کد خبر: 9222
1401/07/16 - 9:19


گزارش صدای زنجان از سرمایه‌گذاری که برای همیشه رفت؛

تونلِ تاریک بروکراسی!

یک منبع آگاه: در سال‌های 95 و 96 اقدامات مربوط به تنظیم قرارداد کاری برای استقرار نیروگاه‌های خورشیدی در زنجان را انجام دادیم، زمین را خریداری کردیم، اما بروکراسی‌های طولانی اداری، سرمایه‌گذار آلمانی را دلسرد کرد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- بعید است کسی خاموشی‌های پیاپی برق در زمستان سال 99 را از یاد برده باشد، مشکلی که گفته می‌شد متهم اصلی آن مزارع غیرمجاز استخراج ارز دیجیتال بود. در خرداد 1400 که البته در خردادماه امسال نیز تکرار شد، ماجرای قطع مکرر برق با هر عنوانی (با برنامه یا بی‌برنامه) به خبر داغ رسانه‌ها بدل شد. همین موضوع سبب شد تا اهمیت انرژی‌های نو حسابی بر سر زبان‌ها بیفتد البته آن‌طور که یک فرد مطلع به صدای زنجان می‌گوید: بودند سرمایه‌گذاران خارجی که قبل از بروز هرگونه خاموشی اجباری، برای استقرار نیروگاه‌های خورشیدی در زنجان پیشگام شوند اما به علت بروکراسی‌های اداری پا پس کشیدند و برای همیشه رفتند!

شرایط این روزها شباهت‌های زیادی به خاموشی‌های سال 87 دارد که به سبب کاهش ذخایر آب پشت سدها باوجود بارش بی‌سابقه برف در دی‌ماه 86 روی داد و کشور با خاموشی‌های سرا سری در تابستان و اوایل پاییز 87 روبه‌رو شد.

حالا انگشت اتهام به‌سوی آسمان و کاهش شدید بارش‌ها است. داده‌های مرکز ملی خشک‌سالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور نشان می‌دهد، حجم بارش‌ها در سال آبی 1400-1399 به میزان 43 درصد کمتر از میانگین بلندمدت بود. در حال حاضر میانگین بارش در استان زنجان نیز از متوسط بلندمدت 306 میلی‌متر به 186 میلی‌متر در امسال رسیده است.

میانگین بارش‌ها در استان زنجان نسبت به بلندمدت، 39 درصد کاهش را نشان می‌دهد درحالی‌که 75 درصد از مصارف آب شرب و بهداشت در استان از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود.

به گفته مسئولان شرکت آب منطقه‌ای زنجان، سدهای تهم و کینه‌ورس تنها منابع تأمین آب سطحی در استان زنجان هستند که ورودی آن‌ها در سال جاری 69 درصد کاهش داشته است.

محسن افشارچی، استاندار زنجان 25 خردادماه در چهل و ششمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان با تأکید بر این موضوع که یکی از چالش‌های اساسی پیش روی استان مربوط به تأمین آب خواهد بود، اظهار کرد: واقعیت این است بحران آب در استان زنجان بسیار جدی است، کاهش میزان بارندگی‌ها سبب شده تا ورودی آب سدهای استان بسیار کاهش پیدا کند که این امر درنهایت در ماه‌های پیش رو استان را با چالش جدی کم‌آبی مواجه خواهد کرد.

در این شرایط آبی، ازیک‌طرف بحران آبی و از سوی دیگر با توجه به اینکه تولید و توزیع برق به روش‌های مرسوم دشوار و گران است، کشورها به دنبال راهی برای تولید پایدار و توزیع مقرون‌به‌صرفه انرژی الکتریسیته هستند.

پایداری شبکه توزیع برق در شرایط بحرانی نظیر انتشار ویروس کرونا که بیماران زیادی در بیمارستان‌ها و منازل برای تنفس به دستگاه‌های اکسیژن ساز وابسته بودند و هستند بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. همچنین افزایش زودهنگام دمای هوا، رشد کسب و کارهای آنلاین و نیز برگزاری امتحانات مجازی دانش‌آموزان و دانشجویان و نیاز مبرم آنان به رایانه و اینترنت اهمیت پایداری شبکه برق را دوچندان می‌کند.

سعید جلیل زاده، عضو هیئت‌علمی دانشگاه زنجان در مصاحبه‌های اخیر با صدای زنجان بارها گفته که از دلایل قطعی مکرر برق، فرسودگی شبکه تولید و توزیع، همچنین نبود سرمایه‌گذاری‌ها در این صنعت در روزهای گذشته بوده است اما به علت بالا بودن هزینه‌ها و نبود منبع مالی مناسب برای دولت، مسئولان بر رعایت الگوی مصرف مردم تأکیددارند!

