کد خبر: 9301
1401/09/01 - 11:29


صدای زنجان دلایل افزایش قیمت «یونولیت سقفی» در زنجان را بررسی می‌کند؛

بیابید مسئول را

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان: واحد پتروشیمی تولیدکننده «مونومر استایرن» به علت تعمیرات اساسی، بیش از یک ماه است تولید ندارد!/ رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده‌های استان: اگر بخش دولتی اقتدار دارد نباید این وضع مصرف‌کنندگان باشد! به نظرم خودشان هم باور دارند که نمی‌توانند کاری کنند!/ سکوت مدیر بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- لیلا محمدی/ افزایش قیمت هر مترمربع بلوک سقفی (یونولیت) از 80 هزار تومان به 400 هزار تومان و البته کمبود آن در بازار، سبب نگرانی از تشدید التهاب در بازار مسکن زنجان شده است! البته رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان زنجان معتقد است این شگرد برخی از فعالان بخش خصوصی است؛ اول کالا را در بازار نایاب و کمیاب می‌کنند، بعد قیمتش را از 100 هزار تومان تا 600 هزار گران می‌کنند بعد ما به‌عنوان مصرف‌کننده راضی می‌شویم یونولیت را به قیمت 400 هزار تومان بخریم!

یونولیت سقفی (پلاستوفوم) بیش از یک ماه است که افزایش قیمت بیش از 300 درصدی داشته است و قیمت یک بلوک استاندارد این کالا که چندی پیش حدود 100 هزار تومان بود به بیش از 400 هزار تومان رسیده است!

کارخانه‌های تولید پلاستوفوم، مسئولان دولتی و انبوه‌سازان می‌گویند عدم عرضه مواد اولیه موردنیاز برای تولید از سوی پتروشیمی‌ها، باعث افزایش قیمت شده است.

«مونومر استایرن» پس از تولید در واحدهای پتروشیمی به واحدهای «پلی استایرن» ارائه می‌شود که درنهایت واحد مربوطه «گرانول» استخراجی را به واحدهای تولیدکننده اعم از ظروف یک‌بارمصرف و یونولیت و غیره تحویل می‌دهند!

مسئول کیست؟

نوروزی، یکی از فعالان صنعت ساختمان در زنجان تصریح می‌کند: یونولیت سقفی (هر مترمربع) پیش‌ازاین افزایش قیمت داشته و به 80 هزار تومان رسیده بود. حدود یک ماه گذشته بازهم افزایش یافت به‌طوری‌که قیمت آن در بازار به بالای 400 هزار تومان رسیده است! مسئول چه کسی است؟ چرا مدیران پیگیر نیستند؟ می‌گویند به علت افزایش قیمت مواد اولیه، یونولیت یا در بازار نیست یا اگر هم باشد قیمتش بسیار بالاست! چرا کسی نیست که به وضعیت رسیدگی کند؟

او بابیان اینکه دود افزایش‌گرانی یونولیت و نابسامانی‌ها در این بازار به چشم مصرف‌کننده نهایی ساختمان یعنی مردم خواهد رفت، عنوان می‌کند: تصور کنید اگر برای 4 طبقه ساختمان نیازمند 100 تن یونولیت سقفی (با احتساب 100 هزار تومان به ازای هر مترمربع) بودم باید 40 میلیون تومان هزینه می‌کردم اما الآن با رسیدن قیمت یونولیت به 400 هزار تومان باید 160 میلیون تومان پرداخت کنیم! با این حساب اگر به‌جای ساختمان‌سازی، یونولیت خریدوفروش می‌کردم سود زیادی عایدم می‌شد!

واحد تولیدکننده «مونومر استایرن» به علت تعمیرات اساسی، بیش از یک ماه است تولید ندارد!

به گفته علی کلانتری، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان یک واحد پتروشیمی تولیدکننده «مونومر استایرن» در زنجان فعالیت دارد که بیش از یک ماه است تولید ندارد!

ظاهراً مسئولان این واحد «اورهال و تعمیرات اساسی» کارخانه را علت این تصمیم اعلام کرده‌اند.

در استان زنجان واحد تولیدکننده «پلی استایرن» نداریم اما گرانول که ماده نهایی این واحدها هست پس از تولید در سایر استان‌ها به واحدهای تولید یونولیت سقفی تزریق می‌شود که به گفته معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، حدود 3 واحد در این حوزه مشغول هستند!

