضه آجر بیشتر می‌شود!

او که با عنوان «فعالیت واحدهای آجر‌پزی در منطقه شال استان قزوین باعث کسادی واحدهای آجرپزی استان زنجان شده است، موافق نیست»، ادامه می‌دهد: «در منطقه شال استان قزوین، واحدهای زیادی هستند که به علت نبود بازار مطلوب و افزایش هزینه‌های بیمه و دستمزد کارگان تعطیل هستند. برخی نیز که فعال‌اند بازار خوبی ندارند تا ما بگوییم باعث کسادی بازار واحدهای زنجان شده‌اند.»

«رموک» با تأکید بر اینکه بیشتر واحدهای تولیدی آجر استان زنجان در نوار مرزی واقع‌شده‌اند ازاین‌رو تولیدات استان زنجان در استان‌های هم‌جوار خواهان زیادی دارد، اضافه می‌کند: مثلاً در شهرستان خدابنده استان زنجان که 17 واحد مستقر هشتند اگر قرار باشد در سال 50 هزار تن تولیدی داشته باشد، بخش اعظمی از محصولات به استان همدان فروخته می‌شود. سایر تولیدات در واحدهای آجرپزی استان‌ و بیشترین محصولات روانه استان‌های آذربایجان شرقی (میانه) و کردستان می‌شود.

ناظر بازار آجر کیست؟

یکی از شهروندان زنجانی در واکنش به اظهارات «رموک، کارشناس امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان» که معتقد است؛ فعالیت واحدهای آجر‌پزی در منطقه شال استان قزوین باعث کسادی واحدهای آجرپزی استان زنجان نشده است، به صدای زنجان می‌گوید: موافقم بازار آجرپزی‌های زنجان کساد نشده است، اتفاقاً در این وضعیت اقتصادی نامطلوب وضع کوره‌های آجرپزی زنجان خیلی هم خوب است این مشتری و مصرف‌کننده نهایی است که باید هزینه تمام، هزینه‌های تحمیلی به تولیدکننده‌ها و کارگرانشان را بدهند! آیا مسئولان تصور نمی‌کنند که به علت عدم نظارت کافی و حتی نبود نظارت در حوزه مصالح ساختمانی ازجمله آجر، قیمت نهایی مسکن سر به فلک کشیده است؟

به دنبال شائبه خریدوفروش آجرهای غیراستاندارد در زنجان، مرتضی واحد پور، مدیرکل استاندارد استان زنجان با تأکید بر بازرسی دقیق تمامی کوره‌‌های آجرپزی‌ در سرتاسر استان زنجان عنوان می‌کند: علاوه بر واحدهای تولیدی، تولیدات داخلی و خارج از استان که در واحدهای مصالح‌فروشی و مراکز عرضه‌کننده به مصرف‌کنندگان ارائه می‌شود را به‌دقت رصد می‌کنیم.

واحد پور با تائید فروش آجرهای غیراستاندارد در سطح کشور از طریق کامیون و وانت‌های سیار مستقر در سایت کارگاهی زنجان عنوان می‌کند: مردم عادی با این تصور که آجرها به‌صورت مستقیم و بدون واسطه عرضه می‌شود، اقدام به خرید کالا از این فروشندگان سیار که بی‌نام‌ونشان هم هستند به این معنی که محل تولید آجرها مشخص نیست، اقدام به خرید آجر به قیمت‌های پائین می‌کنند که ضروری است ارگان‌ها و متولیان امر برای ساماندهی امور اقداماتی را انجام دهند چراکه بازرسی از واحدهای سیار در قانون برای اداره کل استاندارد تکلیف نشده است.

مدیرکل استاندارد استان زنجان با رد هرگونه فروش و عرضه آجرهای غیراستاندارد در واحدهای مجوز دار فعال در حوزه مصالح‌فروشی تصریح می‌کند: تا به امروز موردی که نشان دهد آجرهای موجود در مصالح‌فروشی از وانتی‌ها و کامیون‌داران سیار خریداری و در این واحدها عرضه شود را مشاهده و ثبت نکرده‌ایم.

واحد پور اضافه می‌کند: مبدأ و محل تولید آجرهای موجود در وانت‌ها و کامیون‌های سیار مستقر در سطح شهر زنجان (ازجمله سایت کارگاهی زنجان) مشخص نیست و نمی‌توان به ضرب قاطع گفت که متعلق به استان قزوین هستند چراکه اداره کل استاندارد استان قزوین نیز طبق وظایف محوله اقدامات بازرسی را انجام می‌دهد.

