کد خبر: 9323
1401/09/13 - 10:41


صدای زنجان تأثیر هفت‌ماهه اجرای طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان در سفره مردم را بررسی می‌کند؛

ادامه داستان صف

مردم: در این گرانی بیشتر مردم دستشان به نان می‌رسید اما درست از وقتی‌که از طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان حرف زدند، صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌ها تشکیل شدند!/ مدیرکل غله استان زنجان: 74 واحد نانوایی دو و سه نوبت شدند، 5 کانکس هم نان موردنیاز مراکز آموزشی و درمانی و تولیدی می‌پزند! تا زمانی که طرح به‌طور کامل اجرایی نشود، شاهد اختلالات خواهیم بود!/ رئیس اتحادیه نانوایان: پس از دو و سه نوبت شدن نانوایی‌های منتخب زنجان شاهد بازگشتن آرامش به این بازار هستیم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- لیلا محمدی/ باگذشت 7 ماه از اجرای مرحله‌ آزمایشی طرح «هوشمند سازی یارانه آرد و نان»، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌ها کماکان وجود دارد مسئولان نیز از چند روز پیش برای تأمین نیاز مصرفی مردم و کاهش صف‌ها، دستور دو و سه شیفته شدن 74 واحد نانوایی را داده و در این راستا 5 کانکس هم مشغول پخت نان شدند!

در شرایطی که برخی از مسئولان صنفی و دولتی از احتمال آغاز اجرای کامل طرح «هوشمند سازی یارانه آرد و نان» از ماه بعد (دی‌ماه) خبر می‌دهند، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد صف‌های نان مقابل نانوایی‌های زنجان کاهش نیافته و شهروندان و مصرف‌کنندگان اجرای مرحله‌به‌مرحله این طرح (فاز یک و 2) را عامل اصلی بلاتکلیفی خانوارهایی می‌دانند که به دلیل گرانی مرغ، ماکارونی، برنج و غیره به سمت نان گرایش یافته‌اند اما در این 7 ماه از اجرای مرحله‌ای طرح، آن را نیز به‌آسانی گذشته تهیه نمی‌کنند!

اما بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد بعد از گذشت 7 ماه مردم همچنان از این طرح گلایه‌مند بوده و اجرای این طرح را مسبب نابسامانی وضعیت و تشکیل صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌ها می‌دانند.

تا اسمی از طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان آمد، فرصت‌طلبی‌ها شروع شد!

در حال حاضر قیمت تعیین‌شده برای لواش نوع یک و 2 به ترتیب، 350 و 400 تومان است، قیمت بربری نوع یک و 2 نیز قیمت 1100 و 1500 تومان و نان سنگک نیز 1500 و 2 هزار تومان به دست مردم می‌رسد.

شهروندان زنجانی می‌گویند، با اجرای فاز یک و 2 هوشمند سازی یارانه آرد و نان هیچ اتفاقی در حوزه تأمین نان رخ نداده و همچنان صف‌های طولانی در نانوایی‌ها به راه است! تخلفات برخی از نانوایی‌ها و قاچاق آرد در این شرایط بر کسی پوشیده نیست و ما امیدواریم در شرایط فعلی که هزینه بیشتر اقلام مصرفی افزایش‌یافته و مردم از سر ناچاری، نان‌خور شده‌اند، برنامه‌ریزان بااحساس مسئولیت، نان را باکیفیت و به قیمت معقول به دست مصرف‌کننده‌ها برسانند!

مسئولان هم که منکر این دست از نگرانی‌های مردم نبوده و بخشی از آن را وارد می‌دانند، معتقدند «کاهش تخلفات در گروه اجرای مرحله اصلی هوشمند سازی یارانه آرد و نان» است و ازاین‌رو نسبت به نتیجه مؤثر و مثبت این طرح بسیار امیدوارند!

احمد یکی از شهروندان زنجانی عنوان می‌کند: در این گرانی بیشتر مردم دستشان به نان می‌رسید اما درست از وقتی‌که از طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان حرف زدند، صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌ها تشکیل شدند و فرصت‌طلبی‌ها شروع شد!

74 واحد نانوایی زنجان دو و سه نوبت شدند!