ظاهراً به علت مشکلات کارخانه مربوطه پتروشیمی و بحث واردات، یونولیت سقفی که تا یک ماه پیش به‌راحتی با 80 تا 1 هزار تومان خریداری می‌شد در حال حاضر به 400 هزار تومان رسیده و در بازار پیدا هم نمی‌شود و دست دلال افتاده است!

دلیل افزایش قیمت یونولیت سقفی که تمامی مواد اولیه‌اش از داخل تأمین می‌شود، چیست؟

یکی از انبوه‌سازان که بروز مشکل و یا تعمیرات اساسی واحدهای مرتبط با تولید یونولیت سقفی را بهانه‌ای برای افزایش غیرمنطقی این کالا می‌داند، عنوان می‌کند: در 15 روز گذشته شاهد نایاب شدن بلوک سقفی (یونولیت) در بازار هستیم و همین امر خود در قیمت تمام‌شده ساخت مسکن تأثیر بسیار زیادی دارد.

او با تأکید بر اینکه تولید یونولیت و تمامی مواد اولیه این محصول در داخل کشور تولید می‌شود اما متأسفانه در حال حاضر شاهد عدم عرضه این محصول در بازار هستیم، عنوان می‌کند: قیمت هر مترمربع این محصول حدود 110 هزار تومان است و در حال حاضر با افزایش270 درصدی این محصول قیمت آن به 400 هزار تومان رسیده است.

این انبوه‌ساز با اشاره به اینکه در استان زنجان هیچ سازمان یا اداره‌ای پیگیر این مشکل نیست، عنوان می‌کند: باید وزارت صمت و سازمان بازرسی در این حوزه ورود پیدا کند تا شاهد کاهش قیمت این محصول باشیم. البته مسئولان استان زنجان نیز نباید با گفتن این حرف که افزایش قیمت یونولیت کشوری است از انجام‌وظیفه شانه خالی کنند! واحد تولیدکننده اصلی در زنجان مستقر است و باید مسئول این کارخانه توضیح دهد که دلیل افزایش قیمت چه بوده است!

او با اشاره به گستردگی پروژه‌های مسکن ملی در زنجان معتقد است که تداوم گرانی‌های یونولیت در بازار مطمئناً سبب افزایش قیمت مسکن ملی خواهد شد!

گفتنی است که فرشید پور حاجت، عضو هیئت‌مدیره کانون سرا سری انبوه‌سازان اخیراً در گفت‌وگو با رسانه‌ها از تداوم افزایش قیمت پلاستوفوم خبر داده و گفته بود: هزینه ساخت هر مترمربع واحدهای نهضت ملی مسکن 270 هزار تومان افزایش یافت. در ادامه افزایش قیمت، یک بلوک استاندارد پلاستوفوم به 400 هزار تومان افزایش‌یافته است. شرکت‌های پتروشیمی، کارگاه‌های زیر پله‌ای نیستند که نتوان بر عملکرد آن‌ها نظارت کرد. از دولت می‌خواهیم به این موضوع وارد شود تا از افزایش قیمت تمام‌شده مسکن جلوگیری به عمل آید.

عضو هیئت‌مدیره کانون سرا سری انبوه‌سازان بیان کرد که: به دلیل افزایش قیمت پلاستوفوم،‌ هزینه ساخت هر مترمربع واحد نهضت ملی مسکن 270 هزار تومان افزایش‌یافته است.

سکوت مدیر بازرسی و نظارت سازمان صمت استان!

صدای زنجان به‌منظور اخذ نرخ اعلامی مورد تائید برای یونولیت سقفی و اقدامات انجام‌شده در حوزه نظارت از مبدأ تولید تا خریدوفروش محصول (هر واحد تولیدی دخیل در تولید یونولیت سقفی)، موضوع را از «اسماعیل مسلمی»، مدیر بازرسی و نظارت و البته معاون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان پیگیری کرد اما او ترجیح داد در مقابل هیاهوی بازار و قیمت‌ها، سکوت کند!

مسبب همه گرانی‌ها تحریم است!

مظاهر یوسفی‌امیری، رئیس انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان استان زنجان هم در واکنش به این موضوع بابیان اینکه مشکل بازار فقط افزایش قیمت «یونولیت سقفی» و کمبود آن در بازار نیست بلکه مردم در تأمین انواع اقسام کالای اساسی و مصرفی با مشکل جدی مواجه‌اند، عنوان می‌کند: مشکلی اصلی در بازار اقلام اساسی و مصرفی مردم، تحریم است! مسئولان در حالی تأکیددارند باید اقتصادمان درون‌زا بوده و مشکلات را در داخل کشور رفع کنیم که 10 الی 15 سال قبل از تحریم‌ها باید برنامه‌ریزی می‌کردند که نکردند! همین حالا واردات و صادرات با مشکل جدی مواجه است و در داخل کشور رقابتی وجود ندارد! به همین دلیل در کوچک‌ترین مواد مصرفی ازجمله یونولیت با مشکل روبرو هستیم!

