کد خبر: 9263
1401/08/08 - 9:59


صدای زنجان از نبود حامی برای ورزش استان زنجان گزارش می‌دهد؛

زنگ انزوای ورزش زنجان

مربیان: «مشکلات اقتصادی» و «فشارهای مالیاتی»؛ از دلایل مهم برای اسپانسر نشدن مدیران کارخانه‌ها!/ رؤسای هیئت‌های ورزشی زنجان: مشکل روند طولانی اداری برای مشمولیت قانون بخشودگی مالیات برای کارخانه‌ها است!/ معاون ورزشی مدیرکل ورزش و جوانان استان: استاندار زنجان برای رفع مشکلات مربوط به «نبود اسپانسر» قول‌هایی داده‌اند!/ عضو هیئت‌علمی دانشگاه زنجان: چرا منتظر هستید «استاندار زنجان» برایتان کاری کند؟ مگر اداره کل ورزش متولی ورزش نیست؟

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- لیلا محمدی/ سال‌هاست که ورزش استان زنجان با مشکل «نبود اسپانسر یا همان حامی مالی» دست‌وپنجه نرم‌ می‌کند، برخی «مشمولیت مالیات برای کارخانه‌ها حامی ورزش» را عامل تمایل نداشتن واحدهای تولیدی و صاحبان صنایع برای حمایت از ورزش اعلام می‌کنند، برخی هم در مقابل این دیدگاه معتقدند اتفاقاً مالیات، به صاحبان صنایع حامی ورزش با طی کردن ضوابط تعیین‌شده تعلق نمی‌یابد و این روند طولانی مراحل اداری است که سبب می‌شود، صاحبان صنایع سمت حمایت نروند!

البته تعدادی از کارشناسان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها بر این باورند که اگر اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان در این سال‌ها برنامه مدونی در حوزه حمایت از ورزش در تمامی سطوح و رده داشت، قطعاً کار به انتظار داشتن از مسئولان استانی هم نمی‌رسید!

29 آذرماه سال 1400، ژاله فرامرزیان، مشاور وزیر ورزش و جوانان در خصوص معافیت فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی از مالیات بر ارزش‌افزوده گفت که، قانون مالیات بر ارزش‌افزوده از 2 سال پیش در دستور کار دولت قبل قرار گرفت و نهایتاً در تیرماه 1400 تصویب و ابلاغ شد.

به گفته او در گذشته، ظرفیت معافیت فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی از مالیات بر ارزش‌افزوده در قانون پیش‌بینی‌شده بود، اما ورزش از این معافیت برخوردار نبود که با پیگیری‌های صورت گرفته توسط وزارت ورزش و جوانان، این ظرفیت در حوزه ورزش نیز ایجاد شد و ظرفیت ایجادشده موجب می‌شود کلیه خدمات ورزشی دارای مجوز از وزارت ورزش و جوانان از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده معاف شوند.

اما ظاهراً فقط فعالیت‌های تبلیغات، نقل‌وانتقال یا معاوضه ورزشکار، فروش لوازم متضمن نشان و یا مشخصات باشگاه و مؤسسه ورزشی، کمک‌های دریافتی آن‌ها از دولت و یا مؤسسات دولتی برای انجام خدمات ورزشی آن‌هم تحت شرایط خاصی، مشمول معافیت مالیاتی برای باشگاه‌های ورزشی است! و غیرازاین موارد مشخص، سایر فعالیت‌های اقتصادی باشـگاه‌ها و مؤسسات ورزشی و نیز فعالیت‌های ورزشی فاقد مجوز مشمول مالیات می‌شوند!

چندین سال است با مشکل اسپانسر مواجهیم!

 یکی از باشگاه‌داران به صدای زنجان می‌گوید: ما در بسياری از مسابقات به لحاظ مشكلات مالی از تغذيه مناسبی استفاده نمی‌كنيم و اين موارد در روحيه بچه‌ها تأثیر بدی می‌گذارد، بنابراين نتيجه مطلوب به‌سختی به دست می‌آيد. مواقعی هست كه ما به مسابقات كشوری اعزام می‌شويم و مقام نيز كسب می‌كنيم، ولی انگارنه‌انگار كه گروهی به مسابقات رفتند و مقام آوردند و يا بهتر بگويم كسی نيست كه بگويد كجا رفتيد و از كجا آمديد.

