کد خبر: 9291
1401/08/28 - 8:52


صدای زنجان ادعای وضعیت مطلوب قیمت پوشاک با حمایت از تولیدکنندگان در استان زنجان را بررسی می‌کند؛

کت‌وشلوار آقای معاون برای قیمت پوشاک

فعالان صنفی: مسئولان قبل از اظهارنظر در خصوص قیمت‌ها، سری به بازار پوشاک بزنند و اجناس مدنظر را خریداری کنند!/ مصرف‌کنندگان: مسئولانی که می‌گویند بازار پوشاک بهتر شده است، خریدهای خود را از کدام مغازه انجام می‌دهند؟/ رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک زنجان: از کدام حمایت حرف می‌زنید؟ دوست دارم مسئولان به‌جای حرف زدن از صعود «دلار» از ارزان شدن «ریال» که علت اصلی مشکلات است، بگویند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- لیلا محمدی/ مردم، کسبه و تولیدکنندگان پوشاک پس از اظهارات چند روز پیش معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان مبنی بر «بهتر شدن قیمت امسال پوشاک در استان با حمایت از تولیدکنندگان»، از مسئولان خواستند تا قبل از این‌که چنین اظهاراتی داشته باشند سری به بازار زده و برای خرید پوشاک ترجیحاً زمستانی اقدام کنند! یا حداقل آدرس مراکزی که پوشاک باقیمت مقرون‌به‌صرفه عرضه می‌کنند را در سطح عمومی اطلاع‌رسانی کند!

خلیل قاسملو، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان، 21 آبان ماه جاری در جریان در بازدید از آخرین وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در غرب زنجان بابیان اینکه در 10 سال گذشته انباشت تقاضا در بخش مسکن را داشتیم و عرضه مسکن محدود بوده است، ادعا کرده که در سال گذشته استان زنجان جزو استان‌های گران کشور در بخش پوشاک بود ولی با حمایت از تولیدکنندگان حوزه پوشاک امروز وضعیت قیمت پوشاک در استان بهتر شده است.

مسئولان سری به بازار پوشاک بزنند و اجناس مدنظر را شخصاً خریداری کنند!

یکی از تولیدکنندگان پوشاک در زنجان ضمن ابراز تعجب از این اظهارات به مسئولان پیشنهاد می‌کند تا قبل از صحبت در خصوص قیمت‌های اقلام مصرفی مردم ازجمله پوشاک، چرخی در خیابان بزنند تا قیمت‌ها دستشان بیاید!

او با اشاره به اثرپذیری بازار پوشاک از افزایش قیمت جهانی مواد اولیه ازجمله نخ و پنبه، افزایش دستمزد و تغییر نرخ پایه حقوق گمرکی ادامه می‌دهد که تصمیم‌گیری‌های دولت در حوزه حقوق گمرکی و افزایش دستمزدها عامل مهمی در مشکلات مضاعف برای تولیدکنندگان شده است.

این فعال صنفی با تأکید بر اینکه افزایش قیمت پوشاک در حال حاضر مطابق افزایش هزینه تولید نیست، عنوان می‌کند: کالاهای موجود در بازار سال گذشته تولیدشده و اگر همین کالاها اکنون تولید شود قیمت بالاتری خواهند داشت! به نظرم قیمت پوشاک هنوز واقعی نشده است.

کاهش قدرت خرید مردم

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که برخی تولیدکنندگان با افزایش جزئی قیمت‌ها و تعدادی هم با افزایش آن‌چنانی قیمت‌ها موفق به کسب سود نشده و اتفاقاً با افت شدید فروش هم مواجه شده‌اند چراکه قدرت خرید مردم کاهش محسوسی داشته است!

یکی از تولیدکنندگان مانتو به صدای زنجان می‌گوید: در پی تغییرات قیمت در سال جاری رفتار مصرف‌کننده تغییر و درنتیجه آن تقاضای پوشاک به‌شدت افت کرده است! به‌طوری‌که برآورد شده سفارش‌ها به واحد تولیدی من در تعدادی از پوشاک تابستانی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 40 تا 50 درصد کاهش پیداکرده است. حتی از ابتدای فصل گرما فروشندگان به فروش‌های فوق‌العاده روی آوردند، چراکه فروش خوبی در بهار نداشتند و نمی‌توانستند همین شرایط را در تابستان تکرار کنند. الآن هم که پاییز است و من نگران تداوم این وضعیت هستم!

در بسیاری از مناطق، اجاره واحدهای تجاری زنجان بعضاً تا 100 درصد و حتی بیشتر افزایش‌یافته است که قطعاً در قیمت نهایی پوشاک تولیدی تأثیرگذار است.

یکی از تولیدکنندگان به صدای زنجان با اشاره به افزایش 100 درصدی اجاره مغازه‌ها می‌گوید: اگر وضعیت کسبه نامطلوب است مسببش دولت است! دولت با تصمیم‌های خود افزایش هزینه‌های تولید را به تولیدکنندگان تحمیل کرده و در مقابل انتظار کنترل قیمت‌ها را در بازار دارد!