با توجه به افزایش نیاز مصرف مردم به نان در اقصی نقاط زنجان، کارگروه آرد و نان تصمیم به گرفت تا برخی از واحدهای منتخب نسبت به پخت فوق‌العاده تا ساعت 20 شب اقدام کنند.

بر این اساس، 74 واحد نانوایی لواش، بربری و سنگک برای ارائه خدمات و تأمین نان شهروندان زنجانی از تاریخ 5 آذر تا 7 دی‌ماه سال جاری به‌صورت دو نوبت و سه نوبت در سطح شهر زنجان پخت خواهند داشت.

ولی‌الله زمانی، مدیرکل غله استان زنجان به صدای زنجان می‌گوید: 42 واحد از 74 واحد منتخب نانوایی، نان لواش را به‌صورت یکسره از ساعت 6:30 تا 17 عصر و تا 5 دی‌ماه سال جاری به‌صورت فعال در دو نوبت‌کاری پخت می‌کنند.

زمانی بابیان اینکه آرد تخصیصی در قالب فوق‌العاده است، تأکید می‌کند: 24 واحد از واحدهای منتخب لواش، ساعات پخت خود را نسبت به تعداد تخصیص سهمیه آرد در نوبت صبح، عصر و شب تا ساعت 20 افزایش می‌دهند.

مقررشده 8 واحد منتخب نانوایی بربری و سنگک با اختصاص سهمیه فوق‌العاده در قالب افزایش زمان پخت در شهر زنجان به مدت یک ماه جهت تأمین نیازهای مردم فعالیت داشته باشند.

هرچند که مسئولان تأکیددارند که کمبود آرد و نان در زنجان نمی‌تواند درست باشد اما شهروندان زنجانی به‌ویژه ساکنان شهرک‌های اقماری از تمامی نداشتن صف‌های طولانی نانوایی‌ها خبر می‌دهند!

5 کانکس برای پخت نان مراکز آموزشی، تولیدی و بیمارستانی در زنجان فعال شدند!

علاوه بر 74 واحد پخت نان که جهت خدمات‌رسانی سریع به مردم زنجان دو و سه شیفته شدند، 5 کانکس جهت تهیه و تأمین نان مراکز آموزشی، بیمارستانی و درمانی به مدت یک ماه مشغول به انجام‌وظیفه هستند.

ولی‌الله زمانی، مدیرکل غله استان زنجان معتقد است: «شیوع کرونا» در 2 سال قبل که منجر به تعطیلی و نیمه تعطیلی اکثر مراکز عمومی به‌ویژه مدارس و دانشگاه‌ها و حتی مراکز تولیدی شد، در کنار کم‌کاری برخی نانوایی‌ها و البته تمایل مردم به تهیه نان باکیفیت از واحد مربوطه می‌تواند مزید بر علت شده باشد. تصور کنید واحد تولیدی در زنجان فعالیت می‌کند که مصرف روزانه نان آن 5 هزار قرص می‌شود، خب مشخص است که اگر این نان از نانوایی‌ها خریداری شود در چرخه تأمین و تهیه نان اخلال ایجاد می‌شود.

بازگشت آرامش!

مهدی بیات، رئیس اتحادیه نانوایی‌های زنجان در این خصوص به صدای زنجان می‌گوید: پس از اتخاذ تصمیم مربوط به دو و سه نوبت شدن نانوایی‌های منتخب، آرامش برگشته است. در بازدیدهای میدانی که داشته‌ایم با انباشت نان پخته‌شده در واحدهایی که به‌صورت دو و سه نوبت فعالیت می‌کنند، مواجه بوده‌ایم!

بیات با اشاره به فعالیت حدود 750 واحد در زنجان عنوان می‌کند: با توجه به اینکه در بازه زمانی 10:30 تا 12 بیشترین مراجعات خرید نان را شاهدیم، مشخص است صف طولانی شود که لزوماً به معنی ادعای کاهش سهمیه آرد نسبت به سال قبل و کفاف ندادن آن برای تأمین نیاز مردم نمی‌تواند باشد.