او معتقد است که در زنجان ازنظر مربی و داور ووشو كمبود نداريم. درواقع ووشوی زنجان كه طی سال‌های گذشته جزو استان‌های برتر بود، با بی‌توجهی‌های مسئولان هم‌اکنون در حال منزوی شدن است!

این ووشوکار با تأکید بر اینکه هرکسی که نمی‌تواند مشکل اسپانسر در ورزش را حل کند نباید سمت ریاست هیئت را بر عهده بگیرد، می‌گوید: چندین سال است با مشکل اسپانسر مواجهیم و تا الآن هیچ اقدامی صورت نگرفته است. ورزشکاران حرفه‌ای زنجان برای سایر تیم‌های کشور ازجمله مازندران بالای سکو می‌روند! و این برای زنجان خوب نیست!

این مربی «نبود اسپانسر» را مشکلی اصلی ورزش ووشو دانسته و می‌گوید: زنجان را چین ایران می‌نامیم اما در این مدت چین ایران هیچ تیمی نداشته تا در لیگ (رده بزرگ‌سالان)، قدرتمندانه شرکت کند! البته تیمی از شهر قیدار (باشگاه زرین‌رود) در لیگ شرکت می‌کند! بروید ببینید چند نفر از سانداکاران در مسابقات شرکت کرده‌اند! تعداد آن‌ها به 2 نفر هم نمی‌رسد! این در حالی است که فقط در باشگاهی که من مربیگری می‌کنم 4 نفر از سانداکاران حرفه‌ای زنجان که در تیم‌های اول و دوم بازی می‌کنند، هستند! متأسفانه به عمل که می‌رسد اسم زنجان از آخر اول است! ووشوی زنجان در ایران و دنیا شناخته‌شده است اما اسپانسری نیست که بتواند ما را برای حضور مقتدرانه در لیگ حمایت کند!

برای حضور پررنگ در میدان‌های ورزشی نیازمند اسپانسر قوی هستیم!

احمد قربانی، دارنده مدال طلای مسابقات آسیایی سوریه در رشته کیک‌بوکسینگ نیز با تکرار این اظهارات در گفت‌وگو با صدای زنجان با یادآوری جایگاه نخست زنجان در رقابت‌های کیک‌بوکسینگ قهرمانی کشور (در سال  98 در شمال کشور برگزار شد) می‌گوید: با تلاش زیاد تیم تشکیل داده و به مسابقات قهرمانی کشور اعزام کردیم اما مسئولان ورزشی هیچ حمایتی از ما نکردند! در جام خلیج‌فارس زنجان نیز به جایگاه نخست دست‌یافتم از لوح و تقدیر هم خبری نبود!

با توجه مشکلاتی که در رابطه با عدم‌حمایت و نبود برنامه مدون از رشته کیک‌بوکسینگ عرض کردم، تیم قدرتمندی برای اعزام به مسابقات قهرمانی کشور وجود ندارد و ازاین‌رو ورزشکاران زنجان به‌صورت انفرادی در مسابقات خارج از کشور حضور دارند. تعداد ورزشکارانی که مسابقات خارج از کشور را به داخل کشور ترجیح می‌دهند قابل‌توجه است و کم هم نیست. من نیز وقتی از مسئولان بی‌مهری دیدم رینگ‌های حرفه‌ای خارج از کشور را ترجیح دادم!

قربانی با اشاره به صدور مجوز بازی‌های MMA از ابتدای سال 1400 در کشور ابراز امیدواری می‌کند تا مسئولان برای برگزاری مسابقات باکیفیت حرفه‌ای کیک‌بوکسینگ نیز اقدامات لازم را انجام دهند تا ورزشکاران بتوانند در این رینگ‌ها خود را محک بزنند که لازمه تحقق این امر قبل از آمادگی ورزشکار، جذب اسپانسر مالی قوی است!

