کد خبر: 9288
1401/08/25 - 10:28


صدای زنجان وعده جهش اقتصادی شهرستان خدابنده تا 10 سال آینده را بررسی می‌کند؛

جهش با اماواگر

فرماندار خدابنده: برای اجرایی کردن برنامه‌های اقتصادی به‌ویژه در حوزه گردشگری و کشاورزی، در وهله نخست «سهولت دسترسی به مسیر» و «جذب سرمایه‌گذار» و از همه مهم‌تر «ارتقای فرمانداری خدابنده به فرمانداری ویژه» را در اولویت قرار داده‌ایم!/ رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان: خدابنده ظرفیت اقتصادی دارد اما شکوفایی آن «برنامه مدون» و «همت عالی» می‌خواهد!/ فعالان اقتصادی خدابنده‌ای: زمین‌های شهرک صنعتی خدابنده را از دست سودجویان آزاد کنید! روند بروکراسی اداری و پیچیدگی‌های شبکه بانکی در اعطای تسهیلات را به حداقل برسانید!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- لیلا محمدی/ در شرایطی که فرماندار خدابنده از جذب بیش از 200 سرمایه‌گذار از زنجان، همدان و تهران و آغاز برخی از پروژه‌های عمرانی، فنی و تخصصی برای تحقق برنامه جهش اقتصادی خدابنده تا 10 سال آینده خبر می‌دهد، برخی از فعالان اقتصادی این شهرستان از مسئولان می‌خواهند تا برای جلوگیری از هر مشکلی تکلیف اراضی با کاربری صنعتی را حل و پیچیدگی‌ها در پروسه دریافت تسهیلات بانکی و روند بروکراسی‌های اداری را به حداقل برسانند تا سرمایه‌گذار رغبتی برای ماندن دائمی داشته باشد.

جواد تاراسی، فرماندار خدابنده سوم شهریورماه سال 1401 در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به برنامه‌ریزی‌های این مجموعه وعده داد که با جذب سرمایه‌گذاران زنجان، همدان و تهران تا 10 سال آینده، جهش اقتصادی در انتظار خدابنده خواهد بود!

هرچند که فعالان اقتصادی بخش خصوصی استان زنجان، با توجه به ظرفیت‌های خدابنده در بخش کشاورزی و گردشگری تحقق این امر را دور از انتظار ندانسته و شرط آن را «برنامه‌ریزی دقیق» و «همت عالی مسئولان و مجریان» می‌دانند اما برخی دیگر معتقدند مسئولان قبل از هر چیز باید بروکراسی‌های اداری در جریان سرمایه‌گذاری را حذف و تکلیف اراضی مربوط به استقرار واحدها در برخی نقاط را مشخص کنند!

خدابنده ظرفیت اقتصادی دارد اما شکوفایی آن «برنامه مدون» و «همت عالی» می‌خواهد!

مهدی رنگ‌رونا، رئیس کمیسیون بازرگانی و تجارت خارجی اتاق بازرگانی استان زنجان به صدای زنجان می‌گوید: با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرستان خدابنده و نزدیکی به استان‌هایی نظیر کردستان و همدان، وجود غار گردشگری کتله‌خور، همچنین تولید و صادرات برخی از محصولات کشاورزی شاخص نظیر گندم و سیب‌زمینی ضروری است با ایجاد زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری زمینه توسعه اقتصادی این شهرستان را فراهم آوریم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان زنجان معتقد است که نه‌فقط این دولت بلکه تمامی دولت‌ها طبق قوانین جاری کشور، سعی بر حل مشکلات و انجام امورات مربوط به تسهیلگری جهت جذب و ترغیب سرمایه‌گذاران برای استقرار واحدهای تولیدی داشته‌اند.

رنگ‌رونا پروژه دو بانده کردن مسیر سلطانیه تا خدابنده که در حال حاضر در مراحل پایانی است را گام مهمی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های مغفول مانده، گردشگری و کشاورزی شهرستان خدابنده دانسته و ابراز امیدواری می‌کند تا فرمانداری خدابنده در قالب برنامه مشخص و نقشه راه باهمت عالی سرمایه‌گذاران را جذب و زیرساخت‌ها را با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان فنی ایجاد کند.

آغاز پروژه «دوبانده شدن محور زنجان-همدان»

اعتبار در نظر گرفته‌شده برای دو بانده کردن مسیر زنجان-همدان (کبودرآهنگ) 250 میلیارد تومان اعلام‌شده که از محل ماده 56 محقق شده است.

جواد تاراسی، فرماندار خدابنده که معتقد است «ایجاد مسیر دسترسی» یکی از گزینه‌های نخست قبل از تدوین برنامه مربوط به «جهش اقتصادی خدابنده در بازه زمانی 10 ساله» است به صدای زنجان می‌گوید: یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که در بحث توسعه شهرستان خدابنده مطرح است، دو بانده کردن محور زنجان به کبودرآهنگ است، این پروژه در ۵ قطعه اجرا می‌شود.

