کد خبر: 9343
1401/09/27 - 9:11


صدای زنجان موضوع مهاجرت پرستاران زنجانی را بررسی می‌کند؛

مهاجرت سفیدپوش‌ها

رئیس نظام پرستاری استان زنجان اظهار کرد: مهاجرت پرستاران در سال‌های آتی به بدنه درمان آسیب خواهد زد/ سالی 5 الی 10 پرستار از استان به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- زهره میرعیسی‌ خانی/ سالانه بیش از هزار پرستار ایرانی از کشور مهاجرت می‌کنند و در دیگر کشورها مشغول به کار می‌شوند؛ این آمار دبیرخانه پرستاری ایران است که طی ماه‌های گذشته در گفتگو با رسانه‌ها اعلام‌شده است.

آمار فوق تنها در یک عدد ۳ رقمی ساده ختم نمی‌شود و درواقع این کشور ما و مردم این مرزوبوم هستند که از وجود هزار نیروی خوب و کارآمد و خدماتی که در بخش‌های درمانی ارائه می‌دهند، محروم شده‌اند.

دست روی دست گذاشتن مسئولان در مهاجرت پرستاران!

مهاجرت و خروج نیروهای متخصص و تحصیل‌کرده ایرانی در رشته پرستاری در حالی افزایش پیداکرده است که وضعیت حوزه سلامت و تعداد پرستاران شاغل در بخش‌های مختلف مطلوب نیست و مسئولان مربوطه هم به‌جای افزایش و ارتقاء حقوق این قشر دست روی دست گذاشته و ظاهراً افزایش مهاجرت پرستاران اهمیتی برای آن‌ها ندارد.

این در حالی است که با شیوع کووید۱۹ در دنیا و درگیر شدن نظام سلامت در سایر جوامع دنیا، در کشورهای نزدیک ایران پیشنهاد شرایط کاری خوب و حقوق وسوسه‌انگیزی به پرستاران ایرانی  داده‌شده است و متأسفانه تاکنون بیش از هزاران پرستار به این قبیل پیشنهاد‌های شغلی پاسخ مثبت داده و از کشور مهاجرت کرده‌اند.

به گفته مسئولان نظام پرستاری عدم امنیت شغلی و حقوق ناچیز، از مهم‌ترین عواملی محسوب می‌شوند که پرستاران ایرانی به موضوع مهاجرت و اندیشیدن به تسهیلات خوب و قابل‌توجه دیگر کشورها فکر کنند و برای مهاجرت اقدام کنند.

از پیشنهاد حقوق ۳۵۰ میلیون تومانی امارات گرفته تا حقوق و مزایای خیره‌کننده دیگر کشورها و اوضاع نابسامان پرستاری و حقوق آن در داخل کشور برای پرستاران ایرانی، همه و همه جزو عواملی هستند که موجب تصمیم پرستارها برای مهاجرت از ایران می‌شوند.

همین اواخر و هم‌زمان با روز پرستار، عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت ایران اعلام کرد که آمار رسمی از مهاجرت پرستاران نداریم اما بر اساس اعلام سازمان نظام پرستاری، سالانه حدود 1250 هزار نفر برای گواهی موردنیاز برای مهاجرت درخواست می‌دهند.

وی بابیان اینکه ممکن است همه این افراد اقدام به مهاجرت نکنند، ادامه داد: در زمان حاضر به‌طور میانگین به ازای هر تخت 0.95 نفر پرستار یعنی کمتر از یک پرستار داریم اما طبق استانداردها، به 1.8 نفر پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی نیاز است به دلیل افزایش نیاز به نیروی پرستاری، جذب نیرو باید شتاب بیشتری داشته باشد و ضرورت دارد نهادهای دیگر مانند سازمان امور اداری و استخدامی به وزارت بهداشت مجوزهای استخدامی جدید بدهد.

سالانه 5 تا ده پرستار از استان مهاجرت می‌کنند

استان زنجان نیز از این قاعده مستثنا نیست به‌طوری‌که رئیس نظام پرستاری زنجان نیز به موضوع مهاجرت پرستاران اشاره و به صدای زنجان می‌گوید: در سال 5 تا 10 نفر از همکاران پرستار در استان به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند و این میزان در کل کشور هم نزدیک به 2 هزار نفر هستند.

