کد خبر: 9588
1402/02/05 - 9:40


صدای زنجان از وضعیت کمبود دارو در استان گزارش می‌دهد؛

«کمبود دارو» رنج مضاعف بیماران!

شهروندان: با کمبود دارو در داروخانه‌ها چه کنیم؟ اگر کمبود به صورت کشوری است پس چرا تنها در استان زنجان نیست؟ /معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زنجان: کمبودها هست ولی پیش‌بینی در زمینه کمبودهای بیش‌تر برای بیماران نگران‌کننده است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی - برخلاف اظهارات نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس که در مورد قطعی بودن کمبود دارو در سال جدید خبر میدهد، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زنجان می‌گوید: پیش‌بینی در مورد کمبودهای دارویی از حالا امکان‌پذیر نیست، ضمن اینکه این موضوع جز نگرانی مردم و جلوگیری از مشارکت مردم در ساماندهی وضعیت دارو چیزی در پی نخواهد داشت!

برخی پیامها و تذکرهای مسئولان حکایت از این دارد که مسئله «کمبود دارو» احتمال دارد، کم کم به «بحران» تبدیل می‌شود. برخی از خانواده‌ها دغدغه اصلی‌شان تهیه دارو برای بیمارانشان شده است. از سال گذشته برخی از اقلام مصرفی دارویی ساده نظیر «سرم» دچار کمبود شدو ازنگاه مردم، مدیریت جدی در زمینه رفع این مشکل صورت نگرفته است.

 اگر چه برخی از مسئولین این موضوع را پذیرفته‌اند، اما برخی دیگر از آنها سعی در کتمان کمبودهای دارویی دارند و وضعیت را مدیریت شده می‌دانند. با این وجود برخی از بیماران در این زمینه نگرانی‌های خاص خود را دارند.

یکی از شهروندان که قرص «کنکور» در «دز 10» که به منظور کاهش ضربان و جلوگیری از سکته قلبی استفاده می‌شود را در داروخانه‌های استان پیدا نکرده ‌، به صدای زنجان گفت: کل داروخانه‌های زنجان را گشتم ولی این قرص را پیدا نکردم. اگرچه دزهای دیگر این دارو، 2.5 و 5 در داروخانه وجود دارد. تغییر دز دارو برای بیمار مشکلاتی را ایجاد می‌کند با این وجود پزشک مجبور به تغییر دز دارو شد و 2 قرض 5 دز را تجویز کرد.

 همچنین یکی دیگر از مراجعه کنندگان به داروخانه با اشاره به اینکه باردار هستم و دارای فشار خون بالا اظهار کرد: پزشک قرص فشار خون برایم تجویز کرده اما متاسفانه با مراجعه به چند داروخانه نتوانستم آن را تهیه کنم. برخی می‌گویند که داروخانه‌ها، دارو را ندارند و تنها بیمارستان‌ها دارو دارند که در شرایط بحرانی به مادر داده می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از داروها در تهران و همین قزوین  پیدا می‌شوند ولی متاسفانه در استان زنجان نیست. اگر کمبود به صورت کشوری است پس چرا تنها در استان زنجان نیست؟ دولت حرف از فرزند‌آوری می‌زند، اما شرایط را برای زایمان راحت‌تر مادران فراهم نمی‌کند.

**مسئولین بهتر است زودتر به فکر حل مشکلات کمبود دارو باشند

اخیرا نیز مرتضی خاتمی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به اینکه کمبود دارو در سال ۱۴۰۲ امری قطعی و اجتناب‌ناپذیر است، به رسانه‌‌ها گفته بود که هر چند مسئولان مربوطه تاکید دارند که کمبود بودجه را در زمان خودش جبران می‌کنند اما معتقدیم باید اکنون به فکر باشند زیرا زمان زیادی می‌برد تا ثبت سفارش مواد اولیه دارو و واردات آن انجام و در زنجیره تولید قرار گیرد و سپس به دست مصرف کننده برسد بنابراین بهتر است زودتر به فکر حل و رفع مشکلات سد راه کمبود دارو باشند.

وی در مورد وضعیت دارو در سال 1402 نیز گفت: با توجه به میزان اعتبارات پیش‌بینی شده برای دارو و تجهیزات پزشکی در سال گذشته و سال جاری به طور قطع با کمبود دارو در سال جاری مواجه خواهیم شد و در حالی که این موضوع را به رئیس جمهور و در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس به نماینده دولت و سازمان برنامه و بودجه متذکر شده‌ایم اما متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: همانطوری که کارشناسان حوزه سلامت و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان بارها هشدار داده‌اند کمبود دارو امری قطعی و اجتناب ناپذیر است و انتظار داریم وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه به هشدارها توجه کنند.

**کمبودها هست ولی پیش‌بینی در زمینه کمبودهای بیشتر برای بیماران نگران کننده است

این در حالی است که «علیرضا حقیقت»، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در این زمینه با اشاره به اینکه ما از اوایل سال گذشته کمبودهای دارویی را در سطح کشور شاهد بودیم، اظهار کرد: «سازمان غذا و دارو» و «وزارت بهداشت» در جهت جبران این کسری‌ها عمل کردند اما برخی از اقلام دارویی در برهه‌ای کاهش قابل ملاحظه‌ای داشت به ویژه در برخی از شربت‌ها و سرم‌های تزریقی دچار کمبود بودیم.