او که معتقد است: دولت برای تعیین سیاست‌ها باید منافع همه طرف‌ها را لحاظ کند، اما الآن توپ را به زمین تولیدکنندگان می‌اندازد. حتی بانک‌ها به‌راحتی تسهیلات پرداخت نمی‌کنند. به‌طورکلی دولت باید ابتدا ذینفعان را در جریان تغییرات بگذارد و بعد آن را اجرا کند، نه اینکه مدام اعلام کند باید فلان اقدام انجام شود. این مدل تصمیم‌گیری ریشه برنامه‌ریزی را در کشور می‌خشکاند و شرایط زندگی را برای کسبه و مردم دشوار می‌کند!

افزایش هزینه‌ها

با شروع فصل سرد انتظار می‌رود تقاضا برای خرید لباس گرم در بازار افزایش یابد اما یکی از فروشندگان خیابان سعدی به صدای زنجان می‌گوید: بیش از 10 سال است در  عرصه فروش انواع پوشاک فعالیت می‌کنم قیمت پوشاک زمستانی به‌طور متوسط نسبت به سال قبل، 30 تا 40 درصد افزایش‌یافته است.

او می‌گوید: افزایش قیمت پارچه‌هایی که مواد اولیه داخلی دارند بیشتر بوده و علت این وضعیت تصمیمات وزارت صنعت، معدن و تجارت درزمینهٔ محدودیت واردات برخی از این مواد است!

این فروشنده بابیان اینکه تولید پوشاک زمستانی در تابستان انجام‌شده و بنابراین قطعی برق و آب در تابستان در قیمت تمام‌شده کالاها اثر داشته است، تصریح می‌کند که نباید در رابطه به دلایل افزایش قیمت نهایی پوشاک، افزایش اجاره‌بها، دستمزد و هزینه‌های سربار کارخانه‌ها را نیز از یاد ببریم!

او با اشاره به محدود بودن بازار زمستان به آبان تا بهمن‌ماه می‌گوید: اگر مجموع سود ابتدای سال و پایان سال را در نظر بگیریم، به دلیل شرایط اقتصادی و افزایش قاچاق، به نظر می‌رسد سوددهی تولیدکنندگان در سال گذشته بیشتر از امسال باشد!

قرص سرماخوردگی می‌خورم چون توان خرید لباس گرم ندارم!

امیر یکی از شهروندان زنجانی نیز که از وضعیت بازار اقلام مصرفی گله‌مند است به شوخی به صدای زنجان می‌گوید: قیمت پوشاک زمستانی آن‌قدر بالاست که من به‌عنوان مصرف‌کننده ترجیح می‌دهم یک ورق «قرص سرماخوردگی» بخرم چراکه هزینه‌اش از کاپشن و پالتو ارزان‌تر است! البته ظاهراً وضعیت نامطلوب به داروخانه‌ها هم کشیده شده و مردم در تأمین داروی موردنیاز با مشکل مواجه‌اند امیدوارم قرص سرماخوردگی به حد کافی در داروخانه‌ها باشد تا مردم با کمترین سختی خود را به بهار 1402 و گرما برسانند!

او در واکنش به اظهارات مسئولان استانی که مدعی بهبود بازار پوشاک زنجان هستند، خطاب به آن‌ها می‌گوید که آدرس مراکز عرضه پوشاک به قیمتی که قشر آسیب‌پذیر که بخش قابل‌توجهی از مردم استان را تشکیل می‌دهد را بدهند!

وی بابیان اینکه اگر مسئولان خودشان در بازار حضورداشته و برای منزل اقلام مصرفی را خریداری کنند چنین اظهارنظری نمی‌کنند! از  آن‌ها می‌خواهد تا به‌صورت امتحانی برای خود هر پوشاکی که دوست دارند البته ترجیحاً پوشاک زمستانی خریداری کنند تا ببینند واقعاً بازار نسبت به سال قبل بهتر شده است؟

هیچ حمایت دولتی مشمول صنعت پوشاک استان زنجان نشده است!

محمود عتیق زاده، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک، خیاطان مردانه و زنانه، جوراب و قماش زنجان هم که اظهارات چند روز پیش معاون اقتصادی استاندار زنجان مبنی بر «بهبود قیمت‌ها در بازار پوشاک با حمایت از تولیدکنندگان این حوزه» را قبول ندارد به صدای زنجان می‌گوید: اصلاً از این حمایتی که معاون استاندار زنجان از آن حرف می‌زند به ما نرسیده است! اگر اظهارات ایشان را قبول کنم اجحاف در حق اعضا و صنف زیرمجموعه‌ام است!

عتیق زاده با اشاره به اینکه در بازار، قیمت‌ها را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند، تأکید دارد که اگر بازار ازنظر مسئولان مطلوب است به آن دلیل است که فروشنده یا تولیدکننده از روی لاعلاجی (با توجه به اینکه مشخص نیست به علت مباحث مربوط به مُد و بازارپسندی اجناس تولیدی امسال در سال بعد به فروش بروند یا نه) پوشاک تولید و به علت قدرت خرید پایین مشتریان، محصولش را به قیمت پائین عرضه می‌کند چراکه خریداران واقعاً از گرانی‌ها خسته شده‌اند!

