کد خبر: 10419
1402/07/05 - 12:3


گزارش صدای زنجان از مشکلات تامین داروی بیماران خاص( بیماران پیوند کلیه)؛

داروهای قرضی!

بیماران پیوند کلیوی: بیمار علاوه بر رنج بیماری، استرس تامین دارو دارد/ معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان: همه داروهای پیوندی اکنون در دسترس است، در زنجان دو داروخانه «بهشتی» و «رجایی» مختص تامین داروهای بیماران خاص است و بیماران در این داروخانه ها ثبت نام شدند و داروهایشان معلوم است که از کجا باید تهیه کنند و به نام خودشان است.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: با وجود اینکه مسئولان استانی عنوان میکنند که  مشکلی در زمینه تامین داروهای خاص نداریم، با این وجود برخی از بیماران کلیوی از کمبود و یا نبود داروهای مربوط به درمان پیوند کلیه گلایه میکنند و عنوان میکنند که نبود دارو علیرغم مشکلاتی که در زمینه درمان منظم و مستمر ایجاد میکند؛ باعث استرس بیمار میشود که خود این مسئله مسبب تشدید بیماری و گاهی پس زدن پیوند می‌شود.

کمبودهای دارویی به خصوص برای بیماران خاص و صعب‌العلاج روز به روز بیشتر خودنمایی می‌کند؛ کمبودهایی که وقتی به سراغ کارشناسان و صاحبنظران می‌روید، متوجه خواهید شد کمبود نیست! بلکه ماجرا بر سر کمبود داروی خارجی برای بیماران هموفیلی، تالاسمی، سرطانی یا پیوندی است. مسئولان امر می‌گویند دارو هست، اما داروی برند نیست. بیماران هم معتقدند داروهای وطنی در بهبودشان مؤثر نیست.

از مشکل نبود داروهای خارجی که بگذریم توزیع نامنظم داروی ایرانی نیز در مراکز دارویی بیماران خاص از دیگر دغدغه های بیماران خاص به ویژه بیماران پیوندی است. به طوری که آنها عنوان میکنند که نبود دارو باعث شده است که بیماران خاص با هم شبکه ای را تشکیل بدهند تا  در صورت پیدا نکردن دارو از هم دارو قرض بگیرند.

بیمارعلاوه بر رنج بیماری استرس تامین دارو دارد

«نعمت» یکی از بیماران کلیوی که در زمینه دارو دچار مشکل است، به صدای زنجان گفت: تامین داروی بیماران کلیوی وضعیت مناسبی ندارد و فقط هزینه ایاب و ذهاب بیماران برای تامین دارو، برای آنها باقی می‌ماند به همین دلیل درمان با تاخیر مواجه است.

وی ادامه داد:بیماران پیوندی باید دارو را به صورت منظم مصرف کنند تا مشکلی برای آنها پیش نیاید چرا که در صورت مصرف نامنظم دارو کراتین خون بالا می‌رود و کلیه پس زده می‌شود. این موضوع بر بیمار هزینه تحمیل می‌کند. ضمن اینکه بیماران برای تهیه دارو به تهران می‌روند و متاسفانه در زنجان خط تولیدی نداریم و اکثر داروهای مصرفی جزو داروهای ارسالی است و این مشکلات وجود دارد و اینکه کسی عنوان کند که چرخه تامین دارو بدون مشکل است این طور نیست.

عرضه داروها نامنظم است

این بیمار کلیوی افزود: عرضه داروها نامنظم است و برخی از داروها هر ده روز یکبار هستند و  برخی هر 20 روز یکبار! این میان برخی از بیماران به دلیل تامین نشدن دارو کراتینشان بالا رفته است. بنده شخصا هنوز آزمایش نداده‌ام ولی همچنان چند روزی است که داروهایم را از دیگر بیماران قرض می‌گیرم.

وی گفت: پرونده‌های بیماران خاص اکنون به هم ریخته است و توزیع دارو از طرف داروخانه‌ها مناسب نیست و تائید نسخه‌ها به سختی صورت می‌گیرد. از اسفند ماه این مشکلات موجود است و هنوز این مشکلات در استان زنجان برطرف نشده است.

وی با اشاره به طولانی شدن مشکل کمبود دارو، اظهار کرد: یکماهه بودن این مشکلات را بیمار قبول می‌کند اما متاسفانه  مشکلات ادامه دارد و ده روز دارو هست و پس از آن باید نزد پزشک بروید و دوباره نسخه بگیرید. و هر 20 روز یکبار هم بیمار باید به مطب مراجعه کند تا نسخه بگیرید! و هر 20 روز نیز بیمار باید 120 تومان برای ویزیت و اخذ نسخه بدهد.

نعمت همچنین افزود: اختلاف قیمت داروی پیوند هم که به صورت آزاد خریده می‌شود حدود یک میلیون تومان است که بیمار باید پرداخت کند و این موضوعات به بیماران که اکثرا از قشر پایین هستند، فشار وارد میکند. ضمن اینکه به جای اینکه از بیمار حمایت شود، بیمار برای درمان خود مجبور است هزینه مضاعفی را متقبل شود.

وی با بیان اینکه این موضوعات سوای آن است که وضعیت روحی و روانی بیماران به هم ریخته است، گفت: بیمار متاسفانه به دلیل تامین نشدن دارویش استرس دارد و همین موضوع باعث می‌شود که کراتین خونش بالا برود و پروتئین دفع ‌کند و در نهایت باعث پس زدن کلیه ‌شود.

