کد خبر: 9286
1401/08/24 - 10:0


صدای زنجان ادامه کمبود دارو در استان زنجان را بررسی می‌کند؛

هرروز ناامیدتر از دیروز

مدیرکل مجمع خیرین سلامت استان زنجان: مردم سال‌هاست از سیستم درمان ناامید هستند و از آن به خاطر چالش‌های مختلفی که در سیستم درمانی وجود داشته است؛ ناراضی هستند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- زهره میر عیسی‌ خانی/ کمبود دارو این بار پررنگ‌تر از همیشه برای بیماری‌های ساده و فصلی مانند سرماخوردگی فراگیر شده است. این معضل حالا وارد فاز جدید قرص‌ها و شربت‌های آنتی‌بیوتیک، به‌خصوص برای کودکان شده است. خانواده‌های ایرانی که بیمار دارند در داروخانه‌ها سرگردان هستند و دغدغه‌ پیدا کردن داروهای نسخه خود را دارند.

بررسی میدانی در داروخانه‌های زنجان نشان می‌دهد که داروهای آنتی‌بیوتیک همچون کواموکسی کلاو و سفیکسیم۱۰۰ برای کودکان و همچنین شربت دیفین هیدرامین، استامینوفن، بُرُم هگزین و ایبوبروفن، با کمبود مواجه است. یک متصدی داروخانه می‌گوید: این مشکل پیش از شیوع ویروس آنفلوانزا و سرماخوردگی در کشور هم وجود داشته و داروهای آنتی‌بیوتیک به‌صورت قطره‌چکانی توزیع می‌شد.

توزیع دارو در داروخانه با تصمیم معاونت غذا و دارو صورت می‌گیرد

وی با اشاره به نحوه توزیع دارو در داروخانه‌ها به صدای زنجان می‌گوید: توزیع دارو در داروخانه با تصمیم معاونت غذا و دارو صورت می‌گیرد و اگر دارو در استان کم باشد از معاونت غذا و دارو دستور داده می‌شود که دارو ابتدا در بیمارستان و سپس داروخانه‌های خصوصی توزیع شود که در زمان کمبود سرم دقیقاً این اتفاق افتاد.

این داروخانه‌دار ادامه می‌دهد: برخی از داروها نظیر آنتی‌بیوتیک که با کمبود روبه‌رو هستند نیز بر اساس سهمیه‌بندی بین داروخانه‌ها به‌صورت عادلانه توزیع می‌شود تا دارو در دسترس همه داروخانه‌ها، قرار ‌گیرد.

وی در مورد کمبود دارو در استان اذعان می‌کند: با کمبود دارو؛ فروش داروخانه‌ها مسلماً کمتر می‌شود و بیماران نیز در این زمینه دچار مشکل می‌شوند به‌طوری‌که شاهد هستیم در داروخانه‌های شبانه‌روزی دارویی که صبح به دست داروخانهدار می‌رسد به عصر نرسیده تمام می‌شود و در نوبت شبانه همواره دچار مشکل است و صبح که سهمیه می‌آید تا بعدازظهر دیگر سهمیه دارویی داروخانه به پایان می‌رسد.

 این داروخانه‌دار افزود: برخی اوقات افراد این تصور را دارند که داروخانه‌ها دارو را به آن‌ها نمی‌دهند درصورتی‌که این‌طور نیست و ما درواقع با کمبود دارو مواجه هستیم و وضعیت فعلاً به این صورت است و ان‌شاءالله الله که بهبود پیدا کند. ضمن اینکه آنتی‌بیوتیک‌هایی از هند وارد کشور شده است تا در این زمینه مشکلات تا حدودی حل شود.

وی بابیان اینکه واردکردن دارو به‌جای حمایت از تولیدکننده اگرچه آسیب‌زننده است اما این موضوعات، موضوعات بالادستی است و باید دید چه عامل یا عواملی باعث واردات دارو در شرایط فعلی شده است، خاطرنشان کرد: من معتقدم که اگر تولیدکننده را در این زمینه حمایت کنیم هیچ مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت ولی باید دید که در این زمینه چه مشکلاتی وجود داشته است که دولت اقدام به واردات دارو کرده است.