تاراسی از تکمیل عملیات اجرایی یک قطعه از 5 قطعه در نظر گرفته‌شده در سال 1402 خبر داده و می‌گوید: سال بعد مسیر «سلطانیه - قیدار» دوبانده می‌شود. پیمانکار در عملیات اجرایی مسیر «قیدار - ابهر»، «قیدار تا انتهای مسیر استان زنجان به سمت همدان (کبودرآهنگ)»  نیز در حال فعالیت است.

فرماندار خدابنده با اشاره به روند اجرای پروژه دو بانده کردن مسیر سجاس برای اتصال به راه اصلی و لزوم تکمیل محورهای اتصالی به انتهای کمربندی تا پیرمرزبان، پیرمرزبان تا انتهای حوزه استحفاظی شهرستان با اولویت محور «زنجان به قیدار» تأکید کرده و می‌گوید: با همراهی فرمانداری سلطانیه، محور طارم تا سه‌راهی سلطانیه تحت پوشش طرح مذکور قرار می‌گیرند!

تاراسی بابیان اینکه در 5 قطعه نامبرده به‌هیچ‌عنوان عملیات اجرا متوقف نشده است و اصلاً در طول مسیرها پیمانکار راکد وجود ندارد به صدای زنجان می‌گوید: تلاش می‌شود 5 قطعه تا سال 1402 و نهایتاً 1403 تکمیل شود.

تشکیل پرونده برای بیش از 200 سرمایه‌گذار علاقه‌مند به فعالیت در خدابنده!

فرماندار خدابنده «جذب سرمایه‌گذار» را بعد از دوبانده کردن محور زنجان (خدابنده) - همدان (کبودرآهنگ) را مهم‌ترین تصمیم مسئولان دانسته و تأکید می‌کند: خدابنده از شهرستان‌های بزرگ شمال غرب کشور محسوب می‌شود و با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی و تولیدات گردو، لوبیا، سیب‌زمینی و گندم لازم و ضروری است بخش اعظمی از سرمایه‌گذاری‌ها به این بخش هدایت شود.

تاراسی بابیان اینکه اگر درآمد کشاورزی استان 18 هزار میلیارد تومان باشد حدود 6500 میلیارد تومان آن مربوط به خدابنده است، اضافه می‌کند: در سال 150 تا 180 هزار تن سیب‌زمینی از اراضی کشاورزی خدابنده برداشت می‌شود که میزان درآمد حاصل از فروش آن، 1600 تا 1700 میلیارد تومان است. 

فرماندار خدابنده با اشاره به سهم 15 تا 17 درصدی این شهرستان در تولید گردوی استان تصریح می‌کند: مساحت باغات گردو در شهرستان خدابنده، 1500 هکتار است که یک هزار هکتار آن مربوط به باغات بارور است که در سال جاری بیش از 2 هزار تن با درآمد بیش از 700 تا 800 میلیارد تومان برداشت و روانه بازار شد.

تاراسی مساحت اراضی کشت محصول لوبیا را نیز بیش از 2500 هکتار با برداشت 6 تا 7 هزار تن محصول اعلام و می‌افزاید: میزان خرید گندم در استان 210 هزار تن بود که 113 هزار تن آن مربوط به خدابنده بوده است. هرساله حدود 35 هزار تن محصول دامی در شهرستان تولید می‌شود که 6 هزار تن آن مازاد بر مصرف شهرستان بوده و به بازار شهرستان‌های استان زنجان، استان‌های کشور و حتی کشورهای دیگر صادر می‌شود.

این مسئول با اشاره به مشکلات در بازار «خام‌فروشی» محصولات کشاورزی، استقرار صنایع فرآوری در شهرستان خدابنده و حمایت از سرمایه‌گذاران این حوزه را از برنامه‌های مدنظر برای جهش اقتصادی خدابنده عنوان می‌کند.

به گفته «تاراسی»، برای بیش از 200 سرمایه‌گذار علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در شهرستان خدابنده پرونده تشکیل‌شده است که جای دارد بیش از 50 درصد این مهم به سمت کشاورزی هدایت شود.

خدابنده ایجاد «منطقه ویژه فرهنگی» را پیگیری می‌کند!

تاراسی از تدوین طرح «ایجاد منطقه ویژه فرهنگی» در خدابنده خبر داده و به صدای زنجان می‌گوید: این طرح که در حال تکمیل است در دل برنامه جهش اقتصادی برای شهرستان در نظر گرفته‌شده است. این طرح تمامی جاذبه‌های فرهنگی نظیر گنبد سلطانیه، شیخ اشراق، قیدار نبی(ع) و غیره را در نظر گرفته و قطعاً در جذب گردشگر و ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مربوطه مؤثر خواهد بود!

تاراسی بابیان اینکه ما معتقدیم در ابتدا باید مقدمات طرح آماده شود و پس‌ازآن به‌صورت مرحله‌به‌مرحله، با نظر کارشناسان و متخصصان نسبت به ایجاد زیرساخت برای جذب گردشگر و ماندگاری آن‌ها در منطقه و درنهایت رونق اقتصادی اقدام شود.