در شرایطی که مسئولان و تصمیم گیران حوزه برق استان این روزها به دنبال جلب سرمایه‌گذار برای تولید انرژی‌ تجدید پذیر با احداث نیروگاه‌های بادی، خورشیدی در سطح استان هستند و موضوع انعقاد قرارداد با علاقه‌مندان احداث نیروگاه‌های بادی و خورشیدی را با جدیت پیگیری می‌کنند اما در این رابطه یک منبع آگاه به صدای زنجان می‌گوید: ای‌کاش مسئولان قبل از اینکه خاموشی اتفاق بیفتد، دست‌به‌کار شده و برای حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در حوزه انرژی‌های نو آستین بالا می‌زدند!

رقیه شاهمرادی به‌عنوان فرد مطلع درباره روند حضور یکی از سرمایه‌گذارانی که قرار بود برای تولید برق خورشیدی در زنجان سرمایه‌گذاری کند، یادآور می‌شود: «سیروس معصوم زاده»، نماینده یک سرمایه‌گذار آلمانی بود که در سال‌های 95 و 96 در نظر داشت با استقرار 10 نیروگاه خورشیدی در استان زنجان تحریم‌ها علیه ایران را دور بزند، به علت گیر افتادن در بروکراسی‌های اداری نتوانست کاری از پیش ببرد.

شاهمرادی که از ابتدا در جریان پیگیری‌های شبانه‌روزی «سیروس معصوم زاده» از کارکنان زنجانی شرکت «آرام کو»ی دبی (امارات) برای اتصال سرمایه‌گذار آلمانی با مسئولان وقت استانداری زنجان و شرکت توزیع نیروی برق بوده است با انتقاد از رویه مسئولان وقت شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان عنوان می‌کند: تجهیزاتی که قرار بود این سرمایه‌گذار آلمانی در استان زنجان مستقر کند، برگرفته از فنّاوری روز آلمان بود، ضمانت کننده آن نیز شرکت «آرام کو»ی دبی (امارات) بود. بر این اساس حتی اگر برف به‌اندازه یک متر روی تجهیزات و سیستم قرار می‌گرفت، روند تولید برق مختل نمی‌شد!

شاهمرادی می‌گوید: کارهای مربوط به تنظیم قرارداد کاری انجام و زمینی به مساحت 83 هکتار واقع در 85 کیلومتری زنجان به سمت تبریز روبروی روستای رجعین برای استقرار تجهیزات خریداری‌شده بود.

شاهمرادی با اشاره به هزینه‌های چند صد میلیارد تومانی انجام‌شده برای اجرایی شدن پروژه اضافه می‌کند: باوجوداینکه تمامی امتیازات برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید انرژی خورشیدی در قالب مبالغ پرداخت‌شده بود، سرمایه‌گذار خارجی  به علت پاس‌کاری و بروکراسی اداری خسته شد و برای همیشه رفت!

او ادامه می‌دهد: «پس از یک سال رفت‌وآمد برای دریافت مجوز، اداره کل منابع طبیعی به علت وجود گونه گون، ایراداتی به استقرار نیروگاه‌ خورشیدی در منطقه وارد کرد، برای رفع موانع پیش رو در سازمان مرکزی منابع طبیعی در تهران حاضر شدیم آن‌ها هم در قبال صدور این مجوز، خواسته‌های خارج از چارچوب قانونی از ما داشتند. هیچ‌یک از ارگان‌های ذی‌ربط استانی ازجمله مسئولان وقت شرکت توزیع نیروی برق و استانداری وقت با ما همراهی نکردند و نخواستند موانع پیش روی سرمایه‌گذار را رفع کنند و زنجان این پروژه را که پس از 10 سال به ایرانی‌ها تحویل داده می‌شد، را از دست داد!»

شاهمرادی بابیان اینکه مسئولان از سرمایه‌گذاری در حوزه برق در دولت قبل حمایت نکردند و بنده امیدوارم مسئولان دولت فعلی رویه دولت قبل را ادامه ندهند، از شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان می‌خواهد تا برنامه خود برای جلب مشارکت سرمایه‌گذاران در حوزه انرژی‌های پاک را اعلام کرده و در عمل حمایتش را ثابت کند!

به گفته شاهمرادی، در این پروژه می‌توانستیم تحریم را دور زده و با حمایت از سرمایه‌گذار، 10 نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی را در زنجان مستقر کند.

صدای زنجان برای پیگیری برنامه‌های شرکت توزیع نیروی برق استان در حوزه حمایت و جلب سرمایه‌گذاران موضوع را پیگیری کرد اما امکان گفت‌وگو با «پیام جوادی»، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان میسر نشد!

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانانرژی های نوبرقسرمایه گذار
sedayezanjannews.ir/nx9222


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»