کد خبر: 9237
1401/07/23 - 9:52


صدای زنجان از بلاتکلیفی صاحبان زمین‌های کوی «ساوالان» زنجان گزارش می‌دهد:

مزایده‌های میلیاردی در کوی ساوالان

معاون شهرسازی شهرداری زنجان: باید عملیات آماده‌سازی زمین پایان یابد و پرداخت تمامی حقوق شهرداری در دستور کار باشد، بعدازآن مشکلی با صدور مجوز نداریم!/ شهروندان: مشکلتان فقط نبود فضای سبز است؟ مسئولان «شهرداری» و «راه و شهرسازی» فقط پاس‌کاری می‌کنند!/ عضو هیئت‌مدیره اتحادیه مشاوران املاک زنجان: راه و شهرسازی زمین‌ها را در کوی ساوالان و سایر شهرک‌های اقماری به قیمت‌های میلیاردی به مزایده می‌گذارد بعد می‌گوید چرا ملک گران است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- لیلا محمدی/ جواد نوروزی، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه مشاوران املاک زنجان در واکنش به یک سال بلاتکلیفی صاحبان زمین‌های قطعه‌بندی شده در یال غربی شهرک ساوالان زنجان از ادارات و متولیان زنجان می‌خواهد تا در حمایت از شهروندان، تکلیف اراضی تفکیک‌شده در کوی «ساوالان» و سایر شهرک‌های اقماری را مشخص کرده و دست از مزایده میلیاردی اراضی که به گرانی مسکن دامن می‌زند، بردارند!

گزارش‌ها حاکی از آن است که اقدامات مربوط به آماده‌سازی زمین در یال شرقی انجام‌نشده اما در یال غربی این پروسه انجام‌شده و لازم است شهرداری زنجان به فکر صدور مجوز، آن‌هم در اسرع وقت باشد!

هرچند مسئولان شهرداری زنجان معتقدند که شهرداری منطقه 4 مشکلی بابت آماده‌سازی کوی ساوالان ندارد اما صدور پروانه منوط به تکمیل اقدامات آماده‌سازی و پرداخت حق‌وحقوق شهرداری است!

یکی از شهروندان زنجانی که یک سال است باوجود پیگیری‌های متعدد از طریق مسئولان راه و شهرسازی و شهرداری زنجان ‌همچنان سردرگم است، عنوان می‌کند: باوجود جدول‌کشی، وجود تأسیسات آب و برق در یال غربی کوی ساوالان، مسئولان شهرداری هرگونه صدور مجوز ساخت‌وساز را به ایجاد فضای سبز منوط کرده‌اند، جالب اینجاست که در یال غربی و مجاور زمین‌های بنده، برخی ساخت‌وساز کرده و ساکن هم شده‌اند! خب اگر هرگونه ساخت‌وساز در یال غربی کوی ساوالان بنا به دلایل قانونی فعلاً ممنوع است، مسئولان مربوطه چگونه مجوز ساخت به این افراد را داده‌اند؟

وی بابیان اینکه در مراجعاتم به راه و شهرسازی، مسئولان و کارشناسان مربوطه می‌گویند مشکلی در رابطه با ایجاد تأسیسات زیربنایی وجود ندارد اما ظاهراً شهرداری منطقه 4 اقدامات صورت گرفته را قبول ندارد، می‌گوید: با توجه به افزایش قیمت مصالح و اقلام موردنیاز در بازار مسکن، هرروز که می‌گذرد برای ما فقط ضرر و زیان است، تا جایی که اطلاع دارم بیش از 20 خانواده منتظر صدور مجوز ساخت‌وساز هستند.

به گفته این شهروند صاحبان قطعات کوی ساوالان که بلاتکلیف هستند در حدود 3 خیابان درمجموع دارای بیش از 100 قطعه زمین را شامل می‌شود.

گفتنی است که، در ابتدا زمین‌های موسوم به «کوی ساوالان» جزو اراضی شهرک پونک محسوب می‌شد. قبل از این نیز شاید در حدود 20 سال پیش، اراضی مربوطه متعلق به راه و شهرسازی بود اما پس از انعقاد قرارداد با شرکت تعاونی جهاد کشاورزی، مقرر شد برخی اقدامات نظیر آماده‌سازی زمین‌ها و مسائلی ازاین‌دست توسط جهاد کشاورزی زیر نظر تعاونی مسکن جهاد کشاورزی انجام شود.