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان «دلیل شلوغی نانوایی» را «آزاد شدن قیمت آرد مورداستفاده برای پخت نان‌های فانتزی و ویژه پز» و «افزایش قیمت کالاهای مکمل نظیر برنج، ماکارونی، سیب‌زمینی و غیره» که عاملی برای روی آوردن مشتریان این گروه کالایی به سمت نان که دارای قیمت ثابتی است، اعلام می‌کند.

شلوغی نانوایی‌ها می‌تواند ناشی از «کیفیت پخت در نانوایی مربوطه»، «کم‌کاری برخی نانوایی‌ها» باشد!

ولی‌الله زمانی، مدیرکل غله استان زنجان هم بابیان اینکه ما به‌هیچ‌عنوان شلوغی نانوایی‌ها را کتمان نمی‌کنیم، ادامه می‌دهد: در برخی از واحدهای خبازی و در ساعاتی مشخص، شاهد انباشت نان و خالی بودن واحدها از مشتریان و در برخی دیگر شاهد صفوف طولانی هستیم.

زمانی در پاسخ به میزان سهمیه در نظر گرفته‌شده برای واحدهای خبازی زنجان به صدای زنجان می‌گوید: کل واحدهای نانوایی در زنجان 1700 مورد است که سهمیه روزانه هر یک از آن‌ها از 4 تا 14 کیسه متفاوت است! تأکید می‌کنیم که مشکلی در تأمین آرد وجود نداشته و آرد همانند سال قبل تحویل نانوایی‌ها می‌شود. نانوا درصورتی‌که مجهز به دستگاه اتوماتیک باشد، به‌طور متوسط هر 45 دقیقه می‌تواند یک کیسه آرد 40 کیلویی را پخت کند. ساعت پخت نان هر کیسه آرد در نانوایی‌هایی که مجهز به این دستگاه نیستند بالاتر از 45 دقیقه بوده و ساعت کاری به لحاظ سرعت پائین متفاوت از نانوایی‌های دارای دستگاه اتوماتیک است.

این مسئول در پاسخ به دیگر سؤال صدای زنجان مبنی بر اینکه معیار سهمیه در نظر گرفته‌شده برای هر واحد نانوایی چه بوده است، عنوان می‌کند: معیاری وجود ندارد و ما بر اساس وظیفه‌ای که در حوزه تهیه و تأمین گندم و آرد داشته و داریم، سعی کرده‌ایم نیاز واحدها را تأمین کنیم تا مشکلی در حوزه مصرف نان مردم عزیز زنجان پیش نیاید. البته دراین‌بین برای خدمات‌رسانی مطلوب در چرخه تولید تا مصرف قطعاً به همکاری دستگاه‌های مرتبط شهرستانی و استانی ازجمله  نیاز است.

زمانی با اشاره به احساس کمبود واحد نانوایی در شهرک‌های اقماری زنجان تأکید می‌کند: در حال حاضر مجوز جدید نانوایی صادر نشده است چراکه درمجموع 1700 واحد نانوایی برای زنجان کافی است، با توجه به متمرکز شدن واحدهای نانوایی ضروری است بخشی از واحدها برای تأمین نیاز مردم نقاط مختلف شهرها ازجمله زنجان، به شهرک‌های اقماری منتقل شوند که این مهم در دستور کار قرارگرفته است.

مدیرکل غله استان زنجان معتقد است که اگر بخواهیم ریشه‌ای مشکل فعلی را بررسی کنیم باید عرض کنم کمبود آرد نداریم و از میزان سهمیه‌ها کاسته نشده است، در تولید نان هم کم و کسری نداریم، شلوغی نانوایی‌ها می‌تواند ناشی از «کیفیت پخت در نانوایی مربوطه»  به‌ویژه «کم‌کاری برخی نانوایی‌ها» باشد.

تا زمانی که طرح به‌طور کامل اجرایی نشود، شاهد اختلالات خواهیم بود!

سال‌هاست که نانوایی‌های زنجان با جوازهای کسب‌های اجاره‌ای، نسبت به پخت نان اقدام می‌کنند. شاید جالب باشد اما این مجوزهای اجاره‌ای غیرقانونی محسوب نمی‌شوند اما بسیاری از نانوایان و مسئولان دولتی برای جلوگیری از هرگونه تخلفی بر ساماندهی این مجوزها تأکید داشتند.

