کد خبر: 9321
1401/09/12 - 12:53


صدای زنجان موضوع عزل شدن پی‌درپی شهرداران در ابهر را بررسی می‌کند؛

طلسم شهرداری ابهر

رئیس شورای شهر ابهر: به علت «عدم احراز سکونت» شهردار ابهر را برکنار کردیم! هنوز به لحاظ عملکردی، اقداماتش را بررسی نکرده‌ایم!/ تعدادی از شهروندان ابهری: مسئولان استان لطفا در کنار بررسی ماندن یا نماندن «شهردار عزل شده»، اقدامات برخی مسئولان شهری را زیرنظر داشته باشید تا ببینید عملکردشان در حوزه ساخت و ساز و به کار گرفته شدن در تعدادی از کارخانه‌های شهر تا چه حد قانونی است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- لیلا محمدی/ در شرایطی که «علیرضا عباس‌نیا» شهردار عزل‌شده ابهر خانه سازمانی را با وجود ارسال نامه‌ تخلیه، ترک نکرده و منتظر نظر هیئت تطبیق که طبق قانون امروز شنبه (12 آذرماه 1401) باید اعلام شود، است، تعدادی از شهروندان ابهری از مسئولان استان می‌خواهند که در کنار بررسی ماندن یا نماندن «شهردار عزل شده»، اقدامات برخی مسئولان شهری را زیرنظر داشته باشند تا ببینند عملکردشان در حوزه ساخت و ساز و به کار گرفته شدن در تعدادی از کارخانه‌های شهر تا چه حد قانونی است!

چندی پیش علیرضا عباس‌نیا، شهردار فعلا سابق ابهر با نظر شورای شهر این شهر برکنار شد، اما این تنها شهردار ابهر نبود که صابون برکناری شورای شهر به تن او خورده باشد و قبل از او هم 3 شهردار دیگر کنار رفته بودند!

شورای شهر ششم شهر ابهر 19 مردادماه 1400 «امیر هوشنگ نوری‌آرا»، گزینه غیربومی خود را با 5 رای موافق به عنوان شهردار ابهر انتخاب کرد. اما نوری‌آرا با فشار افکار عمومی و حواشی پیش آمده به خاطر مطالب منتشره در فضای مجازی، پس از چند روز از انتخابش، انصراف داد.

«مجید زارع‌پور» نیز انتخاب غیربومی بعدی شورای شهر ابهر برای شهرداری بود که صلاحیتش از سوی مراجع ذی‌صلاح پذیرفته نشد.

پس از آن «رحمت یوسفی» به عنوان گزینه بومی شورای شهر ابهر برای شهرداری بود که مرجع ذی‌صلاح صلاحیت او را هم رد کرد.

بالاخره پس از ماه‌ها بلاتکلیفی برای پیدا کردن شهردار برای ابهر، اعضای شورای اسلامی شهر ابهر 5 بهمن‌ماه 1400 با 5 رای، «علیرضا عباس‌نیا» را به عنوان منتخب غیربومی شورا انتخاب کردند.

«عباس‌نیا» پیش از این مشاور شهردار تهران، قائم مقام حوزه اجتماعی و فرهنگی شهرداری، کارشناس مسائل شهری و عضو مدیران راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است.

اواخر آبان‌ماه 1401 بود که خبر عزل شهردار ابهر از سوی شورای شهر از سوی رسانه‌های رسمی اعلام و گفته شد که استیضاح علیرضا عباسی نیا شهردار ابهر با 6 رای اعضای شورای این شهر مورد تایید قرار گرفت و وی از این مسئولیت برکنار گردید.

«عدم احراز سکونت» شهردار برای اعضای شورا دلیل اصلی تصمیم «عزل» او شد!

اما شنیده‌ها حاکی از آن است که «علیرضا عباس‌نیا»، شهردار عزل‌شده ابهر همچنان در خانه سازمانی خود مستقر بوده و به علت قبول نداشتن این تصمیم شورا حاضر به تخلیه نیست! گویا او منتظر رای هیئت تطبیق فرمانداری ابهر است و تعیین تکلیف قانونی است!