چرا هیچ مسئولی از ارزان شدن «ریال» و تأثیرش در بازار نمی‌گوید؟

تعدادی از تولیدکنندگان زنجانی که از شرایط و مشکلات موجود ناراضی هستند به صدای زنجان می‌گویند: مسئولان و برنامه‌ریزان باید مشکلاتی نظیر بالا بودن نرخ سود بانکی، مشکلات موجود در ورود مواد اولیه، دشواری جابه‌جایی پول در زمان صادرات محصولات، نوسان شدید در نرخ ارز و مانند آن‌که مانعی بر سر راه تولید پوشاک است را در اسرع وقت حل کنند.

عده‌ای نیز معتقدند عمده مصرف‌کنندگان به علت مشکلات اقتصادی به سمت خرید اجناس بی‌کیفیت داخلی یا خارجی می‌روند درنتیجه فروشندگان نیز ترجیح می‌دهند مغازه‌شان را پر ازاین‌دست از اجناس کنند!

علی یکی از فروشندگان زنجانی با اشاره به علت استقبال فروشندگان پوشاک از عرضه محصولات قاچاق بی‌کیفیت می‌گوید: مردم دچار مشکلات اقتصادی‌اند و نمی‌توانند اجناس داخلی باکیفیت که قطعاً قیمت بالایی دارند را خریداری کنند، به همین دلیل از اجناس خارجی قاچاق استقبال می‌کنند. البته عدم تنوع رنگ و بی‌توجهی به صنعت مد و سلیقه تمامی اقشار جامعه به‌ویژه جوانان یکی از دلایل اصلی و مهم است که باید متصدیان به آن توجه جدی داشته باشند.

عرضه لباس‌های مد روز و ترغيب جوانان به استفاده از اين لباس‌ها نيز يكی ديگر از موضوعاتی است كه توليدكنندگان در اين زمينه آن را از ياد برده يا توجه زيادی به آن ندارند.

در کنار قاچاق، تولیدکنندگان با افزایش قیمت مواد اولیه نیز مواجه‌اند. قیمت مواد اولیه تولید پارچه طی سه اخیر با رشد غیرمنطقی همراه بوده است. به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک و خیاطان مردانه و زنانه زنجان، قیمت هر متر پارچه در سال‌های 98، 99 و 1400 به ترتیب به 7 هزار، 15 هزار و 40 هزار تومان رسیده است که حاکی از رشد 100 درصدی قیمت آن در هرسال بوده است.

محمود عتیق زاده، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک زنجان‌ که منکر تأثیر قیمت مواد اولیه در قیمت نهایی پوشاک نیست، می‌گوید: به نظرم دولتی‌ها می‌توانند با اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان پوشاک و فعالان صنفی، گردش مالی واحدها را بالا ببرند تا دست آن‌ها باز شود! الآن بیشتر از افزایش هزینه مواد اولیه، افزایش نرخ اجاره‌بهای مغازه‌ها است که تولیدکننده‌ها را در مضیقه گذاشته است!

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک زنجان اضافه می‌کند: «برای حمایت، منابع مالی زیادی هست! هزینه کنید تا سرمایه در گردش داشته باشیم! موی سر را با شانه نوازش می‌کنند! کسبه را هم با اعطای تسهیلات مورد مهر قرار دهید! مسئولان بهتر است به دنبال حمایت عملی باشند! بروند پول خرج کنند تا به مردم برسد! اگر ادعای حمایت از بخش تولید و مصرف‌کننده را دارند به تولیدکننده‌ها و فعالان این حوزه وام‌های با نرخ بهره پائین بدهند نه وام با سود 24 و 18 درصد!»

او با تأکید بر اینکه «قیمت پوشاک نسبت به سال قبل کاهش نیافته است»، خطاب به مسئولانی که می‌گویند وضعیت بازار پوشاک زنجان با حمایت از تولیدکننده‌ها نسبت به سال قبل مطلوب شده است»، تصریح می‌کند: زیرمجموعه صنفی که مسئولیت آن را بر عهده‌دارم با احتساب خانواده‌شان، یک هزار نفر را شامل می‌شود! وضعیت آنچنان ‌که مسئولان می‌گویند تعریفی ندارد! خیلی دوست دارم مسئولان به‌جای اینکه بگویند نرخ «دلار» افزایش‌یافته بگویند «ریال» ارزان شده است!

عتیق زاده با اشاره به کاهش چشمگیر تقاضای پوشاک عنوان می‌کند: قرار نیست هر واحدی که مجوزش را ابطال کرد را «تعطیل» بنامیم! به علت وضعیت اقتصادی نامطلوب، صنف ما به علت نبود تقاضا به‌صورت خودکار، تعطیل است! از این‌که فروشی نداریم، به چشممان خواب نمی‌آید! بعد می‌گویند وضعیت بازار پوشاک مطلوب است!

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت پوشاکخلیل قاسملواستانداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9291


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»