او با تأکید بر اینکه عدم اسپانسر برای حمایت از تیم‌های ورزشی را از مهم‌ترین مسائل پیش روی ورزش استان می‌داند و معتقد است: متأسفانه در زنجان مسئولان و متصدیان چند کارخانه‌ بزرگ که وجود دارد یا ورزشی نیستند یا ورزش آن‌چنان برایشان شناخته‌شده نیست و تصور می‌کنند اگر در ورزش هزینه کنند پولشان بیخود هزینه شده است. به نظر می‌رسد مسئولان ذی‌ربط ازجمله اداره کل ورزش و جوانان باید این کارخانه‌ها را برای هدایت به ورزش و مباحث مربوط به اسپانسرینگ متقاعد کنند.

این ورزشکار معتقد است: کسی به فکر ورزش نیست! سال‌هاست با نبود اسپانسر سر می‌کنیم! نتیجه این بی‌تفاوتی از بین رفتن انگیزه در ورزش‌های پایه، قهرمانی و حرفه‌ای است!

می‌گویند ورزش برای اسپانسرها سود ندارد!

ابراهیم محمدی، بسکتبالیست سابق زنجانی هم در گفت‌وگو با صدای زنجان مهم‌ترین و شاید تنهاترین مشکل پیش روی بسکتبال زنجان را در نبود توان مالی دانسته و معتقد است: در نگاه وسیع‌تر ورزش استان با محدودیت‌های مالی درگیر بوده و بسکتبال نیز برای حضور در لیگ برتر با این محدودیت‌ها دست‌به‌گریبان است. این مشکلات سبب شده تا امروز بسکتبال زنجان باوجود شایستگی نتواند در لیگ برتر نماینده‌ای داشته باشد.

محمدی می‌گوید: تیم بسکتبال زنجان در دوران حضور خود در لیگ برتر نمایش قابل قبولی از خود نشان داد و از دسته‌‌های پایین‌تر خود را به سطح اول مسابقات کشوری رساند. در آخرین سال حضور خود در این رقابت‌ها هم به دسته پایین‌‌تر سقوط نکرد و امروز در صورت فراهم بودن توان مالی حضور در لیگ برتر برای زنجان به‌طور سهل‌الوصولی میسر است.

وی عنوان می‌کند: نبود اسپانسر و حامی از طرف بخش‌های خصوصی و دولتی موجب شده تا ورزش امروز استان به‌خصوص رشته بسکتبال از دوران اوج خود فاصله بگیرد و علت این عدم تمایل هم از طرف حامیان، در برگشت‌ناپذیر بودن سرمایه‌گذاری توسط آن‌ها‌ست.

مسئولان قبل از قوانین مالیاتی به ورزش ضربه می‌زنند!

عباس محمدی، رئیس هیئت کشتی زنجان نیز با اشاره به پیگیری‌های بی‌ثمر برای جذب کارخانه‌ها برای اسپانسرینگ به صدای زنجان این را هم می‌گوید که قبل از «مباحث مربوط به اخذ مالیات از فعالان اقتصادی و تولیدکننده‌ها که تبدیل به عاملی برای عدم‌حمایت کارخانه‌ها از ورزش شود» این «مسئولان» هستند که به ورزش ضربه می‌زنند!

رئیس هیئت کشتی زنجان با انتقاد از اظهارات برخی نمایندگان زنجان در مجلس که در پاسخ به مطالبه فعالان ورزشی مبنی بر «لزوم پیگیری جلب حمایت مدیران کارخانه‌ها در حوزه ورزش از طریق نمایندگان مجلس» گفته است که «نمی‌تواند مدیون کارخانه‌ها شود» خطاب به او می‌گوید: آقای نماینده! شما تمام دوستانتان را به‌عنوان مدیر و مسئول در ادارات صاحب صندلی و کرسی کرده‌ای، آن‌وقت نگفتی که با این کار مدیون مردم می‌شوی! حالا با پیگیری مطالبه عموم ورزشکاران جهت جلب حمایت کارخانه‌داران، نگرانی که مدیون تولیدکننده شوی؟