سجاد عبدی، رئیس شورای شهر ابهر در گفت‌وگو با صدای زنجان (7 آذرماه 1401) علت تصمیم شورا برای عزل «عباس‌نیا» را فقط و فقط «عدم احراز سکونت او در ابهر» برای اعضای شورا اعلام کرده و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به انتخاب‌های سریالی شورای شهر ابهر که اکثر آن‌ها گزینه غیربومی است آیا فرد بومی صلاحیت‌دار نبود که اصرار بر انتخابش به عنوان شهردار ابهر کنید تا به علت حواشی که خواه و ناخواه بابت سکونتش ممکن است پیش بیاید مجبور به عزل نشوید، می‌گوید: «نه این موارد مطرح نیست! هر بار یکی از اعضای شورای شهر ابهر آمده و بابت غیبت ایشان (علیرضا عباس‌نیا، شهردار عزل شده ابهر) گلایه کرده و می‌گفت برای دیدار با خانواده‌اش که ساکن تهران هستند، به این شهر مراجعه کرده و در ابهر نیست! ما هم طبق وظیفه‌مان موارد را به فرمانداری به عنوان مافوق خود انتقال می‌دادیم اما به جایی رسیدیم که شهر و مردم از غیبت‌های شهردار متضرر می‌شود از این رو به علت عدم احراز سکونت برای شورا، عباس‌نیا را عزل کردیم!»

این اظهارات رئیس شورای شهر ابهر در حالی مطرح است که برخی مدعی‌اند هزینه سکونت خانواده شهردار عزل‌شده ابهر، بابت تعویض وسایل و تجهیزات خانه سازمانی هزینه چند ده میلیون تومانی برای شهرداری داشته است!

سجاد عبدی، رئیس شورای شهر ابهر اشاره‌ای به مبلغ هزینه شده نکرده اما می‌گوید: بله این مهم رسانه‌ای هم شد ولی بابت ساخت و ساز و ترمیم هیچ هزینه‌ای نشد و هزینه صورت گرفته بابت تعویض مبل، لباسشویی و غیره بود! با این حال خانواده آقای عباس‌نیا حاضر به سکونت نشدند!

شهردار عزل‌شده ابهر خانه سازمانی را ترک نمی‌کند!

شنیده‌ها حاکی از آن است که «عباس‌نیا»، شهردار عزل‌شده شورای شهر ابهر همچنان در خانه سازمانی مستقر بوده و حاضر به ترک آن نیست!

برخی با وارد کردن شائبه‌ها به انتخاب کرمی به عنوان سرپرست شهرداری ابهر مدعی‌اند که کارهای اداری ارباب رجوع با داشتن یا نداشتن حکم مهر و امضای او لنگ می‌ماند!

اما سجاد عبدی، رئیس شورای شهر ابهر با رد این موارد به صدای زنجان می‌گوید: «طبق قانون، اگر شهردار به دلایلی از سوی شورای شهر عزل شود، از آن لحظه دیگر مسئولیتی در آن سمت ندارد تا پروسه هیئت تطبیق جهت اعلام نظر طی شود! هیئت تطبیق 14 روز وقت دارد تا نظرش را اعلام کند. در حال حاضر هیچ کار اداری در شهرداری ابهر زمین نمانده و آقای کرمی به عنوان سرپرست شهرداری ابهر به وظیفه خود عمل می‌کند. در بررسی‌هایی که از شهردرای ابهر داشته‌ایم مشکلی در خصوص اخذ پروانه و عوارض و کارهای اداری مراجعه‌کنندگان وجود ندارد و روال قبلی طی می‌شود.»

عبدی اضافه می‌کند: «شهر نمی‌تواند بدون شهردار بماند! سرپرستی شهرداری هم نیاز به حکم ندارد و با نامه داخل سازمانی می‌تواند مشغول به کار شود. هیئت تطبیق هم روز شنبه (12 آذرماه 1401) نظرش را می‌گوید.»

مسئولان عملکرد شورای شهر ابهر را هم بررسی کنند!

صدای زنجان موضوع را از طریق «علیرضا عباس‌نیا»، شهردار عزل شده شورای شهر ابهر، موضوع را پیگیری کرد اما او حاضر به گفت‌وگو نشد.

تعدادی از شهروندان ابهری مدعی‌اند که علت عزل «عباس‌نیا» فقط «موضوع سکونتش» نیست و این مهم فقط بهانه‌ای از سوی شورای شهر است که مطرح می‌شود از این رو از مسئولان می‌خواهند تا در کنار بررسی ماندن یا نماندن «عباس‌نیا» در این پست، اقدامات برخی مسئولان شهری را نیز زیر نظر داشته باشند تا ببینند عملکردشان در حوزه ساخت و ساز و به کار گرفته شدن در تعدادی از کارخانه‌های شهر تا چه حد قانونی است!