دولت بر قیمت تمام‌شده دارو اشراف داشته و سپس برای قیمت‌گذاری اقدام کند

این مسئول با اشاره به اینکه دولت باید بر قیمت تمام‌شده یک دارو نظارت داشته باشد و سپس برای قیمت‌گذاری دارو اقدام کند چراکه قیمت‌های دستوری باعث ایجاد مشکل خواهد شد، اذعان کرد: شاهد وجود مافیای دارو هستیم و در این زمینه باید با مدارک و شواهد حرف زد چراکه از اتفاقات بالادستی نیز چندان آگاهی نداریم.

وی افزود: کمبودهای دارویی به این معنا نیست که اصلاً دارو وجود ندارد بلکه منظور این است که دارو وجود دارد، منتهی کفاف نیاز بیماران را نمی‌دهد.

این داروخانه‌دار در مورد افزایش تعداد داروخانه‌ها در سطح شهر سخن به میان آورد و گفت: افزایش این داروخانه‌ها موجب شده است که یک داروخانه که پیش‌ازاین می‌توانست بنا به موقعیت و منطقه‌ای که در آن قرار داشت، از فروش دارو سود داشته باشد دیگر این شرایط را ندارد و به‌نوعی هزینه‌ها سربه‌سر شده است و برخی از داروخانه‌ها دیگر نتوانند چنان‌که بایدوشاید درآمد داشته باشند و در مضیقه باشند.

وی در مورد نقش طرح دارویار در کنترل کمبودها گفت: دارویار هیچ نقشی در کنترل این کمبودها ندارد و دارویاری که بنا بود فشار افزایش هزینه‌ها را به کمک بیمه از دوش مردم بردارد خیلی از داروها را در خود نگنجانده است. ضمن اینکه باید دید دولت تا چه زمانی خواهد توانست اعتبارات مربوط به بیمه را پرداخت کنند! این خود مسئله‌ای است که جای سؤال دارد؟

داروخانهها در آستانه ورشکستگی

در این زمینه یکی دیگر از متولیان داروخانه‌ها به صدای زنجان می‌گوید: افزایش تعداد داروخانه‌ها، بالا رفتن شدید تورم، کمبود اقلام دارویی، افزایش مالیات، اجاره‌های سنگین واحدهای تجاری، افزایش هزینه قبوض برق و ... را از عواملی است که این روزها باعث ورشکستگی داروخانه‌ها می‌شود. زمانی که این موارد را کنار هم بگذارید، نتیجه‌اش فشار سنگین به داروخانه‌ است و آن واحد را با مشکلات اقتصادی روبه‌رو می‌کند. علاوه بر این موضوعات، تعداد مراجعین هم کاهش‌یافته است.

وی ادامه داد: شاید وضعیت برخی داروخانه‌ها که در موقعیت مناسبی قرار دارند، بهتر باشد اما بسیاری از همکاران ما در حال ورشکستگی و با ادامه این شرایط مجبور به تعطیلی و واگذاری هستند. البته تعطیلی در داروخانه‌ها بیشتر به معنای واگذاری است؛ زمانی که دخل‌وخرج داروخانه متعادل نباشد، داروخانه را به یک فرد تازه‌نفس واگذار می‌کنند و اگر آن فرد با ترفندی توانست سود بیشتری کسب کند که فعالیتش را ادامه می‌دهد وگرنه او هم مجموعه خویش را واگذار می‌کند.

وی درباره افزایش قیمت داروها و سود داروخانه‌ها تصریح کرد: زمانی که دارو گران‌تر می‌شود، سود داروخانه کاهش پیدا می‌کند چراکه نحوه قیمت‌گذاری داروها در شورای عالی به این صورت است که با افزایش قیمت دارو، سود کمتری به آن تعلق می‌گیرد. یک دارو در زمان ارزانی‌اش ۲۰ درصد سود داشت اما حالا سود آن به ۱۶، ۱۵ و حتی ۱۰ درصد رسیده است. برخی داروهای خاص مانند داروهای بیماران سرطانی و... با سود 3 درصد ارائه می‌شود. با افزایش قیمت داروها فقط گردش ریالی افزایش‌یافته و سود داروخانه‌ها کاهش پیدا است.