وی ادامه داد: بیشترین دلیل مهاجرت پرستاران به خارج از کشور بحث اقتصادی است و هم اینکه میزان فعالیت و نسبتی که پرستار به تخت و بیمار دارد، چندان مناسب نیست (در ایران تقریباً نسبت پرستار به تخت نصف آمار جهانی است و یک پرستار موظف به ارائه خدمات به 8 تا 10 بیمار است) ولی در کشورهای دیگر میزان پرستار به تخت بالاتر است و حداکثر بیماران 5 بیمار است که این امر فشار کاری پرستار را کاهش می‌دهد.

اختلاف بسیار شدید درآمد پرستاران در داخل و خارج از کشور؛ از مهم‌ترین دلایل مهاجرت

به گفته اسکندری، مهم‌ترین دلیل اما اختلاف بسیار شدید درآمد پرستاران در داخل و خارج از کشور است. مبلغی که یک پرستار در ایران دریافت می‌کند نزدیک 200 تا 300 دلار است؛ درحالی‌که در خارج از در بدترین کشورها این میزان 3 هزار تا 4 هزار دلار خواهد بود و این مهم‌ترین دلیل مهاجرت پرستاران در کشور است چراکه اختلاف درآمد بسیار شدید است.

 رئیس نظام پرستاری استان زنجان بابیان اینکه بیشتر کانادا میزان پرستاران ایرانی است و پرستاران ایران را بسیار قبول دارد، اظهار کرد: پرستاران ایرانی در خارج از کشور با گذراندن کمترین دوره‌های مقدماتی وارد بازار کار می‌شوند چراکه توانمندی پرستاران ایرانی مثال‌زدنی است.

وی ادامه داد: اکنون دوبی و امارات هزینه‌های خوبی برای جذب پرستار می‌پردازد و کشورهای خارجی نظیر کانادا و آلمان نیز بیشترین میزان جذب را دارند.

مهاجرت پرستاران در سال‌های آتی به بدنه درمان آسیب خواهد زد

این مسئول افزود: ما در حال حاضر درزمینهٔ پرستار دچار کمبود هستیم و باوجود کمبود پرستار است که مهاجرت‌ها رخ می‌دهد و همین مسئله در سال‌های آینده مسئله‌ساز خواهد بود چراکه از طرفی نمی‌توانیم فارغ‌التحصیلان بیکار بیرون از بدنه درمان را جذب کنیم و از طرفی هم پرستارانی که کار هم می‌کنند، با پرداخت هزینه بیشتر مهاجرت می‌کنند! یعنی از دو جهت در فشار هستیم چراکه نه نسبت پرستار به تحت و بیمارمان درست است و نه می‌توانیم جذب پرستار داشته باشیم و قطعاً این موضوعات به بدنه درمان در سال‌های آتی آسیب خواهد زد.

وی بابیان اینکه از اول سال 10 هزار و 800 تخت بیمارستانی در کشور اضافه‌شده است و 700 تخت بیمارستانی هم تا پایان سال اضافه خواهد شد، افزود: این‌ موارد باعث خواهد شد تا ما دچار مشکل شویم چراکه این میزان تخت نیاز به جذب پرستار دارد و با این درآمدهایی که پرستاران دارند، پرستاران بیشتر ترجیح می‌دهند که به کشورهای خارجی مهاجرت کنند.

بی‌توجهی دولتمردان

 وی با اشاره به اینکه ما 250 هزار عضو نظام پرستاری در کشور داریم که 215 هزار نفر آن شاغل هستند، اظهار کرد: اکنون کشور نیاز به 100 هزار پرستار دارد که بایستی در این زمینه جذب شوند تا مشکلات را تا حدودی برطرف کنند ولی وقتی مجوزی صادر نمی‌شود، پرستاری جذب نخواهد شد و فشار کاری بر پرستاران موجود در بدنه نیز افزایش خواهد یافت. ضمن اینکه بیشتر نارضایتی‌ها هم به جهت انجام اضافه‌کاری‌های موجود است که به دلیل کمبود نیرو، پرستاران مجبور به انجام هستند!

وی افزود: از سوی دولتمردان در این زمینه همواره شعار داده می‌شود ولی هیچ اقدام عملی صورت در جهت کاهش مشکلات و افزایش جذب و حقوق و مزایای پرستاران صورت نمی‌گیرد و همین مسئله باعث می‌شود که باوجود کمبود پرستار در بدنه درمان، پرستاران به فکر مهاجرت باشند.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمهاجرت پرستاران
sedayezanjannews.ir/nx9343


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»