کد خبر: 9367
1401/10/11 - 13:4


صدای زنجان موضوع مهاجرت پزشکان زنجان به شهرهای بزرگ و خارج از کشور را به‌عنوان یک چالش پیش روی حوزه درمان بررسی می‌کند؛

بهانه‌ای برای ماندن

رئیس نظام پزشکی استان زنجان: این مسئله را نمی‌توان به‌صورت خرد و در استان‌ها مدیریت کرد، سیاست‌های کلان باید به این مسئله ورود کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان/ زهره میرعیسی‌ خانی: دهه ۶۰، سال‌های جنگ و حتی کمی بعدازآن، در هر بیمارستان و درمانگاهی که وارد می‌شدید، چند پزشک پاکستانی، هندی یا حتی فیلیپینی حضور داشتند. آن‌ها کمی فارسی می‌دانستند و بیماران هم با اشاره شرح‌حال می‌دادند. هر چه بود، آخر ماجرا با نسخه بیرون می‌آمدی!

این وضعیت طبقه کم‌درآمد بود، وگرنه آن‌ها که دستشان می‌رسید می‌رفتند اروپا و آمریکا جراحی می‌کردند. بعدازآن خوشبختانه پزشکان ایرانی آن‌قدر تعدادشان زیاد شد که دیگر صندلی برای خارجی‌ها خالی نماند. مهم‌ترین امتیاز آن بود که با دل‌خوش می‌توانستی با انواع اصطلاحات، شرح‌حال بدهی؛ گوشم وزوز می‌کند، یا چشمم جوری است که انگار مورچه‌ها در آن رژه می‌روند. این‌ها را یک هم‌زبان خوب می‌فهمد. وضعیت ما در پزشکی به آنجا رسید که در دهه ۸۰ قرار شد توریسم پزشکی راه‌اندازی شود و از کشورهای اطراف بیمار برای درمان و جراحی بیاوریم.

اما حالا باید از کوزه شکسته آب بخوریم. پزشکان و جراحان، راه به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌برند و همان‌هایی که قرار بود در ایران جراحی بشوند، حالا در خانه می‌مانند و احتمالاً ما مجبوریم در خانه حریف درمان و جراحی شویم! موضوع مهم آن است که ظرف سال‌های آینده از تعداد اطفالی که نیازمند جراحی قلب هستند یا بیماری‌های تازه‌ای که هرروز تنوع بیشتری پیدا می‌کنند، کم نمی‌شود و امروز که اندکی هم دیر شده است، باید فکری کرد.

ماندن دلیل می‌خواهد یا رفتن؟

موضوع مهاجرت پزشکان یا حتی نخبگان به سایر کشورها، مسئله خلق‌الساعه‌ای نیست که به تکاپو بیفتیم، اما تا همین‌جا که چند سال از شروع این مهاجرت و خالی شدن صندلی‌ها و بیمارستان‌ها و مطب‌ها می‌گذرد، تحقیقی درباره چرایی دلایل این مهاجرت‌ها انجام‌نشده است، پس نمی‌توان راهکاری هم برای توقف این پدیده اجتماعی ارائه داد.

برخی از پزشکان می‌گوید: «رفتن دلیل نمی‌خواهد. تورم، بی‌انگیزگی، درآمد پایین، بی‌احترامی‌هایی که در جامعه اتفاق می‌افتد و عدم امنیت لازم برای برخی پزشکان همه ازجمله دلایل مهاجرت است»

رفتن این افراد تنها به معنای خروج تعدادی از افراد جامعه که روابط ملی و خونی با آن‌ها داریم، نیست. هرچند از حق انتخاب خود استفاده می‌کنند، اما این‌طور که پزشکان می‌روند، باید منتظر بحران کمبود پزشک در آینده‌ای نزدیک باشیم.