این داروخانه‌دار اظهار کرد: البته مردم نگران نبود دارو نباشند. وضعیت دارو در مهرماه به‌مراتب بحرانی بود اما اکنون به‌مراتب مشکلات کمتر شده است. امیدواریم تا انتهای آبان‌ ماه شربت‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها به مقدار کافی توزیع و کمبودها برطرف شود. توزیع جدید داروها ۲ هفته است که آغازشده است؛ اگرچه به مقدار خیلی کم توزیع می‌شود اما توزیع آغازشده و امیدواریم سرعت و مقدار آن بیشتر شود.

تولید دارو باقیمت‌های دستوری عامل اصلی مشکلات دارو است

در این زمینه نیز جمشید وفا، مدیرکل مجمع خیرین سلامت با اشاره به اینکه دارو یکی از اقلامی است در کشور مافیا دارد و این را همه می‌دانند و به آن اعتراف می‌کنند، اظهار می‌کند: علت اینکه اخیراً وضعیت دارو به این شکل درآمده است و کمبود به داروهای بسیار ساده هم رسیده است تولید دارو باقیمت دستوری است، یعنی دارو قیمتش را دولت تعیین می‌کند و درنتیجه شرکت تولیدکننده نمی‌تواند قیمت بالاتری بر روی داروی تولیدی بگذارد.

وی ادامه داد: در مورد سرم ما هیچ وابستگی به کشورهای دیگر نداریم و دلیل اصلی نبود سرم در کشور این است که قیمت تولیدش به‌صرفه نیست تا تولید‌کننده بخواهد آن را تولید کند و همین‌طور قطره‌های چشمی که قیمت پایینی دارد! عموماً بیشتر از نصف قیمت این داروها مربوط به قیمت بسته‌بندی آن است.

به گفته وفا؛ قیمت‌ دارو واقعاً بالا رفته است ولی دولت تولید‌کننده را مجبور می‌کند که باقیمت مصوب دارو را تولید و بفروشد. درنتیجه تولیدکننده تولید نمی‌کند و یا تنها نصف مصرف کشور را تولید می‌کند و به داروخانه‌ها دارو را به شکل سهمیه‌بندی شده داده می‌شود تا اذعان کند که تولید نخوابیده است. ین در حالی است که علت اصلی این کمبودها تعیین قیمت توسط دولت است.

دارویار داروهای ارزان‌قیمت را پوشش نمی‌دهد

وی بابیان اینکه دولت جدیداً اقدام به واردکردن دارو کرده است که اگر این ارز را به تولیدکننده بدهند تولیدکننده خود دارو تولید خواهد کرد، اذعان می‌کند: مشکل کمبود دارو در کشور نبودن مواد اولیه نیست بلکه مشکل این است که تولیدکننده حاضر نیست دارو را به قیمتی که دولت تعیین می‌کند، تولید کند چراکه برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد.

مدیرکل مجمع خیرین سلامت خاطرنشان کرد: علت ورود دولت به این مقوله این است که دولت نمی‌خواهد قیمت دارو افزایش یابد و در نظر دارد قیمت پرداختی دارو را به سمت بیمه‌ها هدایت کند تا این هزینه از جیب مردم پرداخت نشود که این هم در برخی از دارو‌ها به شکل دارو یار اتفاق افتاد و در حقیقت قیمت را بالا بردند و بیمه‌ها موظف به پرداخت قیمت برخی از داروها شدند که این موضوع شامل حال همه داروها نشد و داروهای ارزان‌تر از این طرح جا ماندند، درنتیجه تولیدکننده نیز گفت که باقیمت فعلی برای من صرف نمی‌کند که در این زمینه ورود کنم و طبیعی است که در چنین شرایطی  قیمت‌ها بالا برود.