عرضه داروی بیماران خاص در ابهر به یک داروخانه خصوصی واگذار شده است که همین موضوع مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است

 این بیمار خاص با اشاره به برخی از مشکلات تامین دارو در شهرستان ابهر نیز اظهار کرد: متاسفانه برخی از دوستان ابهری در تامین دارو نیز دچار مشکل هستند. شهرستان ابهر تنها شهرستانی است که تامین داروی بیماران خاص را به بخش خصوصی واگذار کرده‌ است، و همین موضوع باعث مشکلاتی شده است.

 وی ادامه داد: یکی از ایراداتی که داروخانه‌های خصوصی دارند، این است که در تامین دارو دچار مشکل هستند و به دلیل حواشی کمبود دارو نمی‌توانند داروهای بیماران خاص را تامین کنند و بیماران نیز مجبور هستند برای تامین دارو به زنجان رجوع کنند. این در حالی است که تا زمانی که داروهای بیماران خاص به عهده داروخانه دولتی الغدیر ابهر بود حداقل بیماران با مشکلات کمتری مواجه بودند.

وی ادامه داد: وقتی که بیماران ابهری برای تامین دارو به زنجان می‌آیند، داروخانه بیماران را نمی‌پذیرد و عنوان می‌کند که پرونده شما به داروخانه خصوصی ابهر منتقل شده است.

همه داروهای پیوندی اکنون در دسترس است

 در این زمینه اما «علیرضا حقیقت» معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با رد این موضوع به صدای زنجان گفت:همه داروهای پیوندی اکنون در دسترس است، در زنجان دو داروخانه «بهشتی» و «رجایی» مختص تامین داروهای بیماران خاص است و بیماران  در این داروخانه ثبت نام شدند و دارویشان معلوم است که از کجا باید تهیه کنند و به نام خودشان است.

وی با عدم پذیرش ناموجود بودن داروها در داروخانه های «رجایی» و «بهشتی»، اظهار کرد: امکان ندارد که این موضوع صحت داشته باشد. ممکن است داروی برند خارجی در این داروخانه‌ها نباشد در حالی که بیمار خود اصرار دارد که حتما از آن دارو استفاده کند و در این جهت حاضر باشد برای تهیه دارو حتی به خارج از استان برود و آن را تهیه کند. آن بحثش جداست و اینکه ما جوابگوی انتخاب مردم باشیم؛ چندان درست نیست.

 به گفته این مسئول، بیمارابتدا باید جهت تامین دارو به داروخانه معرفی شده، مراجعه کند و در صورت تامین نشدن دارویش از طریق این داروخانه، به معاونت غذا و دارو جهت پیگیری مشکل دارویش مراجع نماید و سپس توقع پیگیری مشکلش را داشته باشد! چرا که در صورتی می‌توانیم صحبت از کمبود دارو کنیم که بیمار مراجعه کرده باشد و پرونده اش پیگیری شده باشد و دارویش تهیه نشده باشد.

 حقیقت عنوان کرد: برخی از مواقع یک سوءتفاهماتی در زمینه تامین نشدن دارو پیش می‌آید، مثلا یک بیمار دارویش را گرفته است و داروهای پیوند کلیه‌اش موجود بوده و یک داروی دیگر مثلا داروی شل کننده عضلات را نتوانسته تامین کند و عنوان می‌کند که  دارویم موجود نیست.

در صورت نبود برخی از داروهای پیوندکلیه، این داروها قابلیت جایگزینی دارند

وی با اشاره به قابلیت جایگزینی داروهای پیوندی نیز افزود: در صورت نبود برخی از داروهای پیوندکلیه، این داروها قابلیت جایگزینی دارد و با توجه به نظر پزشک می‌توان داروی دیگری را جایگزین دارویی که موجود نیست کرد. ما در سال گذشته که  برند مشخصی از داروی پیوندی نبود پزشکان فوق تخصص داروهای دیگری را تجویز کردند تا مشکلی در این زمینه پیش نیاید و بیمار بلاتکلیف نماند. یا اگر پزشک دید که تولید این دارو به وقفه خورده است و ممکن است طول بکشد، با داروهای جایگزین  مشکل بیمار را حل کرد.

این مسئول با بیان اینکه طی یکی دو سال گذشته هیچ بیماری نبوده است که به دلیل کمبود دارو یک روز هم تکلیفش برای درمانش مشخص نباشد، گفت: شماره ثابت 190 شماره پیگیری کمبودهای دارویی است که بیماران میتوانند از این طریق پیگیر مشکلات کمبود دارویی خود باشند. همچنین بیماران پیوند کلیوی انجمن دارند و این بیماران می‌توانند به انجمنشان مراجعه کنند و انجمن پیگیر کمبودهای داروییشان باشد. ضمن اینکه انجمن حمایت از بیماران کلیوی با کارشناسان تامین داروی بیماران خاص این معاونت ارتباط مستقیم دارند و مشکلات دارویی از طریق این ارتباط به سمع و نظر کارشناسان ما می‌رسد .

قیمت داروها در شهریور 1400 باقی مانده است

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در مورد افزایش قیمت داروی بیماران خاص نیز افزود: بسیاری از داروها افزایش قیمت داشتند اما طرح دارویار باعث شده است که پرداختی مردم نسبت به شهریور 1400 تغییری نکرده باشد. ضمن اینکه بسیاری از بیماران داروهایشان را رایگان دریافت می‌کنند و اگر دارو افزایش قیمت هم داشته باشد تفاوت را دولت در قالب ارز ترجیحی به بیمه‌ها پرداخت می‌کند  تا بیمار فراتر از قیمت  شهریور 1400 پرداخت نکند. 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانبیماران خاصبیماران کلیویکمبود دارویی
sedayezanjannews.ir/nx10419


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»