آجر مشمول قیمت‌گذاری نیست! احساس می‌کنید گران‌فروشی هست، با واحد بازرسی صمت در میان بگذارید!

هرچند امکان گفت‌وگو با اسماعیل مسلمی، معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان میسر نشد اما محمد قربانلو، مدیر روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با تأکید بر اینکه این حوزه مسئولیت ارتباط با رسانه را بر عهده دارد، پس از بررسی در خصوص نحوه قیمت گدای روی آجر به صدای زنجان می‌گوید: قیمت آجر استان زنجان، متأثر از قیمت‌های اعلامی استان قزوین است ازاین‌رو تولیدکننده‌های زنجان با تولیدکننده‌های قزوین و تاکستان هماهنگ می‌شوند. یعنی قیمت‌های آجر موجود در بازار زنجان، متأثر از قیمت اعلامی واحدهای قزوین، تاکستان و زنجان است.

به گفته قربانلو، «آجر، مشمول قیمت‌گذاری نبوده و قیمت آن بر اساس عرضه و تقاضا اعلام می‌شود. ازاین‌رو بازرس نمی‌تواند شخصاً ورود کرده و بگوید چرا آجر با این قیمت به فروش می‌رود! درصورتی‌که مشتری و خریدار نسبت به قیمت شکایت داشته باشد می‌تواند با حضور در حوزه بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یا با تماس 124 مراتب را اعلام کند!»

قربانلو عنوان می‌کند: کمبود آجرهای استان زنجان از محل تولیدات استان قزوین تأمین می‌شود اگر مشتری احساس می‌کند که کالای گران را تهیه و خریداری کرده است از محل‌های ارتباطی نامبرده، موضوع را پیگیری کند، کارشناسان و بازرسان صمت موظف هستند پس از دریافت گزارش، آنالیز قیمتی کرده و ببینند گران‌فروشی شده است یا خیر!

قرار نیست به بهانه نداشتن قیمت مصوب آجر، تولیدکننده هر بلایی که خواست سر مردم بیاورد!

یکی از مصالح‌فروشان زنجانی نیز در واکنش به این اظهارات می‌گوید: قرار نیست به بهانه نداشتن قیمت مصوب آجر، تولیدکننده هر بلایی که خواست سر مردم بیاورد! هر بلایی که زنجان دارد از این تولیدکننده است! پس مسئولان چه‌کار می‌کنند؟ من این اظهارات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان که می‌گوید قیمت نهایی متأثر از قیمت اعلامی تولیدکننده قزوین، زنجان و تاکستان است را نمی‌پذیرم! چرا باید هر تن قیمت آجر تولیدی زنجان 350 هزار تومان باشد و قزوین 230 تومان؟ هرچقدر هم حساب کنیم، کرایه حمل از هر نقطه استان زنجان نسبت به استان قزوین پایین‌تر است!

او با یادآوری جلسه تشکیل‌شده در سال قبل با موضوع بررسی قیمت مصالح ساختمانی با حضور مسئولان مربوطه استانی ادعا می‌کند: مردم در بازار کالایی را که دارای قیمت مطلوب باشد را خریداری می‌کنند، از مسئولان ارگان‌های ذی‌ربط می‌خواهیم به‌جای وعده «بررسی موضوع» به افزایش قیمت مصالح دامن نزنند و به وظایفشان برای حفظ بازار عمل کنند.

این فعال صنفی با اشاره به بازار گرم فروشندگان آجرها در میدان‌ها به‌ویژه خروجی‌های شهر و داخل سایت کارگاهی زنجان می‌گوید: فروشندگان می‌گویند که این آجرها را از قزوین به مقصد زنجان بارگیری کرده‌اند! جالب اینجاست مردم زنجان نیز آن‌ها را به واحدهای مصالح‌فروشی ترجیح داده و به علت قیمت پائین، آجرهای موجود در اتاقک خودروها را خریداری می‌کنند. این آجرها در ساخت‌وساز مورداستفاده قرار می‌گیرد آیا بهتر نیست برای امنیت شهروندان و ایمنی مسکن مسئولان موضوع را بررسی کنند؟ البته خریداران معتقدند به علت قیمت پائین آجرهای قزوین از آن استقبال می‌کنند. ما آجرهای خریداری‌شده دارای استاندارد را از قزوین خریداری می‌کنیم حتی قیمت آن‌ها از قیمت آجرهای تولیدی زنجان پایین‌تر است.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآجر پزیاستاندارد
sedayezanjannews.ir/nx9214


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»