وی بابیان اینکه طبق قانون تصویب‌شده در سال 99 که بر اساس آن هیئت‌های ورزشی که از شرکت‌ها کمک مالی دریافت می‌کنند باید طبق ضوابط تعیین‌شده مالیات آن را بپردازند، تأکید می‌کند: در سال 99 و 1400 مالیات تعیین‌شده را پرداخت کردیم، هرچند مبلغ آن کم بود اما بالاخره از حساب هیئت کشتی کاسته شد! متأسفانه دولتی‌ها نه‌تنها دستمان را نمی‌گیرند بلکه چوب لای چرخمان می‌کنند!

«مشکلات اقتصادی» و «فشارهای مالیاتی»؛ از دلایل مهم اسپانسر نشدن مدیران کارخانه‌ها است

جواد بهرامی، مربی تیم والیبال نشسته زنجان با اشاره به تعطیلی 10 ساله این تیم به صدای زنجان می‌گوید: به علت نبود حمایت از سوی هیئت قبلی (هیئت جانبازان و معلولان زنجان)، تیم والیبال نشسته زنجان 10 سال تعطیل و از حضور در لیگ جا ماند! با توجه به نگاه مثبت مسئولان هیئت فعلی این تیم بعد از 10 سال در سال 1400 مجدداً احیا شد اما چون این مهم تقریباً با مسابقات لیگ دسته یک مصادف شده بود و ما زمان کمی برای تمرین داشتیم، نتوانستیم به موفقیت برسیم امسال نیز در مسابقات تدارکاتی (لیگ) شرکت کردیم که فعلاً نتایج آن اعلام‌نشده است.

بهرامی حضور در مسابقات و بازی‌های تدارکاتی را در اخذ جایگاه‌های برتر لیگ والیبال نشسته مؤثر دانسته و معتقد است: با توجه به گستردگی تیم‌های ورزشی معلولان و جانبازان، بودجه هیئت به‌تنهایی برای حمایت از تیم‌ها کافی نیست و ضروری است تا مسئولان اداره کل ورزش و جوانان و مسئولان ارشد استانی برای جذب اسپانسر و جلب حمایت مدیران کارخانه‌ها زنجان وارد عمل شده و رسانه‌ها نیز تا حصول نتیجه پیگیر موضوع باشند.

بهرامی بابیان اینکه در رایزنی‌هایی که با تعدادی از مدیران کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی زنجان داشتیم «مشکلات اقتصادی» و «فشارهای مالیاتی» از دلایل مهم برای عدم تمایل فعالان اقتصادی برای حمایت از تیم‌های ورزشی اعلام‌شده است، تصریح می‌کند: به نظرم اگر کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی که تمایل برای حضور در عرصه‌های مختلف ورزشی (به‌عنوان اسپانسر) را دارند، مشمول بخشودگی مالیاتی شوند، مسائل تیم‌های ورزشی هم حل می‌شود درنتیجه از مسئولان استانی می‌خواهیم به این موضوع دقت داشته باشند.

مشکل روند طولانی اداری برای مشمولیت قانون بخشودگی مالیات برای کارخانه‌ها است!

امیری، رئیس هیئت جانبازان و معلولان زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان بابیان اینکه متأسفانه باوجود شرکت‌های بزرگی که در زنجان مستقر هستند، مدیریت واحدی در استان نیست که آن‌ها را پای‌کار بیاورد، می‌گوید: برخی از مدیران کارخانه‌ها دلیل امتناع خود از حمایت مالی تیم‌های ورزشی را مشمولیت مالیاتی اعلام می‌کنند درحالی‌که اگر طبق ضوابط اعلامی، پیش بروند می‌توانند از تیم‌های ورزشی حمایت کرده و مشمول مالیات هم نشوند! کارخانه‌ها به علت طولانی بودن مراحل اداری، خود را به‌زحمت نینداخته و صرفاً بهانه می‌آورند.