رئیس انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان استان زنجان ادامه می‌دهد: «مسئولان مدعی‌اند که در تأمین برخی کالاها خودکفا شده‌ایم! خب اگر این اتفاق می‌افتاد چرا یک روز در تأمین نان، یک روز در پیدا کردن گوجه‌فرنگی، یک روز دریافتن برنج، یک روز در تأمین روغن و سایر محصولات با مشکل مواجه هستیم و همین کالاها را نیز در بازار نمی‌توانیم پیدا کنیم؟ جالب اینجاست که ما همه این تجربه‌ها را به‌صورت مقطعی داشته‌ایم اما چرا تا به امروز درس نگرفته‌ایم؟ به نظرم این اتفاقات تا زمانی که مسئولان به‌صورت ریشه‌ای مشکل را بررسی نکرده‌اند، همچنان در جریان خواهد بود!

نماینده مصرف‌کنندگان شهروندان زنجانی با تأکید بر اینکه «دولت بازار کالاهای اساسی و مصرفی را رها کرده است» ورود مقطعی مسئولان به بازار را برای رفع مشکلات مردم مؤثر ندانسته و می‌گوید: تا زمانی که سیستم دلالی در کشور مرسوم است و سود تأمین و فروش انواع کالاها به جیب واسطه رفته و متضرر نهایی مردم و مصرف‌کنندگان اصلی هستند، وضعیت مطلوب نمی‌شود.

دولت با دستور نمی‌تواند بازار را کنترل کند!

یوسفی‌امیری بابیان اینکه متأسفانه دولت تا امروز شعار کنترل بازار را داده است به صدای زنجان می‌گوید: واقعیت این است که با حرف و دستور نمی‌توان بازار را تحت کنترل درآورد! متأسفانه مدیران با مردم صادق نیستند! در جلسات تنظیم بازار به‌گونه‌ای حرف می‌زنند و وضعیت بازار را گل‌وبلبل توصیف می‌کنند، گویا برای کشور ما تصمیم نمی‌گیرند! وقتی در بازار، روغن، گوشت مرغ و گوشت قرمز با کمبود مواجه شده بود، مدیران بدون اینکه درکی از جامعه داشته باشند، اظهارنظرهای عجیبی می‌کردند که همچنان ادامه دارد! به نظرم خودشان هم باور دارند که نمی‌توانند کاری کنند! متأسفانه به دلیل منافع خود شعار حل مشکلات را می‌دهند! وگرنه مردم وضعیت را می‌بینند و قضاوت نهایی نیز با آن‌هاست!

رئیس انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان استان زنجان بابیان اینکه آمارهای دولت در خصوص وضعیت اقلام در بازار و تورم درست نیست، اضافه می‌کند: دولت با ارائه آمار نادرست به دنبال اهداف سیاسی است وگرنه بازار راه خود را می‌رود! مثلاً تورم را 40 درصد اعلام کرده و مدعی است که قیمت کالاها در صنف مذکور 40 درصد رشد داشته است درحالی‌که در بازار این افزایش قیمت 100 درصدی است چراکه کسی از قیمت‌های دستوری دولت تبعیت نمی‌کند!

وی بابیان اینکه مدیران طوری صحبت می‌کنند گویا می‌توانند کاری کنند درحالی‌که اگر توانایی حل مشکل را داشتند نباید وضعیت کنونی بازار این‌طور می‌شد، اضافه می‌کند: اگر بخش دولتی اقتدار دارد نباید این وضع مصرف‌کنندگان باشد! واقعیت این است که بخش خصوصی همیشه از دولت جلوتر بوده است! همین حالا یونولیتی که تا دیروز 100 هزار تومان بود به 600 هزار تومان رسیده و بازار ملتهب شده است! بعد آقایان به موضوع ورود کرده و به اینکه قیمت را تا 400 هزار تومان پائین آورده‌اند افتخار هم می‌کنند! درحالی‌که این شگرد برخی از فعالان بخش خصوصی است اول کالا را در بازار نایاب و کمیاب می‌کنند، بعد قیمتش را گران می‌کنند بعد ما به‌عنوان مصرف‌کننده راضی می‌شویم یونولیت را به قیمت 400 هزار تومان بخریم!

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت یونولیتقیمت ساختمان
sedayezanjannews.ir/nx9301


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»