به گفته رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی ایران، در سال ۱۴۰۰ بالغ‌بر چهار هزار و ۲۷ پزشک درخواست صدور گواهی عدم سوء‌پیشینه برای مهاجرت کرده‌اند. همچنین آمار درخواست good standing (گواهی عدم سوءپیشینه) برای مهاجرت پزشکان متخصص و فوق تخصص رو به افزایش است. علی تاجرنیا، مشاور سابق رئیس سازمان نظام پزشکی کشور نیز اعلام کرده بود که تنها در ۱۰ ماه منتهی به دی ۱۳۹۹ بیش از سه هزار پزشک از ایران مهاجرت کرده‌اند.

آمارها متنوع‌تر و بالاتر از این اعداد می‌تواند باشد، اما طبق آمارها ظرف یک سال گذشته ۱۶۰ متخصص قلب مهاجرت کرده‌اند. در همین مدت ۳۰ هزار نفر از کادر درمان از دانشکده‌های علوم پزشکی درخواست good standing داشته‌اند که مقصدشان عمان بوده است.

ظرف چهار سال گذشته ۱۶ هزار پزشک عمومی از کشور مهاجرت کرده‌اند. این آمار زمانی برجسته‌تر می‌شود که بدانیم طبق اعلام وزارت بهداشت، ۱۸ هزار پزشک عمومی در سراسر کشور کمبود داریم. این ارقام تنها یک‌مشت عدد نیستند، جان و نفس ما می‌تواند در دست آن‌ها باشد.

مهاجرت پزشکان از شهرهای کوچک و کمتر برخوردار اما یکروی دیگر سکه مهاجرت پزشکان است که شاید در مورد آن کمتر بحث شده باشد. پزشکان از شهرهای کوچک به امید زندگی بهتر به شهرهای بزرگ مهاجرت می‌کنند و این آغازی برای موضوع کمبود پزشک در برخی از نواحی می‌شود، درحالی‌که دامنه رقابت پزشکان در شهرهای کلان به‌شدت رقابتی است! آمار دقیقی  در این زمینه نیز وجود ندارد.

مهاجرت پزشکان در داخل کشور یک امر کاملاً طبیعی است

در این زمینه اما، محمد محرمی، رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه مهاجرت پزشکان در داخل کشور یک امر کاملاً طبیعی است، اظهار کرد: به این موضوع چندان نمی‌توان ایراد و خرده گرفت و این امر جزو روال معمول کار است. یک عده از همکاران متخصص ما که طرح و یا دوره دستیاری‌شان در استان زنجان است، بنا به تعهداتی که هم به لحاظ اخلاقی و هم به دولت دارند به فراخور زمانی و وضعیت زندگی تجردی و تأهلی بایستی در استان زنجان بمانند.

وی با اشاره به اینکه مهاجرت پزشک از استان به استان‌های مجاور و یا شهرهای بزرگ نکته منفی نیست، ادامه داد:برخی از پزشکان که شاید در زنجان عرصه را برای خود تنگ می‌بینند، (از حیث بحث نظارتی، اخذ زیرمیزی یا عدم ایفای تعهداتی که باید نسبت به دانشگاه داشته باشند) ترجیح می‌دهند که زنجان را به مقصد استان مجاور ترک کنند و به‌تبع در این قضیه سیاست‌گذارها و مسئولین رده استانی و دانشگاه علوم پزشکی طبق قانون و آیین‌نامه رفتار می‌کنند!

به گفته این مسئول هیچ‌کس از نفرات اول دانشگاه گرفته تا دیگر مدیران در سازمان نظام پزشکی از مسئله مهاجرت پزشکان از زنجان به شهرهای بزرگ‌تر استقبال نمی‌کند، گفت: همه بر این باورند که پزشکی که به‌عنوان متخصص و یا فوق‌متخصص در مجموعه حوزه سلامت استان وارد می‌شود را  به هر نحو ممکن در استان نگه‌دارند.