پس از جدی شدن اجرای طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان و لزوم سیستمی شدن روند تأمین آرد و نان، این مهم در دستور کار مسئولان استان قرار گرفت و طبق اظهارات «ولی‌الله زمانی، مدیرکل غله استان زنجان»، آن بخش از مجوزهای اجاره‌ای با به توافق رسیدن مالک و مستأجر، تعیین تکلیف شده و بخشی از مجوزهای اجاره‌ای به علت فوت صاحب اصلی مجوز و مسائل مربوط به انحصار وراثت نیز جهت ساماندهی در دستور کار قرارگرفته‌اند و مشکلی در این حوزه وجود ندارد.

این مسئول پس از تشریح اقدامات صورت گرفته برای تعیین تکلیف جوازهای اجاره‌ای نانوایی‌ها به صدای زنجان می‌گوید: دولت هوشمند سازی یارانه آرد و نان (به‌صورت مرحله‌به‌مرحله) را به‌صورت آزمایشی در نانوایی‌های استان زنجان کلید زد و هدف از اجرای این طرح را جلوگیری از قاچاق آرد و توزیع عادلانه یارانه‌ها عنوان کرد. تا زمانی که طرح به‌طور کامل اجرایی نشود، شاهد اختلالات خواهیم بود.

احتمال آغاز طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان از دی‌ماه!

مدیرکل غله استان زنجان تأکید می‌کند: آن‌طور که شنیده‌ام از دی‌ماه 1401 در برخی از استان‌ها (احتمالاً 3 استان کشور) به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود اما اطلاعی ندارم که زنجان جزو این استان‌ها هست یا نه!

با توجه به بالا رفتن هزینه‌های نانوایی‌ها ازجمله حقوق و دستمزد کارگران، اجاره نانوایی و هزینه‌های حمل‌ونقل، دولت 15 درصد تشویقی برای نانوایان برای پخت نان نوع یک و جبران هزینه‌های فعلی در نظر گرفته است.

ظاهراً در این طرح تشویقی به هر نانوایی در پایان هرروز کاری و به تعداد قرص‌های نان فروخته‌شده، 15 درصد تشویقی داده می‌‌شود، درحالی‌که درگذشته چنین تشویقی وجود نداشت.

مهدی بیات، رئیس اتحادیه نانوایی‌های زنجان از احتمال افزایش درصد تشویقی برای نانوایان خبر داده و به صدای زنجان می‌گوید: از جزئیات اجرای کامل طرح اطلاعی ندارم اما به‌احتمال‌زیاد این طرح از ماه بعد (دی‌ماه) اجرایی شود. آن‌طور که شنیده‌ام قیمت آرد و نان افزایش نخواهد یافت.

تردید اقتصاددانان

تعدادی از نانوایان و حتی مسئولان دولتی معتقدند که «افزایش قیمت ماکارونی، برنج، مرغ و گوشت قرمز» و شرایط اقتصادی یکی از عوامل اصلی در گرایش زنجانی‌ها به نان است.

در شرایطی که مسئولان در انتظار اجرای طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان بوده و معتقد به حذف حواشی فعلی در چرخه تأمین آرد و نان و درنهایت آسایش نسبی مردم هستند، تعدادی از اقتصاددانان نسبت به آن تردید دارند!

مصطفی دین‌محمدی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه زنجان 15 آبان ماه 1401 در گفت‌وگو با صدای زنجان با این دیدگاه که اجرای طرح نان مانع از قاچاق آرد و خروج غیرقانونی از شبکه می‌شود، مخالف بود، گفت: اجرای طرح مذکور در بخشی از انتقال آرد مصرفی حوزه صنعت را می‌تواند کنترل کند وگرنه در مصرف کل هیچ تأثیری نخواهد داشت!

او در پاسخ به این سؤال که آیا باید خانوارها منتظر روزهای سخت‌تری باشند به صدای زنجان تأکید کرد: نان به لحاظ اقتصادی و تاریخی در سبد غذایی خانوارها جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد. به نظرم تصور غلطی است که بگوییم با کارتی شدن سیستم توزیع نان، میزان تقاضا واقعی می‌شود!

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانصف نانیارانه ناناستاندار زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9323


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»