افراد مطلع می‌گویند، در آن برهه تعاونی مسکن جهاد کشاورزی نیز اقدامات عمرانی نظیر خیابان‌کشی، جدول‌کشی، ایجاد تأسیسات آب، برق و غیره را انجام داد که در حدود 643 قطعه شد، یکسری از زمین‌ها را به راه و شهرسازی تحویل داده و بیشتر قطعات که اکثراً ویلایی هم بود به جهاد کشاورزی رسید! (کمیسیون ماده 5 حذف‌شده بود).

البته یکسری زمین‌های مازاد نیز مربوط به فضای سبز، اماکن مذهبی نظیر مسجد، کتابخانه، مدارس و مجتمع سازی و درمانی بود که بیمارستان بهمن نیز در راستای همین ساخت‌وسازها احداث شد. در منطقه مذکور، ساخت‌وسازهای آموزشی به‌ویژه مدرسه هم صورت گرفته اما پیشرفتشان بسیار ناچیز بوده است!

گفته می‌شود، بیشتر زمین‌های تجاری در اختیار راه و شهرسازی است که زمین‌ها را خرد و در قالب حدود 80 متر به قیمت بسیار بالایی در مزایده‌ها به فروش می‌رساند.

ضلع شمالی به سمت 50 متری یعنی مابین گلشهر و پونک، زمینی به‌صورت ذوزنقه یا مثلثی شکل (کوی ساوالان) بود که در اختیار شرکت تعاونی مسکن جهاد کشاورزی بود که بعدها به شرکت تعاونی ارتش فروخته شد، این زمین‌ها دارای «کاربری مجتمع سازی» یا در حقیقت «کاربری ویژه» بود که با اخذ مجوز از شهرداری، توانستند مصوبه ساخت مسکن ویلایی را بگیرند.

به گفته «جواد نوروزی، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه مشاوران املاک زنجان»، متراژ استاندارد برای اکثریت منازل، 180 متر بوده و مجوز ساخت 3 یا 4 طبقه بالای پیلوت را از شهرداری دریافت کرده‌اند.

انتهای شهرک ساوالان، زمینی با کاربری مسکونی ویژه است که راه و شهرسازی زنجان اراضی را تفکیک و زمین‌هایی به متراژ بالای 200 تا 400 متر با کاربری مسکونی ویلایی را قطعه‌بندی کرد. از وسط این منطقه خیابانی رد می‌شود که زمین‌ها را به دو قسمت تقسیم کرده که به یال غربی و یال شرقی موسوم است که منظور مخاطبان صدای زنجان ‌همین منطقه بوده که باوجود پیگیری‌ها هنوز مجوز ساخت‌وساز را دریافت نکرده‌اند!

شهرداری زنجان مشکلی با ساخت‌وساز در کوی ساوالان ندارد!

منصور سلطان محمدی، معاون شهرسازی شهردار زنجان در پاسخ به گلایه این شهروندان از بلاتکلیفی خود در قبال اراضی کوی ساوالان به صدای زنجان می‌گوید: شهرداری در رابطه با ساخت‌وساز در کوی ساوالان مشکلی ندارد! در خصوص صدور مجوز 2 گزینه توجه باشد، اول؛ تکمیل آماده‌سازی و دوم؛ پرداخت تمامی حق‌وحقوق شهرداری!

سلطان محمدی بابیان اینکه پیگیری موضوعات مربوط به آماده‌سازی که توسط پیمانکار دارای قرارداد با راه و شهرسازی انجام می‌شود و بحث پرداخت حق‌وحقوق شهرداری بر عهده اداره کل راه و شهرسازی است، تأکید می‌کند که تاکنون هیچ‌یک از این دو مورد به‌صورت کامل انجام‌نشده است!

به گفته سلطان محمدی، اقدامات مربوط به آماده‌سازی زمین در مرحله انجام است و حق‌وحقوق نیز در مرحله بررسی کارشناسی است تا شهرداری منطقه 4 زنجان پروانه مربوطه را صادر کند!

بلاتکلیفی اراضی کوی ساوالان به علت پاس‌کاری وظایف در شهرداری و راه و شهرسازی است!

یکی دیگر از شهروندان زنجانی نیز در واکنش به این اظهارات با اشاره به پیگیری‌های بی‌ثمر از طریق مسئولان استانی و شهری در رابطه با تعیین تکلیف اراضی منطقه کوی ساوالان به‌ویژه یال غربی معتقد است، به علت پاس‌کاری وظایف در شهرداری زنجان و اداره راه و شهرسازی شهروندان زنجانی متحمل هزینه‌های سنگین شده و می‌شوند و هیچ ارگان نظارتی هم نیست که وظایف مسئولان و کارشناسان این ادارات یادآوری کنند!