آمارها درزمینهٔ مهاجرت داخلی پزشکان ( از شهرهای کوچک به بزرگ‌تر) نوسانی است

محرمی بابیان اینکه آمارها درزمینهٔ مهاجرت داخلی پزشکان ( از شهرهای کوچک به بزرگ‌تر) نوسانی است و از همین رو آمار دقیقی در این زمینه در دست نیست، اظهار کرد: راجع به این قضیه خیلی استرس نداریم چراکه به میزان کافی فارغ‌التحصیل و دانشجو  جذب دانشگاه می‌شود تا نیاز استان به پزشک را برآورده کند. منتهی در برخی از رشته‌های تخصصی کمبود داریم و این موضوع به سیاست‌های کلان کشوری و شورای سیاست‌گذاری تعرفه برمی‌گردد.

به عقیده محرمی، بی‌تفاوتی و بی‌اهمیتی که به بحث سلامت و حوزه ارزش‌گذاری واقعی تعرفه‌ها رخ می‌دهد، به ماندگاری پزشکان در کشور ضربه می‌زند و پزشکان غالباً در همان مرحله پزشک عمومی باقی می‌مانند و هیچ رغبتی برای متخصص شدن ندارند چراکه می‌بینند که هیچ ارزش و قربی برای مقام پزشک وجود ندارد.

این مسئول افزود: ارزش و قرب فقط به بحث تعرفه معطوف نیست و یک قسمت قضیه این است که همکاری که کلی زحمت می‌کشد و رنج دوری از خانواده و نوبت‌های سنگین را تحمل می‌کند، دوست دارد که زحماتش دیده شود اما متأسفانه در این چند سال اخیر پزشکان مدام زیر انگشت اتهام قرار دارند. ضمن اینکه متأسفانه بحث تعرفه گذاری این چندساله، مورد غفلت قرارگرفته است.

تعداد پزشکان مهاجرت کرده از استان به خارج از کشور در طی این چند سال اخیر زیر 10 نفر است

وی همچنین بابیان اینکه در بحث مهاجرت خارج از کشور نیز آمار دقیقی در استان وجود ندارد، اظهار کرد: تعداد پزشکان مهاجرت کرده از استان به خارج از کشور در طی این چند سال اخیر زیر 10 نفر است.

 محرمی یاد‌آور شد: در چند سال اخیر شاهد هستیم که جایگاه حرفه پزشکی مورد تاخت‌وتاز یک سری از نهادها قرار می‌گیرد و این امر باعث از بین اعتبار این حرفه در نزد مردم می‌شود. منکر این نیستیم که تخلفاتی وجود دارد. اما این تخلفات در همه حوزه‌ها وجود دارد و در حوزه پزشکی هم مسلماً دیده می‌شود ولی این دلیل نمی‌شود که پزشکان ما مورد اتهام و بی‌مهری قرار بگیرند.

وی بابیان اینکه در بحث مالیات و عوارض همیشه پزشکان مورد اتهام هستند، افزود: جامعه پزشکی جزو معتمدترین افراد جامعه هستند و این اعتماد نبایستی به‌هیچ‌وجه سلب شوند و در بحث افزایش مهاجرت پزشکان که در حال اتفاق است، نیز یک قسمت عمده‌اش به بی‌مهری‌هایی برمی‌گردد که به این قشر می‌شود. برخی از پزشکان به‌زور هزینه مطب و اقلام  مصرفی درمانی را مدیریت می‌کنند و مسئله معیشت جز مهم‌ترین فاکتورهایی است که پزشکان را ناچار به مهاجرت می‌کند.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان اظهار کرد: متأسفانه روال مهاجرت پزشکان اگر ادامه پیدا کند، مردم ما در فاصله نه‌چندان دوری باید برای دریافت خدمات درمانی به سایر کشورهای اطراف بروند تا از خود پزشکان ایرانی خدمات درمانی دریافت کنند.

وی بابیان اینکه بایستی سیاست‌های کلان به این مسئله ورود داشته باشند، اظهار کرد: این مسئله را نمی‌توان به‌صورت خرد و در استان‌ها مدیریت کرد. ضمن اینکه در استان ما مشکل خاصی در این زمینه نداریم!

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمهاجرت پزشکانعلوم پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9367


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»