سجاد عبدی، رئیس شورای شهر ابهر نیز در پاسخ به این ادعاهای مطروحه به صدای زنجان می‌گوید: این ادعاها کاملا غیرمنطقی و نادرست است! طبق قانون شهرداری مکلف است در راستای ریل‌گذاری که شورای شهر تعیین کرده حرکت کند. این ادعای مطرح شده نیز برای وقتی است که فقط یک نفر از اعضای شورا مخالف شهردار باشد اما شورای شهر با 6 رای قاطع آقای عباس‌نیا را عزل کرد.

او ادامه می‌دهد: «همانطور که عرض کردم مردم ابهر به علت عدم احراز سکونت ایشان اذیت می‌شدند. ما در این 8 ماه (دوران حضور عباس‌نیا) رضایت مردمی را شاهد نبودیم. از طرفی قانون‌گذار صراحتا تاکید دارد که شهردار باید در شهر محل خدمت، سکونت کامل داشته باشد و نباید دلبستگی و وابستگی به شهری که با محل خدمتش، 10 کیلومتر فاصله دارد داشته باشد چه برسد به تهران! شورای شهر ابهر طبق قانون به وظیفه‌اش به درستی عمل کرده است و هنوز عملکرد ایشان را برای صدور این تصمیم لحاظ نکرده است!»

رئیس شورای شهر ابهر با بیان اینکه متاسفانه آقای عباس‌نیا هنوز در خانه سازمانی مستقر هستند و با وجود صدور نامه تخلیه، احتمالا از دریافت نامه امتناع کرده‌اند، در پاسخ به صدای زنجان مبنی بر اینکه «شاید ایشان معترض به رای شورای شهر باشند یا منتظر رای هیئت تطبیق در خصوص عزل‌شان باشند از این رو خانه را ترک نمی‌کنند» عنوان می‌کند: «حق اعتراض ندارند تا وقتی رای کمیته تطبیق بیاید! به نظرم ایشان حق ندارند در خانه سازمانی بمانند چون دیگر در شهرداری سمتی ندارند! اگر منتظر رای و نظر هیئت تطبیق هستند باید خانه سازمانی را تخلیه کرده و خارج از خانه سازمانی و اجاره منزل منتظر حصول نتیجه بماند! شنبه (12 آذرماه 1401) آخرین مهلت برای اعلام رای هیئت تطبیق است!»

عبدی اضافه می‌کند: «در خصوص ادعای مطروحه بابت استخدام یا بکارگیری تعدادی از اعضای شورای شهر نیز باید عرض کنم که حراست شهرداری و در راس آن‌ها حراست فرمانداری و اطلاعات قرار دارند، می‌توانند صحت موضوع را بررسی کنند. ساخت و سازهای غیرمجاز و فعالیت‌های غیرقانونی شهری را نیز صراحتا رد می‌کنم، کسانی که این ادعا را دارند اگر اثبات کنند، باید دستگاه مربوطه به علت ترک فعل مجازات شود در غیر این صورت باید فرد مدارکش را ارائه کند.»

«عباس‌نیا» می‌رود یا می‌ماند؟

از آنجایی که هیئت تطبیق موظف است پس از عزل شهردار، ظرف 14 روز نظرش را در خصوص رای شورای شهر اعلام کند، صدای زنجان 7 آذرماه (حدود 8 روز پس از عزل شهردار ابهر)، زمان تشکیل جلسه هیئت تطبیق و ادعاهای مطروحه در رابطه با عزل «عباس‌نیا» را از «احمد ذوالقدر» فرماندار ابهر به عنوان مقام عالی دولت در شهرستان ابهر پیگیری کرد که تا به امروز (شنبه 12 آذرماه 1401) از گفت‌وگو با صدای زنجان امتناع کرده است.

گفته می‌شود، روز پنجشنبه (10 آذرماه 1401) هیئت تطبیق در خصوص بررسی عزل شهردار ابهر از سوی شورای شهر به نتیجه نرسیده است و طبق قانون روز شنبه (12 آذرماه 1401) آخرین مهلت برای اعلام نظر باشد.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشهردار ابهرشورای شهر ابهرابهر
sedayezanjannews.ir/nx9321


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»