دورخیز «فرمانداری خدابنده» برای عملی کردن وعده جهش اقتصادی خدابنده تا 10 سال آینده!

ظاهراً بررسی‌هایی برای تبدیل فرمانداری خدابنده به فرمانداری ویژه انجام‌شده است. این مهم در سفر اخیر وزیر کشور به استان مطرح شد و قرار است با نظر مساعد در وزارتخانه نیز بررسی شود.

جواد تاراسی، فرماندار خدابنده معتقد است با تبدیل فرمانداری خدابنده به فرمانداری ویژه، برخی از اختیارات استانی به شهرستان تفویض می‌شود و مسیر فرآیندهای سرمایه‌گذاری کوتاه می‌شود!

تاراسی با اشاره به هزینه‌بر بودن تبدیل بخش به شهر و در کل تغییرات در تقسیمات کشوری عنوان می‌کند: البته پیگیری این امور حق مردم است و مسئولان هم باید به وظایف خود عمل کنند اما به‌شخصه معتقدم با هزینه کم (به لحاظ تجهیزات و نیروی انسانی) می‌توانیم فرمانداری خدابنده را به فرمانداری ویژه ارتقا داده و برنامه‌های جهش اقتصادی خود را به‌صورت هدفمند به‌پیش ببریم! ما مصرانه به دنبال مطالبه گری در این حوزه هستیم!

سودجویان زمین!

فرماندار خدابنده در حالی از دورخیز مسئولان برای جهش اقتصادی شهرستان خدابنده در بازه زمانی 10 ساله و لزوم «جلب سرمایه‌گذار» و «دوبانده کردن محور زنجان - همدان» خبر می‌دهد که موضوع «زمین» همچنان دغدغه تعدادی از فعالان اقتصادی و حتی شهروندان خدابنده‌ای است.

زمین‌های شهرک صنعتی خدابنده سال‌های سال است که بلاتکلیف‌اند! تعدادی از این قطعات در اختیار افرادی گذاشته‌شده است که طی سال‌ها، نسبت به احداث فیزیکی بنا اقدام نکرده‌اند!

تعدادی از فعالان اقتصادی خدابنده‌ای می‌گویند: بلوکه شدن زمین‌های شهرک صنعتی خدابنده از سوی سودجویان مانع از استقرار واحدهای تولیدی و توسعه این شهرک شده است.

جواد تاراسی، فرماندار خدابنده با تائید این موضوع به صدای زنجان می‌گوید: این دست از مشکلات در تمامی شهرستان‌ها وجود دارد! تعداد اراضی که نیاز به تعیین تکلیف دارد، ناچیز است و خللی در برنامه مسئولان شهرستان خدابنده وارد نمی‌کند. 

البته فرماندار خدابنده به وجود تقاضاهای متعدد برای راه‌اندازی واحدهای تولید قطعات بتنی، تولید ادوات کشاورزی و تولید پوشاک در این شهرستان اشاره‌کرده و می‌گوید: به دلیل مشکل بلوکه بودن زمین‌های شهرک صنعتی، در تلاش هستیم تا با ایجاد محدودهایی در سایر مناطق شهرستان، زمینی را برای استقرار این فعالیت‌ها تأمین کنیم. 

لرزش دست‌های فعالان اقتصادی از پیچیدگی مسائل بانکی!

مهدی رنگ‌رونا، رئیس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی زنجان هم بابیان اینکه دولت فعلی نیز روحیه خوبی برای جذب سرمایه‌گذار وجود دارد که قابل‌تقدیر است، اضافه می‌کند: در حمایت از سرمایه‌گذار و جذب سرمایه‌گذاری باید در وهله نخست، بسترهای لازم را فراهم کرد که قطعاً نقش دولت در انجام تسهیلگری در صدور مجوز و مسائل مربوط به استقرار و اخذ مجوز با همراهی ارگان‌های دولتی بی‌تأثیر نیست و نبود تبعیض‌ می‌تواند منجر به افزایش اشتغال، افزایش سطح درآمدهای عمومی و درنهایت رشد اقتصادی استان شود.

در شرایطی که برخی از دولتی‌ها معتقدند که سرمایه‌گذاران خوبی تمایل دارند در خدابنده سرمایه‌گذاری کنند و تنها درخواستشان از بخش دولتی، حمایت است! تعدادی از فعالان اقتصادی موافق این دیدگاه نبوده و می‌گویند لفظ «حمایت» دردی را از سرمایه‌گذار خرد یا کلان دوا نمی‌کند چراکه در حال حاضر پس از «زمین»، «مشکلات و مسائل بانکی» یکی از عوامل اصلی و مهم پیش روی فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران است و تا زمانی که این مسئله حل‌نشده است نمی‌توان امیدوارانه به جهش اقتصادی خدابنده در بازه زمانی 10 ساله چندان خوش‌بین بود!

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانخدابندهتوسعه
sedayezanjannews.ir/nx9288


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»