کد خبر: 937
1397/10/13 - 19:46


ضرب‌الاجل رئیس‌کل دادگستری استان:

بستن پرونده پسماند روی تا پایان سال

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران: آلایندگی هر صنعتی باید اثبات شود

پایگاه خبری صدای زنجان

رئیس‌کل دادگستری استان گفت: تحقیقات مختلفی در خصوص پسماند روی در استان انجام گرفته است که نیازمند یک کارشناسی دقیق و جدی بوده و معتقدیم پرونده پسماند روی باید تا پایان امسال بسته شود.

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی‌نیارکی ظهر دیروز در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های بیان شده از سوی مقام معظم رهبری به‌شمار می‌آید؛ انتظار می‌رفت مسئولان از زمان اعلام برنامه اقتصاد مقاومتی، این نسخه راهگشا را جدی می‌گرفتند تا امروز کمتر دچار مشکلات عدیده در کشور می‌شدیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: امروز هر کسی که در هر بخش و جایگاهی حضور دارد، باید برای تحقق برنامه اقتصاد مقاومتی تلاش کند؛ چراکه این موضوع در حال حاضر و با توجه به نیاز ضروری کشور، یک ضرورت و اصل مهم تلقی می‌شود.

صادقی‌نیارکی تصریح کرد: تصمیماتی که در این جلسه اتخاذ می‌شود برای همه سازمان‌ها و متولیان امر در درون و بیرون مجموعه لازم‌الاجرا است و خروجی این جلسه برای همه دستگاه‌ها یک تکلیف قانونی است که باید با اهتمام و جدیت، همه تلاش خود را در اجرای مصوبات داشته باشند.

رئیس‌کل دادگستری استان یادآور شد: در صورت تعلل و کوتاهی در اجرای مصوبات جلسات مربوطه باید گزارش شود که خوشبختانه در این خصوص کوتاهی صورت نگرفته و امیدواریم امور با شتاب بیشتری انجام ‌گیرد.

صادقی‌نیارکی افزود: گذشتگان پیگیرهایی در خصوص پسماند روی در استان داشته‌اند و اگر اهتمام و جدیت پیشینیان را در این خصوص نادیده بگیریم، کفران نعمت کرده‌ایم.

این مسئول، تغییرات در بدنه‌ دستگاه‌های اجرایی را عاملی مهم در عدم تعیین تکلیف موضوع پسماند روی دانست و گفت: متاسفانه این جابجایی‌ها موجب کندی رسیدگی به این مسئله شده ‌است که امیدواریم پرونده این موضوع تا پایان امسال بسته شود.

این مسئول تصریح کرد: سازمان‌ها و متولیان امر در خصوص پسماند باید بلافاصله متولی امر را باخبر کنند تا به موضوع رسیدگی شود.

وی یادآور شد: تحقیقات مختلفی در خصوص پسماند روی در استان انجام گرفته است که نیازمند یک کارشناسی دقیق و جدی دارد؛ چراکه این موضوع به‌راحتی جامعه را دچار آسیب می‌کند.

صادقی‌نیارکی خاطرنشان کرد: بازیافت و پسماند روی قاعده متفاوتی دارد؛ گاها اگر خواهان توسعه هستیم، در کنار آن محسنات و معایبی وجود دارد، اگر صنعتی آسیب‌زا است و دارای مختصر محسناتی باشد، آن مختصر محسنات را نمی‌خواهیم و اگر معایب‌اش کم است، از آن معایب چشم‌پوشی کرده و به توسعه می‌اندیشیم.

مردم به پسماند روی حساسند

دادستان عمومی و انقلاب زنجان نیز در این جلسه گفت: موضوع پسماند روی زمانی ارزش اقتصادی نداشت و همه از موضوع جابه‌حایی آن شانه خالی می‌کردند و امروز این موضوع دارای صرفه اقتصادی بالایی است و باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.

حجت‌الاسلام حسن مظفری اظهار کرد: در سال ۹۲ به دلیل آلایندگی که روی در استان به وجود آورده بود، موجب به‌هم ریختگی و آشفتگی جو عمومی جامعه بودیم.

وی افزود: بی‌شک در این بهه‌هم ریختگی حادث شده با موضوع آلایندگی سرب و روی زنجان، اگر نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان به این موضوع ورود پیدا نکرده و مردم را در این خصوص مدیریت نمی‌کرد، با مشکل بزرگ‌تری مواجه می‌شدیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: تاکنون نامه‌ها و مکاتبات بسیاری با جهادکشاورزی، حفاظت محیط زیست، دانشگاه علوم‌پزشکی و ... در خصوص آلایندگی سرب و روی زنجان انجام داده‌ و گزارش‌هایی نیز در این خصوص ارائه شده‌ است.

دادستان عمومی و انقلاب زنجان یادآور شد: موضوع پسماند روی بسیار مهم است و مردم این شهر نسبت به آن حساس هستند، به همین خاطر رکن مهم رسیدگی به این قضیه، استانداری است.

آلاینده بودن هر صنعتی باید اثبات شود

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران نیز در این نشست گفت: متاسفانه آمد و رفت و جابه‌حایی مسئولان موجب شده تا موضوع مربوط به پسماند روی تعیین تکلیف نشود.

یوسف مرادلو اظهار کرد: متاسفانه همواره در پشت درهای بسته برای بخش خصوصی تصمیم‌گیری می‌شود.

این مسئول افزود: برای تصمیم‌گیری صحیح نیاز به اطلاعات درست وجود دارد و کسانی که دغد‌غه سلامت جامعه را دارند باید با اطلاعات درست در این زمینه، موضوع را پیگیری کنند.

وی تصریح کرد: پزشکان مجربی در بخش کارخانه سرب و روی حضور دارند و از تجربیات بالایی برخوردارند که برای رسیدگی به نتیجه جامع، نیاز به جلسه کارشناسی شده در این خصوص داریم.

مرادلو خاطرنشان کرد: در گذشته با محل استقرار شهرک روی فعلی مخالف بودیم اما امروز در صورت جابه‌جایی این شهرک، باید هزینه‌های میلیاردی متحمل شویم.

وی یادآور شد: هر صنعتی آلایندگی خاص خود دارد اما باید این مهم به اثبات برسد. در حال حاضر بیش از ۱۰ درصد فلز ایران از معدن انگوران تامین می‌شود که این نشان از جایگاه این معدن در کشور دارد.

مرادلو، دلیل جابه‌جایی مسئولان را عامل اصلی در ماندگاری پسماند روی و بلاتکلیفی این موضوع مهم دانست و گفت: متاسفانه آمد و رفت و جابه‌حایی مسئولان موجب شده تا موضوع مربوط به پسماند روی تعیین تکلیف نشود.

#پسماند روی، صادقی نیارکی، یوسف مرادلو

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx937


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»