او خطاب به مسئولان شهرداری زنجان می‌گوید: آیا واقعاً قانونی است که به بهانه نبود فضای سبز کار یک شهرک که تأسیسات زیربنایی مهم آن ایجادشده را لنگ گذاشت؟

به مردم بگویید با اراضی تفکیک‌شده چه خواهید کرد؟

البته جواد نوروزی، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به وظایف کمیسیون‌‌های ماده 100 و ماده 5 در حوزه رسیدگی به تخلفات ساخت‌وساز و تغییر کاربری‌ها عنوان می‌کند: بر اساس ماده 101، باید در خصوص تأمین سرانه‌های آموزشی، فضای سبز، درمانی و بهداشتی تمامی هزینه‌ها بعلاوه حق‌وحقوق شهرداری پرداخت گردد تا مجوز مربوطه صادر شود.

نوروزی اظهارات مسئولان شهرداری مبنی بر پرداخت تمامی حق‌وحقوق در خصوص سرانه‌های آموزشی و فضای سبز و غیره در کوی «ساوالان» را قانونی می‌داند اما با به‌حق دانستن نگرانی صاحبان قطعات زمین در یال‌های شرقی و غربی شهرک ساوالان از مسئولان اجرایی استان می‌خواهد تا به‌منظور حفظ بازار مسکن برنامه‌هایشان را پیش برده و موضوع صدور مجوزها را تسریع کنند.

او با اشاره به اراضی تفکیک‌شده در پشت بیمارستان بهمن و پایین‌تر از آپارتمان‌های الغدیر درست روبروی ستاد نیروی انتظامی از دستگاه متولی می‌خواهد تا هر چه زودتر تکلیف این اراضی را مشخص کند!

در کوی ساوالان و دیگر شهرک‌های اقماری زنجان چه خبر است؟

این کارشناس مسکن که معتقد است عامل نابسامانی بازار مسکن زنجان برخی از ارگان‌های اجرایی و دولتی استان هستند نه املاکی‌ها به صدای زنجان می‌گوید: در 6 ماهه امسال، راه و شهرسازی حدود 55 قطعه زمین در شهرک‌های اقماری ازجمله کوی ساوالان و گلشهر و پونک را به مزایده گذاشت البته طبق قانون!، برای بار دوم که حدود 20 روز قبل بود 45 تا 50 قطعه را به مزایده گذاشت! قیمت قطعات بالا و در حدود 6 میلیارد تومان اعلام‌شده بود! باور می‌کنید 5 الی 6 قطعه به فروش رفت؟ زمین‌ها را به قیمت بالا و سرسام‌آور به مزایده می‌گذارند بعد می‌گویند چرا ملک گران شده است! وقتی زمین تجاری 80 متری که در بازار آزاد به قیمت زیر 5 میلیارد تومان معامله می‌شد به قیمت پایه 6 میلیاردی به مزایده گذاشته شود، مشخص است هزینه‌های نظام‌مهندسی و شهرداری و غیره برای خریدار چقدر می‌شود! بعد ما باید انتظار داشته باشیم ملک نهایی به قیمت آن‌چنانی به فروش گذاشته نشود؟

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه مشاوران املاک زنجان بابیان اینکه روند واگذاری و فروش قطعات در کوی ساوالان به‌ویژه یال غربی و شرقی باید از سوی ارگان‌های نظارتی مورد رصد قرار گیرند، با تکرار اظهارات خود می‌گوید: هرسال 2 تا 3 بار اراضی توسط اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان و به قیمت بالا به مزایده گذاشته می‌شود. یال غربی کوی ساوالان چند وقتی است که آماده‌سازی شده اما مجوز ساخت‌وساز صادر نمی‌شود و دلیل آن را نیز نمی‌دانیم! آیا بهتر نیست مسئولان دراین‌باره اظهارنظر کنند؟

معاون راه و شهرسازی استان زنجان گزینه «سکوت» را انتخاب کرد!

صدای زنجان برای پاسخ به ابهامات و شائبه‌های مطرح شد در خصوص اراضی کوی ساوالان و اراضی اطراف ازجمله زمین‌های گلشهر کاظمیه موضوع را از طریق عبدالله حیدری، معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان پیگیری کرد اما او ترجیح داد دراین‌باره «سکوت» کند!

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکوی ساوالانراه و شهرسازی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9237


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»