البته رئیس هیئت معلولان و جانبازان زنجان معتقد است نه‌تنها بخش خصوصی بلکه ارگان‌های دولتی نیز تمایلی به حمایت از فعالان ورزش نداشته و حتی به دستورات نیز بی‌توجهی می‌کنند. شورای انقلاب فرهنگی به رياست رئیس‌جمهور مصوبه‌ای با عنوان «مصوبه سياست‌ها، راهبردها، وظايف و ضوابط اجرايی ترويج فرهنگ حضور، توانمندی و افتخارآفرينی جانبازان و معلولان از طريق ورزش» را در شهريورماه سال 97 به 23 ارگان ابلاغ و برای هرکدام از اين سازمان‌ها وظايفي را محول كرد، از همين رو درصورتی‌که اين مصوبه اجرايی شود بخش قابل‌توجهی از مشكلات معلولان برطرف می‌شود.

استاندار زنجان برای رفع مشکلات مربوط به «نبود اسپانسر» قول‌هایی داده‌اند!

غفار امانی، معاون ورزشی مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان ‌هم بابیان اینکه یکی از مطالبات معاونت ورزشی ادارات ورزش و جوانان استان‌ها جلسه با مسئولان ملی این بود که فدراسیون‌ها در یکسری از رشته‌ها، به‌قصد کاهش هزینه، قهرمانی کشوری را حذف و در قالب لیگ تعریف کرده‌اند، ادامه می‌دهد: این شیوه کار فدراسیون‌ها به ورزش قهرمانی ضربه زده است به‌ویژه قهرمانانی که توان مالی آن‌چنانی ندارند در مواجهه با این دست از تصمیمات آسیب‌دیده‌اند که شامل حال تمامی ورزشکاران زنجان به‌ویژه قهرمانان معلول و جانباز هم می‌شود. البته ما از طریق وزارتخانه ورزش و جوانان مراتب را پیگیری کرده و خواستار تبیین جایگاه ورزش قهرمانی و لیگ (ورزش حرفه‌ای) شده‌ایم!

این مسئول بابیان اینکه طبق قانون، دولت به‌هیچ‌عنوان حق کمک مالی به تیم‌های حاضر در لیگ و ورزش حرفه‌ای را ندارد، تصریح می‌کند: یکی از اقداماتی که در ورزش‌های گروهی پیگیر هستیم، اخذ مجوز یک تیم فوتبال برای زنجان است ولی این اقدامات مستلزم تأمین منابع مالی است. بایستی دولت از ابزار فشار برای صنایع استفاده و تکلیف کند تا واحدهای بزرگ صنعتی برای توسعه و رشد ورزش کمک کنند، البته در صنایع کوچک حمایت وجود دارد ولی برای نیازهای بزرگ‌تر مثل تیم فوتبال به حمایت و اعتبار بیشتری نیاز داریم.

او تأکید می‌کند؛ تنها راه پیش رو، جلب حمایت کارخانه‌ها و فعالان اقتصادی بخش خصوصی است که تا امروز باوجود پیگیری‌های اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان به نتیجه نرسیده‌ایم!

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان بابیان اینکه «نبود اسپانسر» درد تیم‌های ورزشی زنجان است، ابراز امیدواری می‌کند تا با ورود مسئولان ارشد استان به‌ویژه استاندار زنجان که البته قول‌هایی نیز در این خصوص داده‌اند، شاهد رفع بخشی از این مسائل باشیم!

چرا منتظر هستید «استاندار زنجان» برایتان کاری کند؟ مگر اداره کل ورزش متولی ورزش نیست؟

علی سیاح، عضو هیئت‌علمی دانشگاه زنجان معتقد است که نبود برنامه مدون در اداره کل ورزش و جوانان قبل از مباحث مربوط به مالیات و مشکلات اقتصادی کارخانه‌ها، عامل مهم عدم تمایل فعالان اقتصادی برای ورود به مباحث اسپانسرینگ تیم‌های ورزشی استان زنجان می‌تواند باشد.

به گفته سیاح، باید اهمیت زیادی به ورزش قائل شده و تبدیل به کشوری الگو برای دنیا شویم! هر چه برای ورزش هزینه کنیم، میزان هزینه‌های درمانی و فشارهای روانی را کاهش داده‌ایم که در میان‌مدت تمامی ارگان‌های دولتی از آن سود خواهند برد!