 وی ادامه داد: اکنون اما شرایط بهتر از گذشته است. اگر چه کمبودهای دارویی در شرایط مختلف ممکن است وجود داشته باشد و بر اساس برخی از اقتضائیات، برخی از کمبودهای نسبی در زمینه کورتون‌ها و مسکن‌های تزریقی، در داروخانه‌ها احساس می‌شد. در برخی از موارد نیز افزایش نیاز دارو در برهه کرونا و آنفولانزای فصلی نیز باعث ایجاد کمبودهای دارویی شد.

حقیقت با اشاره به اینکه پیش‌بینی شرایط بحرانی برای وضعیت دارو، باعث برخی از نگرانی‌ها خواهد شد، افزود: ضمن اینکه این امر موضوعی است که از حالا نمی‌توان به راحتی در این موردنظر داد. طبیعتا وزارت بهداشت و غذا و دارو تمام تلاش خود را می‌کنند که کمبودی در بخش داروهای سرپایی نداشته باشیم. وضعیت دارو رصد می‌شود و قطعا مسئولین در وزارت بهداشت و غذا و دارو در جهت حل این مسائل حرکت می‌کنند و اظهارنظر در این رابطه قطعا جز نگران کردن قشرهای جامعه فایده‌ای نخواهد داشت و مشارکتی که مردم در زمینه حل این مشکلات می‌توانند داشته باشند را از بین خواهد برد.

**بازار آزاد دارو در استان نداریم

وی در پاسخ به سوال اینکه «مدیریت کمبودهای دارویی در استان چگونه بوده است و آیا ما فروش دارو در بازار آزاد را داریم؟» افزود: با توجه به همراهی خوبی که ما در گروه داروسازان و داروخانه‌های استان شاهد هستیم، مسئله حاد و نگران کننده‌ای را در این خصوص احساس نمی‌کنیم. بازدیدهای صورت گرفته این معاونت از شرکت‌های پخش و داروخانه‌ها با دقت بالایی اتفاق می‌افتاد و مراقبت‌ها و بازرسی‌هایی که در این زمینه وجود دارد، بالاست که مانع از تخلف در این زمینه می‌شود.

وی در این رابطه افزود: ما در بازار رسمی به شدت امکان پایش دارو را داریم و سیستم نسخه‌نویسی الکترونیک و بیمه‌ها (اعم بیمه‌های پایه و سلامت و نیروی مسلح) مانع از فروش دارو به قیمت بالا به مصرف‌کننده می‌شود. همچنین قیمت‌گذاری دارو به صورت یکنواخت در کل کشور صورت می‌گیرد و در زمان نسخه‌پیچی دارو، بیمه‌ها به نوعی به این موضوع نظارت دارند. ضمن اینکه شهروندان می‌توانند با شماره 190 به وزارت بهداشت پاسخگویی از طریق وزارتخانه ها را داشته باشند.

این مسئول با بیان اینکه بازار آزاد دارو در استان وجود ندارند، اظهار کرد: خوشبختانه به غیر از داروخانه‌ها به صورت غیررسمی فروش دارو نداریم. ضمن اینکه شهروندان نیز می‌توانند در صورت برخورد با چنین موضوعاتی با شماره 190 تماس و این موضوعات را گزارش دهند. در بخش تامینی نیز با توجه به اینکه دارو و کمبود دارو به صورت کشوری و متمرکز است و کمبودها در نقاط کشور وجود دارد، بهبود این شرایط به صورت کشوری خواهد بود و وزارت بهداشت با حداکثر توان سعی می‌کند وظایف خود را انجام بدهد. ضمن اینکه ما در برخی از داروهای تجویزی پزشکان، داروهای جایگزینی را داریم که می‌توان از آنها استفاده کرد.

**«دارویار» در 9 ماهه فعالیت خود بد عمل نکرده است

وی در پاسخ به «موفق با عدم موفق بودن طرح دارویار» اظهار کرد: این سیستم مزایای بسیار داشته و دارد! زیر سوال بردن این طرح از این جهت است که برخی جوانب موضوع، از دیدگاهی پنهان مانده است. در طرح «دارویار» مسائلی که مشکل‌ساز بودند، مورد توجه قرار گرفت. هدایت یارانه دارو و بیماران، باعث شد علیرغم افزایش قیمت دارو، سیستم بیمه هزینه دارو بیماران را پرداخت کند و این موضوع کمک مهمی برای مردم بود. ضمن اینکه از این طریق یارانه دارو مستقیما به بیمار می‌رسید و از خروج دارو از کشور ممانعت می‌کرد.

این مسئول ادامه داد: صنایع دارویی کشور از «محدودیت ارز ترجیحی» و «مشکلات تولید» و «هزینه بالای تولید آزاد دارو» رنج می‌برد که با توجه به اینکه در گذشته توزیع دارو با ارز ترجیحی اتفاق می‌افتاد، با خارج شدن از این بحث و به‌کارگیری سیستم «دارویار» بسیاری از این مشکلات مرتفع شد. ضمن اینکه سرمایه و امکانات نیز در کشور می‌ماند و مانع از هدررفت آن از طریق قاچاق دارو ‌می‌شد.

به گفته حقیقت، باید پذیرفت که هنوز 9 ماه از آغاز این طرح نگذشته است ولی تا به اینجای کارعملکرد بدی نداشته است.قطعا برای اینکه شرایط بهتری داشته باشیم بایستی یک نگاه واقع‌بینانه به مسائل داشته باشیم و تشخیص و پیش‌بینی تهدیدها و نقاط ضعف و شرایط عبور ازچنین شرایطی را نیز بسنجیم.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانکمبود دارو
sedayezanjannews.ir/nx9588


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»