وی بابیان اینکه دولت خود بر موضوع کمبود دارو واقف‌تر است و در حقیقت صفر تا صد مشکلات حوزه دارو را می‌داند و وزارت بهداشت در جریان این موضوعات است و تمام مافیا‌ها را می‌شناسد، منتهی اینجا بحث تعارض منافع است.

وی بابیان اینکه طرح دارویار شامل برخی از داروها شده است و درنتیجه داروهای ارزان از این طرح جامانده‌اند، اظهار کرد: اکنون بیشتر داروهای ارزان پیدا نمی‌شود چراکه دارویار از آن‌ها حمایت نمی‌کند.ضمن اینکه طرح دارویار شامل داروهای پرمصرف و پراهمیت شده است ولی داروهای ارزان این طرح را شامل نشده است و قیمت هم قیمت چند سال پیش است و از همین جهت صرفه اقتصادی ندارد و تولیدکننده به دنبال تولید آن‌ها نیست. وگرنه این طرح خوبی بود و طبیعی است که دارو باید گران می‌شد تا سپس بیمه آن را تقبل کند.

مردم سال‌هاست که از سیستم درمانی ناامید هستند

وی در مورد عدم اعتماد مردم به سیستم درمانی باوجوداین مشکلات اذعان کرد که مردم اصولاً سال‌هاست که از درمان ناامید هستند و از سیستم درمانی به خاطر چالش‌های مختلفی که در سیستم درمانی وجود داشته است؛ ناراضی هستند.

وفا خاطرنشان کرد: هیچ زمان سیستم درمانی ما مسیر درستی را نرفته است و دلیل هم این است که این سیستم با مسائل به‌صورت فرا سازمانی برخورد می‌کند و مستقل نیست و نمی‌توان آن را به‌صورت جداگانه اصلاح کرد چون‌که باوجود مسائل دیگر نمی‌توان این سیستم را آن‌طور که باید و اصلاح کرد. اکنون 20 سال است که هر رئیس دولتی می‌آید، می‌گوید این کار را می‌کنم ولی نمی‌تواند درنتیجه سیستم درمانی در کشور ما مختل هست و مردم هم ناراضی هستند.

آزادسازی قیمت‌ها تنها دسترسی دارو به طبقات مرفه جامعه را میسر می‌کند

وی در پاسخ به اینکه آیا آزادسازی قیمت دارو راه‌حل این مشکل است؟ اظهار کرد: آزاد‌سازی قیمت‌ها بدون در نظر گرفتن شرایط گروه‌های محروم جامعه یک دیدگاه سیاسی است و اگر ما راضی هستیم که دسترسی طبقات مرفه را به دارو راحت‌تر کنیم درست است. اما اگر ما می‌خواهیم این رنج را بین طبقات مختلف تقسیم کنیم نباید این کار را بکنیم. ضمن اینکه این سیاست دولت نیست که طبقات مرفه راحت‌تر به دارو دسترسی داشته باشند و از همین جهت است که مشکلات در این زمینه به وجود آمده است. دارو یک نیاز عمومی است وگرنه این مسلم است که کسی که پول دارد، با آزادسازی قیمت‌ها مشکلی درزمینهٔ تأمین دارو نخواهد داشت.

وفا ادامه داد: اگر دولت دست از قیمت‌گذاری دستوری بر دارو بردارد مشکلات کمبود حل می‌شود و با توجه به اینکه رقابت هم وجود دارد، مشکلات این حوزه حل می‌شود منتهی باقیمت دولتی دولت به دنبال این است که قیمت‌ها را پایین نگه دارد والی اگر قیمت‌گذاری نکند قیمت‌ها ممکن است به‌صورت ناگهانی چند برابر شود. ضمن اینکه این داروها جزو داروهای پرمصرف هستند و یک سری از بیماران  به‌صورت مرتب باید از این داروها استفاده کنند و مسلماً افزایش 3 یا 4 برابری قیمت‌ها باعث بروز مشکلات متعددی خواهد شد.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکمبود داروانتی بیوتیک
sedayezanjannews.ir/nx9286


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»