این کارشناس ادامه می‌دهد: وقتی بررسی می‌کنیم، ورزش همگانی که پایه ورزش است در سبد خانوارها جای ندارد! دولت برای توسعه جسم و روان شهروندان در تمامی سنین برنامه‌های خود را ارائه و مردم را برای انجام فعالیت‌های ورزشی تشویق کند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه زنجان بر لزوم سرمایه‌گذاری در ورزش و پژوهش‌های این حوزه تأکید کرده و می‌گوید: ما باید ورزش را تبدیل به رویداد جذاب کنیم که در آن تمامی خانوارهای ایرانی سهیم باشند. سیاست کشورها باید این‌گونه باشد که تعداد ورزشکاران خود را افزایش دهند که تحقق این مهم با ایجاد زیرساخت‌های ورزشی برای خانواده‌ها و توسعه ورزش همگانی امکان‌پذیر است.

سیاح اضافه می‌کند: دولت در این حوزه نقش محوری داشته و موظف است با بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی نظیر کارخانه‌ها، تشکل‌های مردمی و غیره، فضا را برای توسعه ورزشی بدون توجه به ورزش رقابتی، فراهم کنیم. متأسفانه در ایران و به‌تبع آن استان زنجان، ما اسم باشگاه ورزشی را به یدک می‌کشیم و به‌جز تمرکز بر روی یک‌رشته، اهمیتی برای سایر رشته‌های ورزشی قائل نمی‌شویم! درصورتی‌که بهترین مؤلفه برای توسعه ورزش رقابتی، ورزش‌های همگانی است!

ازنظر این کارشناس، ضروری است مثل کشورهای پیشرفته دنیا، صندوق ملی برای حمایت از تیم‌های ملی با رویکرد سرمایه‌گذاری تشکیل دهیم تا گروه‌های مختلفی از ورزشکاران (همگانی، حرفه‌ای و قهرمانی) را حمایت کنیم. البته متأسفانه در ایران و به‌تبع آن استان زنجان نحوه حمایت از ورزش جزیره‌ای و قطره‌ای است به همین دلیل حمایت‌های ورزشی به گونه شایسته احساس نمی‌شود.

سیاح با منطقی دانستن دغدغه فعالان تولیدی و کارخانه‌ها تأکید می‌کند: دولت باید برای پای‌کار آمدن کارخانه‌ها مشوق‌ها و راهکارهای حمایتی مطلوبی از صنایع و کارخانه‌ها در قبال اسپانسری تیم‌های ورزشی ارائه دهد. بخشودگی مالیاتی بابت حمایت مالی از ورزش که برای کارخانه‌ها در نظر گرفته‌شده است تا حدودی می‌تواند در زمره حمایت‌های دولت از صنایع پیشتاز برای حمایت از ورزش قرار گیرد که البته نیاز به راهکارهای مؤثر دیگری نیز هستیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از ادارات دچار روزمرگی می‌شوند، عنوان می‌کند: ما برای مشاهده خروجی مناسب از حمایت‌های ورزشی باید از ایده‌ها و پیشنهاد‌های دانشگاهیان بهره ببریم. اگر همین الآن در جذب اسپانسرهای ورزشی و جلب حمایت صنایع و کارخانه‌ها با مشکل مواجهیم یکی از دلایل آن عدم استفاده از راهکارهای اساتید دانشگاهی است.

ازنظر «سیاح»، اداره کل ورزش و جوانان استان به‌عنوان متولی ورزش باید با برنامه مدون به سراغ کارخانه‌ها استان زنجان برود، قرار نیست که همه کار را استاندار انجام دهد! با توجه به گستردگی وظایف استاندار ادارات باید هوشمندانه وظایف خود را ارائه کرده و دست از اینکه وظایف خود را به مسئول ارشد استان محول کنند، بردارند!

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانورزش زنجاناسپانسر
sedayezanjannews.ir/nx9263


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»